Toon posts:

AMD athlon II x3 455 unlock stability(?) probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01:23
Goedendag,

Allereerst even een disclaimer. Mijn vaardigheden met unlocken en overclocken zijn zeer gering. Voor mijn probleem heb ik op het internet en ook speciaal op tweakers gezocht naar een oplossing maar niet gevonden.

Probleem:
Sinds kort heb ik de 4e core van de athlon II x3 455 geunlocked. Op zich draait het systeem nu wel, maar er gaat iets mis met de audio. Als ik via spdif via een, club3d theatron DD live, geluidskaart uitstuur begint het blikkerig te klinken. Bij default settings is alles wel goed. Ook qua video (onboard) gaat het niet helemaal goed. Bij het scrollen op websites worden bepaalde delen soms uitgerekt. Er is dan een balk te zien met een deel van de content, maar dan vergroot.

Veel duidelijker kan ik het niet uitleggen ;).

Geprobeerd:
-Core locken/unlocken
-Spelen met Vcore (tot 1.4V)
-Cool 'n quiet uit zetten
-Nieuwste bios

Systeemspecs:
Antec behuizing met 380W antec voeding
Asus m4785d-m pro moederbord
Club3d theatron dd geluidskaart
4GB geheugen
Athlon II x3 455 processor (stock cooler)

Wat te doen?:
Het kan zijn dat de extra core defect is, maar dan zou ik andere problemen verwachten. Waar ik nog aan denk is dat de Vnb-cpu wat omhoog moet of dat er een andere voltage (nb?) wat omhoog moet. Echter kan ik op internet geen eenduidige gegevens over Vnb-cpu vinden. Heeft iemand hier ervaring mee?

Of moet ik het toch in een andere richting zoeken? (De 4e core zie ik trouwens als bonus: als het niet blijkt te werken is het jammer, maar geen probleem).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-05 14:19

Singular1ty

EV Evangelist

De oplossing lijkt me simpel: doe een stabiliteitstest. Een uurtje of 8 Prime95 of 20 runs LinX op max memory. Dit zet je CPU maximaal aan het werk en als 'ie daar zonder kleerscheuren doorheen komt mag je ervan uitgaan dat het systeem bij normaal gebruik zijn werk goed zal doen. Doe dit eerst op 3 cores, als ijklijn, als je daar al crashes krijgt ligt het probleem ergens anders, want dit zou op stock settings niet mogen. Vervolgens ga je op 4 cores stressen. Gezien de problemen die je ondervindt verwacht ik eigenlijk niet dat dit gaat lukken, maar dan weet je het zeker. Mocht je dus op 4 cores na 20 runs Linx geen BSOD of reboot hebben gehad, DAN ligt het probleem niet aan je extra core en moet je de oplossing elders gaan zoeken.

Anyway, het probleem dat je ervaart valt misschien niet in de lijn der verwachtingen, maar feit blijft dat je pc op 3 cores goed werkt en op 4 cores raar doet. Dan lijkt de conclusie me geen rocket science ;)

• Bumpy_NL
LinX werkt bij mij niet goed. Dit ligt waarschijnlijk aan mijn instellingen. Prime95 werkt daarentegen wel. Ook heb ik CPU-Z gedownload en HW monitor. Bij HW monitor zie ik tot mijn schrik dat de coretemp maximaal iets van 70 graden wordt. Bij het vermogen staat 140W. Zonder de 4e core te unlocken stond er bij dat het vermogen 105W is. Mij lijkt dat dit niet helemaal klopt aangezien deze proc een max tdp heeft van 95W als je er niet aan sleutelt. Voordat ik verder ga stoeien met de 4e core wou ik vragen of de gegeven waarde van HW monitor betrouwbaar is.

alvast bedankt

• Singular1ty
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17-05 14:19

Singular1ty

EV Evangelist

De verbuik-waarde van HWmonitor is niets om je druk om te maken. Dit is geen meetwaarde maar een berekening gebaseerd op aannames die zelden klopt.

Als Linx niet werkt (crash en de melding dat je systeem stabiel is zodra je start?) moet je waarschijnlijk even zorgen dat je een pagefile hebt ingesteld, wanneer Linx al je geheugen gaat gebruiken doet Windows anders moeilijk.

• Berreber
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-02 13:16
trouwens, je cpu moet het gewoon trekken omdat er verscheidene reviews en personen zijn die hem geunlocked hebben waarbij hij gewoon goed draait.

en trouwens als je hem echt gaat gebruiken en met gebruiken bedoel ik zwaar belasten dan zou ik wel een nieuwe koeler kopen.

Zie :

pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Plus

If it ain't broke, don't fix it

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-05 16:59
Berreber schreef op maandag 13 juni 2011 @ 17:15:
trouwens, je cpu moet het gewoon trekken omdat er verscheidene reviews en personen zijn die hem geunlocked hebben waarbij hij gewoon goed draait.

en trouwens als je hem echt gaat gebruiken en met gebruiken bedoel ik zwaar belasten dan zou ik wel een nieuwe koeler kopen.

Zie :

pricewatch: Cooler Master Hyper 212 Plus
dat is natuurlijk onzin..

die core is niet voor niets uitgeschakeld en er is alle langer bekend dat dit 2 oorzaken heeft:
1. de 4e core is kreupel en komt niet door AMD's tests heen en zodoende is hij uitgeschakeld.
2. door een grote vraag naar triple cores was zo groot dat ze moedwillig de core hebben uitgeschakeld..

in het geval van punt 1 hoeft die core dus helemaal niet goed te werken. er is nooit een garantie dat het wel werkt, doet het dit wel, dan heb je mazzel en anders niet...

juist dit soort vage problemen zouden er op duiden dat de cpu niet stabiel is met alle cores unlocked, zeker omdat je hiervoor deze problemen niet had..

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Imprezzion
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 28-05 10:18

Imprezzion

Civic EK3 Sedan & 307CC Tuned!

Je vergeet 3. nog :).

De core is niet brak, maar heeft een zodanig hoge VID nodig voor een bepaalde snelheid dat de CPU niet binnen zijn TDP "kan" blijven en wordt daarom uitgeschakeld.

~ 5800X3D @ 4530 ~ Arctic LF2 420 ~ MSI B550 Unify-X ~ 32GB Trident-Z Royal Elite @ 3800-14-14-14-28-42-240-1T ~ MSI RTX 4070Ti @ 3000/11000 ~ Fractal Torrent White ~ Seasonic Prime GX1000 ~

• nedernakker
Imprezzion schreef op maandag 13 juni 2011 @ 19:17:
Je vergeet 3. nog :).

De core is niet brak, maar heeft een zodanig hoge VID nodig voor een bepaalde snelheid dat de CPU niet binnen zijn TDP "kan" blijven en wordt daarom uitgeschakeld.
maar die vind ik onder punt 1 vallen met de tests.. maar je hebt daar inderdaad volkomen gelijk in :)

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

Tja, ik zou 'm unlocken, Vcore vast zetten op waarde die jouw goed lijkt (later nog tweaken) en nachtje Prime95, of langer laten draaien. Als dat allemaal goed gaat is alles prima in orde. Maar inderdaad, ga er niet vanuit dat het werkt. Als het werkt heb je gewoon geluk.

• Berreber
Ja wat je zei wist ik al, alleen ik dacht dat het gewoon kon omdat 2 van mijn vrienden hem ook geunlocked hebben zonder problemen.

Maar mijn fout, ik dacht dat dat bij iedereen meteen zou werken.

• Bumpy_NL
Het lijkt er op dat de vierde core defect is. Prime95 geeft namelijk een error bij één core. Jammer maar helaas. Blue screens of restarts heb ik trouwens niet gehad.

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-05 18:19
Ik had bij core 5 een error tijdens prime 95. Na het opvoeren van het voltage (1.425 op een asus CH IV F met LLC) deed deze het ook prima.

Maar, je kan ook pech hebben, geen enkele CPU is hetzelfde :/

• R0NNi384
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 05-02 19:27
Heb hier dezelfde cpu ook geprobeerd de 4de core te unlocken wat helaas niet is gelukt wel l3 cache en in bios x4 phenom b45.
Iemand misschien tips om de 4de core als nog te unlocken 1.425 deze heb ik in bios geselecteerd krijg blue screen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-05 18:19
@R0NNi, Welke koeling gebruik je? Ik had het met mijn x6 ook dat toen ik te hoog clockte mijn pc een blue screen kreeg, oplossing > NH-D14 koeler :p

Acties:
  • 0Henk 'm!

• nedernakker
ja, maar dat is wel een heel ander issue.. een noctua koeler repareert niet je 4e core.. het kan gewoon dat hij defect is, helpt voltage opvoeren niet om het stabiel te maken, dan is het gewoon jammer

Acties:
  • 0Henk 'm!

• R0NNi384
Ik gebruik gewoon de standaard koeler heb verschillende opties geprobeerd kwa voltage loopt standaard clock speed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bumpy_NL
Zelf voel ik er niet zoveel voor om het voltage hoger dan 1.4V te maken. Dan probeer ik liever wat over te clocken op het standaard voltage in x3 modus. Volgens mij beschikt mijn CPU niet over l3 cache. Dit wordt normaal gesproken toch geunlocked met het unlocken van de core?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Berreber
Volgens mij niet(verbeter me als ik verkeerd zit)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• R0NNi384
Bios en cpu-z geven allebei aan dat de l3 cache 6 mb bedraagt en dat het een deneb is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• R0NNi384

[Voor 39% gewijzigd door R0NNi384 op 19-06-2011 17:57]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee