Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 409551

Topicstarter
Beste allemaal,

Hierbij een topic met vragen over de meerwaarde van een VWO diploma als je geen universitaire studie gaat volgen. Dit topic is voor mijn vriendin (ik studeer zelf op het HBO), zei staat nu voor een voor haar lastige studie keuze.
Op dit moment is zei bezig met haar 5e jaar in het VWO welke ze nu bijna afgerond heeft, maar ze twijfelt er over om misschien toch naar het HBO te gaan (het HAVO diploma heeft ze afgelopen jaar al behaald).
Ze is zelf al vrij zeker dat ze geen WO wilt gaan doen door het gebrek aan praktijk en de overvloed aan theorie (zelfde reden waarom ik gestopt ben met WO), maar vraagt zich nu af wat de meerwaarde is om VWO toch af te maken en dan als het ware niks te doen met dit diploma. Heeft dit later in het beroepsleven nog enige meerwaarde als je toch geen gebruik maakt van de mogelijkheid om WO te gaan doen?
De HBO studie waar ze aan denkt om te gaan doen is Industrieel product ontwerpen voor het geval dat iemand dit wilt weten.

Ik hoop dat iemand mij hier meer duidelijkheid over kan geven.

Edit: ja er zit een typefout in mijn titel, ben er nog niet uit hoe ik dat aanpas :P

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 409551 op 07-06-2011 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Testert
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-09-2024
De meerwaarde zou er in kunnen zitten dat je veel meer stof hebt behandeld dan iemand van de Havo. Zeker met vakken als wis-, natuur- en scheikunde merk je dat. Als diegene van de Havo dat al goedmaakt op het HBO zal iemand die succesvol die vakken op het VWO gehad heeft daar minder energie in hoeven steken en dat overhouden voor andere materie.

Het zal er vooral van af hangen waar je vriendin aan het werk wil en men zal haar vragen waarom ze voor een HBO opleiding heeft gekozen. Zeker omdat ze het Havo diploma al binnen had! Ga er niet vanuit dat de toevoeging van VWO op je CV een hoger loon of leukere banen binnen bereik brengt.

Volgens mij moet het ook afgeschaft worden dat je met een HBO propedeuse naar het WO kan...

Zij, in de betekenis van ´vrouwelijk derde persoon enkelvoud´ is dus met ij.

Sjoch dizze stêd; sjoch wat der rûnom bart - It âlde spegelet him yn wat de takomst hat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-04 07:54

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Met een vwo diploma kan je veel HBO opleidingen versnelt doen, dit geeft je een jaar extra speling mocht de hbo studie toch niet zo soepel verlopen.

ik denk dat in je carriere later niet wordt gekeken naar je voor opleiding. er zijn er genoeg die via vmbo-mbo-hbo hun hbo diploma halen. en toe nu toe weinig verschil gemerkt hoe werkgevers daar tegenaan kijken.

dus voor het soepel doorlopen van je opleiding met wat reserves zou ik zeker ervoor kiezen mijn vwo te halen.
voor je werk zal het weinig tot niets uitmaken.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Wat was jouw WO studie? Je hebt haar hopelijk niet overtuigd op basis van jouw ervaringen om niet WO te gaan doen, want dat gaat zij jou, en jij jezelf kwalijk nemen als ze gaat solliciteren en voor een gewilde functie WO nodig heeft!

Of het te theoretisch hangt zo ontzettend van de studie af. Ik doe WO rechten en ja, dat is knap theoretisch allemaal. Mijn vriendin studeert Farmacie aan de universiteit, en zij brengt ruim de helft van haar studieuren in het lab door.

Nou heb ik geen ervaring met een WO studie richting productontwerp, maar ik vermoed dat deze ook op WO écht wel de nodige praktijk kent.

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor je antwoord.
Wat betreft de vakken als wis-, natuur- en scheikunde. Op HAVO had zij een NT profiel en nu op VWO heeft ze een EM profiel, dus wat betreft deze vakken leert ze op het VWO niets extra's.
Als de keuze aan mij was dan had ik zelf hoogstwaarschijnlijk gekozen om te stoppen met VWO en naar het HBO te gaan aangezien er toch geen behoefte is om naar het WO te gaan. Tevens valt de profielswitch op het VWO haar nog relatief zwaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Zoals eerder gezegd kun je met een VWO diploma veel HBO opleidingen tot wel een jaar inkorten. Daarnaast wil je vriendin misschien nu geen WO doen, maar stel dat ze er halverwege haar HBO opleiding anders over denkt, dan kan ze met een VWO diploma op zak zonder moeite doorstromen.
Daarnaast zal HBO makkelijker af te ronden zijn als je VWO hebt afgerond, je hebt gewoonweg meer kennis en bent gewend een hogere kwaliteit werk af te leveren, wat zeker in je voordeel werkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De reacties vliegen binnen, ik zal proberen allen te beantwoorden. Aan discipline en doorzettingsvermogen ontbreekt het haar gelukkig niet (wat bij mijzelf misschien wel eens een probleem kan zijn), aangezien ze er nog steeds over twijfelt om VWO af te maken terwijl het haar eigenlijk totaal niet bevalt, maar puur omdat ze er aan begonnen is. Maar ze ziet wel in dat als ze er niet mee doet het toch zonde kan aangezien ze ook wel snel het huis uit wilt (i.v.m. thuis situatie) en wat zonder de studie financiering niet mogelijk is qua geld.

Ja mijn voorbeeld van een universitaire studie is vast ook geen super goed voorbeeld, aangezien ik zelf informatica gestudeerd heb hiervoor (en deze studie vroegtijdig beëindigd heb), wat natuurlijk een puur theoretische studie is. Haar twijfel over universiteit is ontstaan door het vaker horen van dit soort verhalen, niet alleen uit mijn ervaring.

We hebben ook samen gekeken op verschillende hogescholen en versneld HBO doen zit er niet in, aangezien veel hogescholen minstens een van je stages schrappen als je dat doet. En stages zijn naar onze beide meningen toch wel het meest leerzame deel van je studie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Anoniem: 409551 schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 12:11:
aangezien ze er nog steeds over twijfelt om VWO af te maken terwijl het haar eigenlijk totaal niet bevalt, maar puur omdat ze er aan begonnen is.
Natuurlijk twijfelt ze; ze ziet geen aanleiding meer om het af te maken als ze tóch HBO gaat doen...
Maar ze ziet wel in dat als ze er niet mee doet het toch zonde kan aangezien ze ook wel snel het huis uit wilt (i.v.m. thuis situatie) en wat zonder de studie financiering niet mogelijk is qua geld.
Dat is natuurlijk een hele verkeerde reden om een keuze als een studie van af te laten hangen... Slechts weinig keuzes hebben de rest van je leven invloed, maar dit is er één van. Laat hem om de goede redenen gemaakt worden!
Ja mijn voorbeeld van een universitaire studie is vast ook geen super goed voorbeeld, aangezien ik zelf informatica gestudeerd heb hiervoor (en deze studie vroegtijdig beëindigd heb), wat natuurlijk een puur theoretische studie is. Haar twijfel over universiteit is ontstaan door het vaker horen van dit soort verhalen, niet alleen uit mijn ervaring.
Jouw ervaring, mijn ervaring noch die van anderen is natuurlijk relevant, tenzij de ervaring is van een studie WO productontwerp. Laat haar op een dergelijke studie gewoon eens kijken, als deze specifieke studie praktijkgericht genoeg is (wat ik vermoed) dan krijgt ze vanzelf weer zin om haar VWO af te maken.

Kijk, ik probeer niet om WO te "pushen" ofzo, maar het lijkt er wel op dat om verkeerde redenen een keuze wordt gemaakt.Gevaar hiervan is, zoals gezegd, dat zij spijt van haar keuze krijgt. Als ze die dan ook nog eens heeft genomen op jouw advies, dan is logisch gevolg dat jij hiervan het verwijt zal krijgen. Pas dus op je woorden, en laat haar een dergelijk belangrijke keuze als deze -and I can not stress this enough- helemaal zelf maken.

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:33

artificial_sun

Mazda Rx7

De meerwaarde van VWO voor HBO zie ik ook niet. Het enige wat kan helpen is dat je meer kennis hebt.
En HBO verkort volgen omdat je VWO hebt gedaan zou ik afraden, je mist gewoon veel te veel basis kennis.

Dit is tegenstelling tot MBO -> HBO verkort. Maar een MBO vooropleiding bij een HBO functie in de techniek heeft zeker meerwaarde (ik ben een daar een voorbeeld van :+ ) en mijn werkgevers onderkennen dit.
Ik kan veel beter met klanten overleggen (al dan niet lager geschoold) omdat ik de praktijk ken.

Zelf ben ik gegroeid van VBO (elektro) -> MBO -> (elektro, besturingstechniek) HBO (industriële automatisering)

Lang verhaal kort, bij twijfel (vervolg opleiding) VWO afmaken. Bij zekere keuze, HBO gaan doen.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• majoh
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 17:21

majoh

ᕦ(ò_óˇ)ᕤ

Zoals aangegeven, sommige vakken zou je misschien niet hoeven te doen waardoor je of versneld, of met minder druk je de studie kan doen.

In mijn geval was het bijvoorbeeld mogelijk om vakken als Engels en Economie over te slaan (op een IT opleiding) omdat deze van lager niveau zijn als het VWO. Deze vakken waren vooral bedoelt voor de mensen die HAVO of MBO gedaan hadden waar het niveau misschien niet hoog genoeg zou zijn.

Voor de rest kan het meerwaarde hebben als je uiteindelijk toch een WO opleiding zou willen doen, of als je het HBO uiteindelijk, door welke reden dan ook, niet af kan maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Als je al een HAVO diploma hebt en je weet 100% zeker dat je HBO gaat doen, dan kun je je beter direct inschrijven bij een HBO instelling. Mocht je later toch nog een MSc gaan doen op de universiteit, moet je toch een toelatingstoets maken of een pre-master programma volgens aangezien je een achterstand hebt.

Echter, de reden (WO is te theoretisch) is niet echt gegrond imo. Dat je tijdens een HBO-opleiding twee verplichte stages moet lopen, betekent niet dat dit niet mogelijk is tijdens een WO-opleiding. Waarom denk je dat er bedrijven zijn die summer internships aanbieden? Of dat er de mogelijkheid bestaat om 6 maanden te stoppen met school om een stage te volgen. Je moet het wel zelf willen, maar je kunt genoeg (wellicht zelfs meer) praktijkervaring opdoen tijdens je WO-opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Is Industrieel product ontwerpen hetzelfde als Industrial Design? (Ik geloof dat de eerste gewoon de Nederlandse term is voor de tweede)

ID is namelijk een zeer praktische studie, en je krijgt zelfs op de technische universiteit bijna geen theorie. Op de TU/e zijn de meeste vakken vrijwillig en hangt bijna alles af van de projecten die je doet, veel huisgenoten van mij besteden dan ook het merendeel van hun studie in een atelier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als eerste wil ik jullie allemaal bedanken voor jullie reacties, dit zal haar zeker gaan helpen als ik het haar vanavond laat zien.

Toch nog even een aantal dingen die ik wil beantwoorden en nog een laatste vraag die ik jullie wil stellen.
Dat is natuurlijk een hele verkeerde reden om een keuze als een studie van af te laten hangen... Slechts weinig keuzes hebben de rest van je leven invloed, maar dit is er één van. Laat hem om de goede redenen gemaakt worden!
Helemaal mee eens dat dit een verkeerde reden is om een keuze te maken, maar onbewust zal het voor haar mee spelen. Of ze het wilt of niet. Al is het alleen maar dat ze mede door deze situatie zich thuis niet op haar vwo opleiding kan focussen en het nu niet eens zeker is of ze dit wel gaat halen. Dat plus het feit dat ze eigenlijk helemaal geen interesse heeft in WO (en dit is niet alleen maar door hetgene wat ze hoort over de hoeveelheid theorie, al zal het zeker meespelen).
Zoals aangegeven, sommige vakken zou je misschien niet hoeven te doen waardoor je of versneld, of met minder druk je de studie kan doen.
Versneld doen is voor haar geen meerwaarde.

Ik weet niet precies wat ik er allemaal over kan zeggen, ik hoop alleen het voor haar wat duidelijker te maken. Het enige wat ze wel zeker weet is dat het ze niet op de universiteit wilt beginnen.

Nu heb ik nog een vraag waar ze zelf erg mee zit. Even een heel erg zwart wit situatie schetsen en alle mogelijke keuzes de deur uit doen:
ze kiest ervoor om te stoppen met vwo en toch hbo te gaan doen. Zal haar gebrek aan vwo diploma haar later problemen kunnen opleveren? Denk aan werkgevers die gaan vragen waarom ze gestopt is.
Of zal het vwo diploma haar meerwaarde opleveren later? Al kan je de situatie omdraaien en de vraag krijgen waarom ze gekozen heeft voor HBO en niet voor WO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:19
Ik snap niet zo goed dat je naar het HBO gaat als je ook de mogelijkheid hebt om naar Uni te gaan? Heb zelf havo>hbo>uni gedaan en vind het studeren aan een universiteit een verademing als ik het vergelijk met het lage niveau op het hbo. Ook dat verschil tussen praktijk en theorie is mij niet echt opgevallen, heb op de uni ook meer dan genoeg praktijkopdrachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Anoniem: 409551 schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 13:38:
Als eerste wil ik jullie allemaal bedanken voor jullie reacties, dit zal haar zeker gaan helpen als ik het haar vanavond laat zien.

ze kiest ervoor om te stoppen met vwo en toch hbo te gaan doen. Zal haar gebrek aan vwo diploma haar later problemen kunnen opleveren? Denk aan werkgevers die gaan vragen waarom ze gestopt is.
Of zal het vwo diploma haar meerwaarde opleveren later? Al kan je de situatie omdraaien en de vraag krijgen waarom ze gekozen heeft voor HBO en niet voor WO.
Mijn middelbare schooldiploma staat niet eens op m'n CV. Ze weten toch wel dat je een bepaald papiertje moet hebben om op de universiteit/HBO te starten. In het buitenland hebben ze daar wel naar gevraagd, maar dat heeft er ook mee te maken dat het schoolsysteem daar anders in elkaar zit ;) En als ze kiest voor HBO zal ze daar wel een goede reden voor hebben die ze ook kan uitleggen aan werkgevers tegen die tijd ;)

[ Voor 7% gewijzigd door stin op 07-06-2011 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-03 09:01
HenkEisDS schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 13:40:
Ik snap niet zo goed dat je naar het HBO gaat als je ook de mogelijkheid hebt om naar Uni te gaan? Heb zelf havo>hbo>uni gedaan en vind het studeren aan een universiteit een verademing als ik het vergelijk met het lage niveau op het hbo. Ook dat verschil tussen praktijk en theorie is mij niet echt opgevallen, heb op de uni ook meer dan genoeg praktijkopdrachten.
Sommige opleidingen zijn nu eenmaal niet te volgen op de uni.

Mijn zus deed overigens havo > vwo > hbo. Ja, ook een omweg, maar toen ze klaar was met de havo wist ze het nog niet, dus ging ze door voor d'r vwo. Uiteindelijk ook besloten te kiezen voor hbo, omdat daar een opleiding was die elders niet te doen was (niet op de uni, niet op andere hogescholen).

Met het bama systeem zijn de grenzen sowieso aan het vervagen. Met mijn specifieke (hbo) bachelor mag ik zonder meer op een bepaalde (uni) master doorstromen zonder schakeljaar bijvoorbeeld. Hogescholen worden in het Engels aangeduid als universities of applied science, enz, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-04 09:25
ebia schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 20:06:
[...]

Sommige opleidingen zijn nu eenmaal niet te volgen op de uni.
Zoals? Misschien niet de specifieke studie (het HBO kent inmiddels volgens mij zomaar 1000+ studies), maar vast wel iets wat er zeer dicht in de buurt komt.
Met het bama systeem zijn de grenzen sowieso aan het vervagen. Met mijn specifieke (hbo) bachelor mag ik zonder meer op een bepaalde (uni) master doorstromen zonder schakeljaar bijvoorbeeld. Hogescholen worden in het Engels aangeduid als universities of applied science, enz, enz.
Die ervaring heb ik niet. Met de invoering van het BaMa-systeem is een hoop verwarring ontstaan. Hebben veel dingen een vergelijkbare naam die qua inhoud totaal verschillend zijn. Ook wordt goede doorstroming verondersteld, maar daar is vaak geen sprake van. Mijn ervaring is overigens gebaseerd op de gang van zaken bij de TU in Delft. Ik kan mij herinneren dat je na een HBO werktuigkunde een schakelprogramma van ca. 2 jaar moest volgen voordat je aan de betreffende master aan de TU mocht beginnen. Dat soort dingen.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 00:40
Anoniem: 409551 schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 13:38:

[...]

Het enige wat ze wel zeker weet is dat het ze niet op de universiteit wilt beginnen.
De enige goede reden die ik daarvoor kan bedenken is dat ze niet het niveau aan denkt te kunnen. Is dat zo? En zo ja, heeft ze daar gelijk in, of is ze alleen onzeker?
Mocht het dat laatste zijn, probeer haar te helpen te realiseren dat ze tot meer in staat is dan ze denkt.

Als ik kijk naar mijzelf en mijn vriendenkring, dan is elke universitaire studie anders. Zeker ook het gehalte van theorie.

En eigenlijk mis ik nog het belangrijkste: weet je vriendin al wat voor studie ze wil gaan doen? Of althans de richting die ze op wil? En heeft ze al open dagen bezocht van de mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.e.s
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:49
Persoonlijk siert het je bij sollicitatie gesprekken minder als je havo - vwo (vroegtijdig stopt) - hbo doet dan meteen havo - hbo. Je gaf ook aan dat het profiel haar tegen valt, is het geen idee om alsnog naar een meer technisch profiel over te stappen? Op die manier kan ze ook makkelijk doorstromen naar een universitaire opleiding die lijkt op Industrieel Ontwerper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
-RoB- schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 22:47:
Persoonlijk siert het je bij sollicitatie gesprekken minder als je havo - vwo (vroegtijdig stopt) - hbo doet dan meteen havo - [...]
bij sollicitaties krijg ik altijd de indruk dat men geïnteresseerd is in de hoogst genoten opleiding en niet de weg daar naartoe.

~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

De vraag 'waarom gestopt' is inderdaad wel te verwachten op sollicitatie. Tenzij... Ze HBO alsnog in hetzelfde jaar kan beginnen waardoor geen gat valt en ze het stukje VWO niet in het CV zet... ;)
Gezien het schooljaar bijna ten einde is... Denk ik dat dat er echter niet in gaat zitten. Havo afgerond in 2010 en HBO begonnen in 2011 zal overigens ook niet 1-2-3 overal gezien worden.

Als ze die stap neemt, zou ik het zelf uit m'n CV laten omdat het niet relevant is maar stom genoeg wel een vraagteken oproept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polariteit
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:05

Polariteit

Fietsende fotografeur

Ik heb zelf ook HAVO en VWO gedaan en ben daarna HBO gaan doen (alweer 10 jaar geleden, dat wel). Simpelweg eerst VWO gedaan omdat ik totaal geen idee had welke richting ik opwilde.

Tijdens het eerste jaar van mijn Bedrijfskundige informatica opleiding merkte ik dat ik toch wel een voordeel had ten opzichte van mijn medestudenten die gelijk vanaf de havo kwamen, aangezien sommige stof toch al uitgebreid behandeld was bij de VWO.

Dit was eigenlijk de enige meerwaarde die ik eraan gezien heb. Maar goed, zoals gezegd was dit 10 jaar geleden, dus heb geen idee of dat nog geldt ;)
Pagina: 1