Toon posts:

[ windows 7] onmogelijk opstarten door corrupte ci.dll

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 17:55
Voel me meteen een n00b met zo'n titel maar gooi hem toch even de groep omdat ik dit echt nog nooit heb meegemaakt.

Gister tijdens een remote desktop sessie verlor ik in 1 klap mijn verbinding met mijn hagelnieuwe pc die thuis stond te ronken (Windows 7 ultimate NL SP2 64bit)

Bij thuiskomst het allereerste blue screen die ik in Windows 7 ooit heb gezien waarom 1 zinnetje stond dat er een hardware failure was (precieze tekst even uit me geheugen gevlogen)

Natuurlijk de boel even in de restart waarbij de (meestal irritante) startup repair startte nog voor dat ik ook maar iets kon doen. Deze even 10 minuten z'n werk laten doen (eerst analyseren daarna herstellen) waarbij uiteindelijk de melding kwam dat er niet herstelt kon worden met allerlei ongein om online te gaan zoeken. Dit is natuurlijk onzin omdat de hele USB driver en netwerkverbinding nog niet gestart is en gaf dus een error.

Je krijgt een klein beetje log te zien en daarin stond iets met een hoofdfout naar een corrupte of missing ci.dll bij een herstart schiet hij weer in dezelfde opstartherstel.

Dat even parkerende..

Verder heb ik mijn schijf onderverdeeld in twee partities waardoor besturingssysteem op C: stond en backup (losse files) op D:. Tot mijn grote verbazing stond het hele besturingssyteem in 1 keer op E:

Ook dat even parkerende

Toen geprobeerd met de systeemschijf op te starten maar als ik in dit menu wil herstellen krijg ik hetzelfde opstartmenu als ik ook krijg als ik zonder schijf opstart en kom ik niet veel verder.

Verder is het toevallig dat ik de dag ervoor net de bitdefender (antivirus) eraf heb gehaald maar die wel netjes
weer aangaf de windows firewall te hebben aangezet + virusscanner van Windows (+ update)

Mijn vragen van achter naar voren:

-Klinkt dit als een virus die opstartbestanden beschadigd? Als dat zou zijn..wel verdomd ouderwets, had dan mijn wachtwoorden gejat :-)

- Zou het de moeite waard zijn om ergens de ci.dll 64bit vandaan te halen en op een usb stick te zetten en via de commandprompt (optie in het startmenu) te kopieren of zal het probleem groter zijn dan dit?

- Klopt het dat Windows tijdens dat opstartherstel programma wat bestanden op C: zet en deze voor zichzelf reserveerd? Zag iets van 39 mb gebruikt en 100 mb gereserveerd staan? Of is hier wat anders aan de hand?

Ik dacht toch dat ik hier vanaf zou zijn na windows 95/98 en XP :-)

Iemand suggesties wat het beste is te doen?

Omdat ik niet direct wil herinstalleren natuurlijk

Acties:
  • 0Henk 'm!

• broadbeanprop
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-09-2020
Ci.dll zou je op je windows cd moeten kunnen vinden, probeer die eens door middel van command prompt naar C:/Windows/System32 te kopieren. Ik zou er ook even een virusscanner overheen trekken, op de ultimate boot cd staan virusscanners die je buiten windows kunt draaien.

Edit: je zou ook sfc /scannow nog even kunnen proberen in een command prompt.

[Voor 11% gewijzigd door broadbeanprop op 07-06-2011 11:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tvdijen
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-04 15:04
Frappant genoeg heb ik vandaag hetzelfde euvel.. Alleen staat er bij mij nergens ci.dll
De computer liep plots vast met een BSOD met de melding 'Unknown hard error: c00010dd
Na opnieuw opstarten inderdaad die hele riedel van het herstelprogramma.. Als ik bij details kijk staat er alleen 'Corrupt file'.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Huismus
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-02 23:08
Wat ik denk dat er gebeurt is:
- Je hebt Windows opdracht gegeven om te updaten (nadat je de virusscanner had verwijdert in je verhaal)
- Windows heeft braaf een update gedownload die een mogenlijk probleem / update voor 'ci.dll' bevatte. Windows is zo 'vriendelijk' om updates pas te configureren TIJDENS je computer afsluit.
- Er kwam een BlueScreen (waarschijnlijk gewoon wegens een fout o.i.d. in het remote acces ding), hierdoor heeft Windows niet het opstart-proces omgeleid om de nu (mogenlijk) verouderde ci.dll heen

En nu start 'ie dus niet meer op, en de Windows restore dvd weet er geen raad mee omdat deze de orginele Windows 7 bevat, niet de geüpdate Windows 7.

Of er nu ook oplossingen zijn, geen idee. Het kan nooit kwaad om even te proberen ci.dll in sys32 te plaatsen, al maak wel eerst een backup van het bestand dat daar al staat. Daarnaast kunnen verscheidene Linux-distro's (zoals Ubuntu) uitstekend NTFS-disks mounten, en dan kun je het ook nog doen door een interface.

Dat je HDD een nieuwe letter 'E:' gekregen heeft is geen probleem, dat doen verschillende besturingsystemen altijd, ze kennen een nieuwe letter toe aan een partitie. Ik heb een multiboot XP met W7, en in W7 heet mij OS-partitie 'C' en de XP-partitie 'D', en XP noemt juist zijn eigen partitie 'C' en de W7-partitie 'D'. Dit heeft nog nooit een probleem opgelevert.

Succes!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• xon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 27-05 17:55
opgelost!! na heeeel veel geklooi

Bootrec /RebuildBcd

deed het..masterbootsector gefixed was blijkbaar genoeg..nu snel virusscan

Acties:
  • +1Henk 'm!

• tvdijen
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-04 15:04
Ik heb datzelfde geprobeerd vanuit de command-prompt van de installatie-cd, maar dat werkte niet.. Apparaat niet herkend..
Hoe heb jij dat aangepakt?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee