Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oghkru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Heb een Windows Server 2008 met fysieke terminal servers (dus geen HyperV). Op een terminal server waar zo'n 30-35 mensen op inloggen (met name Firefox, Internet Explorer en Office applicaties) loop ik tegen het probleem aan dat zo'n 95% van het intern geheugen wordt gebruikt (4 GB) en dat soms iemand die b.v. met Firefox werkt er gewoon uit wordt gegooid.In het logbestand is te zien dat het wisselbestand continu wordt aangesproken.
Betreft een 2008 versie 32 bits dus je zit met geheugenallocatie, de processor heeft het niet al te zwaar (30-40%) en het netwerkverkeer valt ook wel mee, er zijn wel meerdere TS-Servers (momenteel 2) maar er is geen load-balancing. Clients zijn thin clients met embedded XPSP3, inlog uiteraard via RDP.
Wat kan ik doen om te zorgen dat de snelheid omhoog gaat, welke testen kan ik doen en wat zijn praktijkervaringen? Tegen welke beperkingen loop je aan bij terminal server? Hoe kun je gaan opschalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-07 22:48

Arno

PF5A

Geheugen is vooral een performance winst met TS/CTX. Zeker als je zelf al ziet dat je veel swapt, dan is daar per definitie winst te behalen. Kun je je TS niet omzetten naar x64 (bij voorkeur R2)? Dan kun je vrij makkelijk naar meer geheugen en is gelijk de TSWEB functie te gebruiken die je weer eventueel kunt loadbalancen.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-07 00:24
Je geheugenallocatie zou geen probleem moeten zijn omdat het geen unieke applicaties zijn die meer dan 4GB willen adresseren. Uit m'n hoofd kan 2008 Standard met 32GB overweg en zal dat netjes gebruiken. Wellicht suboptimaal tov. 64bit en aan je apps te zien is er ook niet echt iets dat je weerhoudt van het implementeren van 2008 R2. Een 64bit variant zal in ieder geval betere prestaties gaan leveren, dus heb je mogelijkheid, reinstall en voor die 40 users zou het goed moeten gaan met 8GB.

[ Voor 21% gewijzigd door ConZito op 07-06-2011 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-05 01:30
ConZito schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 21:00:
Je geheugenallocatie zou geen probleem moeten zijn omdat het geen unieke applicaties zijn die meer dan 4GB willen adresseren. Uit m'n hoofd kan 2008 Standard met 32GB overweg en zal dat netjes gebruiken. Wellicht suboptimaal tov. 64bit en aan je apps te zien is er ook niet echt iets dat je weerhoudt van het implementeren van 2008 R2. Een 64bit variant zal in ieder geval betere prestaties gaan leveren, dus heb je mogelijkheid, reinstall en voor die 40 users zou het goed moeten gaan met 8GB.
2008 standard x86 kan 4gb ram aan en geen 32gb....

mocht x64 niet haalbaar zijn (ivm eventuele applicaties welke niet supported zijn op een 64bit platform) dan zou ik ervoor kiezen om

a) een fysieke machine neer te zetten met veel cpu en memory
b) hierop een hypervisor te installeren (XenServer,ESX,Hyper-V)
c) hierop dan meerdere 32bit 4gb ram Terminalservers op draaien.

A wise man's life is based around fuck you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-07 00:24
Ik ben in de war met Enterprise zo te zien, doet zelfs 64GB. Ik gebruik het ook nooit :+