Toon posts:

[Voedingprobleem?] Problemen met videokaarten in CrossFireX

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nexz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-05 14:27
Ik heb hier een computer staan met de volgende (relevante) specs:
  • 2x ATI Radeon 4870X2 in CrossFireX
  • Intel Core 2 Quad Q6600
  • BeQuiet Dark Power 1000W voeding (80 PLUS Silver certified)
  • Win 7
  • Nieuwste drivers
Het probleem is als volgt:
Als ik met FurMark (Multi-GPU) de kaarten vol gooi, crasht de PC, zonder BSOD, hij reboot zonder iets te doen (geen mini-dump etc.). Ik heb de kaarten apart getest (letterlijk uit de kast gehaald) maar op dat moment blijft de PC stabiel draaien. De videokaarten hebben geen probleem met temperatuur aangezien deze tijdens de crashende FurMark test (met CrossFireX) op 64C blijven steken.

Als ik de videokaarten apart test, stijgen deze naar 93C en blijven hier stabiel op. Er zijn dan ook geen problemen. Als CrossFireX uitstaat in de driver zijn er geen problemen.

Edit:
Oh ja, de kaarten zijn niet overgeklokt, de CPU ook niet!

Ik vermoed het volgende:
De PC heeft een belasting van 780W als hij op full load draait, de voeding kan 80% van 1000W = 800W leveren. Door pieken zegt de overbelastingsbeveiliging van de voeding "doei" en valt spontaan uit. Het vermoeden bestaat dat temperatuur in ieder geval irrelevant is in deze zaak (zie hierboven).

Mijn vraag aan jullie:
Zou het bovenstaande scenario van de overbelastingsbeveiliging mogelijk zijn? Kan het upgraden naar 1200W een oplossing zijn? Zijn er andere factoren die ik over het hoofd zie?

[Voor 7% gewijzigd door Nexz op 08-06-2011 09:59. Reden: Correctie info D4NG3R / aanvullende info]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:25
Nexz schreef op maandag 06 juni 2011 @ 23:07:
Ik vermoed het volgende:
De PC heeft een belasting van 780W als hij op full load draait, de voeding kan 80% van 1000W = 800W leveren.
Waar haal je deze onzin vandaan? Je voeding heeft een efficiëntie van 80% (of hoger). Dit betekend dat bij welke W die hij uit het stopcontact haalt. Er 80% effectief word gebruikt, de rest gaat op aan warmte. Als jouw PC dus 1000W verbruikt, zal de voeding ongeveer 1200W uit het stopcontact trekken.

Valt je PC direct bij het starten van Furmark uit? of duurt het eventjes?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nexz
D4NG3R schreef op maandag 06 juni 2011 @ 23:11:
[...]

Waar haal je deze onzin vandaan? Je voeding heeft een efficiëntie van 80% (of hoger). Dit betekend dat bij welke W die hij uit het stopcontact haalt. Er 80% effectief word gebruikt, de rest gaat op aan warmte. Als jouw PC dus 1000W verbruikt, zal de voeding ongeveer 1200W uit het stopcontact trekken.

Valt je PC direct bij het starten van Furmark uit? of duurt het eventjes?
Dat is dus een aanname geweest; bedankt voor de opheldering. Wat betreft FurMark, deze draait ongeveer 1 à 2 minuten voordat hij er uit knalt. Ik heb de startpost aangevuld met extra info (mbt CrossFireX driver settings).

[Voor 5% gewijzigd door Nexz op 07-06-2011 07:51]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Als je voeding ook echt 1000W sustained levert kan dat nooit van z'n leven te weinig zijn voor 2 videokaarten. Ik heb nog geen videokaart gezIen die >300W per stuk gebruikt. Of je moet al 49 harde schijven hebben draaien ofzo. Het kan wel zijn dat je voeding stuk is en daarom instabiel, maar als je voeding OK is zou hij dit echt moeten kunnen doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nexz
Daarom is het ook een gekke situatie. De reden waarom ik de voeding voornamelijk verdenk is omdat Windows geen BSOD geeft en minidump - hij valt gewoon uit. Naar mijn weten zou bij oververhitting of een andere hardware/driver error er gewoon een BSOD moeten verschijnen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Berreber
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-02 13:16
Heb je geen persoon in je directe omgeving waar je een 1000 watt voeding van kan lenen? Desnoods een 1500 watt dan weet je zeker dat het niet aan een te kleine voeding ligt (wat me overigens niet lijkt, want zoals BeR al zei, 1000 watt voor 2 vidkaarten is toch wel een beetje veel)

If it ain't broke, don't fix it

• Nexz
Ik heb inderdaad al wat navraag gedaan of iemand een 1000W+ heeft liggen, echter draait iedereen die ik ken (waarvan ik weet dat ze een redelijke game-pc hebben) 800W, incluis mijzelf (betreft hier een PC van 'n vriend die ik voor hem heb samengesteld). Ik wil wel een nieuwe 1000W of 1200W halen, maar ik vind vind het zonde van het geld als blijkt dat het niet de voeding is die dwarsligt.

Ik doe overigens de aanname dat je een voeding niet kan retourneren? Heb daar in het verleden wat over gehoord.

• Berreber
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-02 13:16
Je kan het desnoods ook eerst even met een 800W proberen?
En als die het wel trekt weet je zeker dat het jou voeding is?

Over dat retourneren, ligt er totaal aan welke winkel, soort voeding en wanneer hebt gekocht.

If it ain't broke, don't fix it

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee