Toon posts:

CCFL op batterijen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 356260

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik wil een flightcase maken voor mijn laptop, en daarin wil ik een gegrafeerde plexi plaat monteren, met CCFL's die ik hier nog heb liggen.
De CCFL's werken op 12V, hebben op dit moment een molex aansluiting, en ik wil ze op batterijen laten werken :9~
Nu heb ik mezelf ingelezen over wat ik moet doen, maar ik zou hier graag een bevestiging op willen zodat ik zeker weet dat ik niets fout doe (ik vind electra toch altijd tricky).
Ik heb 1,5V batterijen en heb 12V nodig, dus 8 batterijen, die ik in serie moet verbinden. Dan een kabeltje van de + en een kabeltje vanaf de - pool verbinden met de bestaande kabels die naar de inverter van de CCFL gaan.

Is dit de juiste manier ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-05 23:10
Jep. Alleen zou je dan niet beter die lampen op een 12v adapter aansluiten?

Canon EOS 60D + Tamron 17-50 f/2.8 VC + Canon EF 50mm f/1.8 II - Gestolen in Vietnam | Canon 100D + 18-55 stm

Acties:
  • 0Henk 'm!

• slabetje
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:01
Ik zou ze zelf ook op een 12V Adapter aansluiten.

De manier die jij in gedachten hebt is correct, en zou dus moeten werken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Aan een 12V adapter heb ik ook even gedacht, maar de bedoeling is dat ik de case ergens mee naartoe neem en dan de CCFL's aan kan zetten zonder een stroompunt te hebben.
Zou er eigenlijk ook een mogelijkheid zijn om aan de 12V te komen door middel van een USB poort van de laptop ?
Het liefst een beetje simpel en als het kan foolproof, haha.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:14
Misschien kun je anders een kleine 12V gelaccu gebruiken. Batterijen kan misschien ook, maar dan zou ik oplaadbare gebruiken, hiervan blijft de spanning (ong 1.2V) redelijk constant bij ontlading, iit 'normale' batterijen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Een accu is geen verkeerd idee eigenlijk.
Is het mogelijk om van zo'n accu 12V te pakken voor de CCFL's en ook naar een omvormer die het omzet in 230V zodat ik daarmee een ook de laptop op kan laden in de case ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:30
afhankelijk van het formaat van je accu.

als je een 7Ah accutje neemt zal je laptop+ccfl het niet lang doen.
die ccfl's doen het wel op een loodaccu (die auto units tenminste). die levert namelijk tot 13.8v.
maar die auto dingen zijn daar juist voor gemaakt

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
De case zal van enig formaat zijn, de exacte afmetingen staan nog niet vast, maar de bedoeling is dat er een 17" laptop in komt, ruimte om de muis gewoon te gebruiken, waarbij de laptop op een lade geplaatst wordt en er nog ruimte is voor randapparatuur.
Ik wil er sowieso wielen op plaatsen en een telescoophandvat. Dus de afmetingen van de kist maken niet zo gek veel uit, zolang het meekan in de metro :p

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timberleek
het is meer het gewicht. loodaccu's zijn zwaar.

een 7Ah accutje (84Wh) is redelijk snel leeg met een forse laptop + extra spullen.
maar zo'n ding weegt wel al 2.5kg.

ik zou eerst eens op een rijtje zetten wat je erop zou willen hebben, wat dit verbruik en hoe lang je het aan de praat wil houden op accu

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Engineer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 23:16
.

[Voor 125% gewijzigd door Engineer op 13-10-2018 11:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:12

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Misschien is dit iets, een omvormer van 5v USB naar 12v, mocht je meer stroom nodig hebben kun je altijd 2 usb poorten pakken ;)

http://www.circuit-projec...-converter-by-lt1618.html

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0Henk 'm!

• [Remmes]
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08-05 14:04
of een 9volt blokje met 2 AA's in serie.. maar een accu lijkt me handiger , ligt er eigenlijk aan hoevaak je het gebruikt,,,

ja, daag.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-05 15:28
Zelf heb ik 3 CCFL op een gelaccu van 7Ah hangen. Bij elkaar trekken ze precies 1A bij 12V dus bij <7 uur is de accu echt leeg. 9V batterij zal lastig worden want ik denk niet dat die de hoeveelheid stroom kan leveren die nodig is. 10x 1,2V oplaadbare AA's lukken ook nog wel, dat werkte bij mij ook iig. Maar dan moet je wel >2000mAh accu's nemen anders zijn ze wel erg snel weer leeg.

Met splitten van je adapterkabel moet je wel enigszins oppassen. Notebook adapters zijn meestal zo gebouwd dat ze net aan de stroom kunnen leveren die nodig is voor de laptop. Extra belasting kon nog wel eens fataal zijn voor je adapter, laat staan de ruis die mogelijk wordt veroorzaakt door zo'n CCFL printje.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timberleek
een 9v blok kan nooit de stroom leveren voor een ccfl, plus de lage capaciteit zou zorgen voor een veel te kleine levensduur. met gewone AA's lukt het misschien, maar een oplaadbare accu is toch makkelijker.

overigens wordt het ook lastig aftakken van de laptop accu. de controller houdt er niet van als er rare dingen gebeuren.... dan zou je al wat moeten maken dat je het in de laptop aftakt ipv in de accu.

het is ook een beetje afhankelijk van de laptop zelf.
stel dat je een aparte accu neemt die je samen met de laptop wil opladen dan moet je al een spanningsregelaar hebben van oplader naar accu.
en als je de laptop wil opladen met de accu heb je een boost converter nodig (12-230-19 is niet ideaal)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee