Toon posts:

[Aankoop advies] PC naar buizenversterker?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• uruviel359
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-03 12:30
Op dit moment ben ik opzoek naar een "upgrade" voor mijn huidige media opstelling. Na behoorlijk wat inspiratie opgedaan te hebben op dit forum en elders zou ik toch graag wat advies willen (hopelijk heb ik niet een topic over het hoofd gezien). Mijn huidige opstelling is een Aleutia T1 (Realtek ALC622 chipset) naar een set Behringer Truth B2030A actieve studio monitoren. Hoewel ik meestal gewoon mp3tjes luister of SD video kijk, en ik eigenlijk dus niet mag klagen, valt de performance me toch wat tegen.

Nu had ik de volgende opstelling op het oog: een mediacenter met Asus Xonar Essence STX geluidskaart naar een Yarland of Yaqin buizenversterker (de reden voor buizen is eigenlijk vrij simpel: van kinds af aan heb ik de techniek al prachtig gevonden en ze nu (eindelijk) een beetje betaalbaar, en zou dat dus graag willen ervaren). De actieve speakers zullen dan vervangen worden door een passief setje, bijvoorbeeld de Truth B2031P.

Is dit een beetje een redelijke opstelling of heb ik iets cruciaal over het hoofd gezien? Qua muziek stijl hou ik van indie-rock / "unplugged" muziek, en probeer een zuivere maar toch ietwat warme klanktoon op te zoeken met mijn opstelling.

*Aankoopadvies is natuurlijk één woord, mijn excuses.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Buizenversterkers hebben (meestal?) een hoge uitgangsimpedantie, die gaan dus niet zo goed samenwerken met luidsprekers die geen vlak impedantieverloop hebben. Waarschijnlijk hebben die Behringers dat niet. Je krijgt dan een bult in de respons rond de overnamefrequentie tussen de woofer en de tweeter.

Je kan het natuurlijk proberen, maar het zal anders klinken, minder neutraal. Dat kan goed uitpakken of slecht.

De geluidskwaliteit hangt trouwens sterk af van de opstelling in de kamer. Speakers moeten minimaal een meter van elke muur af staan, op oorhoogte en niet op een bureau (geen grote reflecterende vlakken in de buurt).

[Voor 53% gewijzigd door TBTL op 06-06-2011 21:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-05 20:05

mr.paaJ

generatie cmd+z

De stap naar buizen is mooi, maar ga wel zelf eerst naar speakers luisteren want daar zit het grootste verschil in.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gastje13
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-05 22:57
Als je een wat warmere klankkleur zoekt kun je beter geen behringer nemen of iets dat voor PA of studio geschikt is. Je kan beter kijken voor een setje hifi speakers.

W.b.t. de bult bij de overname frequenties, dit hangt erg af van het ontwerp van de versterker. Je hebt buizenversterkers waar dat minimaal is (hooguit 1 à 2db) en je hebt er met forse pieken.

[Voor 37% gewijzigd door gastje13 op 06-06-2011 23:03]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:18

GaMeOvEr

Is een hork.

Je wilt een buizenversterker (warm, diffuus geluid) en dan ga je die aan een setje studiomonitoren (hard, schel, analytisch) hangen?? Wat voor geluid wil je nu bereiken, analytisch geluid (studiomonitoren) of warm, wollig geluid? (Buizenamp)

Hoe dan ook, wat je nu voorstelt is een combinatie van niets. Bedenk eerst wat voor sound je wil. Wil je lekker wegluisteren dan moet je geen studiomonitoren nemen. Wil je veel details horen en een heldere analytische sound, moet je geen buizenamp nemen.

edelsteenkralen.nl | daveweetraad.nl | deblijeekster.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• uruviel359
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-03 12:30
Ah, ik snap jullie punten. In eerste instantie was de redenatie dat de "warmte" wel van de versterker zelf zou komen en dat het daarbij wenselijk is om een zo'n analytisch mogelijke set speakers te zoeken (om het karakter van de amp maximaal te behouden ... al snap ik nu dat die redenatie mank is). Daarnaast was het ook een beetje makkelijk omdat de betreffende studiomonitoren goed binnen het budget van ongeveer 300-400 euro (voor 2 speakers) passen.

Ik zal dus nog even kritisch opzoek naar hifi speakers in het beschikbare budget! Waarbij het natuurlijk zaak is dat ik inderdaad binnenkort gewoon even ga luisteren in een winkel, welk merk het beste bevalt. Al betwijfel ik of de meeste audiozaken boekenkast setjes verkopen van rond de 150-200 per stuk (zal marktplaats ook raadplegen). Omdat ik de komende tijd nog op ongeveer 20m^2 leef blijf ik het wel zoeken in een 2.0 set.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gideon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-05 22:58
GaMeOvEr schreef op maandag 06 juni 2011 @ 23:43:
Je wilt een buizenversterker (warm, diffuus geluid) en dan ga je die aan een setje studiomonitoren (hard, schel, analytisch) hangen?? Wat voor geluid wil je nu bereiken, analytisch geluid (studiomonitoren) of warm, wollig geluid? (Buizenamp)

Hoe dan ook, wat je nu voorstelt is een combinatie van niets. Bedenk eerst wat voor sound je wil. Wil je lekker wegluisteren dan moet je geen studiomonitoren nemen. Wil je veel details horen en een heldere analytische sound, moet je geen buizenamp nemen.
Hmm, dat vind ik eerlijk gezegd nogal kort door de bocht hoor. Het warme en wollige aspect is rechtstreeks te herleiden van de vroegere kastradio's waarvan de kwaliteit van de luidsprekers nou niet bepaald je-van-het was. Hier staat ook een buizenamp voor m'n neus en er komt alles behalve een warm en wollig geluid uit. Met een beetje fatsoenlijke schakeling doet een buizenversterker niks onder voor een solidstate-amp. Wil je een wollig geluid, stop er dan een gare buis in ofzo.

Wat overigens wel een punt van aandacht is: let een beetje op het rendement van de speakers (niet te laag) en, wat hiervoor al genoemd is, het impedantieverloop.

[Voor 7% gewijzigd door Gideon op 07-06-2011 00:13]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:18

GaMeOvEr

Is een hork.

Gideon schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 00:09:
[...]

Hmm, dat vind ik eerlijk gezegd nogal kort door de bocht hoor. Het warme en wollige aspect is rechtstreeks te herleiden van de vroegere kastradio's waarvan de kwaliteit van de luidsprekers nou niet bepaald je-van-het was. Hier staat ook een buizenamp voor m'n neus en er komt alles behalve een warm en wollig geluid uit. Met een beetje fatsoenlijke schakeling doet een buizenversterker niks onder voor een solidstate-amp. Wil je een wollig geluid, stop er dan een gare buis in ofzo.

Wat overigens wel een punt van aandacht is: let een beetje op het rendement van de speakers (niet te laag) en, wat hiervoor al genoemd is, het impedantieverloop.
Ja, ok, natuurlijk is het niet meer zo als vroeger. Maar je kiest op zich toch voor een buizenamp wegens de manier waarop die omgaat met harmonischen en dergelijke en toch een zachtere, warmere klank geeft. (Prettiger vorm van THD) en dat matched gewoon niet om daar dan studiomonitoren achter te hangen. :)

In mijn quote pak ik even de twee "extreme" kanten voor de extra verduidelijking. Niet iedere studiomonitor is superschel, niet iedere buizenamp is wollig. Maar het zijn wel twee totaal verschillende klankkleur-richtingen. :)

[Voor 9% gewijzigd door GaMeOvEr op 07-06-2011 01:05]

edelsteenkralen.nl | daveweetraad.nl | deblijeekster.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gideon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-05 22:58
GaMeOvEr schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 00:39:
[...]

Ja, ok, natuurlijk is het niet meer zo als vroeger. Maar je kiest op zich toch voor een buizenamp wegens de manier waarop die omgaat met harmonischen en dergelijke en toch een zachtere, warmere klank geeft. (Prettiger vorm van THD) en dat matched gewoon niet om daar dan studiomonitoren achter te hangen. :)

In mijn quote pak ik even de 2 twee "extreme" kanten voor de extra verduidelijking. Niet iedere studiomonitor is superschel, niet iedere buizenamp is wollig. Maar het zijn wel twee totaal verschillende klankkleur-richtingen. :)
Da's waar. Alhoewel ik me afvraag in hoeverre studiomonitoren zoveel afwijken van 'gewone' boekenplankexemplaren, afgezien van de fysieke onmogelijkheid om voldoende laag goed weer te geven (uitreraard afhankelijk van de ruimte waarin ze spelen en wat je zelf prettig vindt).

Overigens, het bijkomend voordeel van een buizenamp is het feit dat je vrij eenvoudig je eigen sound kunt bepalen door buizen te wisselen. Uit ervaring weet ik dat het in ieder geval een behoorlijk verslavende en kostbare hobby kan zijn :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 13:49
Nu heb ik stiekem zoiets staan met KRK RP5's @ work achter een Little Dot buizenamp en DAC. Je kan er niet meer op mixen en masteren, maar lekker rustig muziek wegluisteren gaat een stuk beter dan de RP's direct aan de DAC knopen.

Juist omdat de monitoren relatief linear zijn is het zeker wel een combinatie in mijn ogen. Thuis heb ik een setje RP8's staan voor het mixen en masteren direct achter een DAC en daar kan ik echt geen uren muziek op luisteren, te vermoeiend.

[Voor 18% gewijzigd door ConZito op 07-06-2011 00:52]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee