Met het opzetten van enkele databases loop ik steeds tegen hetzelfde probleem aan. Voor het gemak neem ik even het voorbeeld van een CRM-systeem. In dit systeem kun je een aantal zaken bijhouden:
Nu loop ik tegen het probleem aan hoe ik al deze informatie het beste in een database kan stoppen. Alle klanten, leveranciers en personeelsleden hebben natuurlijk meerdere emailadressen, meerdere telefoonnummers (mobiel, fax, thuis, werk, etc.) en meerdere adressen (bezoekadres, postadres), ga zo maar door.
Nu had ik het volgende als eerste bedacht:
Ik kan me niet anders voorstellen dat dit een dilemma is dat vaker ter sprake is gekomen. Kan iemand me nuttige tips geven hoe ik dit varkentje kan wassen?
- Klanten/prospects
- Leveranciers
- Personeel
Nu loop ik tegen het probleem aan hoe ik al deze informatie het beste in een database kan stoppen. Alle klanten, leveranciers en personeelsleden hebben natuurlijk meerdere emailadressen, meerdere telefoonnummers (mobiel, fax, thuis, werk, etc.) en meerdere adressen (bezoekadres, postadres), ga zo maar door.
Nu had ik het volgende als eerste bedacht:
- klanten (id, naam)
- klanten_adres (id, klant_id, straat, huisnummer, postcode, plaats)
- leveranciers (id, naam)
- leveranciers_adres (id, leverancier_id, straat, huisnummer, postcode, plaats)
- etc
- klanten (id, naam)
- leveranciers (id, naam)
- personeel (id, naam)
- adres (id, straat, huisnummer, postcode, plaats)
- koppel_klanten_adres (klant, adres)
- koppel_leveranciers_adres (leverancier, adres)
- koppel_personeel_adres (personeel, adres)
Ik kan me niet anders voorstellen dat dit een dilemma is dat vaker ter sprake is gekomen. Kan iemand me nuttige tips geven hoe ik dit varkentje kan wassen?
[ Voor 4% gewijzigd door StephanVierkant op 06-06-2011 19:13 ]