Acties:
  • 0Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 01-06 20:33
M'n vriendin en ik gaan straks per auto een end heen rijden, even simpel gezegd, en we denken tot max een jaar weg te kunnen zijn. Ik denk dat we dan ook wel terug willen als we uberhaupt al die keuze hebben, want het geld zal wel op zijn bij die tijd.

Nu raken we wat in de war over het zogenaamd verplicht uitschrijven uit de gemeente bij een verblijf langer dan 8 maanden in het buitenland. Je leest allerlei tegenstrijdige verhalen.
We hebben een huurhuis in Amsterdam, en het mooie van Amsterdam is dat ze bij de gemeente een huisbewaring / tussenhuur constructie kennen, waarbij je dus legaal je huis tijdelijk onderverhuurd aan een tijdelijke huurder, welke minder rechten heeft en zich moet houden aan de bepaalde tijd van het contract.
Je blijft in de gemeente bekend als de hoofdhuurder van de woning. En dat blijft zo, ook als je je uitschrijft uit de gemeente zeggen ze (de gemeente). Persoonlijk heb ik daar niet heel erg veel vertrouwen in. Straks valt ons belangrijke papieren formuliertje achter het bureau van een ambtenaar in Amsterdam en hebben we de grootste problemen om terug in onze woning te kunnen omdat we niet bekend staan als de echte huurders. En die woning willen we echt niet kwijt.
Een site met goede informatie zegt ook dat dit tegenstrijdig is, je huurt een woning, daarvoor dien je ingeschreven te staan. Maar toch moet je je uitschrijven. Zie ook:
http://www.aroundtheglobe...-als-reis-gaat-si563.html

Verder is er een risico op korting op de AOW van 2%, per jaar dat je in het buitenland bent. Nu zijn wij niet van plan langer dan een jaar weg te blijven, maar goed, het zou al eens op het randje kunnen worden. Daarbij komt dat ik nog een contract hou met m'n baas, onbetaald verlof met doorbetaling van pensioen, hoe werkt dit bij uitschrijving?
Maar eigenlijk weet je ook niet van te voren of je langer dan 8 maanden weg gaat. Wij gaan per auto die kapot kan, waardoor we eventueel naar huis moeten, en we gaan door landen waarvan niet zeker weten of we binnenkomen. En het is niet alsof deze landen er stabieler op worden. Dus voor hetzelfde geld zijn we na een half jaar terug. Dan hebben we al deze administratieve onzin op de hals gehaald voor niks.

Volgens mij ontkom je ook pas aan de zorgverzekeringsplicht wanneer je langer dan een jaar in het buitenland bent? Het is me ook niet duidelijk of het nou verschil maakt of je emigreert (je geeft een buitenlands adres op) of niet (eventueel NL postadres opgeven). Volgens mij heb je nog zorgverzekeringsplicht zolang je een (post)adres in NL hebt. En ik denk niet dat ik zonder dat kan, gezien ik naast mijn baan ook een KVK + BTW nr heb.

Dus daarvoor hoeven we het ook niet te doen. Ik zie dus geen voordelen voor het uitschrijven uit de gemeente. Ook geen directe nadelen, maar wel veel risico's omdat ik simpelweg niet weet hoe instanties werken.
Het idee dat ik krijg van andere reizigers is dat men of helemaal niet op de hoogte is van deze verplichting, of hiervan wel op de hoogte is maar dit expres niet doet. Volgens mij wordt dit wel braaf gedaan door mensen die voor langere periodes in het buitenland werken en liever van wat verplichtingen af zijn.

Wat zijn de ervaringen hier mee onder de tweakers? Zijn hier ervaringsdeskundigen of materiedeskundigen?

Alvast bedankt :)

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Mijn advies zou zijn om de boel vooral niet officieel te regelen en je eigen plan te trekken, want de administratieve rompslomp word je echt niet goed van....
Wat ik zelf heb gedaan toen ik vertrok uit NL is de eerste tijd niks opgeven, pas toen ik wist dat ik sowieso niet terugkwam heb ik me uitgeschreven in de gemeente waar ik woonde en dat was alles.
Heb ooit nog een brief van de belastingdienst gehad met het verzoek om inkomen etc op te geven, maar die heb ik gewoon opgebeld en ze verteld dat ik niet meer in NL woon en dus ook geen belastingaangifte zou doen in NL, en that was that....

Als je de boel gaat onderverhuren zou ik gewoon zelf een contract opstellen, zolang de onderhuurder (en jijzelf) geen huurtoeslag hebben kraait er geen haan naar. De onderhuurder kan zich normaal gesproken prima inschrijven op jouw adres zonder dat jij je uitschrijft.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• !null
Ja, er is geen sprake van huurtoeslag. Nu ik werkende ben verdienen we te veel, en straks is er sprake van de huisbewaring constructie, waarbij in ieder geval vast staat dat de huurder geen huurtoeslag mag ontvangen. De verhuurder waarschijnlijk ook niet, anders zou dat gewoon winst betekenen.
We gaan inderdaad zelf een contract op stellen, en het scheelt dat de huurders waarschijnlijk bekenden zijn (staat nog niet vast) waar ik vertrouwen in heb. Het zijn geen willekeurige mensen die niet weg willen gaan zodra wij terugkomen, dat soort ellende.

Hoe lang heb je nog ingeschreven gestaan in NL terwijl je al in het buitenland was en hoe zat het met je zorgverzekering? En waar stond je nog ingeschreven, bij je ouders o.i.d.? Ik neem aan dat je in jouw situatie geen huis meer aanhield in NL.
Bedankt voor je reactie.

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Sterker, ik heb nog steeds een huurhuis in NL, die verhuur ik al 4 jaar lang illegaal onder (kom maar, kom maar :+ ). Heb in totaal 6 maanden ingeschreven gestaan in NL terwijl ik al weg was, ik heb onmiddellijk na vertrek mijn verzekering gecancelled trouwens, was immers al verzekerd via mijn buitenlandse werkgever. Geen gezeik mee gehad verder. In die 6 maanden stond ik nog ingeschreven op t adres waar ik een appt. huurde.

Qua zorgverzekering zou ik in jullie geval wel ff flink opletten trouwens, want je vertrekt dan wel uit NL, maar je zult je toch op een of andere manier willen verzekeren voor ziektekosten lijkt me, dus t zou me niet verbazen als je dan alsnog verplicht aan een verzekering vastzit, omdat je geen ander inkomen hebt (tenzij je dat ook via je werk kan regelen? ).
Like I said, ik zou als t niet per se hoeft nergens aangeven dat je een jaar pleite bent, en proberen te zorgen dat je baas gewoon nog sociale lasten afdraagt dan heb je ook geen gedonder met AOW korting later (je kunt je daarvoor apart melden bij de SVB, maar je betaalt je BLAUW aan kosten dan..).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• !null
Wanneer we hier onder de zorgverzekering uitkomen nemen wij een zorgverzekering bij de reisverzekering die we nemen bij OOM verzekeringen. Kost dan 35 euro per maand ofzo iets uit m'n hoofd, in ieder geval een stuk minder dan de bijna standaard 100 euro hier.

Maar hoe weet jij dat je geen gezeik krijgt als je terugkomt?
Ik snap ook niet helemaal hoe je een appartement aanhoudt (even los van het illegaal onder verhuren) terwijl je uitgeschreven bent. Ben je nou ingeschreven in het gemeenteregister of niet :P

[Voor 33% gewijzigd door !null op 06-06-2011 20:29]

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Nee ik ben niet ingeschreven :P , ik heb dat ding 1 jaar lang legaal onderverhuurd, en daarna ben ik gewoon nooit teruggekomen :P , diegene die het toen van me onderhuurde woont er nog steeds en betaalt mij elke maand de huur, welke door de woningbouw bij mij wordt afgeschreven...I know, sense, none it makes, maar goed...
En waarom zou je gezeik krijgen als je terugkomt, als je je nooit uitschrijft (wat ik in jouw geval zou doen), dan weten ze ook van niks, dus welk gezeik verwacht je?
Voor mezelf zelfde verhaal eigenlijk. Ik heb me in feb 2007 uitgeschreven, dus heb in feite geen reet meer met NL te maken, anders dan dat ik nog een paspoort heb.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:20

Barrycade

]3/\/?/?`/(/\|)[-

!null schreef op maandag 06 juni 2011 @ 20:28:
Wanneer we hier onder de zorgverzekering uitkomen nemen wij een zorgverzekering bij de reisverzekering die we nemen bij OOM verzekeringen. Kost dan 35 euro per maand ofzo iets uit m'n hoofd, in ieder geval een stuk minder dan de bijna standaard 100 euro hier.

Maar hoe weet jij dat je geen gezeik krijgt als je terugkomt?
Ik snap ook niet helemaal hoe je een appartement aanhoudt (even los van het illegaal onder verhuren) terwijl je uitgeschreven bent. Ben je nou ingeschreven in het gemeenteregister of niet :P
Wel even oppassen dat de meeste reisverzekeringen er van uit gaan dat je een zorgverzekering hebt ten tijde dat je je verzekerd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06 02:35
Inderdaad, een reisverzekering is ook geen zorgverzekering! Als je echt ziek wordt dan heb je niets aan je reisverzekering volgens mij.

Toen ik weg was naar het buitenland heb ik hetzelfde gedaan als kamstra, geen gezeur met administratie, gewoon onderverhuurd aan een bekend en na een 1,5 jaar weer thuis gekomen. Gewoon verzekering gehouden e.d. Niet uitgeschreven uit de gemeente. Voor die korte tijd zou ik er ook geen moeite voor doen, pas als je serieus lang weggaat of gaat emigreren er werk van maken.

Ik heb mezelf bewust ook ingeschreven gehouden omdat ik anders van de wachtlijst van huurwoningen zou komen te vervallen (wilde namelijk doorstromen).

[Voor 16% gewijzigd door Megamind op 06-06-2011 21:52]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• !null
OOM reisverzekering is een goeie reisverzekering bedoelt voor de lange reizen. En daarbij is hun optionele zorgverzekering juist bedoelt voor mensen die geen NL zorgverzekering meer hebben.
Maar ik ben wel verbaasd dat het goedkoper is dan in NL. Het zal er wel mee te maken hebben dat wanneer je echt goed ziek bent, en terug moet naar NL je dan weer overgaat op de Nederlandse zorgverzekering.

@kamstra, het klopt gewoon niet. Dat is ook het onduidelijke aan dit systeem. Je bent uitgeschreven, eventueel zelfs gekwalificeerd als emigrant. En toch staat er nog een woning op jouw naam.
Met het gezeik bij terugkomst bedoel ik dat je misschien alsnog zorgverzekering moet terug betalen omdat ze vinden dat je het toch had moeten betalen. Maar dat zal wel goed gaan.

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kamstra
  • Niet online

kamstra

ipso iure

nja goed, je mag best een huis hebben in NL zonder dat je als inwoner ingeschreven bent natuurlijk. Hoe denk je dat half Nederland een vakantiehuis in Frankrijk heeft, is precies t zelfde idee.
Zorgverzekering hoef je niet te betalen als je niet in NL woont, dus daar krijg ik heus geen gezeik mee.
T enige wat ik bij terugkomst aan moet kunnen tonen is dat ik de afgelopen X maanden verzekerd was, maar dat is geen probleem omdat dat via mijn werk gaat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Viccers
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:18
Gewoonweg niet uitschrijven lijkt me. Ik heb ook 9 maanden in Canada gewoond en de gemeente ook nooit iets laten weten. Geen haan die er naar kraait.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb wel ervaring met het zorgverzekeringsverhaal. Bij meer dan een jaar ben je niet verplicht die aan te houden, mits uitgeschreven bij de gemeente. Bij een kortere duur mag de zorgverzekeraar zelf bepalen of ze je nog beschouwen als ingezetene van NL, en schorsen ze je verzekering voor de duur van je reis. Dit hoeven ze dus niet te doen, en je moet je alsnog uitschrijven.

Zie Jo-Ho voor meer informatie, en ook zij bieden een complete reisverzekering zonder een zorgverzekering ernaast als eis.

Persoonlijk zou ik niet m'n huis willen onderverhuren, of je hebt echt een goede bekende huurder die na dat jaar direct je huis uit gaat en verder kan.

Trouwens, doet de KvK niet moeilijk als je je uitschrijft?

@viccers: klopt, enkel voor de zorgverzekeringsplicht kan het handig zijn volgens mij.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• !null
Aikon schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 17:44:
Zie Jo-Ho voor meer informatie, en ook zij bieden een complete reisverzekering zonder een zorgverzekering ernaast als eis.
Bedankt voor de tip.
Persoonlijk zou ik niet m'n huis willen onderverhuren, of je hebt echt een goede bekende huurder die na dat jaar direct je huis uit gaat en verder kan.
Haha, wat moet ik dan? Ja het mooiste zou zijn als ik iemand kan vinden die mijn huur wil betalen, maar niet in mijn huis gaat zitten :P
Met andere woorden, ik wil die woning aanhouden (erg leuk appartement in Amsterdam) maar kan niet op reis als we nog voor de woning moeten betalen terwijl we weg zijn. Nou ja, zou wel kunnen, maar dan moet ik nog even een tijd doorsparen.
Trouwens, doet de KvK niet moeilijk als je je uitschrijft?
Weet niet, kan me voorstellen van wel. Net als dat ik nog een onbetaald verlof contract heb.

Ampera-e (60kWh)

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 408260

Joho is inderdaad een goeie site voor info, ook om verzekeringen af te sluiten. Ik heb via hun website 4 jaar geleden een ISIS reisverzekering afgesloten omdat ik ging reizen. Ook heb ik me toen uitgeschreven bij de gemeente. Ik betaal sinds die tijd dus geen zorgverz. meer. De reisverzekering vergoedt alles, ook 1 maand per jaar terugkomst in Nederland. Die reisverzekering kun je aanhouden tot max. 4 jaar, en ik heb in mijn 3 jaar reizen behoorlijk wat gedeclareerd en nooit problemen gehad.
Nu reis ik niet meer (alleen voor mijn werk), maar ben nog steeds uitgeschreven aangezien ik om de 3 maanden voor 3 maanden uit het land ben, dan is een zorgverzekering ook niet verplicht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Wat voor zorgverzekering heb je nu dan jbartos?

!null, tja als je het huis perse wilt aanhouden - wat ik me kan voorstellen - maak je je hetzelf lastig ;) Maar goed, ik ga volgend jaar ook weer een half jaartje weg, en dan doe ik m'n huis wel weg, hopelijk kan ik snel wat fatsoenlijks vinden daarna, ook lastig.

Anoniem: 408260

Aikon schreef op zondag 12 juni 2011 @ 21:12:
Wat voor zorgverzekering heb je nu dan jbartos?
Ik heb geen zorgverzekering, alleen een soort van terugkomstverzekering voor de 3 maanden die ik in Nl ben. Dit is speciaal voor expats die een tijdje terugkomen, of familie die overkomt.

• !null
Grappig om te lezen hoe iedereen op z'n eigen manier aan knutselt met de regelingen. En het is blijkbaar allemaal te doen. Ik denk toch dat onze conclusie is dat we ons niet uitschrijven, maar ik moet er nog over nadenken.

Inmiddels hebben we wel huurders, die erg flexibel zijn. Precieze begin en einddatum hoeft niet, wonen alle twee nog bij hun ouders dus dat scheelt. Ook voor als we de auto in verweggistan in de prak rijden of voor een andere reden eerder terug moeten dan is dat mogelijk (met wat tijd voor hun natuurlijk).

Bedankt voor de info tot zover in ieder geval.

Ampera-e (60kWh)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee