Toon posts:

Home setup: gitaar modelling en hard muziek luisteren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-06 15:40
Hallo,

Ik hoop dat ik jullie even mag entertainen met een vraag:

Zelf heb ik niet zo gek veel verstand van Rack-gear, dus vandaar het volgende;

Via een faillissement verkoop van een winkel heb ik geboden op een rack met audioapparatuur wat gebruikt werd om in de winkel zelf audio en video te verzorgen, en heb ik dit ook gewonnen.

Ik had de hoop dat er componenten in zouden zitten die ik zelf zou kunnen gebruiken voor mijn mini-rack wat ik voor hobby doeleinden gebruik bij het gitaarspelen. Tot voor kort gebruikte ik een Pod-XT, maar inmiddels heb ik een Pod X3 Pro op de kop getikt, samen met een mini 19" rack.

Mijn doel is om hier een redelijke eindversterker en een paar stevige monitoren bij te zoeken om zo voor eigen plezier gitaar te kunnen spelen, en muziek te luisteren.

Helaas is volgens mij de bruikbaarheid van de componenten die ik gewonnen heb nogal beperkt, en heb ik besloten een aantal componenten te verkopen, en van dit geld meer specifiek materiaal aan te schaffen wat beter bij mijn hobby past.

Probleem: Ik heb geen idee wat dit spul waard is, sommige merken heb ik nog nooit van gehoord. Verder ben ik helemaal nieuw in dit gebeuren, en hoop ik via dit topic de juiste informatie te krijgen.

In eerste instantie heb ik heb 2 vragen:

1; wat is van onderstaand lijstje bruikbaar en nuttig voor een home-setup modelling?
2; wat is ongeveer de waarde van de componenten? (alles is in redelijk goede staat)

- Crown CTS 4200
- Ecler MPA 4-80r
- Samson S-Gate 4
- Ecler Sam 312
- Rane ME15b

Alvast bedankt voor jullie meedenken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21:34

millman

6708Mhz @ -185c

Hoi man,

Heb even het een en ander uitgezocht:

-Crown CTS 4200
- Ecler MPA 4-80r

dit zijn beide hoogwaardige versterkers, je hebt er maar 1 van nodig om je eventuele monitors op aan te sluiten.

Ecler sam 312 is een hele simpele mixer, maar dan in rackuitvoering, kan je verschillende ingangs signalen naar een uitgangs kanaal sturen. Niet echt handig voor gitaar.

Verder is de rane ME15b een eq. Ook niet echt nuttig voor je gitaar opstelling.

Totaalwaarde is om en nabij de 1500 euro. Hoop dat je zo voldoende weet?

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0Henk 'm!

• McLambo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-06 15:40
Op zich wel!

let wel dat ik de setup ook wil gebruiken om muziek te luisteren, en live registraties te beluisteren.

Ik lees hier op het forum, en andere forums dat het voor thuis studios, of mensen die serieus naar muziek luisteren op dit moment populair is om powered monitoren te gebruiken.

Deze zijn er al vanaf redelijk klein formaat, puur bedoel voor kleinere ruimtes, waar men dichter op de speakers zit.

Aangezien ik al beschikking heb over een versterker zoek ik dus een set passieven monitoren (8" driver ongeveer).

Zijn deze er ook? Of is het 'personal' studio segment helemaal verzadigd met actieve monitoren?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GjaltVK
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:22
Je hebt op dit moment 2 PA versterkers (grote zware versterkers), een klein mixertje, een eq en een gate/compressor.

Als je gitaar wilt gaan spelen zal je met 2 grote speakers (12 inch) het beste resultaat bereiken. Dit omdat een gitaar een dermate divers frequentiegebied heeft dat een grote speakers wel nodig is of alles goed en strak weer te geven maar toch het karakter van de gitaar te behouden.
Over het algemeen zullen PA speakers dit niet zo goed doen als een speaker in een gitaarversterker.

Er is een middenweg (het kopen van fatsoenlijke 12 inch speakers (HK (budget) of duurdere merken als dynacord en electro voice) dit voor geen van beiden echt super resultaten gaat geven waarschijnlijk. De speakers zijn vrij groot en voor een home cinema zullen ze aan de grote kant zijn terwijl je veel zal moeten tweaken met je Pod om een mooi gitaar geluid te krijgen.

Je kan ook 2 gitaarspeakers kopen en die in monitors in gaan bouwen. Op deze manier zal je een goed gitaargeluid krijgen waarschijnlijk maar zullen ze voor een home cinema niet echt geschikt meer zijn.

Het kopen van home cinema speakers zal voor het gitaar spelen niet echt voldoen en daar zijn de door jou gekochte versterkers ook niet echt geschikt voor.

De laatste optie is om alles te verkopen en het geld te investeren in een set goede studiomonitoren (KRK or genelec). Hier kan je dan door midden van een kleine usb audio interface je computer op aansluiten en ook gitaar via spelen. Maar deze set zal dan niet geschikt zijn voor het spelen in een band maar met een fatsoenlijke audio interface zal je wel ook opnames kunnen maken.

Voor een goede audio interface kan je kijken bij merken als EMU (0404 of the 0406 die nog wordt verwacht) Steinberg, mackie, TC electronics, M audio of zelfs de Mbox.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee