Toon posts:

SSD-kit: 4x micro-SD in RAID 0 configuratie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GenomDalar1983
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 24-05 15:46
Aankomende woensdag 8 juni heeft een Duitse supermarktketen iets nieuws in de aanbieding, namelijk:

De SSD-kit

Merk
Onbekend

Prijs
9,99

Omschrijving
Solid State Drives zijn de toekomst in dataopslag: sneller en veiliger dan een harde schijf. Nu kunt u zo’n schijf zelf maken met uw eigen (micro-) SD-kaarten. Steek tot 4 (micro-)SD-kaarten in een van de behuizingen en u kunt tot 128 GB opslaan in RAID-0 configuratie.

Mijn vragen

Is dit uberhaupt wat?

Zo Ja,
Waarom wel?
Wat voor snelheden zijn er te behalen met 4 SD-kaarten in RAID 0?
Welke class micro SD kaart kun je het beste gebruiken hiervoor?
Moet je per se 4 micro SD kaartjes gebruiken om de beste snelheid te halen?

Zo Nee,
Waarom niet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik kan alleen de vraag "waarom niet" maar beantwoorden:
- SD kaarten hebben een beperkte hoeveelheid rewrite cycles t.o.v. HDD's / SSD's. Op een gegeven moment is het gewoon op en krijg je errors
- Je bent beperkt tot de snelheid van je USB aansluiting. Echte SSD performance ga je dus niet halen; hooguit de snelheid van de traagste SD kaart.
- Als 1 van de SD's het begeeft ben je met de rest van je data het haasje.
- Wat dacht je zelf, RAID voor een tientje :? :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-06 23:50
Ach, RAID0 voor een tientje kan best nog wel de ~20-25MB/s halen die USB haalt. Hang alleen wel heel erg van je (Micro-)SD kaartjes af (hogere klasse = hogere sequential write, maar de random read performance schijnt het beste te zijn op class 4 kaartjes, voor micro-SD dan).
Probleem met dit geval is dat je niet alleen 10 euro kwijt bent, maar ook nog het geld voor de SD kaartjes. Die zijn ook niet goedkoop en de performance is hoe dan ook niet geweldig. Met een goedkope echte SSd (zoals een Vertex) ben je in ieder geval veel beter af. Puur voor sequentiële snelheden is een gewone HDD al beter en voor Random I/O ben je met iets als dit denk ik niet heel veel beter af dan een HDD.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 15758

Je geeft niet aan waar je dit voor wilt gebruiken, dat is een vereiste om je passend advies te kunnen geven.

RAID0 wordt gebruikt in alle SSDs. Een Intel SSD is intern een 10-voudige RAID0 en Sandforce modellen zijn 8-kanalen breed. Dus standaard SSDs hebben deze techniek van interleaving altijd al gebruikt.

Al zet je drie miljard simpele flash-kaartjes in RAID0, je kunt daarmee niet verhullen dat unmanaged flash zéér lage random write snelheden kent. Het blijft dus ongeschikt voor random writes die in een besturingssysteem voorkomen; je OS hierop zetten is dus ongeschikt.

Wel geschikt is het voor opslaan van grote bestanden die 'sequentiëel' worden geschreven en weer gelezen. Maar een normale USB stick met twee kanalen (en dus 2-disk RAID0) heb je allang en is goedkoper dan deze oplossing. Ik vind het maar een lomp ding, waarmee ik doel op het onhandig grote formaat. De snelheden zijn toch al gecapped met USB 2.0 dus ik zie het nut niet zo.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GenomDalar1983
Ik vroeg me gewoon af of dit interessant was of niet. Heb dit namelijk nog niet eerder gezien op de markt...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik zag het ook staan in de folder. Ben ook wel benieuwd naar de prestaties. Je wordt natuurlijk wel gelimiteerd door de USB2.0 aansluiting, dus echt snel zal het niet zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 15758

GenomDalar1983 schreef op maandag 06 juni 2011 @ 14:52:
Ik vroeg me gewoon af of dit interessant was of niet.
De vraag is natuurlijk: interessant voor wat?

Interessant voor het opslaan van grote bestanden: ja, alhoewel een USB stick je ook al USB 2.0-bottlenecked snelheden kan leveren.
Interessant voor random I/O-prestaties zoals een besturingssysteem op draaien: nee.

Het is ook niet nieuw; er bestaan tig van dit soort producten die een simpele hardware RAID bieden om meerdere flash stickjes tot één unit beschikbaar te maken, zoals ook via Serial ATA of Parallel ATA.

[Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 15758 op 06-06-2011 15:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GenomDalar1983
Anoniem: 15758 schreef op maandag 06 juni 2011 @ 15:42:
[...]

Interessant voor het opslaan van grote bestanden: ja, alhoewel een USB stick je ook al USB 2.0-bottlenecked snelheden kan leveren.
Interessant voor random I/O-prestaties zoals een besturingssysteem op draaien: nee.

Het is ook niet nieuw; er bestaan tig van dit soort producten die een simpele hardware RAID bieden om meerdere flash stickjes tot één unit beschikbaar te maken, zoals ook via Serial ATA of Parallel ATA.
Ging mij meer om de snelheid, dus opstarten van het besturingssysteem of programma's maar ik zie dat het daarvoor nutteloos is.
Ik heb zelf nooit eerder iets als dit gezien iig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-06 23:50
Anoniem: 15758 schreef op maandag 06 juni 2011 @ 15:42:
[...]

Voor grote bestanden kan je waarschijnijk goedkoper een USB stick kopen dan dit geval, tenzij je nog een berg SD kaartjes hebt liggen. Als je dat niet hebt heeft het m.i. erg weinig zin. Niet in de laatste plaats omdat als je er 1 kaartje uithaald de data ook foetsie is.

LinkedIn
BlackIntel

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee