Toon posts:

PC stiller krijgen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:37
Hallo beste Tweakers,

Ik heb een 2 jaar oude pc die toch wel veel geluid maakt. Begin me er steeds meer aan te irriteren, je hoort de fans altijd nadrukkelijk aanwezig zijn. Helaas ben ik echt een noob als het aankomt op fans e.d. Het enige wat ik heb gedaan is Qfan aanzetten op "normal". Dit scheelt een beetje, de fan draait minder hard bij idle gebruik ~1500RPM. Ik sta open wat geld uit te geven om deze pc stiller te krijgen. De kast is trouwens onlangs nog schoongemaakt. Ben wel bekend met het vervangen van onderdelen in de kast.

Dit is mijn pc:

- Coolermaster Centurion 5 Midi Tower
- Fortron Source 450W voeding ATX 2.0
- Asus P5QL Pro moederbord Intel P43
- Intel Core2Quad Q9400 4×2,66 GHz 6M Box
- 2 keer 2048MB DDR2/800 Dimm Bulk
- 1 TB Hitachi SataII 16MB 7200rpm
- XFX Radeon HD4870 1gb (heb ik zelf erin gedaan, produceert geluid tijdens gamen, maar dat is niet erg)
- Sony AD7203S DVD+-RW DL SATA
- 16:1 kaartlezer intern USB2.0

Verder heb ik nog 2 "losse" fans in de kast zitten. 1 aan de achterkant en 1 heel moeilijk bereikbaar aan de voorkant voor de harde schijf.

Idle zijn dit de temperaturen en fan speeds:
CPU: 30-40 graden
Moederbord: 41 graden
Auxiliary?: 21 graden
Chassis1: 1200rpm
CPU: 1500rpm
Harde schijf: 34 graden
GPU: 61 graden
GPU fan: 0%

Acties:
  • 0Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-06 12:33

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Hoe groot zijn de fans in je kast? Een 120mm maakt nl een stuk minder herrie dan een 80mm, doordat 'ie minder hard hoeft te draaien voor dezelfde luchtverplaatsing. Vervangen van je stock CPU-cooler kan ook een heel stuk helpen in geluidsvermindering.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
Ik ben nu aan het kijken welke fan geluid maakt door ze 1 voor 1 stil te zetten. De CPU cooler is het in ieder geval niet. Ik zal zo hier zeggen welke fan voor het geluid zorgt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SytseHartvelt
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-11-2022
Ik zou gokken op je graka.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
Nee, die ook niet.

EDIT: Je hoort hem wel inderdaad. Maar het is niet hetgeen wat verreweg het meeste geluid produceert.

[Voor 74% gewijzigd door -Edwin- op 06-06-2011 11:50]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
Verreweg het meeste geluid wordt geproduceerd door de GPU fan en de moeilijke bereikbare fan aan de voorkant. Als ik die beide blokkeer komt er een stuk minder geluid uit de kast.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hippowave
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-06 10:18
Misschien is het de hardeschijf die kunnen als ze oud zijn ook wel wat geluid maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
2 jaar oud is die. Maar hoe kan ik dat testen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dedicated1
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 12:38
zie net dat je hem hebt schoongemaakt, ik zou kijken of je de fans die veel geluid maken kunt vervangen

[Voor 67% gewijzigd door dedicated1 op 06-06-2011 11:57]

i5 2500K 4.5Ghz@1.3v / Thermalright True 120 Extreme & Noctua NF-P12 / Asus P8P67 / Corsair Vengeance 8GB / MSI 6950 Twin Frozr III Power Edition/OC / Coolermaster Gold Silent Pro 800W / Coolermaster CM 690 II

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
Ik ga wel even aan de slag. De fan aan de voorkant is een kleintje trouwens. Er is gewoon geen ruimte daar voor een grotere. Die maakt ook best veel geluid, wat kan ik daar tegen doen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hippowave
de pc aan doen kast open maken en je oor bij de hardeschijf houden

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
Hippowave schreef op maandag 06 juni 2011 @ 11:57:
de pc aan doen kast open maken en je oor bij de hardeschijf houden
Ik hoor dan wel wat geluid. Maar net voor die HDD zit een kleine fan. Die maakt naar verhouding veel meer geluid. Ik ga even kijken hoe groot die fan etc. is. Het grootste probleem ligt denk ik daar. En ook aan mijn GPU, die draait op 13% terwijl ik niks doe dat de GPU gebruikt :S

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Schumaster
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 14:01
-Edwin- schreef op maandag 06 juni 2011 @ 11:57:
Ik ga wel even aan de slag. De fan aan de voorkant is een kleintje trouwens. Er is gewoon geen ruimte daar voor een grotere. Die maakt ook best veel geluid, wat kan ik daar tegen doen?
Vervangen door een stillere of aansluiten op 5volt...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-06 15:35

Ch3cker

Testlab Teamlead
Ervaring : Als je harde schijf veel geluid maakt, kan je dit voelen. Leg gewoon je vinger op de harde schijf als hij aan staat. Voel je m trillen, dan zal hij veel geluid maken. Ook als de schijf strak in je case geklemd is, zal de case het geluid versterken. Wat ik zelf heb gedaan is de hardeschijf ophangen dmv elastiekjes.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hippowave
-Edwin- schreef op maandag 06 juni 2011 @ 11:59:
[...]

Ik hoor dan wel wat geluid. Maar net voor die HDD zit een kleine fan. Die maakt naar verhouding veel meer geluid. Ik ga even kijken hoe groot die fan etc. is. Het grootste probleem ligt denk ik daar. En ook aan mijn GPU, die draait op 13% terwijl ik niks doe dat de GPU gebruikt :S
kraakt hij of gewoon normaal geluidt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• danielmolenaar
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-04 20:02
-Edwin- schreef op maandag 06 juni 2011 @ 11:57:
Ik weet niet hoe goed je je pc onderhoud met oog op stof verzameling, maar als je de fan zelf ronddraait, voel je dan ook weerstand? Dit zou namelijk kunnen betekenen dat de lagers van je fan kapot zijn en dat daarom de fan zoveel herrie maakt.

Oplossing:
Elke fan heeft zo zijn eigen sticker (althans, de meeste) Onder deze sticker zit meestal een rubberen dopje. Deze kun je eraf halen en dan zie je de as zitten. Als je op het asje een druppeltje WD-40 (Smeer/kruipolie) spuit, zal dit al een enorm verschil maken. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dedicated1
Persoonlijk denk ik dat de beste investering voor jou een andere (niet te dure) kast is waar je een aantal 120mm fans in kunt hangen.

Dit geeft verreweg meer airflow en veel minder geluid voor de beste prijs imo maar dat ben ik :P

[Voor 4% gewijzigd door dedicated1 op 06-06-2011 12:14]

i5 2500K 4.5Ghz@1.3v / Thermalright True 120 Extreme & Noctua NF-P12 / Asus P8P67 / Corsair Vengeance 8GB / MSI 6950 Twin Frozr III Power Edition/OC / Coolermaster Gold Silent Pro 800W / Coolermaster CM 690 II

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
Hippowave schreef op maandag 06 juni 2011 @ 12:01:
[...]

kraakt hij of gewoon normaal geluidt?
Beiden. Maar dat kraken vind ik niet zo irritant. Dat doet die alleen bij bepaalde taken.
danielmolenaar schreef op maandag 06 juni 2011 @ 12:01:
[...]

Ik weet niet hoe goed je je pc onderhoud met oog op stof verzameling, maar als je de fan zelf ronddraait, voel je dan ook weerstand? Dit zou namelijk kunnen betekenen dat de lagers van je fan kapot zijn en dat daarom de fan zoveel herrie maakt.

Oplossing:
Elke fan heeft zo zijn eigen sticker (althans, de meeste) Onder deze sticker zit meestal een rubberen dopje. Deze kun je eraf halen en dan zie je de as zitten. Als je op het asje een druppeltje WD-40 (Smeer/kruipolie) spuit, zal dit al een enorm verschil maken. ;)
Nee ik voel geen weerstand. En ik maak mijn kast regelmatig schoon door met een stofzuiger de stof eruit te halen.
dedicated1 schreef op maandag 06 juni 2011 @ 12:13:
Persoonlijk denk ik dat de beste investering voor jou een andere (niet te dure) kast is waar je een aantal 120mm fans in kunt hangen.

Dit geeft verreweg meer airflow en veel minder geluid voor de beste prijs imo.
Hoe kan ik weten welke kast voor mijn pc geschikt is? Ik weet hier namelijk zelf niet zoveel vanaf.

Zullen we de volgende keer de edit-knop gebruiken in plaats van drie keer achter elkaar te posten?

[Voor 72% gewijzigd door FeaR op 06-06-2011 21:25]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Met een stofzuiger je pc schoonmaken is natuurlijk nooit verstandig. Maar elke ATX kast zal gewoon geschikt zijn. Echter zou ik gewoon eerst die ventilator vervangen, kijken of dan je probleem opgelost is, scheelt enorm veel moeite.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vertaler
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:04
Soms trilt een zijpaneel van een computerkast ook lekker mee. Je kunt dan die u-vormig uitgesneden 'lipjes' een beetje uitbuigen en dan klemt het paneel beter vast.

Je kunt trouwens beter geen wd-40 in je fans spuiten, dat is maar een kortetermijnoplossing en dan wordt het probleem snel erger.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hippowave
Tsurany schreef op maandag 06 juni 2011 @ 12:18:
Met een stofzuiger je pc schoonmaken is natuurlijk nooit verstandig. Maar elke ATX kast zal gewoon geschikt zijn. Echter zou ik gewoon eerst die ventilator vervangen, kijken of dan je probleem opgelost is, scheelt enorm veel moeite.
nou ik zou eerst de pc zonder die fans draaien kijken of het geluid minder is en dan pas vervangen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dedicated1
Zoek er bij voorkeur een waar er ruimte tussen de fans en de mesh/stoffilter zit zodat dit geen weerstand oplevert.

over het algemeen is een fijne airflow 2 intake voor 1 outtake achter en 2 outtake boven, hier kun je rekening mee houden.

zelf heb ik de Coolermaster CM 690 II Advanced, hier kun je naar kijken en deze met andere kasten vergelijken. Deze is echt heel erg stil, als ik mijn kast aan zet kan ik dit alleen herkennen aan het lampje op de kast want ik hoor hem letterlijk niet bij het opstarten :)

[Voor 18% gewijzigd door dedicated1 op 06-06-2011 12:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
Ik denk dat ik inderdaad eerst die kleine fan vooraan zal gaan vervangen. Zullen ze mij bij winkels als Mycom kunnen helpen als ik die fan meeneem naar de winkel?

EDIT: Ik kan natuurlijk ook hier om advies vragen. De betreffende fan is de: Coolermaster A8025-18CB-3BN-F1. Welke fan is goed als vervanging van deze en heeft de zelfde aansluiting?

[Voor 36% gewijzigd door -Edwin- op 06-06-2011 12:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vertaler
Iedere 80mm x 80mm fan is geschikt als vervanging. Volgens mij kan er geen grotere fan aan de voorkant geplaatst worden in jouw computerkast.

Kleinere 80mm fans maken vaak meer lawaai dan de grotere modellen, het is dus belangrijk wel merk je koopt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
vertaler schreef op maandag 06 juni 2011 @ 12:38:
Iedere 80mm x 80mm fan is geschikt als vervanging. Volgens mij kan er geen grotere fan aan de voorkant geplaatst worden in jouw computerkast.

Kleinere 80mm fans maken vaak meer lawaai dan de grotere modellen, het is dus belangrijk wel merk je koopt.
Oke, maar ik heb er geen verstand van. Welk merk is goed te noemen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
Volgens mij moet ik geen molex 3-pin aansluiting hebben zoals Sharkoon Silent. Ik heb deze aansluiting:
http://cgi.ebay.nl/ws/eBa...iewItem&item=190512905119
Die rode aansluiting op die foto heb ik nodig.

Trouwens, ik wil jullie erg bedanken voor de uitgebreide hulp hier _/-\o_

[Voor 14% gewijzigd door -Edwin- op 06-06-2011 13:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

ff bij alternate kijken naar de decibel output van bepaalde fannetjes van die grote

BAV nodig, via deze link verdienen jij en ik 50,-Insify referral

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vertaler
De door tsurany voorgestelde fan heeft waarschijnlijk zo'n kleine aansluiting die je nu ook gebruikt en eventueel de optie om in plaats daarvan met een molex-stekker aangesloten te worden. Allebei de opties zijn geschikt voor jouw situatie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
Oke, dus zal ik die dan maar kopen? Ik heb het verschil ook aan mijn moeder laten horen en ook zij vond het een enorm verschil. Dus als er geen betere zijn koop ik die wel. Die paar eurotjes meer maken me niets uit!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
Wat denken jullie van deze?
Er staat dat die helemaal geen geluid maakt 0dB.
http://tweakers.net/price...verest-80mm.html#tab:info

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vertaler
0db is onmogelijk, dus dat kan je niet serieus nemen.
Ik heb geen ervaring met de verschillende merken 80mm fans, dus ik kan je helaas niets aanbevelen. Je kunt naar het aantal omwentelingen kijken (RPM) en de luchtverplaatsing (CFM). Gemiddeld genomen maakt een fan minder geluid wanneer hij minder draait, maar daar staat dan ook tegenover dat hij vervolgens ook minder hard blaast en dus minder goed koelt. De fan die je werd aangeraden draait volgens de specificaties bijna de helft langzamer en verplaatst ook 50% minder lucht. Kortom: Hiermee wordt je computer vast stiller, maar hij zal er niet koeler van worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
vertaler schreef op maandag 06 juni 2011 @ 15:55:
0db is onmogelijk, dus dat kan je niet serieus nemen.
Ik heb geen ervaring met de verschillende merken 80mm fans, dus ik kan je helaas niets aanbevelen. Je kunt naar het aantal omwentelingen kijken (RPM) en de luchtverplaatsing (CFM). Gemiddeld genomen maakt een fan minder geluid wanneer hij minder draait, maar daar staat dan ook tegenover dat hij vervolgens ook minder hard blaast en dus minder goed koelt. De fan die je werd aangeraden draait volgens de specificaties bijna de helft langzamer en verplaatst ook 50% minder lucht. Kortom: Hiermee wordt je computer vast stiller, maar hij zal er niet koeler van worden.
Oke, maar de temperaturen in mijn pc zijn opzich wel goed. Alleen de GPU is nogal aan de warme kant. Maar ik heb daar ook wat andere problemen mee waar een topic over loopt. Dus het zou goed kunnen zijn dat ik die binnenkort ook moet vervangen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:18
-Edwin- schreef op maandag 06 juni 2011 @ 15:21:
Wat denken jullie van deze?
Er staat dat die helemaal geen geluid maakt 0dB.
http://tweakers.net/price...verest-80mm.html#tab:info
heeft een maximale geluidsontwikkeling van 14 dB(A).
http://www.alternate-b2b....max/UCEV8_Everest/286135/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is de fan die de hardeschijven koelt, daar hoeft maar een klein briesje overheen. Als je niet gaat overclocken is sterke airflow niet direct nodig. Kan eventueel de snellere versie nemen dan die ik eerder noemde, de 2000.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vertaler
Ja ik zou me ook niet zo druk maken over de luchtverplaatsing. Sommige fans hebben trouwens ledverlichting, daar kan je ook nog op letten voor het geval je dat wel/niet lelijk vindt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
vertaler schreef op maandag 06 juni 2011 @ 16:05:
Ja ik zou me ook niet zo druk maken over de luchtverplaatsing. Sommige fans hebben trouwens ledverlichting, daar kan je ook nog op letten voor het geval je dat wel/niet lelijk vindt.
Haha die LED verlichting maakt me niet zoveel uit hoor. Als het erop zit is het leuk, maar hoeft van mij niet. Denk dat ik die Sharkoon Silent Eagle 1000 ga kopen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dedicated1
Ik heb zelf de Sharkoon Silent Eagle SE (3 verschillende voltages/snelheden), is ook zeker het overwegen waard ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-05-2021

notsonewbie

...---...---...---

Ik heb een aanverwante vraag, vriendin met herrie pc, door Cpu fan :
kan je de stock fan van het stock koelblok halen en daar een goede voor op de plek monteren en klaar?
Zijn die er in 8 cm mEt 3 of 4 draads 'rpm managment van het mobo' af?
MOET het contact maken, dus fan OP koelblok, of kan bijv. een 12 cm fan iets er van af ook?

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hij hoeft geen contact te maken, het belangrijkste is dat hij koele lucht blaast op de koeler waardoor het koelblok sneller afgekoeld wordt. Denk echter dat je veel beter af bent met gewoon een simpele goede CPU koeler.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-05-2021

notsonewbie

...---...---...---

Tsurany schreef op maandag 06 juni 2011 @ 21:18:
Hij hoeft geen contact te maken, het belangrijkste is dat hij koele lucht blaast op de koeler waardoor het koelblok sneller afgekoeld wordt. Denk echter dat je veel beter af bent met gewoon een simpele goede CPU koeler.
Ok dank je.
Een totaal andere koeler is gedoe in de zin van kleine kast, veel tie-rips, grote klem zittende graka met draden 'door' koellichaam, onhandige diskbay voor mobo, oude lange DVD die ook voor het mobo zit e.d.
Ik zoek in deze dus de weg van de minste weerstand.

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dedicated1
met een andere kast is al die weerstand weg zo te horen haha :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
dedicated1 schreef op maandag 06 juni 2011 @ 20:46:
Ik heb zelf de Sharkoon Silent Eagle SE (3 verschillende voltages/snelheden), is ook zeker het overwegen waard ;)
Oke, dat ziet er ook wel goed uit. Maar misschien een beetje te overdreven voor een simpele HDD cooler. Als die maar stil is, dat is het belangrijkste.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 269504

dedicated1 schreef op maandag 06 juni 2011 @ 22:44:
met een andere kast is al die weerstand weg zo te horen haha :P
En dan is weerstand iets wat je ten gunste van de koeling kan gebruiken :P
Als je het princiepe van geforceerde koeling toepast , kun je veel gerichter en met minfer fans een goed resultaat halen . Dit zie je een beetje terug in de Asus Sabertooth mobo

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 11:46

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Het nodig over fan's is uiteraard al gezegd, maar als je ze gaat bevestigen in de kast doe dat niet met schroeven maar met rubbers. zoiets.

Dan resonantie, je krijgt bij autozaken van die bitumen plak platen. Daarvan heb ik er een paar in mijn big tower geplakt, hierdoor heb je minder resonantie waardoor ook minder geluid (okee mijn kast weegt nu 23 kilo, maar is wel lekker stil).

Verder kun je redelijk veel GPU koelers vervangen. Ik heb deze van Scythe op mijn graka gezet en dan de 2 fans vervangen door wat dikkere. Dikkere fan's maken minder herrie dan dunne omdat deze meer lucht verplaatsen.

Verder krijg je o.a. van Zalman harddisk noise reductie ophanging. Zoals deze. Koelt meteen ook je harddisk, dus harddisk fan is niet meer nodig. Je hebt wel een 5,25" plek nodig.

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
Het is misschien voor mij wel een idee om die fan van de XFX Radeon HD4870 te vervangen. Moet ik dan nog op specifieke dingen letten of is het allemaal universeel? Heb 4 kleine schroefjes op de GPU om de fan te bevestigen en een dun kabeltje die naar de GPU loopt om de snelheid van de fan te regelen.

Maar ik ga eerst kijken of ik al genoeg heb aan die nieuwe Sharkoon fan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dedicated1
Groot gelijk, stap voor stap alles aanpakken, en het hoezo is het overdreven om de SE variant te nemen? Hij is ongeveer net zo duur geloof ik, en zo kun je hem goed in je volgende kast inbouwen ;)

Niet alle koelers passen op alle videokaarten, je zult er op moeten letten dat de koeler jou videokaart ondersteunt.

Succes ermee :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
dedicated1 schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 11:58:
Groot gelijk, stap voor stap alles aanpakken, en het hoezo is het overdreven om de SE variant te nemen? Hij is ongeveer net zo duur geloof ik, en zo kun je hem goed in je volgende kast inbouwen ;)

Niet alle koelers passen op alle videokaarten, je zult er op moeten letten dat de koeler jou videokaart ondersteunt.

Succes ermee :)
Ik heb al die andere gekocht :P Misschien een beetje koppig van me.
Als ik nu niet het gewenste resultaat krijg zal ik eens kijken naar een nieuwe fan voor op me GPU. Die er nu op zit maakt aardig wat geluid.

• -Edwin-
Ik heb de nieuwe fan gekregen in de pc gestopt. In eerste instantie leek het verschil enorm. Uiteindelijk moet ik helaas zeggen dat het wat tegenvalt. Er is wel een klein beetje verschil in geluid. Maar de pc is nog altijd nadrukkelijk aanwezig.

• mcsluis
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 12:25
Tja een koelertje vervangen heeft idd niet heel veel impact op het totale geluid:

* Stille CPU koeler
* Stille GPU koeler
* Evt ander fan in de PSU
* HDD vervangen door een 5400RPM model
* Alle kastfans vervangen door een stil model
* Verder van de kast af zitten
* Een behuizing die geluid beter isoleert..

Genoeg mogelijkheden om het ding stiller te maken.. De vraag is of het de investering waard is en of je het uiteindelijk ook werkelijk gaat merken..

-Edwin- schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 18:38:
Ik heb de nieuwe fan gekregen in de pc gestopt. In eerste instantie leek het verschil enorm. Uiteindelijk moet ik helaas zeggen dat het wat tegenvalt. Er is wel een klein beetje verschil in geluid. Maar de pc is nog altijd nadrukkelijk aanwezig.
Je moet dan een fancontroller ertussen zetten om de fan wat langzamer te laten draaien :)

• -Edwin-
Anoniem: 269504 schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 19:00:
[...]

Je moet dan een fancontroller ertussen zetten om de fan wat langzamer te laten draaien :)
Maar deze fan maakt echt bijna geen geluid. Het is blijkbaar toch wat anders in de kast wat geluid maakt. Het rare was wel dat de pc met open kast heel weinig geluid leek te maken. Toen deed ik de pc uit en weer aan (kast nog steeds open) en leek de pc weer wat meer geluid te maken :?

-Edwin- schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 19:15:
[...]

Maar deze fan maakt echt bijna geen geluid. Het is blijkbaar toch wat anders in de kast wat geluid maakt. Het rare was wel dat de pc met open kast heel weinig geluid leek te maken. Toen deed ik de pc uit en weer aan (kast nog steeds open) en leek de pc weer wat meer geluid te maken :?
Lijkt erop dat jezelf het geluid het ene moment anders ervaart als de ander keer :)
Als je gefocused voor je pc zit te luisteren zal je altijd wel wat horen , terwijl als je muziekie op hebt en met andere dingen bezig bent het geluid niet zo storend is . Dat is het mooie van de mens , die is in staat geluiden te filteren en versterken .
Met de atx norm dmv het schoorsteeneffect valt al heel al heel wat te winnen valt met warmtewisseling . Geen hd maar alleen Solid State Drive met 1 of meer hotswap bays om je schijven zoveel mogelijk uit te laten . Dat scheelt in herrie, energieverbruilk en warmte die meestal door de kast gaat. Een fancontroller blijft belangrijk om je fans te tunen zodat ze zo stil mogelijk zijn .Resonantie is de grote vijand van een stille pc , daarvoor kun je met een fancontroller je fan zo afstellen dat die het minst last heeft van resonantie en het geluid van de luchtweerstand van de fan zelf .Waterkoeling kan ook stilte en lagere temps geven :)

• vertaler
Maakt de kast minder herrie als je bijvoorbeeld de zijkanten of de bovenkant vastdrukt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Edwin-
vertaler schreef op vrijdag 10 juni 2011 @ 12:51:
Maakt de kast minder herrie als je bijvoorbeeld de zijkanten of de bovenkant vastdrukt?
Nee, maakt geen verschil.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vertaler
Dan hoef je daar in ieder geval niks aan te doen. Weet je al waar de herrie vooral vandaan komt?

• -Edwin-
vertaler schreef op zondag 12 juni 2011 @ 19:57:
Dan hoef je daar in ieder geval niks aan te doen. Weet je al waar de herrie vooral vandaan komt?
Nee, het lijken de fans te zijn. Maar soms ook weer niet. Ik vind het erg vreemd allemaal. Maar ik denk dat ik het even hierbij hou. Ga namelijk studeren en ben misschien van plan deze pc te vervangen door een MacBook Air (nieuwe generatie), of toch een simpele laptop naast deze pc te gebruiken. Ik zal het jullie laten weten als ik besluit om definitief deze pc stiller te maken. In ieder geval bedankt voor de hulp tot nu toe! ;)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee