Toon posts:

Excel combinatie van ALS, SOM en EN

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• tim301292
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-05 12:36
Beste mensen,

Sinds kort houd ik mijn gewerkte uren bij in een excelbestandje. Ik verdiep me nu even op de pauze. De theorie is als volgt: als je korter dan 8 uur werkt, worden er 15 minuten pauze van je kloktijd afgetrokken. Als je langer dan 8 uur werkt, bedraagt dat 30 minuten. Natuurlijk kan ik dat zelf ook berekenen, maar dat is niet leuk :D
Ik heb nu deze formule waarin E2 de uitkloktijd is en D2 de inkloktijd:
=ALS(SOM(E2-D2)>=8;0,5;0,25)

Nu wil ik graag de volgende voorwaarde invoegen. Dat is namelijk dat wanneer de E- of D-kolom geen waarde bevat (dus wanneer ik vrij ben _/-\o_ ), de uitkomst van deze formule ook "" is. Niks dus. Ik dacht aan het volgende, maar dat werkt niet haha:

=ALS(SOM(E2-D2)>=8;EN(SOM(E2-D2)<>"";0,5;0,25))

Oei, ik zie dat dit makkelijker kan in de vorm van ALS > 0 dan 0,25 EN ALS > 8 dan 0,50.

Kan iemand me even helpen? :D

Alvast bedankt,

Tim

Oja, ik werk hier met decimalen en niet met uren, omdat ik nog niet weet hoe dat moet. Ik weet wel hoe ik een getal in tijd moet zetten, maar dat doe ik morgen wel allemaal. Nu nog even snel dit afmaken (hopelijk).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ChielW
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08-06 17:24
Eigen makkelijk te ondervangen door een voorwaardelijke ALS voor je berekening te plaatsen, je krijgt dan :

=ALS(EN(E2="";D2="");"";ALS(SOM(E2-D2)>=8;0,5;0,25)

Trucje wat ik voor het berekenen van tijden altijd gebruik, is de gewenste tijd in een cel zetten en dan de opmaak terug zetten naar standaard. Zo weet je de decimale waarde van je uren,minuten en seconden en die kun je in formules gebruiken.
Andere mogelijkheid is gewoon de tijden in cellen te plaatsen en daarna toe te verwijzen in je formules. Dit maakt het eventueel later makkelijker om te wijzigen door te voeren in je tijden, mocht dat nodig zijn.

PS de EN formule gebruik je in excel niet als koppelaar tussen twee voorwaarden, maar zet je ervoor. Het is dus EN(voorwaarde 1; voowaarde 2; ect), dit geeft dan een uitkomst of alles waar of onwaar is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• psvjw
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17-04 21:19
Je kunt als tijd gewoon 8:00 en 17:00 invullen. Excel berekent dan 17:00 - 8:00 = 9:00

Wil je een waarde als getal, dan doe je die tijdwaarde vermenigvuldigen met 24 (ook een mooie tip voor ChielW lijkt me) :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

ChielW schreef op maandag 06 juni 2011 @ 11:15:
=ALS(EN(E2="";D2="");"";ALS(SOM(E2-D2)>=8;0,5;0,25)
Het blijft lelijk en onlogisch.
EN(E2="";D2="")
De berekening is al onmogelijk als een van beide leeg is. Niet EN, maar OF
som(e2-d2)
Wat staat hier? De som van het verschil tussen E2 en D2. Waarom niet gewoon (E2-D2)?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee