Zoals het er uit ziet sta je:
- voor een inrit
- op het trottoir (deels)
- je hindert de fietsers (gedeeltelijk op een fietsstrook parkeren).
Alle gedragingen zijn fout (afzonderlijk), zodat je voor elke afzonderlijke handeling een bekeuring kunt krijgen. Echter, je krijgt uiteraard maar één boete voor één overtreding (te weten: parkeren op een plek waar dat niet mag). Op zich is de bekeuring dus terecht.
Mocht je hier nu de balen van hebben dan kun je natuurlijk even afwachten voor welke overtreding je de bekeuring hebt gekregen. Is dat voor parkeren op het trottoir dan hoef je de moeite van beroep instellen niet te proberen. Alleen een verhuizing of een medisch noodgevalletje o.i.d. kan je bij de rechter dan redden (deels of geheel). Dat is - gelet op het verhaal van TS - niet het geval. Voor de fietsstrook geldt hetzelfde (mocht dat het geval zijn, maar dat is op de foto niet goed te zien).
Heb je een bekeuring gekregen voor 'parkeren voor een inrit' dan kun je proberen beroep in te stellen met het argument dat het voor je eigen garage is. Ik kan zo snel echter geen jurisprudentie vinden over dit soort zaken (die zal er vast zijn), zodat ik niet weet of dit beroep überhaupt enige kans maakt.
Een verhuizing leverde mij ooit nog een bekeuring op voor stilstaan op de stoep (niet eens parkeren...) en tijdens het ophalen van een nieuwe doos kwam er een prent onder (ik heb er niets van gezien). Bij de rechter kon dit op enig begrip rekenen en daardoor werd de bekeuring gematigd tot de helft (€ 30,= i.p.v. € 60,=).
En nee, ik doe verder geen uitspraken over het morele aspect van bekeuringen aanvechten. Het is een recht van TS waar hij al of niet gebruik van kan/wil maken.
[Voor 5% gewijzigd door Goverman op 05-06-2011 23:15]