Toon posts:

Community onderzoek Rijksuniversiteit Groningen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 91987

Topicstarter
Deze enquête is inmiddels gesloten.

Voor meer info klik hier.

100 euro is inmiddels ook overgemaakt naar de NCFS :)

Bedankt voor het invullen!

[Voor 121% gewijzigd door Anoniem: 91987 op 14-07-2011 22:29]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 07:59
Dit onderzoek heeft de steun en goedkeuring van Tweakers.net.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cubic X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-05 19:52
Ingevuld! Succes met jullie onderzoek.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-05 13:09
Toen ik las over het communiceren met gebruikers met 'hoger' of 'lager' aanzien in de community haakte ik af. Behalve dat ik niet weet hoe ik het aanzien kan bepalen (voor mij is iedereen gelijk, bij het omgaan met mensen ga ik echt niet kijken naar hun karma punten ofzo), zie ik niet in hoe mijn persoonlijkheidskenmerken ook maar iets te doen hebben met de manier waarop ik 'computers/elektronica/randapparatuur bedien en hoe ik 'omga' met de community. Het klinkt allemaal zo irrelevant aan elkaar, maar misschien zie ik niet de bigger picture?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Floppus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07:26

Floppus

Customer Experience matters

Op verzoek een alias in /5 aangemaakt - als er een groep is die graag bijdraagt om het goede doel te dienen, dan is DPC het wel. Ik hoop wel voor de organisatie dat ze niet €100 storten voor iedere 250 respondenten, anders kon het onderzoek wel eens duurder uitvallen dan voorzien >:)

Als iemand die met enige regelmaat onderzoeken initieert, ben ik wel van mening dat de wijze waarop het valideren soms gebeurt niet prettig is voor de deelnemer. Je hebt vaak het gevoel dezelfde vraag te beantwoorden. Natuurlijk wil je nuance en validatie mogelijk maken door zaken op verschillende wijze voor te stellen, maar don't overdo it :)

Het heeft in dit geval tevens tot gevolg dat de survey vrij fors is. Nu schat ik in (mooie aanname, misschien leuk voor onderzoek :P) dat de gemiddelde GoTter daar niet veel problemen mee heeft, maar toch.

Ik begrijp de bedoeling van de vragen over hoger en lager in rang, maar óf er mist een definitie, óf de vragen waaruit je kan opmaken op welke wijze iemand het gevoel van rang bepaalt. Het enkel verwijzen naar rang is iets waar buiten de organisatiestructuur (zichtbare hiërarchie) denk ik de meeste forumgebruikers niet op zitten te wachten. Je ZIET wel hier en daar verwezen worden naar hoe lang iemand geregistreerd is als 'bron' om aan te geven dat ze beter weten hoe het hier werkt dan een ander. Heel soms iets over karma over aantallen posts, maar dat gieten in een ongedefinieerde 'rang'...
Zoals het nu gedaan is, krijg je vermoedelijk weinig resultaten waar je een echt bruikbare conclusie aan kan verbinden. Misschien dat dit een eerste aanzet was om een beeld te krijgen in welke richting een vervolgonderzoek gedaan zou kunnen worden - had ik zelf overigens anders gedaan, maar ieder zijns weegs :)

Ja... Ik had in de survey al aangegeven dat ik kritisch ben O-)

En ten slotte... Misschien is het iets voor T.net om eens te kijken naar een surveyhoek - dat zou ook een eigen tool kunnen omvatten. Voor een onderzoek is het eigenlijk *piep* als respondenten vrolijk een discussie over de survey kunnen houden (open topic). Je zal ze de kost geven die eerst een stuk topic lezen en dan aan het invullen gaan.

[Voor 89% gewijzigd door Floppus op 05-06-2011 22:03]

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MAB The Frisian
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 30-05 19:43
ebia schreef op zondag 05 juni 2011 @ 20:39:
Toen ik las over het communiceren met gebruikers met 'hoger' of 'lager' aanzien in de community haakte ik af. Behalve dat ik niet weet hoe ik het aanzien kan bepalen (voor mij is iedereen gelijk, bij het omgaan met mensen ga ik echt niet kijken naar hun karma punten ofzo), zie ik niet in hoe mijn persoonlijkheidskenmerken ook maar iets te doen hebben met de manier waarop ik 'computers/elektronica/randapparatuur bedien en hoe ik 'omga' met de community. Het klinkt allemaal zo irrelevant aan elkaar, maar misschien zie ik niet de bigger picture?
Ingevuld en vaak de middelste/neutrale ivm de moeilijk te bepalen positie vwb aanzien etc.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de input so far!

Het valideren van vragen kan inderdaad soms tot gevolg hebben dat de respondent dit vervelend vindt, maar er is geprobeerd om dit zo min mogelijk te doen zonder dat de resultaten daar onder konden leiden :).

De vragen over aanzien zijn onderzoekend bedoeld en gaan over de communicatierichting i.c.m. aanzien. Het was niet de bedoeling om een definitie te geven, vanwege het gevoelsmatige karakter dat daarbij komt kijken.
Het gaat erom voor jezelf te bepalen hoe je aanzien zou zien, welke positie je daarin zelf zou hebben en vervolgens wat voor communicatiestromen daaruit komen (adviezen aan andere gebruikers e.d.). Het is natuurlijk jammer dat dit verwarring schept, maar dit biedt ook weer perspectieven voor onderzoeksrichtingen en de vraag in hoeverre aanzien een grote rol speelt.

Met betrekking tot de link tussen de vragen, daar zal ik later nog op terug komen.

[Voor 2% gewijzigd door Anoniem: 91987 op 06-06-2011 10:10. Reden: Meer uitleg toegevoegd]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• VictordeHolland
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-04-2022
Zoals al eerder aangegeven is, zijn de vragen met betrekking tot aanzien lastig te beantwoorden. Zelf heb ik deze dan ook allemaal met neutraal ingevuld. Ook de vragen over de kwaliteit van de berichten vond ik persoonlijk lastig te beantwoorden. Het forum zie ik als een plaats om elkaar te informeren/discussiëren over onderwerpen, maar soms is gezelligheid net zo belangrijk. Zo kan een simpel berichtje, zoals bijvoorbeeld: "bedankt voor de stats" (in het DPC forum) of felicitaties voor het behalen van een mijlpaal misschien niet veel bijdrage aan de discussie, maar wel voor waardering voor de poster zorgen. Deze heeft er immers toch de tijd en moeite voor genomen om de statistieken op te halen en er een verhaaltje bij te typen. Kortom, wat is de kwaliteit van een post? Iets bijdrage aan de discussie?

Succes met het verwerken van de resultaten, ik weet dat dit altijd toch een flinke klus is. :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bio1ogics
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:49

Bio1ogics

Logisch toch?

Done :)
Als trouwens iedereen direct na het invullen hier even Done komt zeggen, dan :
- weten we hoe dicht we bij de donatie zijn
- weet Floppus behoorlijk zeker welk response-lijstje bij welke gebruiker hoort ;)

"Results! Why, man, I have gotten a lot of results. I know several thousand things that won't work." Thomas Edison

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Floppus
  • Laatst online: 07:26

Floppus

Customer Experience matters

Met dien verstande dat ik helemaal geen toegang heb tot de responses ;)

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Bio1ogics schreef op maandag 06 juni 2011 @ 09:38:
Als trouwens iedereen direct na het invullen hier even Done komt zeggen, dan :
- weten we hoe dicht we bij de donatie zijn
- weet Floppus behoorlijk zeker welk response-lijstje bij welke gebruiker hoort ;)
Op dit moment staat de teller op 65 ingevulde enquetes :) goed op koers dus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ScSi
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 03-06 21:55

ScSi

Belg.

Ingevuld..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• traaymakers
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 05-06 16:38
Ingevuld!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:34

rapture

Zelfs daar netwerken?

Rang bestaat op GoT formeel niet. Moderators posten in topics zoals elke andere gotter. Er is geen extra waarde of authoriteitsargument aan een post omdat de nickname rood is.

Ook het aantal posten en jaren maakt weinig uit, maar je ziet het verschil tussen een ingeburgerde gotter en een nieuwkomer in manier van mening uitdrukken. Een nieuwkomer kan een gematigd standpunt dermate slecht verwoorden dat hij tegen iedereen aanschopt.

Informeel bouwt iedereen een reputatie op. Je weet bij wie je voor welk onderwerp kan aankloppen.

Negatieve reputatie bestaat in de vorm van mensen die bv in zoveel mogelijk topics een rel over geloof willen uitlokken of enorm stroef discussiëren zodat het erg vermoeiend wordt. Dan je de problemen al van ver aankomen en helemaal als ze nog een huppelende icoontje uitgekozen hebben die als een rode lap op een stier werkt (Je krijgt het gevoel dat die relschopper je aan het uitlachen bent.).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Formeel is iedereen gelijkwaardig, maar je neemt van sommige mensen iets sneller aan dan van andere, omdat diegene ofwel van een bepaald onderwerp veel afweet, of gewoon in het algemeen veel respect krijgt.

Ik kreeg wel de indruk dat in de enquête wel veel nadruk lag op de veronderstelling (?) dat het op GoT (of op fora in het algemeen) een soort van competitie is. Met name posten van kwalitatieve posts etc.

Hoewel dat voor sommigen misschien wel geldt is dat echt iets waar ik al jaren geleden van af ben gestapt. Dat is de cultuur op GoT waar men bijna verwacht dat je elkaar altijd maar moet helpen, dat je in techfora en topics moet posten, niet teveel in de GC-fora moet hangen. Je moet haast GoT een plezier doen dan jezelf, zo is de opvatting bij sommigen bijna.

Er is uiteindelijk maar één reden waarom ik hier kom en dat is toch echt mezelf, voor mijn eigen plezier. En dat plezier haal ik op verschillende manieren uit GoT: dat kán zijn het helpen van mensen, maar niet per se in tech ofzo. Als ik een vraag kan beantwoorden dan zal ik het zeker niet nalaten, maar ik ga niet krampachtig in de techfora hangen als het mijn interesse minder heeft. Verder zijn het de relaties die je opdoet, het communitygevoel.

Zodra er weer drempels komen dat je een x-percentage techposts moet doen om ergens bij te moeten horen, dan haak ik denk ik af. (als het een nieuw concept is, kan ik er natuurlijk niets van zeggen, maar bijv voor A61 of zelfs de HK, dat zou ik een slechte zaak vinden).

Overigens heb ik de enquête gisteren ingevuld, dus ben het alweer een beetje kwijt en kan ik de nadruk enigszins mis hebben :P

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Anoniem: 91987 schreef op maandag 06 juni 2011 @ 11:16:
Op dit moment staat de teller op 65 ingevulde enquetes :) goed op koers dus.
Nu N+1, op naar de 250 :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• rapture
  • Laatst online: 07:34

rapture

Zelfs daar netwerken?

• Ik vraag advies aan gebruikers die hoger aanzien in de community hebben dan ik.
  • Ik vraag advies aan gebruikers die lager aanzien in de community hebben dan ik.
  • Ik vraag advies aan gebruikers die eenzelfde aanzien in de community hebben als ik.
Als je een topic start om advies te vragen, dan kan iedereen erop reageren. Het moet al erg off-topic of specifiek zijn om iemand te PM'en. Meestal is een vraag al gesteld, anders kan de volgende persoon die dezelfde vraag stelt je nieuwe topic in de search terugvinden.

[Voor 13% gewijzigd door rapture op 06-06-2011 18:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 22:27

painkill

Pain(k)(ill)

Ik heb een hekel aan veel bolletjes: Mee eens.
Ik heb een hekel aan lange pagina's : Mee eens.

Maar toch heb ik hem helemaal doorlopen :P

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ook ingevuld. Ging toch vrij snel :) Had alleen meer vragen verwacht over demografische gegevens verwacht en eventueel hoogst genoten opleiding. Wellicht ook interessant om te zien of daar een groot verschil tussen zit. De vragen mbt aanzien vond ik een beetje vreemd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anakha
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:28
VictordeHolland schreef op maandag 06 juni 2011 @ 01:42:
Zoals al eerder aangegeven is, zijn de vragen met betrekking tot aanzien lastig te beantwoorden. Zelf heb ik deze dan ook allemaal met neutraal ingevuld.
Idem. Ik zou de onderzoekers adviseren aan de antwoorden op die vragen niet teveel waarde te hechten, of in ieder geval eerst even een schifting te doen voor die antwoorden geanalyseerd worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 26779
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Ingevuld. Ik vind wel dat er een flink aantal vragen tussen zitten waarvan ik denk: kom op zeg, het is geen aangenomen werk. GoT is ontspanning en het interesseert me helemaal niets of mijn posts waardevol zijn of niet, en al helemaal interesseert het me niet of iemand 'hoger aanzien' :? |:( heeft dan iemand anders...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

rapture schreef op maandag 06 juni 2011 @ 18:08:
[...]
Als je een topic start om advies te vragen, dan kan iedereen erop reageren. Het moet al erg off-topic of specifiek zijn om iemand te PM'en. Meestal is een vraag al gesteld, anders kan de volgende persoon die dezelfde vraag stelt je nieuwe topic in de search terugvinden.
Idd het doel van een forum. Soms komt er een antwoord van een user die je totaal niet kent, maar wel volledig bijdraagt aan het antwoord/discussie.

Op naar de 250! :Y)

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bep De Bouwer
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-05 16:00
Done

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xghost
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:18
Heb hem ook ingevuld.
Ik vond vooral de dubbele vragen in de laatste vraag overkill, bij de rest van de vragen viel dat wel mee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Thx guys! De teller staat op dit moment op 90 volledig ingevulde enquêtes, even nog een slag slaan voor de 250. Probeer de enquête zo volledig mogelijk in te vullen al is deze misschien wat lang.

De reacties wat betreft de kwaliteit van posting / aanzien worden ook zeker meegenomen in het onderzoek, bedankt voor de aanvullingen. Het is interessant te zien wat verschillende mensen van de kwaliteit van posting vinden. Hoewel de vragen soms dubbel lijken, meten ze vaak net iets anders. Uit onderzoek is gebleken dat bijvoorbeeld kwalitatief beter zijn dan anderen een drijfveer kan zijn om je best te doen. De context van deze onderzoeken is vaak anders dan een dergelijke online community als GoT. Vandaar dat deze vraag is meegenomen om te kijken in hoeverre dit een rol speelt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Niet online
Done!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• amberjr
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-12-2022

(overigens Kwalitatief Uitermate Teleurstellend bericht :) )

Genoeg om over te denken, niets om over te piekeren

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Op dit moment zitten we net iets boven de 100 ingevulde enquêtes! :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-06 15:59

talin

My god is the sun!

Ingevuld! doe ik anders nooit maar aangezien er wat te winnen wa... oh wacht.. hmm

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• aReaRe
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

aReaRe

RIP Sammy 20-12-2021

Renault Mégane Estate 1.3 TCe EDC Bose (10-2019) met aan de haak een Caravelair Antares Titanium 390

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Termi
  • Laatst online: 06:48
Te lang, ben gestopt :').

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:55

Sharky

Skamn Dippy!

Reageer dan gewoon niet. En zo lang was 'ie ook niet, paar minuutjes werk.

This too shall pass

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-06 17:22

mvh

State Governor

Als je tijd hebt om hier te posten had je hem ook wel kunnen afmaken :)

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

Topicstarter
Op dit moment stokt de teller van de ingevulde enquetes helaas. Deze staat nu op 112 ingevulde vragenlijsten. Ik wil jullie er nog even op attenderen dat wij als Rijksuniversiteit Groningen het bedrag voor de Nederlandse Cystic Fibrosis Stichting heel graag willen overmaken, maar dit alleen kan wanneer er minimaal 250 respondenten de vragenlijst volledig hebben ingevuld. Het kost een paar minuten van je tijd, doe het dus nog even als je het nog niet hebt gedaan :)

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:58
Dat vindt ik toch wat minder chique, bij 249 krijgt NCFS dus niets!
In dat geval trek ik mijn enquete ook weer in. :+ Ik snap dat jij je quota wil halen, schenk dan een vast bedrag.

My favorite programming language is solder.

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

ik vind 112 anders al een behoorlijk aantal. Iedereen die afgestudeerd heeft, weet hoe lastig het kan zijn respondenten te vinden voor enquêtes, zeker bij een specifieke doelgroep. Al bijna op de helft ;)

Ik stel voor dat jullie zelf de helft van dat bedrag dan samen schenken, als de 250 niet gehaald wordt >:)

kost je maar 25 euro p.p., oftewel ~12 biertjes. Kleine moeite, net zoals die 112 mensen hier een kleine moeite genomen hebben O-)

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Topicstarter
Hier had ik zelf ook al over nagedacht, want dat zou natuurlijk lullig zijn :). Ik was inderdaad van plan om zelf ook een individuele bijdrage te leveren ten goede van NCFS.

• Enigma30
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-06 15:11
Ook ingevuld, op naar de 250 ;)

Wel inderdaad een hoop dubbele vragen, maar dan anders geformuleerd (maar dat zie ik wel vaker bij dit soort enquetes, je wilt toch weten of mensen het eerlijk invullen ofzo).

Eveneens zoals een aantal anderen de vragen over "aanzien" in het midden gelaten.

Buy small units/bits of Bitcoin a day to keep poverty away

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 05-06 14:49
done

• Mx. Alba
  • Laatst online: 05-06 19:23

Mx. Alba

die/hen/zij

i++ ;)

[Voor 50% gewijzigd door Mx. Alba op 08-06-2011 15:53]

Als anarchist baal ik ervan dat ik een orgaan heb dat "prostaat" heet...

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ook maar even ingevuld :)

Topicstarter
Gisteren is er een mooie slag gemaakt :) Op dit moment zitten we op 143 ingevulde enquêtes! Daarnaast hebben mijn collega en ik ook overleg gehad en besloten dat, omdat de helft van de benodigde vragenlijsten zijn ingevuld, ook de helft van het bedrag in ieder geval zal worden overgemaakt *O*. Mochten we de 250 halen dan zal de resterende €50,- ook nog worden overgemaakt. Nog zo'n goede dag als gisteren en we zullen dit zeker halen ;)

• Motrax
  • Niet online

Motrax

Profileert

Ik weet niet of het heeft geholpen, maar ik heb gisteren de link in de HK gedumpt. Kan toeval zijn, ook niet niet toeval zijn :P

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Topicstarter
Motrax schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 12:45:
Ik weet niet of het heeft geholpen, maar ik heb gisteren de link in de HK gedumpt. Kan toeval zijn, ook niet niet toeval zijn :P
Heeft zeker geholpen! Mochten er nog meer zulke briljante ingevingen komen hoor ik dat graag :)

Topicstarter
Op dit moment bijna op de 150! Je bent er ongeveer 10 minuutjes mee bezig, en we hebben er nog 100 nodig voor de extra 50e voor het goede doel. Dus maak er nog even tijd voor vrij en vul hem nog even in als je dat nog niet gedaan hebt. :)

Invullen kan op: www.thesistools.com/tweakers

[Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 91987 op 10-06-2011 16:24]

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 05-06 17:09

Bolletje

Moderator Harde Waren
Ingevuld.

offtopic:
Hoi Hans :w

• -ET-
  • Laatst online: 22:23

-ET-

Phone Home

Ook ingevuld.

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Zou het ook wel eens fijn vinden als er een echte terugkoppeling kom. Vraag er vaak om, maar krijg het nooit.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:06

Super_ik

haklust!

ook maar ingevuld. hoop dat je de 250 haalt :)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 21:31
Enquête ingevuld. Echter kan het wel eens zo zijn dat ik per ongeluk 1 pagina overgeslagen heb. Ik mis een beetje een terug knop :/ .

Ikzelf ben benieuwt naar de uitslag!

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Krusher
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Krusher

Alizée

LuNaTiC schreef op maandag 06 juni 2011 @ 17:15:
...

Ik kreeg wel de indruk dat in de enquête wel veel nadruk lag op de veronderstelling (?) dat het op GoT (of op fora in het algemeen) een soort van competitie is. Met name posten van kwalitatieve posts etc.

Hoewel dat voor sommigen misschien wel geldt is dat echt iets waar ik al jaren geleden van af ben gestapt. Dat is de cultuur op GoT waar men bijna verwacht dat je elkaar altijd maar moet helpen, dat je in techfora en topics moet posten, niet teveel in de GC-fora moet hangen. Je moet haast GoT een plezier doen dan jezelf, zo is de opvatting bij sommigen bijna....
Dit dus.

Ik ben hier al jaren vrijwillig, en ik voel mij niet genoodzaakt om wie dan ook te helpen als iemand een probleem heeft. Ik heb de enquête ingevuld, maar de nadruk ligt op iets wat mij tegenstaat, en dat is wel status. Niemand heeft dat hier, ok, een ban is voor de één sneller dan de ander, maar dat heeft dan meer te maken met de persoon. Natuurlijk heb je daarbij uitzonderingen, maar ik vergelijk het maar met een middelgrote stad. Er is altijd wel iets aan de hand.

:+

• Xaverius
  • Laatst online: 29-05 23:46

Xaverius

Ultraloper - korte dan... 😎

Ingevuld.
De mate waarin een waarde aan aanzien en "mijn doel" gebruikt wordt, het zal vast ergens naar leiden maar daar ben ik echt totaal niet mee bezig op het forum, of ben ik dan de enige? :?

https://smashrun.com/hans.vandermeer/invite
Stop de verwelking!
COVID19 resultaat: 30% meer hardgelopen dan ooit, langste afstand van 52 -> 69km gebracht

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 05-06 16:01
Done.

Ik begrijp ook dat hele status gedoe niet. Misschien interessant voor een scholier in de puberteit, maar op een forum koop je er zo weinig voor. Helpen doe je toch zonder eigenbelang en omdat het een kleine moeite is? Ik ben erg benieuwd naar de resultaten en de bedoeling van die status vragen.

Houdt ons op de hoogte Hans, wanneer denk je de resultaten te kunnen publiceren?

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-06 15:27
Ingevuld, gij vrinden en gepeupel van GoT :)

Topicstarter
In dit onderzoek wordt inderdaad op het laatst de nadruk gelegd op status en de motivatie om je best te doen. Zoals veel is aangegeven krijgt men rillingen van het woord status of aanzien. Dit zijn interessante resultaten voor mijn onderzoek, zeker omdat dat hier zo sterk aanwezig is. Het forum zal dan ook dienen als een soort back-up voor de resultaten die ik uit de vragenlijsten zal krijgen (uiteraard anoniem).
De laatste vragen hebben betrekking op de motivatie om je best te doen op het forum of om bepaalde skills te vergareren. Helaas kan ik daar nog niet te veel over zeggen, wel belangrijk is dat deze ook ingevuld worden!

De onderzoeksresultaten hoop ik natuurlijk zo snel mogelijk beschikbaar te stellen, maar hier zal enige tijd over heen gaan. Ik hoop deze midden augustus te kunnen laten zien. Ik zal hier ook zeker op terugkomen en jullie op de hoogte houden van onze progressie in het onderzoek. Zeker omdat veel mensen de moeite hebben genomen om deze vragenlijst in te vullen.

Goed nieuws ook:

de teller staat nu op 170 _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Even een klein updatetje, het aantal van 200 is sowieso in zicht. Het aantal respondenten is op dit moment 191 :). Wanneer de 200 bereikt is komt er weer 25e bij voor het goede doel!

Invullen kan nog steeds hier

[Voor 40% gewijzigd door Anoniem: 91987 op 12-06-2011 14:53]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• gwystyl
  • Laatst online: 00:54

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ingevuld.

Twee opmerkingen:
1. Ik snap niet goed wat de achtergrond van het onderzoek is. Misschien is dit met opzet gedaan zodat je niet naar eventueel gewenste antwoorden gaat toewerken, maar de omschrijving in de TS "dit is een onderzoek van universiteit Groningen" is nogal vaag. Is het van gedragswetenschappen, psychologie of een technische studie? Wat is de reden van het onderzoek?

edit: beide personen lijken iets te maken te hebben met bedrijfskunde, dus ik neem aan dat dat de insteek van het onderzoek is. In hoeverre is een online community een afspiegeling van een bedrijfscommunity of de samenleving in het algemeen?

2. Ik heb geen flauw idee wat mijn status in de community is. Ik ken de community namelijk helemaal niet, omdat ik maar één persoon achter de computer ben, die enkele delen van het aanbod volgt omdat ik die interessant vind. Ik weet ook niet wat de status van andere gebruikers is. Ik probeer me wel een beeld te vormen van sommige gebruikers adhv hun posts (als ik er al meerdere van dezelfde persoon tegen kom), maar over het algemeen zal ik iedereen even netjes proberen te helpen of reageer ik gewoon niet. Hoe wordt de status in dit onderzoek bepaald en hoe zou de status van een gebruiker te herleiden moeten zijn uit zijn/haar posts of profiel? Aantal posts, registratiedatum en leeftijd zeggen wel wat, maar hier kan je geen status uit berekenen.

[Voor 9% gewijzigd door gwystyl op 12-06-2011 21:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

18327

gwystyl schreef op zondag 12 juni 2011 @ 21:15:
Ingevuld.
edit: beide personen lijken iets te maken te hebben met bedrijfskunde, dus ik neem aan dat dat de insteek van het onderzoek is. In hoeverre is een online community een afspiegeling van een bedrijfscommunity of de samenleving in het algemeen?
Ik vermoed dat het met marketing te maken heeft. Analyseren wie je site bezoekt, wat de achtergrond en (in dit geval) technische kennis is en wat de drijfveren om mee te doen in de community zijn is hartstikke interessante data. Het helpt om de site toe te spitsen op de wensen van de gebruiker en daarmee om meer gebruikers te bereiken.

Op een wat abstracter niveau kan het onderzoek zijn naar de beweegredenen van gebruikers van een community in het algemeen, demografische kenmerken van onlinecommunitygebruikers, psychologische kenmerken van onlinecommunitygebruikers, etc.

Topicstarter
Wij hebben beiden inderdaad een achtergrond in Bedrijfskunde en met name Strategy and Innovation. Hoewel ik geen sturing wil geven aan te antwoorden en daardoor nog niet teveel kwijt wil over het onderzoek heeft het inderdaad te maken met een, op abstract niveau, Marketing gerelateerd onderwerp. Zoals hierboven beschreven is het inderdaad een mooie mogelijkheid om te bekijken wat voor mensen precies zich in online communities begeven.
De 200 is inmiddels bijna aangetikt, op dit moment zitten we op 199 ;).

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:26

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Ingevuld, gedeelte met status en aankijk heb ik allemaal midden ingevuld.

Si vis pacem, para bellum

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-06 16:07

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Gestopt... Sluit niet aan hoe ik t.net gebruik.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Artwido
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:48
Ingevuld maar zoals al eerder aangegeven, de vragen komen niet echt overeen met hoe ik het gebruik van GoT ervaar.

Topicstarter
Vooral de vragen over aanzien zullen in het begin onze aandacht hebben om deze te checken op validiteit, aangezien het aantal reacties hier over het niet aansluiten bij het gebruik van GoT.

Inmiddels is de 200 ook ruim gepasseerd. Op dit moment zitten we op 217! 75 euro is dus in ieder geval binnen, voor de overige 25e hebben we er nog een aantal nodig. :)
Invullen kan op www.thesistools.com/tweakers t/m zondag, daarna sluit deze.

• iisschots
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-05 16:55
Zet ik hem tot zondag nog even als stucky.

Hackerspace in Friesland | www.frack.nl | Bezig met opzetten, help mee!

Topicstarter
Klein bumpje, het aantal respondenten is op dit moment 220. Mochten er nog mensen zijn die hem niet hebben ingevuld, dan is tot zondag de laatste kans! :)

Topicstarter
Inmiddels is de enquête gesloten (223 in totaal), ik zal binnenkort de uitleg geven over wat er precies gemeten is en waarom. De analyses zullen snel plaatsvinden en ook daar zal ik t.z.t. het een en ander over berichten. Voor alle mensen die hebben meegedaan, heel erg bedankt voor het invullen. _/-\o_

• Qazwaplol
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-04 17:37
We zijn benieuwt ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Beste GoT'ers,

Ik zou jullie nog uitleg geven over het doel van dit onderzoek. Naast dat dit onderzoek ging over het gedrag dat men vertoont op community sites, ging het voornamelijk om onderzoek naar de identificatie van één bepaald type persoon: de lead user. Ik heb dit bewust niet in het begin genoemd om eventuele sturing van antwoorden te voorkomen.

Lead users zijn personen die geclassificeerd kunnen worden als gebruikers die als eerste innovaties aanschaffen en gebruiken en zeer nuttig kunnen zijn voor het bedrijfsleven door hun innoverende karakter. Vanwege hun vooruitstrevendheid zijn zij vaak opinie leider voor andere gebruikers en zijn zij de kern voor de verspreiding van kennis over innovaties.

Ernst Von Hippel heeft in 1986 dit begrip geïntroduceerd. De lead-user heeft volgens von Hippel twee typische eigenschappen: (1) iemand die geruime tijd van te voren behoeftes van de grote massa voorziet en (2) iemand die het nut ervan inziet om deze behoeftes op te vullen door zelf te innoveren vanwege een vergrote behoefte aan verbetering en vernieuwing. Wetenschappelijke studies hebben laten zien dat lead users in staat zijn om commercieel attractieve innovaties op de markt te zetten. Het grootste probleem met deze methode is echter dat de populatie van lead users lastig te bereiken is vanwege het lage aantal personen dat aan deze criteria voldoet.

Recent is er onderzoek gedaan naar het nut van online media met betrekking tot het onderzoek naar deze gebruikers. Uit deze studies is een aantal verrassende positieve resultaten gekomen. De online omgeving blijkt een uitstekende mogelijkheid om lead users te vinden. Daarnaast hebben de lead users de neiging om veel en daarnaast ook uitgebreide reacties te posten op problemen die zich voordoen op fora zoals GoT. Zij zijn onderhevig aan een proces van zelfselectie door op deze manier van zich te laten horen.
Ook zijn zij door de koop van de nieuwste producten steevast degenen met de meeste kennis over de nieuwste hard- en software. Door het uitgebreide gebruik van de nieuwste producten lopen zij daarom vaak als eerste tegen productproblemen aan en door hun innoverende karakter schromen zij dan niet deze te melden en actie te ondernemen om deze problemen te verhelpen.
Omdat GoT bekend staat als een specialistisch en professioneel forum, waar wellicht een wat grotere populatie lead users te vinden was, hebben we deze community als uitgangspunt genomen in dit onderzoek.

De bedoeling van dit onderzoek is om een profiel te creëren wie een lead users precies is (vandaar ook de wat langere enquête), wat voor karaktereigenschappen deze persoon heeft, hoe de lead user scoort op bepaalde specifiekere eigenschappen en vervolgens wat voor gedrag hij of zij vertoont (bijvoorbeeld de manier van communiceren en de mate van het aanleveren van oplossingen voor problemen). Op deze manier wordt onderzoek naar lead users uitgebreid en zal het in de toekomst makkelijker worden om grote groepen te scannen en potentiële lead users te sneller te filteren. Heel belangrijk in deze was dat ook een grote groep non lead users deze enquête invulden, om vervolgens conclusies te kunnen trekken over de verschillen tussen non lead users en lead users.

Als laatste wil ik nog even de vragen over status uitleggen en over de motivatie om goede posts neer te zetten. Met de vragen rondom status en communicatie proberen wij de communicatiestromen van lead users in kaart te brengen en daardoor de diffusiestromen te ontdekken. Omdat het lastig te vragen is in hoeverre elke persoon naar iedere andere persoon communiceert op het forum, hebben we de antwoordmogelijkheden geclassificeerd in verschillen in status. Dit was een pilot om te kijken in hoeverre deze manier van toepassing is in een dergelijke online omgeving.
De motivatie om goede posts neer te zetten heeft te maken met een side-onderzoek naar classificering in hoeverre men zijn best doet.

Nogmaals bedankt voor het meedoen in het onderzoek,

Hans Alers & Thijs Broekhuizen
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee