Acties:
  • 0Henk 'm!

• hello123456
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 24-05 21:07
Vandaag heb ik maar eens een PC uit de kast getrokken die ik al een tijdje had, maar nog niet had getest. Even HDD van 40 Gb ingebouwd en toen Ubuntu 10.10 live cd erin gestopt, die liep vast. Hierna heb ik een Windows XP schijf geprobeerd, eerst liep de installatie vast op 9% van het kopieren, en bij een 2e poging bij het aanmaken van de lijst van te kopieren bestanden. Omdat het al een wat oudere hardeschijf was dacht ik dan zal die het wel zijn, alhoewel een Live CD hoort dan ook niet te blijven hangen, na nog eens goed gekeken te hebben ontdekte ik dit:

Een soort geel/bruine (harde) troep op de elcos en ze staan bol (dus lekken?) op die ene zwarte helemaal links na. Ik neem aan dat dit betekend dat het moederbord zijn beste tijd gehad heeft, of wijst het feit dat die nog iets doet erop dat een ander onderdeel de oorzaak is?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06 23:29
Dit bordje is idd overleden.
Je elco's zijn kapot en dat verklaart ook dat je systeem instabiel is.
Is een veel voorkomend probleem met oudere bordjes, heb ooit eens gelezen dat dat kwam door een verkeert recept voor de inhoud van de elco's.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hello123456
Das balen, gezien het hoge aantal kapotte elco's (10 stuks, verbaasd me dat die PC nog iets doet dan), en de kans dus groot is dat de rest er ook vroeger of later mee ophoud kan ik dus maar beter een nieuw bordje zoeken...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06 23:29
Lijkt mij het meest verstandige want op deze manier zal hij het idd niet lang volhouden.
Als ik de koeler bekijk is het een socket 478?
in dat geval kan je beter een upgrade setje uitzoeken met moederbord processor en geheugen.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of je zet er nieuwe elco's op, dat kan ook nog.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-06 23:00

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Jup, vervangen van elco's is een avondje (uurtje) werk en dan werkt ie weer als nieuw.

• hello123456
Axewi schreef op maandag 06 juni 2011 @ 11:57:
Lijkt mij het meest verstandige want op deze manier zal hij het idd niet lang volhouden.
Als ik de koeler bekijk is het een socket 478?
in dat geval kan je beter een upgrade setje uitzoeken met moederbord processor en geheugen.
Ja is inderdaad een Socket 478, wilde hem gaan gebruiken als NAS. Helaas valt dat plan (voor nu) in het water.

Nieuwe elco's kan inderdaad, maar dan moet ik ze gelijk allemaal doen, de anderen zullen het ook niet lang meer houden vrees ik. Heb deze niet zelf ingebouwd destijds, dus weet niet of er beetje normaal bij te komen valt, of dat er veel te veel contactjes omheen zitten.

Daarnaast is de winkel die ze sowieso verkocht bij ons in de buurt failliet en weet niet of die ander die ik in gedachte heb ze verkoopt, misschien maar eens naar binnenlopen om het te vragen.

[Voor 11% gewijzigd door hello123456 op 09-06-2011 14:49]

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-06 23:08
Ziet eruit als een Epox (of OEM) pentium 4 bordje?

Ik zou alleen de kapotte elco's vervangen, in dit geval alle bolle zwart/witte rondom de socket en die links naast de PS2 poort van hetzelfde type. Zijn lekker groot, dus makkelijk te vervangen (grotere soldeerpunten).

Als je nog een oud moederbordje hebt liggen met dezelfde capaciteit en voltage kun je ze daarvanaf recyclen. Doe ik zelf ook regelmatig, bijvoorbeeld van oude pentium 2 moederbordjes met Nichicon, Rubycon of Sanyo elco's. Erg belangrijk dat je de goede merken pakt, anders is het zinloos uiteraard.

Andere zien er nog goed uit, zijn waarschijnlijk van een andere fabrikant en type. Ik zou ze lekker laten zitten want dat is veel meer werk; voordat die elcos verrot zijn ben je wel 5 jaar verder.

Ryzen 5 5600X, Gigabyte X570 Elite, 32Gb GSkill PC3600C16, MSI Gaming X 3060TI, Samsung 970 EVO, Seasonic 550 Platinum

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08-06 23:00

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Het is op zich prima te doen hoor, je hebt wel een goede soldeerbout nodig (en aanverwant spul).

• djunicron
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:57

djunicron

*click-swoosh-thud*

Je kan dit repareren inderdaad. Maar of het de moeite waard is weet ik niet.

Is het ook niet zo dat je CPU bijzonder ongelukkig wordt van defecte elco's en instabiel blijft na reparatie? Ik heb eigenlijk ook nog nooit een systeem gezien dat nog aan ging met zulke elco's. En veelal was de chipset & CPU daarna ook overleden (vooral s775 en 939's gezien die dit hadden).

Een NAS bouwen van zo'n energievreter is namelijk op den duur erg prijzig. Daarnaast moet je tijd en moeite investeren in de reparatie.

Zou je niet liever een ITX bordje aanschaffen hiervoor? Of misschien een normale "dedicated" NAS (synology bakje oid?)

[Voor 30% gewijzigd door djunicron op 09-06-2011 22:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hello123456
djunicron schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 22:39:
Je kan dit repareren inderdaad. Maar of het de moeite waard is weet ik niet.

Is het ook niet zo dat je CPU bijzonder ongelukkig wordt van defecte elco's en instabiel blijft na reparatie? Ik heb eigenlijk ook nog nooit een systeem gezien dat nog aan ging met zulke elco's. En veelal was de chipset & CPU daarna ook overleden (vooral s775 en 939's gezien die dit hadden).

Een NAS bouwen van zo'n energievreter is namelijk op den duur erg prijzig. Daarnaast moet je tijd en moeite investeren in de reparatie.

Zou je niet liever een ITX bordje aanschaffen hiervoor? Of misschien een normale "dedicated" NAS (synology bakje oid?)
Het is meer een projectje dan een 24/7 NAS, gewoon back-up mogelijkheid voor het gezin die af en toe aangaat. Dus is een dedicated NAS of ITX bordje niet waard. Daarnaast heb ik het geld momenteel nodig voor andere zaken.

Anoniem: 275666

Op V&A staan nog enkele S478 bordjes te koop. Misschien is dit een oplossing?

http://tweakers.net/aanbo...ket-478-moederborden.html

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

InfinityG35 schreef op donderdag 09 juni 2011 @ 19:52:
Ik zou alleen de kapotte elco's vervangen, in dit geval alle bolle zwart/witte rondom de socket en die links naast de PS2 poort van hetzelfde type. Zijn lekker groot, dus makkelijk te vervangen (grotere soldeerpunten).
Verstandiger is om alle elcos van dezelfde capaciteit te vervangen, anders zit je over een tijd weer met andere elcos die gaan klappen.

Maar als je die P4 als NAS gaat gebruiken dan is het misschien zinnig om eens te rekenen wat het ding aan stroom zuipt. P4s zijn nogal energiehongerig, het kan goed zijn dat je nu een simpel systeempje kan kopen en daarmee genoeg geld uit sparen waarmee je die investering er weer uit hebt in een afzienbare termijn.

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11:21
Hmja, beetje lastige overweging... Of repareren (kost tijd en elco's) en dan heb je een relatief grote stroomverbruiker, of een vervangend bordje (scheelt repareren, maar dan nog hoog stroomverbruik) of sparen voor een zuiniger bordje.

Persoonlijk zou ik het bord laten voor wat het is. Misschien kan je de CPU en Ram verkopen, het zal niet veel meer opleveren denk ik maar alle beetjes helpen. Een ander socket 478 bordje is zeker het overwegen waard als je die voor een paar tientjes op de kop kan tikken, en toch niet van plan bent om het systeem 24/7 te laten draaien.

Mn 3D printer blogje..

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee