Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een nieuwe kast voor mijn thuisserver. Deze server doet vanalles maar voornamelijk opslag. Momenteel zit er 4x1TB in RAID5 in en 2x1.5TB in RAID1, dit is voorlopig wel aardig maar in de toekomst zal dit zeker uitgebreid worden. Momenteel heb ik een Asus TA 211 en die voldoet redelijk. Het grote probleem er mee is dat mijn hardeschijven behoorlijk resoneren en dat het een flinke herrie maakt. Hier zijn natuurlijk wel oplossingen voor maar de kast zelf is ook behoorlijk bagger, ik heb enorme ruimte tekort en fatsoenlijk kabel management is onmogelijk.

Ik ben dus op zoek naar een nieuwe kast, dat moge duidelijk zijn. Helaas gaat mijn zoektocht niet echt vlekkeloos. Ik wil een kast waar ik ruimte heb voor zo'n 20 hardeschijven om voorbereid te zijn op de toekomst. Ik wil echter ook dat het mogelijk is mijn huidige aantal schijven (8) te installeren zonder dat ik al naar de 4in3 modules toe moet. Ik heb wel een 4in3 module al (CoolerMaster) dus het zal geen probleem zijn als dit nodig is, maar liever niet natuurlijk.

Ik heb de pricewatch al bekeken natuurlijk maar het is niet mogelijk te filteren op hardeschijf capaciteit, daardoor is het erg lastig om daarmee de kasten al te filteren. Ik heb al een aantal kasten gevonden (zie bovenaan) maar ik vroeg me af of er hier Tweakers zijn die voor hetzelfde probleem gestaan hebben en een ideale kast hebben gevonden.

Ik neig momenteel sterk naar de Nexus Edge maar het is een fors bedrag en ik wil wel een jaar of 10 kunnen doen met zo'n kast. Mijn desktop zit in een Stacker 830 en die gaat ook al ruim 6 jaar mee, ik wil weer zo'n kwaliteit kast kopen. Probleem met kasten zoals de Fractal Define R3 is dat je wel mooi 8 schijven kwijt kan maar dat, als je er meer wilt, je geen ruimte hebt voor 4in3 modules (of soortgelijken). Er zijn volgens mij erg weinig kasten waar je echt veel schijven in kwijt kan en die nog betaalbaar zijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 26779
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Als je een 20 bay kast wil kom je al snel uit op een Norco

Lees anders eens het Het grote DIY RAID NAS topic deel 3 topic door

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Gezien de gekoppelde producten van het topic, denk ik niet dat Tsurany op zoek is naar iets groters en duurders dan aangegeven. ;) @Tsurany: Is de Cooler Master HAF 932 niks? Het zijn grote kasten, waar veel in kan, genoeg disks in ieder geval. Een Stacker was denk ik het mooiste, maar ja, die zie je nergens meer in de winkels.

[Voor 45% gewijzigd door CH4OS op 05-06-2011 15:24]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jimmy87
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 26-05 16:26
@Khildin, hou er ook rekening mee dat TS zegt dat het voor een thuis server is. Die kast die jij aanbeveeld s net een straaljager. ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Joseph
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18:25
Hoezo straaljager?

Normaal maken die dingen een boel herrie. Maar vergeet niet dat dit - ongeveer - de grootte van een full-tower is, alleen die is anders ingedeeld.

De grootte zorgt voor heel veel koelmogelijkheden - bouw er 10 120mm fans in en je hoort het ding nagenoeg niet meer.

De prijs is natuurlijk een ander verhaal. Dit zou een leuke kunnen zijn! :)

pricewatch: Codegen 4U-500

Daar zit ik zelf ook nog naar te kijken, zij het dat ik het ding in dit appartement nergens kwijt kan :-(

Edit: 20 HDD's? Netjes. Maarja, als je 3 van die kasten koopt kun je ze kwijt. Een storage-cluster FTW! :D

[Voor 8% gewijzigd door Joseph op 05-06-2011 15:42]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 26779
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
jimmy87 schreef op zondag 05 juni 2011 @ 15:26:
@Khildin, hou er ook rekening mee dat TS zegt dat het voor een thuis server is. Die kast die jij aanbeveeld s net een straaljager. ;)
Het is maar net wat je wil. Als je iets wil dat redelijk compact is waar 20 HD's in kwijt moeten, dan zijn er niet zoveel andere oplossingen dan de norco. Natuurlijk zijn er 1001 _soortgelijke_ oplossingen, maar qua design niet heel veel andere.

En dat van die straaljager: wel eens 20 HD's gehoord die geruisloos hun werk doen? De ventulatoren kan je zo kiezen dat ze relatief weinig geluid maken. Die HD's zal lastiger worden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
26779 schreef op zondag 05 juni 2011 @ 15:16:
Als je een 20 bay kast wil kom je al snel uit op een Norco

Lees anders eens het Het grote DIY RAID NAS topic deel 3 topic door
Die Norco is leuk maar ver boven mijn budget.
CptChaos schreef op zondag 05 juni 2011 @ 15:22:
Gezien de gekoppelde producten van het topic, denk ik niet dat Tsurany op zoek is naar iets groters en duurders dan aangegeven. ;) @Tsurany: Is de Cooler Master HAF 932 niks? Het zijn grote kasten, waar veel in kan, genoeg disks in ieder geval. Een Stacker was denk ik het mooiste, maar ja, die zie je nergens meer in de winkels.
Die kast heeft 5 plekken voor hardeschijven en dan nog 5 5,25" bays, dat is wel vrij weinig. Bovendien is die kast wel verschrikkelijk lelijk :P
jimmy87 schreef op zondag 05 juni 2011 @ 15:26:
Straaljager is niet de bedoeling, maar dat zal voornamelijk door de fans komen gok ik, als die te vervangen zijn is het niet erg. Echter wil ik niet enorm duur uit zijn.
26779 schreef op zondag 05 juni 2011 @ 16:00:
[...]

Het is maar net wat je wil. Als je iets wil dat redelijk compact is waar 20 HD's in kwijt moeten, dan zijn er niet zoveel andere oplossingen dan de norco. Natuurlijk zijn er 1001 _soortgelijke_ oplossingen, maar qua design niet heel veel andere.
Het hoeft niet heel compact te zijn, als het maar fatsoenlijk weg te zetten is.
En dat van die straaljager: wel eens 20 HD's gehoord die geruisloos hun werk doen? De ventulatoren kan je zo kiezen dat ze relatief weinig geluid maken. Die HD's zal lastiger worden.
De schijven zullen sowieso niet tegelijk draaien, het zal puur opslag zijn met de nadruk op opslag. De arrays zullen voornamelijk idle zijn en dan gewoon in standby staan.
Sef24 schreef op zondag 05 juni 2011 @ 15:40:

De prijs is natuurlijk een ander verhaal. Dit zou een leuke kunnen zijn! :)

pricewatch: Codegen 4U-500

Daar zit ik zelf ook nog naar te kijken, zij het dat ik het ding in dit appartement nergens kwijt kan :-(

Edit: 20 HDD's? Netjes. Maarja, als je 3 van die kasten koopt kun je ze kwijt. Een storage-cluster FTW! :D
Ja had het maybe moeten vermelden, prijs mag niet al te hoog uitvallen. Die Nexus Edge is een beetje de benchmark, mag niet veel duurder zijn tenzij het echt enorme voordelen bied.
Die Codegen ziet er ook wel leuk uit, ga ik me eventjes in verdiepen.

Edit: Lijkt er op dat er maar 9 disks in gaan, dan moet ik al erg flink gaan modden vrees ik.

Ik draai nu overigens niet met 20HDD's maar die dingen worden steeds goedkoper en ik hou gewoon niet van schijven weggooien die nog perfect draaien, dus vandaar dat ik liever wat PCI of PCI-E sata kaarten bij koop en blijf uitbreiden.

De kast staat trouwens zo'n twee meter van m'n hoofd als ik slaap, dat is wel iets om rekening mee te houden. Hij kan eventueel wel iets verplaatst worden naar de huiskamer maar dat is niet echt de bedoeling.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Neopatch
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-06 11:10
Wellicht is dit wel een leuke kast om te bekijken: pricewatch: Chieftec CA-01B-B-SL Ik heb deze ook op het oog voor mijn toekomstige thuisserver.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Die Chieftec is ook aardig alleen qua features en looks doet hij wel onder voor de Nexus Edge, prijsverschil is ook minimaal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Neopatch
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-06 11:10
Tsurany schreef op zondag 05 juni 2011 @ 16:17:
Die Chieftec is ook aardig alleen qua features en looks doet hij wel onder voor de Nexus Edge, prijsverschil is ook minimaal.
Ja daar heb je inderdaad gelijk in. Het schijnt wel dat deze kast aardig goed modbaar is en er dan genoeg schijven in kunnen 20 HDD's moet dus haalbaar zijn. Ik weet niet hoe dat zit bij de Nexus Edge ik heb daar nog niet veel overgelezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Die Chieftec heb ik voor mijn server, leuke kast qua looks, maar kunnen ook niet zo heel veel schijven in (zonder hem aan te passen).

@Tsurany: Wat is jouw budget voor de kast en hoeveel schijven wil je er in kwijt (kunnen)?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Budget is lastig, ik zit nu rond de 100 euro te denken maar meer geld is beschikbaar als ik er echt wat aan heb en het me duidelijk voordeel oplevert. Ik wil er nu 8 hardeschijven in kwijt kunnen maar wil in de toekomst wel vrij simpel een extra array aan kunnen maken met een paar schijfjes erbij. Het moet een kast worden die enkele jaren mee kan gaan, in de toekomst moeten er dus makkelijk 16 schijven in kunnen en 20 is wel een mooi rond getal.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Als je makkelijk wil kunnen uitbreiden naar 16 of zelfs 20 stuks... Dan is zo'n Norco denk ik toch echt de way to go, is nu wat prijzig, maar pluk je later de vruchten van: je hoeft niet opnieuw een nieuwe kast te kopen (plus het gedoe voor het overzetten), de ruimte heb je dan al. Met wat eventuele aanpassingen (denk aan de fans bijvoorbeeld), kun je de kast vast een heel eind stil(ler) krijgen.

[Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 05-06-2011 17:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Dan ben je wel gelijk zo'n 300 dollar kwijt, neem aan dat ze in Nederland niet veel goedkoper te verkrijgen zijn. Dat is toch wel ruim het dubbele dan zo'n Nexus Edge waar met de juiste bays ook 20 schijven in gaan. Voordeel van die Nexus is dat hij standaard al stil is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KeDeShCh
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-04-2013
Ik heb hier binnenkort een Cooler Master Stacker STC-T01 die vrij komt. Hier zitten 4 * 4 in 3 modules in, dus 16 schijven. Als je interesse hebt, dan hoor ik het wel van je.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jp73
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-05 10:37
Ik heb net een sharkoon rebel 12 gekocht, deze heeft onderin plek voor 6 hdd en voorin kun je er nog wel een boel kwijt. Ik heb de economy versie, de value versie die een tientje meer kost heeft een 250 mm fan in de zijkant. Kast is niet duur en de kwaliteit valt me erg mee.
Value for money.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Die Sharkoon Rebel 12 is opzich aardig, ziet er alleen wel cheap uit qua hardeschijf bevestiging.
Zat trouwens eventueel te denken aan het bouwen van een eigen case, alleen ben niet heel technisch dus dat zal waarschijnlijk een vrij lompe aangelegenheid worden.

[Voor 46% gewijzigd door Tsurany op 05-06-2011 18:10]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KeDeShCh
Die kast heb ik ook eens overwogen, de Stacker die won echter. Als je er een beetje aan mod, kan je er ook 4 * 4 in 3 modules in kwijt en dan onder nog 6 (8 als je er nog 2 los bovenop ligt), wat dus een totaal van 22 tot 24 maakt. Voor de prijs hoef je het ook niet te laten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-06 22:38

M2M

medicijnman

Eigen kast maken is het overwegen waard. Hoe erg in het zicht staat het ding dan? Je hebt natuurlijk wel 0 beperkingen als je zelf iets in elkaar schroeft. En ik neem aan dat je er niet dagelijks bij hoeft, en er eigenlijk ook niet eens een aan/uit knop op hoeft.

-_-

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:17
M2M schreef op zondag 05 juni 2011 @ 18:15:
Eigen kast maken is het overwegen waard. Hoe erg in het zicht staat het ding dan? Je hebt natuurlijk wel 0 beperkingen als je zelf iets in elkaar schroeft. En ik neem aan dat je er niet dagelijks bij hoeft, en er eigenlijk ook niet eens een aan/uit knop op hoeft.
Kruip je dan elke keer de kast in om met een schroevendraaier de pinnetjes te verbinden als je hem aan wilt zetten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KeDeShCh
M2M schreef op zondag 05 juni 2011 @ 18:15:
Dat ga ik dus binnenkort ook doen, eigen kast maken. Aangezien ik nu naar de 36 schijven toe ga (24 x 1TB en 12 x 2TB). Er zijn leuke kasten zat, maar niet leuk genoeg voor mijn doel. Als je het echt goed wilt doen, zou ik ook zelf iets in elkaar schroeven.

[Voor 41% gewijzigd door KeDeShCh op 05-06-2011 18:21]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Craven schreef op zondag 05 juni 2011 @ 18:19:
[...]

Kruip je dan elke keer de kast in om met een schroevendraaier de pinnetjes te verbinden als je hem aan wilt zetten?
nee hoor, gewoon een pc speaker kabeltje pakken, het speakertje er af halen en de connector op de aan/uit pinnetjes drukken. Draadje uit de kast en elke keer als je 'm aan wil zetten verbind je heel eventjes de draadjes met elkaar.

Of gewoon een knop opzetten natuurlijk, maar voor een server die 24/7 aanstaat lijkt me dat niet echt noodzakelijk.

-_-

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Momenteel staat hij zo'n 90% in het zicht maar hij kan eventueel onder m'n bed gedumpt worden als hij niet te groot is aangezien er ook al opslagdozen staan.
Probleem is dat niet ik erg veel ruimte heb op m'n kamer en het vrij lastig is om naar een andere plek in het huis een netwerkkabel te trekken. Meterkast is uitgesloten, te klein, en voor de rest is er geen mogelijkheid. Het zal dus vrij compact moeten (Fulltower of 4u formaat). Ik heb alleen 0,0 verstand van metaalbewerking of houtbewerking en geen idee waar ik dus moet beginnen :P Dat zal wel de backplate uit m'n huidige kast schroeven worden en een paar 4in3 modules voor de hardeschijven en dan kijken hoe dat op elkaar aan te schroeven :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Tsurany schreef op zondag 05 juni 2011 @ 18:22:
Momenteel staat hij zo'n 90% in het zicht maar hij kan eventueel onder m'n bed gedumpt worden als hij niet te groot is aangezien er ook al opslagdozen staan.
Probleem is dat niet ik erg veel ruimte heb op m'n kamer en het vrij lastig is om naar een andere plek in het huis een netwerkkabel te trekken. Meterkast is uitgesloten, te klein, en voor de rest is er geen mogelijkheid. Het zal dus vrij compact moeten (Fulltower of 4u formaat). Ik heb alleen 0,0 verstand van metaalbewerking of houtbewerking en geen idee waar ik dus moet beginnen :P Dat zal wel de backplate uit m'n huidige kast schroeven worden en een paar 4in3 modules voor de hardeschijven en dan kijken hoe dat op elkaar aan te schroeven :+
tja, of gewoon triplex plankjes pakken en zelf wat 4 in 3 achtige modules maken. Aftekenen, gaatje er in en schroefje erdoor. En hout trilt toch stukken minder dan metaal, dus rubberringetjes ofzo zijn ook niet nodig.

Fix je een plankje of 8, 6 schijven per plankset met wat haakjes voor kabel management en 1 extra paar gaten voor een 120mm ventilator. (aan de voorkant van de module natuurlijk... :))

en die modules kun je in een kist stoppen waar je mobo en voeding in zitten.

-_-

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-06 16:18
Toch zou zo'n Norco kast voor mij persoonlijk perfect zijn.

- Verschillende modellen voor het aantal bays (voor ieder wat wils)
- Compacte kast, als je een standaard ATX kast pakt waar zoveel disks in kunnen (dan heb je al een beperkte keuze) dan heb je gelijk een oversized ding in je huis staan. Daarbij zijn ze er voor gemaakt om vol te bouwen met HDD's.
- Hot swappable bays, het is een hel om in een volgebouwde standaard ATX kast een HDD te vervangen. Dat wil ik niet meer.
- Geen gedoe met 4-in-3 modules die trouwens ook niet bepaald goedkoop zijn.

Ik denk zelf dan aan deze kast: http://www.norcotek.com/i...goryid=1&modelno=RPC-4020

[Voor 8% gewijzigd door Steephh op 05-06-2011 18:31]

_@/'

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Het is ook een perfecte keuze, echter ik vind ze niet voor een leuke prijs. Wil je eentje met veel schijven is het ruim 300 euro.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

iets voor jouw Tsurany:

V&A aangeboden: Nexus Edge

?

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Thnx voor de tip, even kijken wat er voor prijsje uit komt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• the_cyberspace
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

the_cyberspace

Prutser :)

Geen dank :)

Ik lees hier ook mee, ben namelijk ook opzoek naar een ander onderdak voor m`n servertje.. Zit zelf met 11 disks "opgescheept" (wat terug te brengen is naar 10) en zag de nexus voorbij komen maar ik wil ook de mogelijkheid hebben voor cable managment.. En daardoor lijkt me de FD design XL me wel iets en valt de nexus helaas af..

Maar wie weet wat hier verder nog naar boven komt en mij op andere ideeën brengt :)

En nu hoor ik sommige denken: cable managment in een server? Ik vind het wel zo netjes om alles uit het zicht te werken en daardoor een betere air flow te creëren zodat de casefans ook niet zo hard aan het werk hoeven waardoor het lawaai ook minder word ;)

"Sommige mensen zeggen dat ik gek ben, maar gekken horen toch thuis in het gekkenhuis, of ben ik nou gek??"

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
Cablemanagement zal inderdaad lastig zijn, maar die Fractal bied helaas wat minder uitbreidingsmogelijkheden en dat heb ik toch wel graag.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee