Toon posts:

Gevolgens hete laptop's.....?

Pagina: 1
Acties:
  • 932 views

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 407205

Topicstarter
Geachte Nerds,

Hoe zit het nu precies met de gevolgen van hele warme laptops?
Ik heb hier een packerd bell laptop met radeon 5600
en als ik games speel die de videokaart gebruiken komt er hele hete lucht uit de coolopening...
Gaat me systeem hiervan naar de kl()t3? Heeft het afbrekende gevolgen?
Of sluit mijn systeem altijd af wanneer het risico/schadelijk is?

gr,

Sint & Piet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:54
Hij kan ontploffen. Voor letselschade kan je bellen naar 0900-WEDONTCARE!

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
kx22 schreef op zondag 05 juni 2011 @ 13:54:
Mag ik hier niet dat soort vragen neer zetten? Is dit alleen voor opperkluizenaars of was dat werkelijk grappig bedoeld?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Moning2
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-05 16:04
Als je zo denigrerend doet kun je weinig hulp verwachten, met andere woorden, je mag het zelf uitzoeken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:29
Waar het op meer komt; Google even en je weet het :), Oja; als je hem op schoot hebt kun je je ballen frituren, dus dat is af te raden :).

gewoon nee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Denigrerend? Oei, het is hier echt hartverwarmend.

Ja het is inderdaad wel te googelen en daar zijn honderden antwoorden bij mogelijk. Ik hoopte dat echte bloedserieuze professionals mij ervaringen konden vertellen. Maar ik ga maar weer achter het scherm weg denk ik want je wordt er volgens mij geen gelukkig mens van.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:17
Zoek eerst eens uit hoe warm de gpu wordt.
Dat een gpu warm word is namelijk doodnormaal, en dat er warme lucht uit je laptop komt is juist goed (het ding kan zijn warmte kwijt).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02-06 15:08

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Hete lucht is niet erg. Als hij die niet kwijt (meer) kan (door stof, tas) kan hij wel te heet worden. Wellicht wordt hij trager of sluit hij onverwacht af.

Wat warmte hoort en is niet erg.

draai monitoring software en kijk of je componenten te heet worden als je echt concreet dingen wilt weten.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• muhda
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02:52

muhda

Optimistic Investigator

Laptops/Notebooks worden altijd warm tijdens het gamen, maar (bijna) alle nieuwe laptops hebben meestal een beveiliging. Als de laptop te heet wordt sluit ie zich zelf af om erge schade te voorkomen.

“Being a good example teaches others to be good.”

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Okay dan. De lucht die eruit komt is wel écht heet. Je kan je vingers er nog net voor houden. Ik zal met die software proberen te kijken of ik de graden celciuz kan zien...

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 368047

Warmte is bij laptops altijd een probleem, daarvoor heb je ook externe laptop koelers, maar vaak is dit niet nodig. Mocht hij echt veel te warm worden, dan is het als het goed is beveiligd en klokt je processor en gpu terug, en als het helamaal te warm wordt sluit de laptop de hele boel af.

Als hij de laatste tijd warmer wordt, schroef de laptop dan open en kijk of je last van stof hebt. Dit kan ook wat graden schelen. (zorg ervoor als je gaat blazen, dat je de vinnetjes niet dol laat draaien)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Buiten dat: hoe warm is 'echt heet'? Kijk eens in je bios naar de chip-temperaturen; als er slecht gekeld wordt komt er weinig hete lucht uit een apparaat en staat juist daardoor het apparaat heet te zijn.

Ik ben verslaafd aan koken. Volg me op https://www.kookjunk.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Anoniem: 407205 schreef op zondag 05 juni 2011 @ 16:08:
Denigrerend? Oei, het is hier echt hartverwarmend.

Ja het is inderdaad wel te googelen en daar zijn honderden antwoorden bij mogelijk. Ik hoopte dat echte bloedserieuze professionals mij ervaringen konden vertellen. Maar ik ga maar weer achter het scherm weg denk ik want je wordt er volgens mij geen gelukkig mens van.
Als je een serieus antwoord verwacht helpt het natuurlijk niet door ons aan te spreken met "nerds" en te ondertekenen met "sint en piet" Dan vraag je natuurlijk ook wel een beetje om dergelijke reacties.

OT:
Het systeem zal niet naar de "kl()t3" gaan van een beetje warmte. Zoals boven mij al gezegd wordt, zal het systeem zich automatisch terugklokken c.q. afsluiten.

Om dit te voorkomen is het wel aan te raden om er zorg voor de dragen dat de warme lucht daadwerkelijk weg kan. Leg de laptop dus niet op een zachte ondergrond waarin het weg kan zakken zodat de ruimte onder de laptop ruim genoeg blijft voor de af te voeren lucht.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SKiLLa
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Ik heb vroeger vrij veel gegamed met een laptop; na 11 maanden graka doorgebrand --> onder garantie vervangen. 2 jaar later graka weer doorgebrand (exact zelfde symptonen), dit keer 1 maand na het verloop van de garantie :(

CPUs branden niet zo snel door, maar GPUs (en dan vaak juist het on-board RAM van de graka) wel bij 'extensive gaming' op laptops. Zo'n laptop-onderzet-koeler zou kunnen helpen, maar laptops zijn natuurlijk eigenlijk niet bedoeld & ontworpen voor urenlange 3D game sessies en als de lucht echt bijna schroeiend heet is, is het zeker van invloed op de levensduur ...

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fid3lity
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-05 00:49

Fid3lity

Spectre X

kx22 schreef op zondag 05 juni 2011 @ 13:54:
_/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• il1umina
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Wat gaat de laatste tijd het niveau van tweakers.net en gathering toch hard omlaag :(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Anoniem: 407205 schreef op zondag 05 juni 2011 @ 16:16:
Okay dan. De lucht die eruit komt is wel écht heet. Je kan je vingers er nog net voor houden. Ik zal met die software proberen te kijken of ik de graden celciuz kan zien...
Mjah, jouw vingers kunnen heel wat minder hebben dan hardware hoor.

Meet eens hoe heet het daadwerkelijk is, dan kun je er wat zinnigs over zeggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:24
Daar heb je vuistregels voor:
"Zolang je het nog kan aanraken is er niets aan de hand"

Of niet?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• crizyz
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-03 22:49

crizyz

ne.t.weaker

Geachte Sint & Piet,

Zoals hierboven al door onze opperkluizenaars aan wordt gegeven, kunnen we je natuurlijk geen bloedserieus professioneel antwoord geven als je geen concrete informatie kan geven over wat 'heet' is. Het weerbericht laat zien dat het in Spanje op dit moment niet zo extreem warm is, dus daar zal het niet aan liggen. ;)

gr

Nerd.

Crizyz op Steam

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 147126
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
jeroen3 schreef op zondag 05 juni 2011 @ 16:47:
Daar heb je vuistregels voor:
"Zolang je het nog kan aanraken is er niets aan de hand"

Of niet?
Een videochip kan 90 graden nog wel hebben en die kun je dan echt niet meer aanraken hoor. Voor een CPU zou ik 70 als max. aanhouden. Vaak helpt het bij laptop om de juiste ACPI drivers enzo te installeren.
SKiLLa schreef op zondag 05 juni 2011 @ 16:31:
Ik heb vroeger vrij veel gegamed met een laptop; na 11 maanden graka doorgebrand --> onder garantie vervangen. 2 jaar later graka weer doorgebrand (exact zelfde symptonen), dit keer 1 maand na het verloop van de garantie :(

CPUs branden niet zo snel door, maar GPUs (en dan vaak juist het on-board RAM van de graka) wel bij 'extensive gaming' op laptops. Zo'n laptop-onderzet-koeler zou kunnen helpen, maar laptops zijn natuurlijk eigenlijk niet bedoeld & ontworpen voor urenlange 3D game sessies en als de lucht echt bijna schroeiend heet is, is het zeker van invloed op de levensduur ...
Was dat niet net die NVidia serie waar een ontwerpfout inzat waardoor de soldeerverbindingen los konden laten? Dat zou normaal echt niet moeten gebeuren hoor. Een desktop GPU kan ook makkelijk 90°C worden en die horen toch ook niet kapot te gaan?
ricardohuisman schreef op zondag 05 juni 2011 @ 16:42:
Wat gaat de laatste tijd het niveau van tweakers.net en gathering toch hard omlaag :(
Eens. Iemand die met 'Geachte Nerds' begint zijn we liever kwijt dan rijk ;w Helaas zijn sommige reacties die er op volgen niet veel beter.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:36

mace

Sapere Aude

Ik denk dat je moet oppassen met het gamen op schoot. Warmte is namelijk slecht voor je zaad.

Als je nog kinderen wilt krijgen in de toekomst kun je die laptop dus maar beter bij mij komen inleveren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:36

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Mijn oude laptop, Compaq CQ60, werd regelmatig tegen de 120 graden volgens SpeedFan (Niet geheel fijn om op schoot te hebben), maar heeft daar nooit echt problemen mee gehad.

Ik daarentegen vond het nogal warm en zette de laptop dan ook nooit op schoot maar op een aluminium laptopstand zoals deze:
http://www.coolermaster.c...ct_id=4317&category_id=16

Had ook 2 usb-poorten, waardoor het makelijk met muis en toetsenbord als "desktop" kon worden gebruikt.

p.s.
Beginnen met geachte nerds is niet geheel een goed idee.
Call me nerd whatever you want, but I can make evil things happen to your computer

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:36

mace

Sapere Aude

Bedankt voor mijn nieuwe ondertitel en sig trouwens.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ultraman
  • Laatst online: 20:36

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Als je dit echt wilt weten, mag je van mij opnieuw beginnen en wel serieus dit keer.
Je vraagt je af of de temperatuur niet te ver oploopt, probeer eens te achterhalen welke temperatuur behaald wordt. Je laptop is voorzien van sensoren die je kunt uitlezen, welke tools daar geschikt voor zijn dat moet je wel kunnen vinden op het forum en dan hint ik naar Tweaking en Cooling fora.

Doe je best, ga op ontdekkingsreis en verbaas Sint & Piet met je vermogen om serieus op zoek te gaan naar een antwoord op je vraag. En succes met een volgend gedicht :)

[Voor 16% gewijzigd door Ultraman op 05-06-2011 17:01]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee