Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06 18:24
Het verhaal is als volgt: mijn vader heeft pas een Garmin Zumo 660 gekocht en vertelde me onlangs dat hij deze enkel op de pc kan laten herkennen via de meegeleverde USB kabel. De aansluiting op het toestel is gewoon mini- (of micro, ben niet zeker nu) USB en is dus standaard. Je zou dus denken dat je eender welke andere kabel hierop kan aansluiten, maar dit blijkt niet zo te zijn. Daarnaast gaf een vriend van hem, zonder dat mijn vader hierover begon, ook al aan dat hij dit had opgemerkt.

Ik vond dit toch een vreemd verhaal omdat ik niet verwachtte dat er zulk een verschil in USB kabels kon zitten. Ik heb zonet google op de proef gesteld met een hoop keywords 'garmin zumo 660 usb cable difference..." maar geen enkele combinatie leverde me nuttige informatie op.

Op de wiki van USB vind ik ook geen informatie die er op wijst dat een USB kabel kan aangepast worden om af te wijken van de rest.

TL,DR: Is het mogelijk dat een USB kabel specifieke eigenschappen bevat waardoor een apparaat enkel deze kabel accepteert en andere kabels niet?

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

Ik weet wel dat er voor mobiele telefoons 'aangepaste' usb-kabels bestaan voor docks / carkits. Volgens mij hebben deze 5 pinnetjes ipv 4 zodat het toestel op zo'n moment weet dat hij in carkit-modus moet springen.
Er bestaan dus wel degelijk variaties in usb-kabels dus ik verwacht dat je het in die hoek moet zoeken.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

• Yohsoog
Hier had ik ook aan gedacht, daarom dat ik de kabel van mijn HTC eens wou proberen (als het micro is tenminste), maar omdat het nog even duurt voor ik terug daar ben, was hier vragen sneller.

Zou er nog een manier zijn om dit te detecteren? (5 tov 4 pinnen)

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01:08
Het kan zijn dat de fabrikant van de officiële standaard afwijkt, maar dit wordt vaak gedaan om extra functionaliteiten.

Als voorbeeld bij HTC-telefoons kan de lader 1A leveren terwijl de computer maar 500 mA kan leveren maximaal. In beiden gevallen gebruik je dezelfde kabel maar blijkt de HTC-lader veel sneller te laden.

• Yohsoog
Aan zulk een aanpassing had ik ook gedacht, maar toch lijkt het me dat Windows het toestel ten minste toch zou moeten detecteren. Tenzij er in het apparaat zelf natuurlijk een detectie van de kabel in zit en het zichzelf niet detecteerbaar maakt indien de garmin-specificatie niet is gevonden.

Ik had in ieder geval gehoopt op een simpel 'dat kan niet' antwoord, maar blijkbaar zal het toch wat meer genuanceerd zijn :).

Verwijderd

Ik liep van de week precies tegen hetzelfde met mn digitale camera.

http://www.jouwnav.nl/for...ion/index.php/t18303.html

De usb kabeltjes die wel werken hier in huis komen overeen met het overzicht dat op de pagina staat.

Net ander type usb blijkbaar met betere geleiding voeding oid.

gr
Pagina: 1