Acties:
  • 0Henk 'm!

• wesseln
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 26-05 13:31
Medetweakerts!

Ik heb gisteren een tv gekocht, de samsung d6530. Prachtig apparaat met 200hz techniek. Nu heb ik mijn HTPC aangesloten op het scherm, maar die geeft maar 60hz maximaal door. Wil nu proberen om via xorg de hz op te krikken naar het maximaal haalbare.

Toch lees ik hier op tweakers ook vaak dat je juist 24hz ofzo moet instellen voor films omdat je tv (of htpc) beelden bij de film extra berekend die er niet zijn.

Ook voor 3d-tv zal ik die HTPC toch op moeten kunnen krijgen naar de 200hz. Heeft iemand hier verstand van al die hzjes en wat de ideale instellingen zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:23
50hz input betekent niet 50hz output.
Hij laat gewoon zien wat het input signaal is, je tv staat gewoon op 200hz.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wesseln
Moet ik die HTPC dan ook naar 200hz opkrikken om het maximale uit mn beeld te krijgen? of krijg ik dan juist &^%*& beeld?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:19

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het hele Hz verhaal is eigenlijk alleen van toepassing bij een analoog signaal, zoals VGA. En dan nog; een LCD scherm is per definitie digitaal dus het zou niet uit moeten maken.
Als je het echt makkelijk wilt doen sluit je de boel aan met DVI of HDMI, ben je van het gele gedonder af :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je wilt natuurlijk het liefst 24hz beeld uitsturen via je HTPC omdat je dan inderdaad het beste beeldkwaliteit krijgt. Dan moet je TV dit natuurlijk ook wel ondersteunen, maar dat lijkt me wel. Het voordeel hiervan is dat er geen extra beeldjes berekend worden. Immers je film is vaak 24p, dat betekend ~24 beeldjes per seconde. Als het beeld 60 keer per seconde ververst wordt krijg je dus dat sommige frames twee keer en andere frames drie keer weergegeven worden, dat is niet ideaal.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wesseln
Alles is aangesloten via HDMI. Ben alleen verdwaald in het land van de hzjes. Mijn IPTV decoder zend bijvoorbeeld ook 50hz uit. Gister Brazilie-Nederland zitten kijken en het beeld is gewoon teleurstellend. Als de bal wordt overgeschoten dan zie ik de complete lijn van die bal gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 27-05 21:56

M2M

medicijnman

wesseln schreef op zondag 05 juni 2011 @ 13:21:
Alles is aangesloten via HDMI. Ben alleen verdwaald in het land van de hzjes. Mijn IPTV decoder zend bijvoorbeeld ook 50hz uit. Gister Brazilie-Nederland zitten kijken en het beeld is gewoon teleurstellend. Als de bal wordt overgeschoten dan zie ik de complete lijn van die bal gaan.
Het video signaal is interlaced. Je TV is progressive. Dat betekend dat je zonder deinterlacer, of een slechte variant, dus verschrikkelijk beeld krijgt als er veel beweging is op de horizontale as. Wat je er aan kunt doen? Je tv manual doorbladeren en zoeken naar deinterlace instellingen. Of de decoder eens onder de loep nemen. Of een CRT tv aanschaffen. Die doet standaard alles al interlaced :)

-_-

Acties:
  • 0Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:23
wesseln schreef op zondag 05 juni 2011 @ 13:02:
Moet ik die HTPC dan ook naar 200hz opkrikken om het maximale uit mn beeld te krijgen? of krijg ik dan juist &^%*& beeld?
Nee, je moet je htpc een refreshrate laten uitsturen die exact gelijk is aan het materiaal wat je kijkt.
Dat kan dus 50i zijn, 24p. Geheel afhankelijk van waar je naar kijkt. De vraag is of de software die jij op je htpc gebruikt dit automatisch voor je kan schakelen.

[Voor 15% gewijzigd door job op 05-06-2011 13:32]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wesseln
Kom er trouwens net achter dat mn tv alleen maar 2.0 audio uitgeeft via de optische kabel. Ben ik klaar mee met mn bose-set. Die slikt het liefst 5.1 als ik de gebruikershandleiding mag geloven. Ook al zijn het maar 2 speakers.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yeehaw
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14:22
Als je de tv optisch op de Bose-set aansluit dan zal deze wel 5.1 doorgeven, mits de bron ook 5.1 is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wesseln
Nee:( staat echt in de samsunghandleiding dat geluid van externe bronnen naar 2.0 word geconverd:(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yeehaw
Geluid vanaf externe bronnen inderdaad, als je het door de speakers van je tv laat lopen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

yeehaw schreef op zondag 05 juni 2011 @ 20:44:
Geluid vanaf externe bronnen inderdaad, als je het door de speakers van je tv laat lopen.
Nee, alle invoer die de tv krijgt zal worden gedownsampled naar stereo voordat het de optische uitgang verlaat. Gebeurt bij zeer veel televisies.

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wesseln
Bose-set heeft maar 1 optische ingang en 1x tulp. Is het wat als ik tv vanaf de headphone naar de bose laat lopen en mn htpc direct via optisch? Of is het geluid uit de headphone bagger?

Mn set top box heeft trouwes ook optisch uit. Maar ik denk niet dat films op tv met 5.1 komen of wel?

[Voor 22% gewijzigd door wesseln op 05-06-2011 20:50]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• yeehaw
CodeCaster schreef op zondag 05 juni 2011 @ 20:45:
[...]

Nee, alle invoer die de tv krijgt zal worden gedownsampled naar stereo voordat het de optische uitgang verlaat. Gebeurt bij zeer veel televisies.
I stand corrected, wel een rare functie die het nut van een optische uitgang enigzins laat vervallen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wesseln
Zijn er misschien goede optische switches? Met remotecontrol

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

wesseln schreef op zondag 05 juni 2011 @ 20:48:
Mn set top box heeft trouwes ook optisch uit. Maar ik denk niet dat films op tv met 5.1 komen of wel?
Hangt af van je provider en abonnement. Volgens mij krijg je bijvoorbeeld bij Ziggo pas meerkanaalsgeluid bij een HD-abonnement en enkel op bijbehorende zenders, rest stereo.
yeehaw schreef op zondag 05 juni 2011 @ 20:50:
I stand corrected, wel een rare functie die het nut van een optische uitgang enigzins laat vervallen.
Mwah, je kunt wel je videorecorder, settopbox, oudere console, en al die andere scart/composiet/component-apparaten aansluiten op één speakerset met één kabel. Dat het gedownsampled wordt had dacht ik te maken met licenties, in ieder geval in het geval van DTS.
wesseln schreef op zondag 05 juni 2011 @ 21:09:
Met afstandsbediening ken ik ze niet, je hebt wel handbediende switches voor een euro of vijftien die van drie aansluitingen naar één gaan.

[Voor 15% gewijzigd door CodeCaster op 05-06-2011 21:19]

https://oneerlijkewoz.nl
I have these thoughts / so often I ought / to replace that slot / with what I once bought / 'cause somebody stole my car radio / and now I just sit in silence

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wesseln
En alleen maar omdat de tv het signaal niet gewoon door wil geven. Why!!!!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

wesseln schreef op zondag 05 juni 2011 @ 21:09:
Een versterker.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wesseln
Tja...een versterker is een beetje raar ertussen lijkt me. Die set van Bose is juist zo lekker discreet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

wesseln schreef op zondag 05 juni 2011 @ 13:21:
Als de bal wordt overgeschoten dan zie ik de complete lijn van die bal gaan.
Dan moet je alle beeld"verbeterings"technieken van je tv uitzetten en gewoon op 60 of 50hz kijken. Je tv gaat nu 75% van de beeldjes (50 >200) bijverzinnen en kan daarbij wel eens foutjes maken. Dat zie je vooral bij snel bewegende beelden.

Meer beeldjes dan je van je bron krijgt slaat eigenlijk nooit ergens op. Of het moet bijvoorbeeld van 24hz op 120fps weergegeven worden waarbij elk frame 5 frames blijft staan, maar dat is een ander verhaal. Voor de rest verzinnen tv's alleen maar meuk bij om een mooie XXXHz!! sticker op de doos te mogen zetten terwijl je er niks aan hebt normaliter.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0Henk 'm!

• wesseln
Gizz schreef op maandag 06 juni 2011 @ 12:59:
[...]

Dan moet je alle beeld"verbeterings"technieken van je tv uitzetten en gewoon op 60 of 50hz kijken. Je tv gaat nu 75% van de beeldjes (50 >200) bijverzinnen en kan daarbij wel eens foutjes maken. Dat zie je vooral bij snel bewegende beelden.

Meer beeldjes dan je van je bron krijgt slaat eigenlijk nooit ergens op. Of het moet bijvoorbeeld van 24hz op 120fps weergegeven worden waarbij elk frame 5 frames blijft staan, maar dat is een ander verhaal. Voor de rest verzinnen tv's alleen maar meuk bij om een mooie XXXHz!! sticker op de doos te mogen zetten terwijl je er niks aan hebt normaliter.
Bedankt voor deze info! Waar is de tijd gebleven dat je een nieuwe tv kocht, stekker dr in en gaan. Nu moet ik bij voetbal mn extra Hz handmatig uitzetten. Bij een 3d film handmatig aan enzovoorts.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het aantal Hz moet gewoon hetzelfde zijn als de bron, lijkt me dat die modus toch wel op de TV zit? Dat hij automatisch wisselt afhankelijk van input?

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee