Toon posts:

Internet problemen in de middle of nowhere.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 409236

Topicstarter
Hey allen,

Ik heb hier problemen met de levering van internet. Mijn ouders hebben een nieuw huis gekocht in het midden van een weiland. Er loopt geen televisie kabel naar toe, en een oude telefoon kabel (max 2mb/s) waar geen provider meer over wilt leveren omdat ze de snelheid niet kunnen garanderen. Tot december 2010 heeft hier gewoon internet over heen gelopen via KPN, maar dat pakket kunnen ze niet opnieuw aanzetten. Wij hebben nu internet via een vodafone dongel, maar hier hebben we maar 1 streepje bereik en hij valt constant uit. De snelheid als hij het doet is wel redelijk, maar het is de €50,- per maand niet waard omdat we het ook op maar 1 PC krijgen. Nu ben ik benieuwd wat de opties zijn, kabel trekken is te duur heb ik van horen zeggen. Het is een goede kilometer naar de doorgaande weg, waar wij denken dat wel een goede kabel moet lopen. We hebben televisie van KPN Digitenne, en deze is wel goed. Maar we zouden het natuurlijk graag combineren, misschien is de satelliet een mogelijkheid? Hoe zit het met internet hierover? Prijs/kwaliteit? of zijn er nog meer mogelijkheden? We kunnen misschien ook een dongel van een andere provider gebruiken, bijv. KPN maar gebruiken deze andere torens en is er dan een mogelijkheid om een wifi in het huis te krijgen met 1 dongel?

ik hoop dat iemand hier een goed idee voor heeft? Want wij zitten hier nu al 5 maanden met slecht internet en maar op 1 pc dus dat kan in een modern gezin een aantal frustraties opwekken..

En dan puur nog een interesse vraag, digitenne is opzich goede kwaliteit en dat zou waarschijnlijk ook veel mb/s kosten. Kunnen ze dan ook niet gewoon internet hierover leveren? en hoezo niet?

Dank jullie alvast hartelijk, Eric

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:58

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Schotel: Kan maar is vrij prijzig, dure hardware nodig en vrij traag (hoge pingtijden)

Andere provider via gsm kun je proberen, haal gewoon een prepaid ding en test daarmee het internetten. Met KPN en Vodafone heb je het meeste bereik, maar als er toevallig een umts mast van bv Tmobile in je buurt staat heb je daar natuurlijk betere resultaten mee.

Je kan ook eens buiten proberen, vaak is 3G daar een stuk beter dan binnen.

Digitenne is 1-richtingsverkeer, dus daar heb je niets aan (als het al zou kunnen)

Wat is de afstand tot de telefooncentrale? Met ADSL heb je denk ik de meeste kansen.

Is die 1 km tot de weg ook toevallig een huis waar men wel fatsoenlijk internet heeft? Met weilanden (=vlak) ertussen is een draadloze link dan ook nog wel een optie.
Afhankelijk van je connecties met die bewoners kun je daar dan een adsl abbo aanvragen en de laatste km overbruggen met wifi.

[Voor 27% gewijzigd door DJSmiley op 05-06-2011 12:41]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:46
een 3g buitenantenne aansluiten op je dongel? heb je in ieder geval meer bereik

Freelance Drupal developer

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02:31
Over een DVB-X band kun je geen internet versturen (Like Digitenne)

80D | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-06 14:00

SeatRider

Hips don't lie

Anoniem: 409236 schreef op zondag 05 juni 2011 @ 12:36:
En dan puur nog een interesse vraag, digitenne is opzich goede kwaliteit en dat zou waarschijnlijk ook veel mb/s kosten. Kunnen ze dan ook niet gewoon internet hierover leveren? en hoezo niet?
Omdat het alleen downstream is, dat wil zeggen, er gaat geen informatie "terug naar boven". Internet is typisch tweewegverkeer, dus up en down (al is het alleen maar om requests te sturen). Datzelfde probleem heb je overigens met satelliet internet, dat in Amerika wel heeft bestaan, maar alleen in combinatie met een telefoonlijn. Upstream ging over de telefoon, en downstream over de satelliet. Met satelliet heb je overigens ook nog eens een behoorlijke latency (vertraging) door de afstand.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:57
Werkt die dongel buiten het huis ook slecht of komt dat slechte signaal vooral door het huis zelf? Daarnaast kon je bij de meeste providers zo'n ding gratis testen voor een maandje ofzo, kijk even of dat nog steeds zo is en probeer dan verschillende.

Digitenne is niet geschikt voor zoiets. Nog even afgezien van de lege bandbreedte.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor alle snelle responces, de dongel heeft buiten ook maar 1-2 streepjes en om hem uberhaubt te actieveren moest ik even delft in rijden, want hij pakte helemaal geen singaal. Het gekke is dat we nog redelijk in de randstad zitten, Maasland. Google maps maar, dat werkt helaas ook niet op dit internet ;) We hebben inderdaad een buurman (vrij oud) op 800m wonen helemaal vlak naar zijn huis toe. Hij heeft Caiway, en wellicht is het dan wel mogelijk met een straalzender. Maar dan zit je wel met veiligheid? en hoeveel kost deze apparatuur? Als meneer het al wilt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 26779
  • Registratie: Januari 1970
  • Niet online
Probeer eens of je een draadloze verbinding met richtantennes op kan zetten naar een huis in de buurt dat wel een goede internetverbinding heeft. Moeten die mensen natuurlijk wel willen meewerken. Maar als je de helft van de abbo kosten voor je rekening neemt, is dat wel een stimulans natuurlijk... :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DJSmiley

DJSmiley

Anoniem: 409236 schreef op zondag 05 juni 2011 @ 12:47:
Bedankt voor alle snelle responces, de dongel heeft buiten ook maar 1-2 streepjes en om hem uberhaubt te actieveren moest ik even delft in rijden, want hij pakte helemaal geen singaal. Het gekke is dat we nog redelijk in de randstad zitten, Maasland. Google maps maar, dat werkt helaas ook niet op dit internet ;) We hebben inderdaad een buurman (vrij oud) op 800m wonen helemaal vlak naar zijn huis toe. Hij heeft Caiway, en wellicht is het dan wel mogelijk met een straalzender. Maar dan zit je wel met veiligheid? en hoeveel kost deze apparatuur? Als meneer het al wilt.
Als daar Caiway ligt betekend dat dus ook een coax aansluiting.

Ik zou dan die optie gaan bekijken. Wifi kan, maar het is nog mooier als je zelf een coax hebt. Je kan dan ook digitale TV nemen en hogere snelheden dan je met ADSL zal kunnen halen.

Digitenne is leuk voor op de camping of nood, maar op een fatsoenlijke TV is kabel een stuk beter.

Die 800m, is dat eigen grond? Dan zou je eventueel ook zelf het graafwerk kunnen doen en zo (zwaar) kosten besparen. De grootste kosten zitten in het graafwerk.

Uiteraard is 800m (goede!) coaxkabel ook niet gratis, maar je kan er een stuk meer mee, ook in de toekomst, dus over een aantal jaren doorgerekend kunnen de kosten nog wel meevallen.
Leg eventueel ook een lege tube neer, mochten ze in de toekomst glasvezel gaan leggen in je regio dan ben je meteen voor de komende 20 jaar klaar (kunnen ze zo vanaf de straat erin blazen).
Kost wat, maar dan ben je ook de komende 25 jaar ofzo klaar.

Met wifi zou ik kijken naar een setje van bv Engenius (Senao)
http://www.engeniustech.c...ent-bridges/9205-eoc5611p

Met dat setje heb ik een link draaien over zo'n 600m, en die draait al een jaar stabiel, en nieteens op vol vermogen. Doordat die op 5Ghz kan heb je minder last van storingen (veel wifi enz zit op 2.4Ghz). In mijn geval gaat het 600m over de binnenstad van Harderwijk heen. Een kaal weiland is dan helemaal peanuts.
Weppel schreef op zondag 05 juni 2011 @ 12:58:
Als het eigen grond is zoals DJSmiley zegt en je alleen te doen is om internetaccess kun je ook nog denken aan een fiber richting de buren. Hou wel rekening met ~2000 euro aan kosten (2 switches met fiber poorten, 2 LR optics en ~1km kabel). Trek wel een paar weekenden uit voor het graafwerk ;-)
LR? met gewoon SM LX modules kun je al 10km halen. MM zou ik zoiezo niet aanraden op langere afstanden. Kan wel, maar dan moet je al OM3 of beter pakken wil je die km kunnen halen.
Over SM kun je dan ook nog het caiway signaal gooien,en zo fatsoenlijke tv krijgen (dvb-c)

[Voor 41% gewijzigd door DJSmiley op 05-06-2011 13:02]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Weppel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-06 14:09
Als het eigen grond is zoals DJSmiley zegt en je alleen te doen is om internetaccess kun je ook nog denken aan een fiber richting de buren. Hou wel rekening met ~2000 euro aan kosten (2 switches met fiber poorten, 2 LX optics en ~1km single-mode fiber kabel). Trek wel een paar weekenden uit voor het graafwerk ;-)

[Voor 3% gewijzigd door Weppel op 05-06-2011 13:02. Reden: LR = 10Gbit, LX = 1Gbit]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
[/quote]
Als daar Caiway ligt betekend dat dus ook een coax aansluiting.

Ik zou dan die optie gaan bekijken. Wifi kan, maar het is nog mooier als je zelf een coax hebt. Je kan dan ook digitale TV nemen en hogere snelheden dan je met ADSL zal kunnen halen.

Digitenne is leuk voor op de camping of nood, maar op een fatsoenlijke TV is kabel een stuk beter.

Die 800m, is dat eigen grond? Dan zou je eventueel ook zelf het graafwerk kunnen doen en zo (zwaar) kosten besparen. De grootste kosten zitten in het graafwerk.
[quote]

die 800 meter is helaas van een andere boer, dus zit je met recht van overpad, ik denk wel dat het geregeld kan worden. Maar hoe diep moet die kabel liggen, en zeg dat ik deze zomer met een aantal vrienden is een paar dagen goed ga graven. Hoe zit het dan als het eenmaal gegraven is, welke provider herkent dan dat er een kabel naar toe ligt, of wie komt die kabel leggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:40
Weppel schreef op zondag 05 juni 2011 @ 12:58:
Als het eigen grond is zoals DJSmiley zegt en je alleen te doen is om internetaccess kun je ook nog denken aan een fiber richting de buren. Hou wel rekening met ~2000 euro aan kosten (2 switches met fiber poorten, 2 LR optics en ~1km kabel). Trek wel een paar weekenden uit voor het graafwerk ;-)
Wat is het voordeel van glasvezel? In dit geval niets volgens mij. Alleen maar onnodige kosten.

Ik zou eens contact opnemen de lokale coax provider. Uit je openingspost kon ik niet opmaken of je dat wel of niet gedaan hebt. En eventueel kijken of je zelf alvast een kabel kunt leggen in overleg met de coax provider.

Het kost dan misschien wat meer geld, maar op lange termijn heb je er denk ik meer aan dan dat je met WiFi gaat "kloten"...

Get Schwifty

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Weppel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 03-06 14:09
Saeverix schreef op zondag 05 juni 2011 @ 13:01:
[...]

Wat is het voordeel van glasvezel? In dit geval niets volgens mij. Alleen maar onnodige kosten.

Ik zou eens contact opnemen de lokale coax provider. Uit je openingspost kon ik niet opmaken of je dat wel of niet gedaan hebt. En eventueel kijken of je zelf alvast een kabel kunt leggen in overleg met de coax provider.

Het kost dan misschien wat meer geld, maar op lange termijn heb je er denk ik meer aan dan dat je met WiFi gaat "kloten"...
De meest ideale oplossing is natuurlijk een kabelboer direct aan laten sluiten. Maar als die met gigantische bedragen aan komen zetten voor een coax lijntje richting het huis, en men nu tevreden is over Digitenne en dus alleen internet wil is een van de mogelijkheden (naast zoals hier boven aangegeven een straalverbinding richting de buren) dus ook een fiber richting de buren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DJSmiley

DJSmiley

Anoniem: 409236 schreef op zondag 05 juni 2011 @ 12:59:

die 800 meter is helaas van een andere boer, dus zit je met recht van overpad, ik denk wel dat het geregeld kan worden. Maar hoe diep moet die kabel liggen, en zeg dat ik deze zomer met een aantal vrienden is een paar dagen goed ga graven. Hoe zit het dan als het eenmaal gegraven is, welke provider herkent dan dat er een kabel naar toe ligt, of wie komt die kabel leggen.
Heeft die andere boer ook dezelfde problemen? Dan wil ie misschien wel meedoen.

Kabel moet op 60cm ofzo, maar misschien in een weiland 'm wat dieper leggen (ik weet niet hoe diep een ploeg oid gaat, en houd rekening met baggerwerkzaamheden bij sloten enz)

Wel een klic-melding doen om te weten wat er verder aan leidingen in dat weiland ligt. Met de hand 800m graven is een pestwerk, en met een graafmachine moet je oppassen voor andere leidingen

Alleen blijft die 800m een probleem. Je zal met C3 coax aan de gang moeten wil je nog wat overhouden op die lengte, en dan nog denk ik dat je een versterker halverwege moet zetten.

Ik gok dat je eerder naar fiberoplossingen moet gaan kijken, en eventueel daarover je RF laten lopen.

[Voor 13% gewijzigd door DJSmiley op 05-06-2011 13:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23:17
Ik zou het proberen met een goedkope pc, een 3g usb modem en een goede externe antenne die je buiten aan de muur hangt.

Je koopt een goedkope computer, zoals een pricewatch: Foxconn NetBox-nT330i , stopt er een extra netwerkkaart in en installeert daar pfSense op. Het 3G modem stop je daarin. Je gebruikt de verbinding dan gewoon als WAN poort. Hier hang je een switch, of als je draadloos wilt, een goedkope router dia als AP is in te stellen aan en je kan gewoon met alle computers of telefoons internetten. Je bent hiermee klaar voor ongeveer 200 euro.

Zie ook http://doc.pfsense.org/index.php/Configuring_3G_modems

Een WiFi modem van de provider zelf moet je niet gebruiken, die zijn vaak veel te duur en hebben rare limieten zoals 3 gelijktijdige gebruikers.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

SeatRider schreef op zondag 05 juni 2011 @ 12:40:
[...]

Omdat het alleen downstream is, dat wil zeggen, er gaat geen informatie "terug naar boven". Internet is typisch tweewegverkeer, dus up en down (al is het alleen maar om requests te sturen). Datzelfde probleem heb je overigens met satelliet internet, dat in Amerika wel heeft bestaan, maar alleen in combinatie met een telefoonlijn. Upstream ging over de telefoon, en downstream over de satelliet. Met satelliet heb je overigens ook nog eens een behoorlijke latency (vertraging) door de afstand.
Dat heb je met een satelliet niet meer. Vroeger was het inderdaad zo, maar tegenwoordig kun je als je een iLNB hebt ook prima data versturen. De snelheden zijn niet geweldig en de pings zijn vaak dramatisch (die kun je soms in secondes meten ipv milisecondes), maar het is over het algemeen wel redelijk stabiel, hoewel je geen wonderen moet verwachten.

Je hebt dus geen telefoonlijn meer nodig voor internet via de satelliet, alleen een flinke portomonnee en je moet genoegen nemen met een heel klein datalimiet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Terw_Dan schreef op zondag 05 juni 2011 @ 13:11:
[...]

Dat heb je met een satelliet niet meer. Vroeger was het inderdaad zo, maar tegenwoordig kun je als je een iLNB hebt ook prima data versturen. De snelheden zijn niet geweldig en de pings zijn vaak dramatisch (die kun je soms in secondes meten ipv milisecondes), maar het is over het algemeen wel redelijk stabiel, hoewel je geen wonderen moet verwachten.

Je hebt dus geen telefoonlijn meer nodig voor internet via de satelliet, alleen een flinke portomonnee en je moet genoegen nemen met een heel klein datalimiet.
Astra bied tegenwoordig FUP..

na het overschrijden van hun FUP gooien ze je snelheid gewoon omlaag..

google maar eens op Astra2connect of Tooway

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-02 15:13

Kain_niaK

Ik ben

De beste oplossing is sowieso coax.
De bandbreedte die daar door kan is vrij hoog.
Het is wel een prijzige oplossing maar misschien kan er bespaard worden door een deel van het graafwerk zelf te doen. Welke snelheden leveren de kabel boeren bij u in de omgeving ?

Ik weet niet hoe het zit met verlies van signaal over 800 meter coax maar volgens mij gaat de snelheid die gehaald kan worden veel hoger zijn als over adsl.
In ieder geval één ding is duidelijk. Wil je een bandbreedte halen die enigszins van de 21 eeuw is dan zal er geïnvesteerd moeten worden.

[Voor 14% gewijzigd door Kain_niaK op 05-06-2011 21:33]

weer helemaal terug

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DJSmiley

DJSmiley

Kain_niaK schreef op zondag 05 juni 2011 @ 21:30:
De beste oplossing is sowieso coax.
De bandbreedte die daar door kan is vrij hoog.
Het is wel een prijzige oplossing maar misschien kan er bespaard worden door een deel van het graafwerk zelf te doen. Welke snelheden leveren de kabel boeren bij u in de omgeving ?

Ik weet niet hoe het zit met verlies van signaal over 800 meter coax maar volgens mij gaat de snelheid die gehaald kan worden veel hoger zijn als over adsl.
iets van 5db/100m bij C3. Dus dat wordt halverwege een fatsoenlijke versterker plaatsen, of fiber gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06 02:35
Heb je hier al eens gekeken? https://www.aansluitingen.nl/algemeen/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09-04 20:52

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Als de 'buren' CaiWay hebben zou je bij CaiWay ook eens kunnen navragen of Glasvezel (eventueel in combi met Coax) een optie/mogelijkheid is.

CaiWay is namelijk in veel gebieden bezig zijn netwerk volledig naar glasvezel om te bouwen.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

SMSfreakie schreef op zondag 05 juni 2011 @ 21:25:
[...]

Astra bied tegenwoordig FUP..

na het overschrijden van hun FUP gooien ze je snelheid gewoon omlaag..

google maar eens op Astra2connect of Tooway
Astra2Connect ken ik, ik heb er een hele tijd zelf mee gewerkt en toen (2 jaar geleden) hadden ze gewoon harde limieten, geen FUP. Daar was niets fair use aan, dat was gewoon een limiet. En dat hebben ze nu nog steeds. Dat een FUP noemen vind ik niet kloppen, je hebt gewoon een datalimiet, simpel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 23:38
marcop23 schreef op zondag 05 juni 2011 @ 13:10:
Je koopt een goedkope computer, zoals een pricewatch: Foxconn NetBox-nT330i , stopt er een extra netwerkkaart in en installeert daar pfSense op. Het 3G modem stop je daarin. Je gebruikt de verbinding dan gewoon als WAN poort. Hier hang je een switch, of als je draadloos wilt, een goedkope router dia als AP is in te stellen aan en je kan gewoon met alle computers of telefoons internetten. Je bent hiermee klaar voor ongeveer 200 euro.
Er zijn ook gewoon wifi routers waar je je 3G stick/modem rechtstreeks op aan kan sluiten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02-06 23:50
Wat ik even niet begrijp is waarom er in dit topic nog niet gepraat is over 3G routers. Hierboven wordt er al gepraat over 3G-routers, waar ik even op doorga. Ze zijn er zeker en zouden het probleem van 1 PC alvast oplossen. Verder kan de router op een gunstige plek geplaatst worden (niet buiten, maar wel bij een raam waar de verbinding het beste is. Tot slot heb je volgens mij zelfs varianten waar je direct een SIM kaart in kan steken, waarje , neem ik aan, dus ook een degelijke antenne op kan zetten.
Als je helemaal fancy wil gaan doen zou je zelfs loadbalancing kunnen gaan toepassen met meerdere 3G routers en een dual-WAN router. Daarmee zal je waarschijnlijk genoeg snelheid mee op kunnen bouwen en als je verschillende providers hebt is de kans dat je werkend internet hebt redelijk groot lijkt mij.

Dat COAX een betere oplossing is lijkt mij verder evident, maar dit zou in ieder geval als tussenoplossing kunnen werken.

[Voor 13% gewijzigd door EvilWhiteDragon op 06-06-2011 10:39. Reden: Nielson plaatste op een vervelend moment een bericht ;)]

LinkedIn
BlackIntel

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee