Toon posts:

Videokaart vervanging in Toshiba P300D

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jerrycan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
Hallo,
ik beschik over een Toshiba P300D. Deze 17 inch laptop beschikt over een ATI Mobility Radeon™ HD 3470.
Sinds gisteren start deze laptop niet meer op.
Dwz: Bij een koude start lukt het soms wel om nog even in het bios te komen, of zelfs een stukje op te starten, voordat een blue screen verschijnt.
Soms verschijnt alleen de melding:
M82XT-S A11 TE1 GDDR2-500
En soms hoor je alleen 1 lange piep, gevolgd door 2 korte piepen. Aangezien de laptop over een Phoenix bios beschikt duidt dit op een probleem van de videokaart.

Na flink wat googlen is mij duidelijk:
1. de videokaart zou te vervangen moeten zijn
2. kosten, als je dit laat uitvoeren zijn al snel een euro of 300.
3. er is bij te komen maar makkelijk is het niet: http://www.irisvista.com/...take-apart-notebook-1.htm

Bij de bovenstaande url is te zien dat bij punt 27 eindelijk de videokaart los te koppelen is.

Een paar vragen aan jullie:
- iemand die weleens zijn laptop zo ver uit elkaar gehaald heeft (en uhh ook weer werkend in elkaar heeft gekregen)
- iemand zijn videokaart vervangen in de laptop? Want een vervangende ATI Mobility Radeon™ HD 3470 vinden is zo te zien geen makkie.

<nope geen vermeldingen van hoe snel mijn systeem wel niet is>

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-06 08:38

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik heb er zelf ook geen ervaring mee, maar volgens mij kan je ook wel ergens een andere grafische kaart inzetten die misschien wel net iets beter is (en vooral beter te krijgen is). Volgens mij moet je alleen maar zorgen dat deze de juiste connector heeft en niet teveel stroom vraagt tov de vorige.
(Dit is in elk geval zo bij desktops... Met laptop GPU's heb ik niet zo erg veel ervaring...)

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 261479
  • Registratie: Mei 2008
  • Niet online
Ik vervang/repareer zeer regelmatig die MXM kaarten in laptops (het zijn vooral de nvidia kaartjes die daarvan kapot gaan) en het valt allemaal best wel mee. Zorg dat je alles bij het uit elkaar halen netjes bij elkaar houd, en weet welke schroefjes waar moeten, label als nodig een a-4tje en maak er een soort vakjes in, zodat je weet welke schroefjes je waar vandaan hebt. En zorg dat je er koelpasta bij hebt, om er vers tussen te doen, dan komt het allemaal echt wel goed!

Het is te doen, je moet het gewoon even netjes voorbereiden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-06 08:38

Mavamaarten

Omdat het kan!

Heeft de laptop nog garantie ?
Zo nee dan heb je eigenlijk niks te verliezen... Zorg zoals Alexbrz zegt dat je alles netjes onthoud en geen schroefjes kwijtraakt. Foto's maken bij de stappen kunnen ook helpen als je even niet meer weet hoe alles weer in elkaar moet. De site die je gaf heeft ook een mooi stappenplan, daar heb je ook wel wat aan :Y

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jerrycan
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-11-2022
Hoi allemaal,

dank voor jullie reacties. Desktop onderdelen heb ik zelf ook vaak genoeg vervangen. Zo'n notebook is toch een stukje spannender. Maar het belangrijkste punt blijft: hoe kom je aan zo'n losse Mobile videokaart.
Als ik bij tweakers kijk, zie ik ze er niet eens tussenstaan.
Waar haal jij ze Alexbrz?
Overigens hoeft het voor mij niet een betere te zijn, maar vooral een koelere. Ik vermoed anders dat deze videokaart ook niet zo'n lang leven heeft.

Ohja de laptop is 3 jaar en 1 maand oud. Valt volgens mij dus buiten alle (europese) garanties.
Tenzij zo'n Toshiba of de winkelketen (BCC) coulance geeft ofzo.

<nope geen vermeldingen van hoe snel mijn systeem wel niet is>

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee