Toon posts:

z68 chipset vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.281 views

Onderwerpen

Anoniem: 262273

Topicstarter
hallo

ik ga een z68 bord kopen,
het gaat een asrock z68 pro 3 worden.

ik heb een aantal vragen.
1)kan je met de IGP dual screen runnen zonder een videokaart in de pc te steken, dus dat de IGP een scherm aandrijft op dvi en een ander op hdmi ?

2)ik had gelezen dat er een probleem zou zijn met het afspelen van 23.976 fps content.
ik zie hierover veel bij HTCP systemen, ik vraag me af of ik hier ook ga last van hebben wanneer ik afspeel op een monitor en welke oplossingen ervoor bestaan als dit zich toch zou voordoen, zoals een videokaart kopen die dat wel kan.

dankjewel

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:07

M2M

medicijnman

Waarom schaf je uberhaupt een Z68 plank aan? Wat wil je ermee doen en welke hardware ga je er in stoppen?

-_-

Topicstarter
ik zou er een i5 2500k in steken. 4 of 8 gb ram; de rest van mijn systeem neem ik mee. binnen dit en een half jaar steek ik nog een ssd.

Ik doe redelijk lang met mijn pc's, de vorige is meer dan 6 jaar. Ik draai op ubuntu en virtualize. Ook switch ik tussen users. elke keer als ik iets doe gaat de cpu naar 100% en is het wachten.Ben dat beu. Op dit moment probeer ik cad cam achtige zaken te draaien in gevirtualiseerde windows. ik moet er geen tekening bij maken dat dat zo lang duurt dat ik gewoon niet aan werken toekom.

een 2500k is misschien een overkill. ik heb ook gekeken naar een amd x4 640. Maar de meeste borden zijn niet echt veel goekdoper, tenzij je lang wilt wachten op een 65 euro bord. Eigenlijk is de complete pc dezelfde behalve moederbord en processor. de i5 2500k en asrock bord is wel wat duurder dan pakweg een x4 640; maar als je prestatie per euro naast elkaar zet dan wint de i5 nog altijd. Als je overclocken meeneemt in de berekening is het nog indrukwekkender. ik hoef niet zozeer een i5, maar als die maar 100 euro meer kost dan een x4 640 en ik opnieuw 7 jaar verder wil met de pc is dit misschien geen slechte zet.
(ik wou een x4 640 nemen, maar het moederbord was niet nader bepaalde leveringstermijn, en heb geen zin om drie weken te wachten, heb het snel nodig, want ik kan niet echt goed verder).

ik wil dus ook twee schermen om op te kunnen tekenen.
maar daarnaast wil ik geen stotterend beeld mocht ik ooit een 23.976fps source bekijken. In 6 jaar tijd kan dat al eens voorvallen.

dankejwel

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-10-2022

DaLoona

Certified nutcase since 1974

Nee je kan niet en de IGP en een losse VGA draaien.
Zodra je er een losse VGA in doet wordt de IGP afgesloten.
Er zijn wel borden in deze reeks die een een Lucidchip hebben welke zorgt voor het schakelen tussen IGP en VGA, zodat je VGA niet de hele tijd voluit gebruikt wordt bij normaal desktop gebruik en je stroom bespaart.Tevens kun je de IGP, als je een losse VGA hebt en deze in gebruik is, gebruiken voor QuickSync, retesnel converteren, maar alle twee simultaan dat gaat niet.

Een 2500K is imo niet echt overkill, als je cad/cam achtige dingen doet en veel in zit.
Ik zou dan wel gelijk voor 8GB gaan, want dat is vaak het eerste wat je tekort komt bij cad/cam en virtualisatie.
Over die framerate kan ik je niks zinnigs zeggen :P

[Voor 35% gewijzigd door DaLoona op 05-06-2011 09:39]

MSI MEG B550 Unify-X#R7 5800X#Arctic Liquid Freezer II 280#MSI RTX3080 Gaming-X Trio#16GB G-Skill DDR4@3733MHz, C15-1T#Samsung 860 EVO 250GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD Elements 4TB#Be Quiet! Dark Power Pro 11, 850W/Dark Base 700

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:06
Anoniem: 262273 schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 22:31:
ik heb een aantal vragen.
1)kan je met de IGP dual screen runnen zonder een videokaart in de pc te steken, dus dat de IGP een scherm aandrijft op dvi en een ander op hdmi ?
't Is wel de bedoeling dat je zelf eerst wat onderzoek doet voor je hier een vraag stelt, het antwoord staat namelijk letterlijk in de handleiding:
Dual Monitor Feature
This motherboard supports dual monitor feature. With the internal VGA output support (DVI-D, D-Sub and HDMI), you can easily enjoy the benefi ts of dual monitor feature without installing any add-on VGA card to this motherboard. This motherboard also provides independent display controllers for DVI-D, D-Sub and HDMI to support dual VGA output so that DVI-D, D-sub and HDMI can drive same or different display contents.
en
D-Sub, DVI-D and HDMI monitors cannot be enabled at the same time. You can only choose the combination: DVI-D + HDMI, DVI-D + D-Sub, or HDMI + D-Sub.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dual monitor gaat gewoon werken. Ik heb hier een Gigabyte Z68X-UD3H-B3 en daar had ik een DVI en HDMI monitor aanhangen als dualmonitor.
DaLoona schreef op zondag 05 juni 2011 @ 09:25:
Nee je kan niet en de IGP en een losse VGA draaien.
Zodra je er een losse VGA in doet wordt de IGP afgesloten.
Er zijn wel borden in deze reeks die een een Lucidchip hebben welke zorgt voor het schakelen tussen IGP en VGA, zodat je VGA niet de hele tijd voluit gebruikt wordt bij normaal desktop gebruik en je stroom bespaart.
Nee dat klopt niet. Je hoeft de IGP niet uit te schakelen met een losse kaart ernaast, die kunnen prima naast elkaar werken.
Momenteel draai ik hier een monitor met HDMI op de IGP, en een monitor met DVI op mn 6870, gewoon als extended desktop. Dus ik weet niet waar jouw wijsheid vandaan komt, maar hij klopt niet.

Overigens hebben deze borden geen Lucidchip nodig om te schakelen tussen de IGP en een dedicated VGA, dit wordt puur in software geregeled, daar heb je verder geen chip meer voor nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
dankjewel voor de zeer nuttige informatie,
oei, ik zie het nu pas, dat ik de installatie handleiding had genomen, daar vond ik niets in terug.

dus het probleem van dual monitor is al opgelost.

maar ik zit echt in met het 23.976fps probleem; blijkbaar zijn alle dvd's op dit framerate opgenomen. De enige manier om dit te omzeilen is een pci-e videokaart erin proppen. Dan is een Z68 natuurlijk een beetj overbodig.
heeft iemand last van dit fenomeen. naar het schijnt zou dit stotteren van het beeld elke 40" afhankelijk zijn van welke monitor je gebruikt. want eerlijk gezegd is dat een reden om dat bord niet te kopen, kan ik evengoed een videokaart bijkopen. (ik dacht over te stappen op amd, maar als een 2500k niet echt een overkill is zal ik daar maar bij blijven).

merci

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

DVD's met PAL is 25 FPS. DVD's met NTSC is 29.97FPS. Dat zijn de dvd standaarden.

Als je geripte films download en bekijkt, worden er concessies gedaan aan kwaliteit en framerate. 30FPS is nergens voor nodig en zelfs 25 is overkill voor de meeste films. 24 FPS is eigenlijk voldoende voor een film die niet al te veel actie bevat, vandaar dat daarvoor gekozen is. Waarom het 23.976 FPS is weet ik niet, maar heeft vast een goede rede. Net zoals de framerate van NTSC. Daar hadden ze problemen met de FM frequenties als de framerate 30 FPS was. Ze hebben toen (1950?) gekozen voor een iets lagere klok, en dus iets lagere FPS

Zie wikipedia :)

Verder zou ik investeren in een SSD. 100GB is ruim voldoende voor de meest gebruikte applicaties en je OS. De rest is toch niet interessant voor op een SSD. Ik doe het hier af met 60 GB en heb nog de helft vrij. De performance die je wint met een SSD is veel groter dan de performance van een nieuwe processor. Er vanuitgaande dat je niet nog in het P4 tijdperk hangt.

-_-

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je een Z68 gaat gebruiken dan is een kleine SSD ter caching van je HDD al behoorlijk zinnig, daar hoeft het niet eens een 100GBer voor te zijn, dan is een 20GBtje al genoeg.

Om je een idee te geven een testje dat ik heb gedaan met een oud 7200.11 diskje van Seagate en een N004 ADATA SSD als caching.

Enkel de HDD.

De HDD met de SSD als cache (enhanced modus)

De HDD met de SSD als cache (maximised modus).

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 368047

de FPS van 23,976 FPS had dacht ik te maken met bluray, en intel kan die FPS niet aan. Resultaat, eens in de zoveel tijd krijg je een dubbel beeld en een hikje te zien als je bluray speelt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-06 15:05
Je kunt dan wel een videokaart hebben welke zo'n mooie framerate aankan, maar kijk eerst maar eens of je monitor het aankan. Daarnaast kan tegenwoordig veel software de framerate netjes on-the-fly transcoden naar 60fps.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Ik zou er dan gewoon een simpel PCI-E kaartje in stoppen als het storend is. Kost misschien twee tientjes (gewoon tweedehands halen van V&A bijvoorbeeld), maar dan is het probleem ook opgelost.

caching ziet er ook wel interessant uit voor de Z68: link

-_-

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
dankjewel voor de mega info
even replyen

1)ja ik heb nood aan een ssd, maar ook een nieuwe processor. Het P4 tijdperk, wel eigenlijk nog wat erger, ik heb een amd athlon 1800mhz. Ook al is mijn harde schijf traag, de cpu is nog trager, het ding loopt heel de tijd tegen de 100% aan als ik ook maar iets vlot probeer te doen.
2)een SSD van 60 gig is voor mij al meer dan genoeg,ik zet er enkel linux op en al de rest gaat op de klassieke schijven. en met 8 gb ram zal ik ook niet snel in de problemen komen.
3)mm, die cache met een kleine schijf is echt interesant, maar waar vind je zo'n kleine schijven, en meestal is de meerprijs van pakweg 40gb naar 60gb niet groot, dus ik veronderstel dat die 20gb redelijk duur is per gb ? zo niet, dan lijkt me dat al een leuke optie.
4)inderdaad ik kan er altijd eentje insteken, ik speel zelden dvd's, dus mocht het ooit nodig zijn, dan kan ik nog altijd een nieuwe kaart erbij steken. het is misschien inderdaad geen optie om de setup te laten vallen.

tot slot, ik ben wel geschrokken van de performatie van die igp van de i5 k2500; blijkbaar kan die ongeveer mee aan een 8800GT; wat wel indrukwekkend is, je hebt al snel een videokaart van 65 euro nodig om daarmee mee te gaan. i was impressed to say the least.

dankjewel voor de info

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Anoniem: 262273 schreef op zondag 05 juni 2011 @ 14:20:
ot slot, ik ben wel geschrokken van de performatie van die igp van de i5 k2500; blijkbaar kan die ongeveer mee aan een 8800GT; wat wel indrukwekkend is, je hebt al snel een videokaart van 65 euro nodig om daarmee mee te gaan. i was impressed to say the least.
Nee, zo goed is 'ie niet hoor. ;) de intel-IGP is goed genoeg voor 2D-zaken maar hij is zeker nog niet zo snel als losse videokaarten.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
tiens, had dat gelezen in een deftige review, even goed gegoogled, en inderdaad, haalt de helft van een hd 5550. Goed genoeg, i guess. dus dat zal in het winkelmandje worden.

dankejwel iedereen voor de informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

bwerg schreef op zondag 05 juni 2011 @ 14:48:
[...]

Nee, zo goed is 'ie niet hoor. ;) de intel-IGP is goed genoeg voor 2D-zaken maar hij is zeker nog niet zo snel als losse videokaarten.
Nee, maar als je weinig 3D doet is hij goed zat. Ik heb van de week Portal 2 zitten spelen op de IGP van de 2500K, en dat liep verbazingwekkend soepel moet ik zeggen (~50fps op 1600*1200).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

Terw_Dan schreef op zondag 05 juni 2011 @ 10:53:
Dual monitor gaat gewoon werken. Ik heb hier een Gigabyte Z68X-UD3H-B3 en daar had ik een DVI en HDMI monitor aanhangen als dualmonitor.

[...]

Nee dat klopt niet. Je hoeft de IGP niet uit te schakelen met een losse kaart ernaast, die kunnen prima naast elkaar werken.
Momenteel draai ik hier een monitor met HDMI op de IGP, en een monitor met DVI op mn 6870, gewoon als extended desktop. Dus ik weet niet waar jouw wijsheid vandaan komt, maar hij klopt.

Overigens hebben deze borden geen Lucidchip nodig om te schakelen tussen de IGP en een dedicated VGA, dit wordt puur in software geregeled, daar heb je verder geen chip meer voor nodig.
Kijk zo leer ik ook nog eens wat. Ik ging er altijd vanuit dat die 2 nooit met elkaar tegelijk overweg konden :o

Bedankt maar weer ;)

MSI MEG B550 Unify-X#R7 5800X#Arctic Liquid Freezer II 280#MSI RTX3080 Gaming-X Trio#16GB G-Skill DDR4@3733MHz, C15-1T#Samsung 860 EVO 250GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD Elements 4TB#Be Quiet! Dark Power Pro 11, 850W/Dark Base 700

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

DaLoona schreef op maandag 06 juni 2011 @ 10:07:
[...]

Kijk zo leer ook ook nog eens wat. Ik ging er altijd vanuit dat die 2 nooit met elkaar tegelijk overweg konden :o
Dat was vroeger zo toen we nog AGP gebruikte, gezien je daar altijd maar 1 van in een systeem kon hebben had je of de IGP, of een losse kaart. Maar dat is inmiddels niet meer het geval, nuwe met PCIe niet meer aan de beperkingen vast zitten die je met AGP had.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Stofnest
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Er is een verschil tussen de non-k en de k versie mbt virtualization:
2500: http://ark.intel.com/Product.aspx?id=52209
2500k: http://ark.intel.com/Product.aspx?id=52210

De k versies missen VT-d + Intel® Trusted Execution Technology. Of dit in de praktijk veel uitmaakt weet ik niet...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Edek
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 06-02 17:06
Het is een no-brainer om te gaan voor de 640 (misschien zelfs een Phenom 955 heb je ook meteen een BE), hij kost 2x zo weinig en de moederborden zijn goedkoper. En gooi er een 6450 of 6570, want dat is veel krachtiger dan een IGP.

[Voor 0% gewijzigd door Edek op 06-06-2011 17:21. Reden: Typo]

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
tot wie richt je je Edek ? tot mij of tot mensen die wel een zware grafische kaart nodig hebben ?

even een rekensom maken (stel je neemt dezelfde hoeveelheid ram en cpu koeler).

amd: 70 euro MB + 85 euro X4 640 = 155 euro
intel: 110 MB + 185 CPU = 295 euro.

cpu charts geeft aan
x4 640 = 3470
i5 2500k= 6780

cpu kracht vs kost zijn ze hetzelfde. Als je begint te overclocken gaat de i5 goedkoper uitkomen.
en ik neem enkel maar de kost van de cpu en het MB mee, als je het hele systeem koopt, dan kom je 150 euro duurder uit, (op pakweg 500 euro is het verschil nog kleiner dus)

daarnaast verbruikt een intel ook belachelijk weinig tov amd. 20 watt minder in idle en ongveer 60 watt minder als de cpu belast wordt. als je je pc 10 uur per dag laat draaien aan 40 watt verschil per dag, is dat op jaarbasis ongeveer 40 euro aan electriciteit. (op 5 jaar tijd heb je 200 euro bespaard, die je eigenlijk kan investeren in je aankoop).

dus een no brainer is het niet. althans niet voor mij. Ik zou enkel voor een X4 gaan als ik het geld niet heb om de I5 te kopen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 00:06
Anoniem: 262273 schreef op maandag 06 juni 2011 @ 20:04:
daarnaast verbruikt een intel ook belachelijk weinig tov amd. 20 watt minder in idle en ongveer 60 watt minder als de cpu belast wordt.
Dat is wel een beetje overdreven, als je hier kijkt zie je een simpel Athlon X4 640 systeempje die 41W idle / 132W belast doet en hier een vergelijkbaar i5-2500K systeem welke 32W idle / 122W belast doet, beiden getest met dezelfde 150W PicoPSU.

[Voor 43% gewijzigd door Nielson op 06-06-2011 20:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DaLoona

DaLoona

Edek schreef op maandag 06 juni 2011 @ 17:21:
Het is een no-brainer om te gaan voor de 640 (misschien zelfs een Phenom 955 heb je ook meteen een BE), hij kost 2x zo weinig en de moederborden zijn goedkoper. En gooi er een 6450 of 6570, want dat is veel krachtiger dan een IGP.
Erm.....rare no brainer, ik tel liever wat extra geld neer voor de 2500k, welke vele malen sneller is dan een 640 en je ook minder snel hoeft te vervangen, want voorlopig cpu power zat.
Tevens heb met de 2500k een igp die retesnel kan converteren met QuickSync en als ik het zo lees wil de TS lieftst geen extra kaart, maar hangt ie alles aan de IGP, hij zal er dus wel niet mee gamen.
Nee die AMD mag je houden, maar dat is mijn mening.

[Voor 14% gewijzigd door DaLoona op 07-06-2011 10:47]

Topicstarter
ik kan die site niet meer vinden, maar het was 20 watt verschil voor het hele systeem, dus niet enkel de cpu. ook het bord, ram....

toch indrukwekkend dat een configuratie die 2.5 maal zo sterk is toch nog minder vermogen verbruikt.

• Marando
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07-03 18:03

Marando

Muziekje?

de 2500K is hier duidelijk de no-brainer, de Athlon X4 mag me gestolen worden, die presteert als je mazzel hebt ongeveer even goed als mijn 4 jaar oude Q6600 processor op stock snelheid.

Topicstarter
de x4 doet het standaard zo'n 20% beter dan de q6600; niet echt veel als je weet dat om de 18 maanden de cpu kracht zou moeten verdubbelen. Dan moet je wel 4 jaar geleden de top processor hebben gekocht, niet ?

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-06 20:20
De i5-2500k lijkt nu toch echt de beste bang for buck. Ik heb zelf ook heel veel zitten afwegen voor een nieuw itx systeem (gewoon als desktop in de woonkamer, staat wat minder in de weg als een tower) en een Zotac z68 ITX bord (ligt als het goed is over een maandje in de winkels) met een 2500k en een bescheiden videokaart, hoewel ik misschien wel eerst met de IGP begin.

• Ed_L
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-06 07:28

Ed_L

Crew Council
Volgens mij zijn de hoofdvragen van TS wel beantwoord. Voor de rest: *LET OP* - Wat moet ik kopen.

:)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee