Powerknop voor HDD

Pagina: 1
Acties:

• N8w8
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik dacht erover om als goedkope backup-oplossing voor onze server (IDE, OpenBSD) een 2e HDD erbij te zetten, die aangezet kan worden met een powerknop.

Dan gaat het backuppen als volgt:
- HDD aan met knop
- mount
- incremental backup (gewoon met cp)
- umount
- HDD uit met knop

2 vraagjes:

1. Kan dit überhaupt werken?

2. Als ik die power knop maak, welke draadjes moeten dan geschakeld worden? Alleen de rooie, alleen de gele of allebei?

tnx :)

Verwijderd

1. je moet beide draden verbinden met een powerknop
2. ik denk niet dat je zomaar een ide schijf kunt inschakelen ivm bios. Met scsi kan dit zondermeer. (zelfs in windows)

• Beaves
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05-05 16:53

Beaves

Usque ad Finem

2. ik denk niet dat je zomaar een ide schijf kunt inschakelen ivm bios. Met scsi kan dit zondermeer. (zelfs in windows)
Je kan in Win2K wel IDE schijven ontkoppelen hoor, gebeurde bij mij toen mijn Ultra66 controller de geest gaf :(

Schotlandofiel | Godzijdank ben ik atheïst
Canon 7D / 20D / 300D + glas | Just Light | Flickr

• N8w8
  • Niet online
De HDD kan je natuurlijk wel aanlaten tijdens t booten (zodat ie door BIOS en OS gedetect wordt), en als de bootsequence is afgelopen zet je m uit. Dat is geen probleem lijkt me.

Een beetje hetzelfde idee als een HDD expliciet uitzetten met hdparm ofzo (via APM).

• N8w8
  • Niet online
Oja,
tnx #2 ;)

Verwijderd

je hoeft allen tussen de zwarte draatjes een knopje te maken hoor;)

• N8w8
  • Niet online
Je bedoelt beide zwarte draadjes aan 1 schakelaar?
Ik zal t proberen.

tnx #3

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Of je zet die HD in een bracket met een sleuteltje dat staat ook wel netjes en je kan hem aan en uit zetten met een sleuteltje :)

Alle proemn in n drek

• N8w8
  • Niet online
Ja, als de kosten niet uitmaakten zou ik ook RAID/01 met hotspares en hotswap nemen, en een tapestreamer erbij ;)
Maar het moest dus ultra-goedkoop aangezien papa betaalt en ik als enige systeembeheerder in huis de goedkoopste oplossing moest zien te vinden.

Het is al opgelost trouwens (heb een goedkope 2e hands onstream gevonden *D).

tnx #4

• djkolk
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-04 19:55
misschien een simpele oplossing zonder solderen enz. :
een tweede harware conf, aanmaken in apparaatbeheer, bij het opstarten kun je dan kiezen 1 of 2 schijven.
suc6

• N8w8
  • Niet online
een tweede harware conf, aanmaken in apparaatbeheer, bij het opstarten kun je dan kiezen 1 of 2 schijven.
suc6
Hehe, OpenBSD heeft geen apparaatbeheer :)

Maar t idee was iets fool- en hacker-proofs te hebben. Als dat 2e opslagmedium er live in zou hangen, zou n cracker (of ik als ik stoned ben ;)) dat ding kunnen wissen; vandaar die uit-knop.
Pagina: 1