Toon posts:

160 gb kwijt aan opslagruimte??

Pagina: 1
Acties:

• thajohnny
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 24-01-2019
goeiedag, ik heb een 1tb harde schijf met behulp van partition magic gepartitioneerd in een c schijf van 80 gb
en een d schijf van 870 gb, ging allemaal prima, de totale ruimte was 931 gb.dus so far so good..

Wat wil t geval nu, als ik op de d schijf bij eigenschappen kijk, heb ik 780 gb gebruikt, maar als ik alle mappen selecteer op mn d schijf en dan op eigenschappen klik kom ik uit op 620 gb :?
Daar zit dus een verschil in van 160 gb als ik t ff snel bereken..

Ik heb bij mapoties alle mappen weergeven geselecteerd, er zijn geen verborgen bestanden, en ook heb ik mn prullenbak geleegd en herstelpunten enzo allemaal uitgezet, dus weet ik t ff niet meer..
Ik vraag me echt af waar die 160 gig heen is, dus als iemand dit herkent en een oplossing weet hou ik me aanbevolen.

O ja, ik heb volgens schijfbeheer nog 102 mb niet toegewezen ruimte, dus das t ook niet..

Zou t kunnen zijn dat er een programma die ruimte gebruikt, zo ja, hoe kan ik daar achter komen?

Ik hoop echt dat iemand me kan helpen, alvast bedankt iig!!

• brid
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-05 19:08

brid

Onze excuses voor het ongemak

neem aan dat je win7 of vista draait.
Waarschijnlijk heeft windows ruimte gepikt voor de volume shadow service.

Kun je checken met vssadmin list shadowstorge command box moet wel als admin zijn gestart.

C:\Windows\system32>vssadmin list shadowstorage
vssadmin 1.1 - Opdrachtregelbeheerprogramma voor Volume Shadow Copy-service
(C) Copyright 2001-2005 Microsoft Corp.

Opslagkoppeling voor schaduwkopieën
Voor volume: (C:)\\?\Volume{6099b98b-0c6d-11df-913b-806e6f6e6963}\
Opslagvolume voor schaduwkopieën: (C:)\\?\Volume{6099b98b-0c6d-11df-913b-806e
6f6e6963}\
Gebruikte opslagruimte voor schaduwkopieën: 9.22 GB (3%)
Toegewezen opslagruimte voor schaduwkopieën: 9.678 GB (3%)
Maximale opslagruimte voor schaduwkopieën:10 GB (3%)

DIY NAS, Hoofd PC
Unchain your pc/laptop, buy a SSD!!!!!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 31-05 12:05
Is denk ik normaal.
1 TB wat op de harde schijf staat, is eigenlijk kleiner.
Dit is omdat windows anders telt, je hebt dus eigenlijk minder op je hd staan.
En je verliest door het file system die op je hd staat, dus files nemen meer plaats in dan je zou denken, en recovery mogelijkheden.

Wikipedia: Hard disk drive

[Voor 13% gewijzigd door jan99999 op 04-06-2011 18:04]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thajohnny
thanks, maar ik denk niet dat dat het probleem is.. hier een paar printscreens

foto

foto

zoals te zien is gebruikt mn shadowservice nooit de 160 gb die mist volgens de 2e foto.

Ik weet dat 1tb ruimte in werkelijkheid minder is, maar in windows zelf zit het verschil in grootte, zoals te zien is op de 2e foto. Het is net alsof er verborgen bestanden staan op de d schijf, maar die zijn er echt niet.

Zou t kunnen zijn dat na t verwijderen van bestanden de vrij gemaakte ruimte niet geindexeerd is als beschikbare ruimte? Zo ja, is t dan mogelijk dit handmatig te doen?
Ik heb eigenlijk niet zoveel zin om mn hele d schijf opnieuw te formatteren.. :P

[Voor 79% gewijzigd door thajohnny op 05-06-2011 12:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09:46
Je kan schijfopruiming eens proberen en toch eens systeemherstel voor die schijf uitschakelen (zodat die shadow copies weg zijn).

Maar ik snap eigenlijk niet waarom je partition magic hebt gebruikt. Ik zou het toch overwegen om het opnieuw te doen (en dan via je Windows).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-05 15:48
je hebt systeembestanden zichtbaar waarschijnlijk ook niet aan staan in map opties. maar dan nog zul je het waarschijnlijk nog hebben. is het misschien zeer lang geleden dat je gedefragmenteerd hebt dit kan ook wel eens een boosdoener zijn omdat je partitietabel naar locaties wijst die niet meer in gebruik zijn. kijk overigens ook eens naar windows error logging deit wil ook wel eens veel data in beslag nemen. dit staat gewoon onder schijf opruimen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:44

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Je kan spacemonger eens laten kijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou dan eerder Treesize Free een kans geven aangezien die een iets overzichtelijker beeld geeft (imho). Installeer hem en start dan de Administrator-versie. Die geeft ook de grootte van systeemdirectories weer.

Blokkeert alle ads en trackers met:
- uBlock Origin
- uMatrix
- en Pi-Hole voor de rest van het netwerk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ride277
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 10:40

ride277

Cooled by Noctua

Room42 schreef op maandag 06 juni 2011 @ 11:46:
[...]

Ik zou dan eerder Treesize Free een kans geven aangezien die een iets overzichtelijker beeld geeft (imho). Installeer hem en start dan de Administrator-versie. Die geeft ook de grootte van systeemdirectories weer.
Zulke software is idd handig om te analyseren. Heb je je recycle bin wel leegegooid? Die is volgens mij hidden, en telt dus niet mee met alles selecteren.

| system specs |

Acties:
  • 0Henk 'm!

• thajohnny
thanks mannen t probleem is gevonden.. na t installeren van treesize bleek dat er in de prullenbak nog een slordige 164 gb aan data stond, echter windows gaf aan dat deze leeg was. In treesize werd aangegeven dat t opgegeven pad naar de prullenbak niet gevonden kon worden, ik denk dat ik m per ongeluk verwijderd heb ooit. na verwijderen van de inhoud van de prulenbak heb ik mn 164 zeer welkome gigabytejes weer terug _/-\o_

Bedankt allemaal, hier kan een slotje op :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee