Toon posts:

4 vd 6 Sata poorten werken niet meer

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• BakkerJoop
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-09-2022
Vanmiddag heb ik een nieuwe Samsung 1.5 TB HDD gekocht om m'n oude WD HDD te vervangen als opslagschijf.
Toen ik deze schijf aangesloten had, en de computer aanzette viel het mij al op dat het bios start scherm op zich liet wachten. Windows wilde daarna ook niet starten en na 3 resets kwam hij dmv opstartherstel tot de conclusie dat er een schijfconfiguratie fout bestaat. Na herstel kon ik windows weer in.

Nu blijkt echter dat mijn DVD speler, die op sata poort 3 zit, niet meer werkt of herkend wordt, tevens wordt de nieuwe HDD ook niet herkend of sata poort 3 t/m 6. Door middel van elimineren ben ik tot de conclusie gekomen dat alle drie schijven en de DVD gewoon werken en alle sata kabels ook goed zijn, maar om de een of andere reden poort 3 t/m 6 op het moederbord niet meer werken. Terwijl de DVD gewoon altijd op sata 3 gedraaid heeft.
Wat ik ook doe ik zie alleen apparaten in bios die op sata 1 of 2 aangesloten zijn.

Ik heb een MSI P67S-C43 moederbord, met bios v1.8 (de meest recente)
Iemand suggesties?

[Voor 4% gewijzigd door BakkerJoop op 04-06-2011 19:16. Reden: spelling]

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-05 12:00

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Als je zeker weet dat de drives en kabels goed zijn, dan wordt het tijd om je bord te checken danwel te vervangen :)

Maar check ook eens je voeding. Misschien levert die net te weinig power?

[Voor 24% gewijzigd door sebastius op 04-06-2011 14:50]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als het alleen de S-ATA III poorten zijn die nog werken heb je een southbridge met de beruchte bug waardoor de S-ATA II controller niet meer werkt na verloop van tijd of fouten veroorzaakt.

• sebastius

sebastius

Admiral Freebee schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 14:50:
Als het alleen de S-ATA III poorten zijn die nog werken heb je een southbridge met de beruchte bug waardoor de S-ATA II controller niet meer werkt na verloop van tijd of fouten veroorzaakt.
Het is idd een Sandy Bridges moederbord zo te zien. Maar hoe kun je die diagnose bevestigen?

• daantjer94
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 30-04 17:29

daantjer94

Lvl 26 Human Designer

je kan toch zien of het de nieuwe revisie is of niet?

Put Smarties tubes on cats legs, make them walk like a robot.

• Beatboxx
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 26-10-2022

Beatboxx

Certified n00b

BIOS even resetten? Één controller staat perongeluk uit?

• sebastius

sebastius

To fix Intel’s 6 Series chipset design error, the SATA problems in its 6 Series chipset, MSI implements the latest Intel B3 Stepping 6 Series chipset on its P67/H67 mainboards for fixing SATA problems in the Intel Series 6 chipsets. Consumers can now identify the latest MSI P67/H67 mainboards equipped with the Intel B3 Stepping chipset with the MSI B3 Stepping Ready logo. This provides a more confident way to identify your next-generation P67/H67 mainboard.
Heb je dit logo?

[edit]Vreemd: volgens jouw beschrijving zijn niet je high-speed 6gbs poorten defect, maar juist al je 3gbs poorten...

Heb je nog garantie? Zo ja: claimen.

[Voor 13% gewijzigd door sebastius op 04-06-2011 16:12]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

sebastius schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 16:09:
[...]

Heb je dit logo?

[edit]Vreemd: volgens jouw beschrijving zijn niet je high-speed 6gbs poorten defect, maar juist al je 3gbs poorten...
Dat is ook precies de issue, alleen de 6Gbps poorten blijven werken, de 3Gbps poorten kappen ermee.

• BakkerJoop
Terw_Dan schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 17:41:
[...]

Dat is ook precies de issue, alleen de 6Gbps poorten blijven werken, de 3Gbps poorten kappen ermee.
Dat is inderdaad precies de issue.
Ik heb overigens geen B3 Stepping 6 Series moederbord en een bios reset maakt helaas geen verschil.

En qua vermogen zou het geen probleem moeten zijn, er zit 600 watt in en de videokaart gebruikt vrijwel geen stroom als hij idle is. Ik vrees dat om wat voor reden dan ook de vier 3 GB/s Sata poorten ermee opgehouden zijn. ik hoop natuurlijk dat

dit met een update of flash of wat dan ook te herstellen is, want om het moederbord uit de kast te halen, deze terug te sturen en wachten op de garantie zit ik niet echt op te wachten vanwege tijd.
Admiral Freebee schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 14:50:
Wat kan ik hieraan doen?

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 21:28
DaniWes schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 18:43:
[...]

Wat kan ik hieraan doen?
Je moederbord aan Medion verkopen (of terugsturen).

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Behalve het moederbord retourneren naar de winkel waar je hem vandaan hebt, niks. De fout zit hardwarematig in je chipset en is niet te omzeilen.

https://discord.com/invite/tweakers

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:15
Lijkt me sterk dat dit aan de SB-bug ligt, aangezien deze bug zich pas jaren na aanschaf zou openbaren. Lijkt me eerder gewoon een gevalletje kapot moederbord

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
mad-dog schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 18:47:
Lijkt me sterk dat dit aan de SB-bug ligt, aangezien deze bug zich pas jaren na aanschaf zou openbaren. Lijkt me eerder gewoon een gevalletje kapot moederbord
Als dat zo zou zijn dan wat Intel er niet een paar weken na de integratie op moederborden al achter gekomen maar pas veel later.

https://discord.com/invite/tweakers

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:15
redfoxert schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 18:53:
[...]

Als dat zo zou zijn dan wat Intel er niet een paar weken na de integratie op moederborden al achter gekomen maar pas veel later.
Of je doet ff eigenwijs:
De Series 6-chipset heeft sata-600-poorten aan boord gekregen, maar de degradatie zou zich juist in de sata-300-poorten voordoen. De fout zou zich niet direct manifesteren, maar na verloop van tijd de prestaties of functionaliteit van de sata-poorten verminderen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

mad-dog schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 18:47:
Het lijkt me heel sterk dat het er niet aan ligt. Dit is een known issue, waarbij het soms pas openbaart na een paar jaar, maar ook veel sneller kan. Het ding geeft gewoon na een x-aantal cycles er de brui aan, dat kan snel zijn als je er HDDs en alles aan hebt hangen, of het kan tijden duren als er een amper gebruikte optical aanhangt.

Dus waarom je in twijfel trekt waarom dit daaraan ligt vraag ik me af eignelijk.

• Black_Adder
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-05 00:20
mad-dog schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 18:57:
[...]

Of je doet ff eigenwijs:

[...]
Of jij doet even eigenwijs. Heb al aanzienlijk wat bordjes moeten omruilen omdat deze defecte sata300 poortjes hadden (Asus met H67 chipset). Na het omruilen naar een B3 versie werkt alles heerlijk.

• BakkerJoop
Ik zal dus maandag maar eens contact opnemen met Alternate. Wel beetje jammer dat je met een splinternieuw systeem na een paar maanden al een defect hebt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
pech kan je altijd hebben natuurlijk

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BakkerJoop
Ik de onderstaande link doorgeven aan Alternate bij het retourneren van het moederbord.
Dit zal na de pinksteren zijn want ik kan de komende dagen effe niet zonder.

Ik zal nog een update posten over de afhandeling van Alternate.

http://www.msi.com/news-media/news/1185.html

• BakkerJoop
Deze week vond ik eindelijk de tijd om het moederbord uit de computer te halen om hem terug te sturen en hopelijk om te ruilen.

Ik had het RMA formulier ingevuld met de beide links van de Intel en MSI website, met de melding dat ik voor mijn moederbord, graag kostenloos de equivalent met de B3 chipset wilde hebben.

Dinsdag heb ik deze aangetekend laten verzenden.
Woensdag kreeg ik een email dat hij door Alternate ontvangen was.
En donderdagavond stond de pakketservice voor de deur met m'n nieuwe B3 moederbord.

Deze inmiddels weer in de computer gezet en hij draait nu een aantal uur stabiel. Hopelijk nog een jaartje of 10.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee