• BeefHazard
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 19:37
Een week of 2 geleden belde een kennis mij op met de vraag of ik eens naar zijn PC kon kijken. Hij liep zomaar vast en deed dan niets meer. Ik ben er heen gegaan, inspecteerde de PC en alles zag er prima uit. Zover ik kon zien:

Een socket 775 E6700 op een ASrock ConroeXfire-EsataII. Erop een grote aftermarket Thermaltake koeler met oranje fanblades (120mm, welke?)

Een GeForce 7300 van XFX. Deze heb ik vervangen ivm een scheur in de fan, die draaide niet tot gevolg: Koelpasta opgebrand (Jaja, ik zag helemaal niks meer, behalve een opgehoop stapeltje NAAST de GPU. Kaart oververhit, dingen gesmolten. Vervanging werd een GT120 die ik nog had liggen. Daarna maar eens een rondje memtests gedraait. Kwam niks uit, na een nachtje. Behalve dan dat de eerste keer hij na 1,5 minuut vastgelopen was. (Vrij komisch, ik net weer thuis, belletje: Hé, ik zet net even het beeldscherm aan, en hij is vastgelopen op 1:30!)

Bij het opstarten geeft het moederbord soms een beepcode. Opgezocht, bios probleem. CMOS Reset (Dmv jumper op CLR_CMOS 15 sec na aflsuiten voor 5 sec erop zetten) hielp niets. Bij de POST komt er een melding: 1394 GUID Wrong in both CMOS and Flash. Firewire dus. Ik heb gegoogled en daar een oplossing gevonden dmv een CDtje van ASrock. Nog niet kunnen proberen ivm hidden files die niet kunnen extracten. Ging erom dat het ID dat op het mobo staat, in de CMOS wordt gezet. Dit dus nog te doen

Eenmaal langs de post, komt het Windows 7 bootscreen. Op het moment dat alle bolletjes bij elkaar zijn, en zo een windowslogo vormen, blijft deze hangen. Er is dus geen glow meer te zien. Soms komt hij hierlangs. Na vele keren booten, is het gelukt. Hij komt in Windows. Meteen gebackupt. Gaf een error bij het kopieren van de Outlook data. Dit is cruciaal, want hij heeft bedrijfsinformatie die van groot belang zijn op zijn HDD. Ik dus testen, en verrek. Alle folders doen het in AppData, behalve die van Outlook. En die van Outlook in Microsoft is volledig leeg. Dat lijkt enorm op een virus, maar ik betwijfel het ivm windows die niet start.

Daarom een HDTune gedraaid. Kwam uit: Eerste blokje damaged, rest allemaal in orde. Er is dus duidelijk ook een probleem met de HDD. Daarom ik maar weer naar huis fietsen (Gelukkig woont hij slechts een paar straten verder) en mijn SSD halen. F60 aangesloten, opstarten en zodra (detail, detail) de 4 stipjes van het windows 7 bootscreen naast elkaar staan, BSOD. Hartverzakking. Er zal toch niet iets mis zijn met mijn SSD? Gelukkig deed deze het weer eenmaal thuis. Dat wijst dus weer op het mobo. Daarna met een normale HDD die ik ook nog heb terug gegaan. Een WD Caviar Black WD7501AALS (Hoogstwaarschijnlijk refurbished, kwam uit een Acer systeem) en vanaf daar windows ook niet ingekomen. Zeker weten dat er op die HDD al een windows-installatie stond deed ik niet, maar ik zag een bootscreen dus ik vertrouwde het wel. Maar nee, starten deed hij niet. Daarna de hele bios naar standards gezet, getest. Weer niks. Bios batterij er 5 minuten uit, terug en alweer niets.

Ondertussen gaat mijn vermoeden uit naar 3 dingen: Voeding, mobo en HDD.
Starten vanaf Hiren's BootCD gaat prima (Mini WinXP)
Een vervangende voeding kan ik regelen, maar dat zou zo'n ingewikkelde procedure zijn dat ik liever eerst andere dingen uitsluit. Een vervangend moederbord eveneens, in een PC die hier staat maar veel gebruikt word. Een Asus P5B-MX, ter info.

Bij deze mijn verhaal, lieve tweakers. Ik ben eigenlijk ten einde raad en ik vraag me nu af: Wat kan het zijn. Is het een opstapeling van bad luck, of is er 1 onderdeel dat niet lekker is.

Alle temps nagekeken: Prima. Voltages: Prima.

80D | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED

• Ary
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-02 20:02
Ik zou het zo 1,2,3 echt niet weten, maar als het om de backup gaat... kan je de HDD niet in een andere PC stoppen en hem als 2e schijf gebruiken (dus niet van die schijf booten)? Heb het zelf nog nooit geprobeerd, maar zou toch moeten kunnen?

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:01
Met ^^.

Is idd de beste manier om belangrijke data veilig te stellen. Eventuele virussen in die data worden dan ook door je eigen AV gevonden/verwijderd.

Computers zijn ideaal om problemen op te lossen die je zonder computer helemaal niet hebt...

• BeefHazard
Dat is dan ook de manier waarop de backup is gedaan. Ik neem de HDD nog een keer mee naar mijn eigen PC, maar aangezien de mobo-kant van het sidepanel vastzit met popnagels is dat een rotwerk. De HDD zit van 2 kanten vast in de cage, met schroeven.

80D | 24-70 F2.8 DG OS HSM Art | 18-35 F1.8 DC HSM Art | EF 70-200 F4L IS USM | EF 50mm f/1.8 | Zenbook 14 OLED

• Mouse_NL
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-05 23:25
Als ik zo alles op een rijtje zet denk ik haast dat er iets met het mobo is. Heb je de batterij even vervangen daar kan het ook aan liggen. Drivers e.d. is het denk ik niet.

Je zou ook kunnen kijken of die kaart die je nu erin heb zitten wel goed koelt of dat de kast genoeg koeling heeft. Ik heb dit met mijn oude pc gehad en dus gekeken eerst naar batterij daarna mobo en daarna koeling .... in dit geval zou ik batterij en koeling bekijken en dan mobo! Suc6

PS: je kan ook de hdd van de kast van het stroom halen en hem dan opstarten om te kijken wat hij dan doet ... dus gewoon aan laten staan en kijken. klapt hij dan dan ligt het niet aan de HDD.

Verplaats ook ven de kaart naar een ander slot.

Nogmaals suc 6

[Voor 22% gewijzigd door Mouse_NL op 04-06-2011 19:26. Reden: ingeving]

Iphone 5 -- eerste Iphone

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BeefHazard
Schopje ivm nog niet opgelost en op 2e pagina beland.

Te doen dus: Zijn HD in mijn PC hangen

Verders: Hoe kan ik de case openmaken zonder de popnagels zo stuk te maken, dat ik hem niet meer dicht krijg?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:33
BeefHazard schreef op zondag 05 juni 2011 @ 22:24:
Verders: Hoe kan ik de case openmaken zonder de popnagels zo stuk te maken, dat ik hem niet meer dicht krijg?
Bekijk de kast nog maar eens goed, popnagels moeten verwijderen om bij een onderdeel te kunnen is onzin.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 16328

De vraag is eigenlijk. Waarom ga je een kennis helpen met zijn PC als je zelf ook niet helemaal precies weet hoe het allemaal in elkaar steekt?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee