Toon posts:

netwerk veroorzaakt lagspikes, raadsel waar het aan ligt

Pagina: 1
Acties:

Anoniem: 371707

Topicstarter
Hey hallo, ik zit voor een raadsel.

Ik speel de laatste tijd weer WoW ( no-life i know), maar ik zit met een raadsel.
Eerst zal ik even mijn netwerk situatie uitleggen vervolgens ga ik naar het probleem.

De netwerk opstelling:
Laatst ben ik overgestapt naar ziggo, daar hebben we de modem van Ubee ( werkt opzich goed, slecht bereik).
Vanwege het slechte bereik heb ik mijn oude wifi router eraan gehangen ( een D-link). via een netwerk kabel. Deze zit bij de Ubee modem in lan port 1. en bij de Dlink in de WAN poort.
De rest van de computers zijn allemaal draadloos op de D-link aangesloten ( de d-link staat boven, beste bereik).

Volgens de d-link router heeft elke computer een signaal van 70% of hoger, en de computers melden dit ook ( via een netwerk tool).

Nu het probleem:
Ik speel de laatste tijd dus weer wow. Meestal heb ik rond de 20 ms home ping en 20 ms world. Alles loopt lekker soepel en geen probleem. Tot ik opeens een enorme lagspike krijg en mijn home-ms naar 600ms schiet voor een poos en opeens weer weg gaat. Dit is nogal frustrerend.

Nou heb ik al uitgevonden dat het iets met wow zelf is. want als ik zon lagspike krijg, en doe een ping op de modem ( ping 192.168.178.1 in command prompt) heb ik geen packet loss en een gemiddeld ms van 4 of 5.

Nu zit ik met iemand anders naast me, deze heeft de laptop op ons netwerk staan, en opeens krijg hij hetzelfde als ik dus heb, een enorme lagspike. Maar ik had er geen last van ( terwijl ik op dezelfde router sta aangemeld). Als hij thuis is dan heeft hij dit niet. ( het kan dus geen firewall van de computer zelf zijn).

Wat kan het dan wel zijn? firewall van de router of modem? een verkeerde instelling?

Als iemand suggesties heeft hoor ik het graag.

vriendelijke groet, gloomy

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 01-06 22:38

M2M

medicijnman

Draadloos... En gamen...

Check in ieder geval even of er niet te veel draadloze netwerken in je kanaal zitten.

-_-

• [eXodus]
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-05 21:42
mja zit je op bedraad heb je al <1ms
het zal het wireless zijn, probeer met een kabel of je nog steeds lag hebt, anders is het misschien ziggo.

• Anoniem: 274613
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
heb je zo'n draadloos modem van ziggo?
staat de dhcp server daarop uit.

Verder is dit normaal met draadloos, krijg je misschien toevallig een smsje binnen of iets dergelijks?

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 13:04
Hoe lang krijg je zo'n lagspike? Een poos kan nogal verschillend geïnterpreteerd worden :P. Daarnaast zou ik ook proberen of je dit probleem ook hebt met het Ubee modem. Als laatste kun je proberen op het D-Link modem alle firewall/security mogelijkheden uit te zetten. Dit kan namelijk ook nog weleens lag veroorzaken.

Zelf heb ik hier overigens geen last van - dus normaal vind ik dit niet.

Ninja-edit: Vertraagd het spel ook? Of krijg je alleen te zien dat je een ping van 600ms hebt?

[Voor 11% gewijzigd door alex3305 op 04-06-2011 01:12]

Topicstarter
euhm.de lagspikes duren meestal rond de 10 tot 12 seconden.
sommige resulteren in een disconnect, en meestal kan ik wel gewoon praten en horen wat er gezegt wordt terwijl ik de lagspike heb. ik zelf kan bewegen iedereen anders staat stil of loopt op positie.

Wat wel raar was is dat toen de gast naast me een lagspike had, ik hem wel nog zag rond rennen zoals hij rondrende terwijl hij de lagspike had ( dus het is iig iets met de download en niet met de upload).

Daarnaast vind ik het raar als het aan mobiele telefoon ligt, sinds hij regelrecht naast me zit, 2 meter ofzo, 1% zwakker signaal. en toch heeft hij een lagspike en ik niet en omgekeerd.

Ik zal morgen even kabeltje trekken en Ubee proberen

• rubenflush
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-04 21:08
Misschien een ander kanaal proberen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
even een update:

de lag problemen komen alleen bij de D-link dir-635 router voor. Als ik draadloos of bedraad met de modem verbonden ben is alles probleemloos.

Ik heb net de kanaal veranderd en de SPI firewall uitgezet bij de d-link, en ben nu aan het kijken of het helpt.
Bedankt voor alle hulp alvast ^^

Acties:
  • 0Henk 'm!

• M2M
  • Laatst online: 01-06 22:38

M2M

medicijnman

check ook voor firmwareupdates van je router, en eventueel de mogelijkheden voor alternatieve firmware. (DD-WRT bijvoorbeeld heeft veel meer mogelijkheden en is bovendien stabieler dan de standaard firmware van de meeste routers. Niet alle routers zijn gesupport, maar misschien heb je geluk :))

edit: niet mogelijk helaas :(

[Voor 14% gewijzigd door M2M op 05-06-2011 14:04]

-_-

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
De firmware heb ik nog niet ge-update, ik denk dat dit de laatste stap is die ik nog ga ondernemen. Wel heb ik zowel de modem als de router van kanaal gewisseld.

Ik wil jullie allemaal in iedergeval hartstikke bedanken voor alle hulp, de lagspikes zijn sinds de aanpassingen al een stuk zeldzamer geworden..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• dezejongeman
  • Laatst online: 02-06 13:18
heb je misschien 2 dhcp's draaien in dezelfde range dit wil ook wel eens van dit soort herrie schoppen. de dlink gewoon als switch/accespoint inzetten en dan nog eens kijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 13:04
dezejongeman schreef op maandag 06 juni 2011 @ 23:50:
heb je misschien 2 dhcp's draaien in dezelfde range dit wil ook wel eens van dit soort herrie schoppen. de dlink gewoon als switch/accespoint inzetten en dan nog eens kijken.
Inderdaad. Gewoon de DHCP uitzetten op de D-Link en je modem alle DHCP laten verzorgen. Dan moet je wel de netwerkkabel van je modem <-> router in een LAN poort ipv WAN poort prikken, anders gaat dat niet werken.

Overigens kan ik je melden dat ik toevallig dezelfde router een maandje terug afgeschreven heb omdat ik allemaal vage wireless problemen kreeg. Verbinden op een bepaald kanaal werkte niet meer, soms werkte WPA2 niet goed, etc, etc. Uiteindelijk vervangen door een TP-Link die het gewoon goed blijft doen :).

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
de IP's van de modem en de router zijn verschillend, zou dit alsnog voor problemen kunnen zorgen dan?

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
ik heb nu de dlink router ingesteld als accespoint. (DHCP en UPnP uitgeschakeld, kabel van de modem in lan poort)
IP is nu: 192.168.178.2
modem ip is: 192.168.178.1

ik zie op de admin page van mijn modem dat mijn computers en de dlink hier een IP van hebben gekregen. ( D-link heeft static IP).

heb nu contact met internet via mijn D-link modem. Dus dat werkt naar behoren. Ik zal even kijken of de lagspikes minder zijn. veel dank ^^

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 187577

upnp kan wel eens het probleem zijn. Hier had ik ook een tijdje last van, blijkbaar maakte een programma als Azureus steeds gebruik van upnp waardoor de verbinding wordt gereset.

Acties:
  • 0Henk 'm!

Topicstarter
heb net denk ik uitgevonden dat het aan de Dlink ligt...
had daarnet een aantal enorme lagspikes dus heb ik een aantal pings in command prompt gedaan. deze retourneerde waardes verschillend van <1 ms tot 1708 ms. Het is dus of de router of de wifi.

Tegelijkertijd had ik inSSIDer draaien waarin ik in de log kon zien dat er geen signaal verlies is tussen mij en de router ( alles blijft -50 dbi, wel dipjes van 1 of 2 dbi soms maar dit is constant).

Ik ga over een half uurtje even mijn laptop via een kabel aan mijn Dlink hangen om dan te pingen ( de adapter van mij PC zijn moederboard is kapot, vandaar wireless) en dan even kijken of het minder is. Het resultaat horen jullie nog ^^
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee