Toon posts:

Hoe het hoge idle verbruik te omzeilen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23-05 19:46
Hallo,

Ik ben bezig een NASje zelf te bouwen en kijk natuurlijk ook naar stroomverbruik.

Voor de gein ook het stroomverbruik van mijn gewone pc eens gemeten. 140W in idle!

En dat terwijl de pc 95% van de tijd gebruik om te internetten/mailen.

Voor de hand ligt natuurlijk dat de videokaart dan de grootverbruiker is.

Dus deze er uit gehaalf en onboard gpu gebruikt -> 55W idle.

Mijn videokaart (Asus 8800GTS 320M) verbruikt dus 85W in idle.

Beetje veel om te internetten.

Ik wilde iets verzinnen om hierom heen te werken.

BIOS: In het BIOS is niks te vinden om een videokaart in je pci-e slot aan/uit te zetten. Je kan alleen kiezen welke hij als eerste moet booten en of de onboard video aan/uit moet. (Gigabyte G31M-ES2L).

Volgende poging was videokaart terugzetten, maar dan zonder de voedingskabel aan te sluiten op de videokaart (met het idee dat ik deze dan erin moet steken voordat ik de pc aanzet als ik wil gaan gamen).
Dit werkt niet. De videokaart begint dan te piepen als je de pc aanzet.

De videokaart disablen in Windows 7 helpt ook niet.

Dus nu de vraag van vandaag: Is zoiets wel mogelijk?

Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar misschien kunnen nieuwere videokaarten dit wel. Of zijn die misschien zowiezo zuiniger in idle.

Laat je horen :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Nieuwe videokaarten zijn veel zuiniger in idle.

http://www.behardware.com...of-73-graphics-cards.html

[Voor 43% gewijzigd door Ernemmer op 03-06-2011 22:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Opperpanter2
Misschien moet ik maar s een nieuwe/2e handse moderne kaart aanschaffen, met vergelijkbare prestaties als mijn 8800GTS.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
dat lijkt me een aardig idee.
misschien kun je hem met een overclock programma ook underclocken in windows.
dan maak je een simpel 'internet profiel' en 'game profiel' met een simpele toetsencombinatie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Klojum
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-04 11:18
Een beetje NAS heeft niet eens een videokaart nodig, zie de Synology en Netgear machines. Als je zelf een pc-achtige NAS wilt bouwen is elke onboard videochip meer dan voldoende. Elke losse videokaart die je erop zet zal meer stroom trekken dan de onboard chip, undergeklokt of niet.

De vraag is, wil je een echte NAS maken, of een game-PC bouwen die toevallig ook je 'netwerk'schijven bevat?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Opperpanter2
Het gaat om mijn gewone/game pc. Niet om mijn NAS, die krijgt gewoon onboard video.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Opperpanter2
mitsumark schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 22:58:
dat lijkt me een aardig idee.
misschien kun je hem met een overclock programma ook underclocken in windows.
dan maak je een simpel 'internet profiel' en 'game profiel' met een simpele toetsencombinatie.
Goeie optie, nog niet aan gedacht.
Zo te zien is zoiets mogelijk, ook voor deze oude kaart: http://forums.guru3d.com/...hp?p=2305064&postcount=20

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 303530
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Hij underclock al lang automatisch...
Het probleem is gewoon dat er bij die kaart verschrikkelijk weinig aandacht gegeven is aan het energieverbruik. De kaart verbruikt meer dan mijn hele laptop...onder full-load 8)7

Een nieuwe kopen luid het advies. Softwarematig ga je hier niets aan veranderen.

• Opperpanter2
Anoniem: 303530 schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 23:21:
Hij underclock al lang automatisch...
Het probleem is gewoon dat er bij die kaart verschrikkelijk weinig aandacht gegeven is aan het energieverbruik. De kaart verbruikt meer dan mijn hele laptop...onder full-load 8)7

Een nieuwe kopen luid het advies. Softwarematig ga je hier niets aan veranderen.
Underclocken met Rivatuner werkt wel gewoon en bespaart ook wel wat, maar slechts 10W.

• Opperpanter2
Anoniem: 303530 schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 23:21:
Nieuwe kopen ja. Iets van aan 5570/5770 zal wel gelijkwaardig presteren denk ik? Op zoek naar een passief exemplaar :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee