Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anthirian
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-03 18:48

Anthirian

In Trance We Trust

Topicstarter
Hoi,

naar aanleiding van mijn recent aangeschafte pricewatch: Sapphire HD5830 XTREME videokaart, zieheb ik een vraagje over de prestaties van mijn kaart. Ik merk dat op het moment van in gebruikname de kaart aanzienlijk beter presteerde dan mijn oude 8800GTX, maar sinds een weekje (ongeveer na een week gebruiken) heb ik aanzienlijke problemen met de kaart. Het lijkt wel of tijdens het gamen, waar ik de kaart onder andere voor gekocht heb, de GPU nauwelijks gebruikt wordt, waardoor de CPU al het werk lijkt te moeten opknappen hetgeen uiteraard erg slechte prestaties tot gevolg heeft. Ik heb alvast de standaarddingetjes gedaan zoals drivers updaten, maar dat mocht vooralsnog niet baten. De videokaart zelf heeft 12 pins voor kabels direct uit de voeding; die heb ik netjes aangesloten, want volgens de handleiding en doos is hij compatible met 2 6-pins connectors. Omdat mijn vorige kaart die extra stroom ook nodig had, heb ik dezelfde kabels opnieuw gebruikt, in tegenstelling tot de twee verbindingsstukken die meegeleverd werden. Deze kabeltjes hadden beide aan de ene kant een 6-pins connector en aan de andere kant een witte 4-pins connector, waarvan ik de naam even kwijt ben, voor randapparatuur (dezelfde connectors zitten o.a. in mijn DVD drives). Ik neem aan dat daar het probleem niet kan liggen, want stroom is stroom lijkt me. Het lijkt me zelfs dat dit minder weerstand geeft dan een extra stekker halverwege.

Hieronder de feiten op een rijtje (temperaturen en percentages zijn gemiddeldes):

Geüpdate software:
  • DirectX
  • Videokaartdrivers
  • Audiokaartdrivers
code:
1
2
3
4
5
6
7
Call of Duty Black Ops Multiplayer
-----------------------------------
CPU usage: 90%
GPU usage: 30%

CPU temp: 50 °C
GPU temp: 60 °C

code:
1
2
3
4
5
6
7
Dragon Age II
CPU usage: 100%

GPU temp: 50 °C

code:
1
2
3
4
5
6
7
Fable III
CPU usage: 100%

GPU temp: 60 °C

code:
1
2
3
4
5
6
7
Fallout New Vegas
CPU usage: 80%
GPU usage: 5%

CPU temp: 40 °C
GPU temp: 50 °C

Er zijn echter ook spellen waarbij het probleem zich niet voor lijkt te doen. Die kan ik namelijk gewoon op maximale instellingen spelen. Dat zijn Call of Duty: Modern Warfare 2, Portal 2 en Dead Space 2. Dit komt waarschijnlijk omdat de engines van de eerste twee spellen al flink verouderd zijn, maar van Dead Space snap ik het eigenlijk niet. Misschien omdat daar veel donker is en weinig gerenderd hoeft te worden? Tijdens het spelen van deze spellen wordt trouwens de CPU nog wel altijd flink aan het werk gezet, maar de GPU doet hier in ieder geval wel mee, in tegenstelling tot de boven opgesomde spellen.

De gemiddeldes in de wel goed draaiende spellen zijn ongeveer:
code:
1
2
3
4
5
CPU usage: 80%
GPU usage: 75%

CPU temp: 40 °C
GPU temp: 45 °C

Hieronder mijn huidige systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital Caviar Black WD1001FALS€ 89,25€ 89,25
1Samsung Syncmaster T260HD€ 0,-€ 0,-
1Logitech X-540€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-P35-DQ6€ 0,-€ 0,-
1Thermalright HR-01 Plus€ 0,-€ 0,-
1Scythe S-Flex SFF21D, 120mm€ 12,02€ 12,02
1Intel Core 2 Duo E6700€ 0,-€ 0,-
1Kingston ValueRAM KVR800D2D4F5K2/4G€ 0,-€ 0,-
1Tagan TG500-U25, 500W (ATX, EPS12V 2.9)€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD5830 XTREME€ 91,81€ 91,81
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 887,53

Ik heb ook met Everest Ultimate Edition 5 een system report gemaakt van mijn hardware. Mocht er nog meer info nodig zijn, meld het dan s.v.p.

Wie o wie kan mij vertellen waar het probleem zit, maar nog liever: hoe los ik het op?

Edit 1: Te vroeg op versturen gedrukt, topic is nog in aanbouw.
Edit 2: Post voltooid.

[Voor 96% gewijzigd door Anthirian op 04-06-2011 01:16]

Mijn Films en TV Series, Games en Muziek.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Keversloper
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-05 23:27
Wat voor cpu heb je? Black-ops heeft een handje van dualcore of core2duo`s. Ligt aan het spel niet je videokaart.

• ride277
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-05 10:40

ride277

Cooled by Noctua

Probeer dat oude beestje (CPU) eens een beetje te oc'en. Dit is heel simpel, en kan misschien tot wat prestatieverbetering leiden. CPU lijkt hier nl de bottleneck en kan de snelheid van de GPU niet verwerken.

Als je op hardware.info zoekt staat daar een hele makkelijke guide in videovorm waar het e.e.a. in uitgelegd wordt, mocht je geen ervaring hebben met OCen. Hier gebruiken ze een 6600 van Intel dacht ik. Ik heb bijv. recent voor mijn broer zijn 6750 wat sneller laten lopen, ipv 2,66 GHz naar 3,1GHz, door alleen de FSB licht te verhogen. Geen voltageverhoging nog nodig gehad. Misschien leidt dit tot betere prestaties! Succes

| system specs |

• Anthirian

Anthirian

In Trance We Trust

Topicstarter
Ja dat had ik inderdaad even moeten melden. Een jaartje geleden heb ik al wat zitten overklokken. Ik heb toen een aantal profielen aangemaakt in de bios, maar om een of andere reden was die weer teruggesprongen naar de standaardwaarden. Omdat ik zelf al dacht dat het zou kunnen helpen ben ik van de week ook weer eens gaan kijken in de bios en toen heb ik het oude profiel weer aangezet. Het heeft achteraf echter nauwelijks effect gehad op de prestaties.

Het gekke is ook dat ik met deze kaart in onder andere Black Ops alles op max kan zetten, of op min kan zetten en dan nog merk je dat nauwelijks in de prestaties. Met de vorige kaart had ik ook bijna alles op min gezet en toen werd ook niet alles door de CPU opgeknapt. Ergens is dus denk ik een instelling veranderd intussen, maar welke?

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:57
Heb je ook je oude videokaart-drivers volledig weggehaald door middel van Drivercleaner/Driversweeper?

Bij het normaal verwijderen blijven er altijd resten achter.

Dat bij Black Ops er weinig verschil is tussen min en max is omdat je processor echt minimaal is voor Black OPs en daarom zwaar de beperkende factor is. Pas als je grafische kaart gedeeltelijk het probleem gaat vormen, zul je grotere verschillen zien. Maar misschien dat het verschil al groter is als de vorige driver er volledig af is en de nieuwe er opnieuw op.

• eeNer
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-05 11:23
Hier ben ik dus ook bang voor. Ik heb een vergelijkbaar systeem en ben ook opzoek naar een nieuwe videokaart omdat mijn 8800GTX het begeven heeft. Nu heb ik de HD6870 op het oog en vroeg mij dus ook af of mijn processor (c2d E6850 3ghz) straks de prestaties van mijn kaart zal beïnvloeden. Dus ik ben zeer benieuwd of jouw probleem opgelost gaat worden.

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Maar omdat hij het eerst wel goed deed lijkt het een ander probleem te zijn dan de cpu.

Loop dit stukje tekst even door:
Re: XFX5830 Low FPS
It sounds like your video card is not changing the clock speeds from power saving mode/2D mode to 3D mode.

Download GPUz and launch it. Switch to the Sensors tab, make sure the "Continue to refresh" box is checked. Leave it running while you launch a game and play for a minute or two. When you exit the game, you should see the little red graph indicating the clocks gpu utilization jumped up (you can mouse over the high spots to see what the values at that point in time were).

You can try enabling Overdrive in the Catalyst Control Center and then setting the GPU clock and Memory clock just 1 mhz faster than stock... this will force it to 3D speeds. XFX might have an update to your video card's BIOS.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 29-05 22:44

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

Stuur een emailtje naar sapphire ;)

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anthirian

Anthirian

In Trance We Trust

Topicstarter
Gianni Rombios schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 17:34:
Download GPUz and launch it. Switch to the Sensors tab, make sure the "Continue to refresh" box is checked. Leave it running while you launch a game and play for a minute or two. When you exit the game, you should see the little red graph indicating the clocks gpu utilization jumped up (you can mouse over the high spots to see what the values at that point in time were).

You can try enabling Overdrive in the Catalyst Control Center and then setting the GPU clock and Memory clock just 1 mhz faster than stock... this will force it to 3D speeds. XFX might have an update to your video card's BIOS.
Ik had het de laatste paar dagen wat druk dus ik heb het gisteren pas kunnen testen. Ik had GPU-Z nog niet gedownload en aangezet of de problemen deden zich ineens niet meer voor. Ik heb voor de zekerheid inderdaad toch mijn kloksnelheid 5 MHz hoger gezet, maar er is geen verschil merkbaar.

Kortom, hij lijkt het momenteel gewoon weer normaal te doen. Ik heb echter geen idee wat nou de oorzaak was.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xenomorphh
  • Laatst online: 13-05 23:50

Xenomorphh

Soep met Ballen

Ik heb ook wel last van slechte prestaties met een HD5870 maar dit kwam omdat de videokaart niet op normale kloksnelheden draaide door flash. Als ik dit niet gebruik werkt het prima.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee