Toon posts:

Enorm gesatureerd en korrelig beeld met HDMI

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 372672
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Hi all,

Het is en blijft mij een compleet raadsel maar ik ben nu al meerdere LCD en plasma schermen tegengekomen waarbij het beeld erg vreemd wordt weergegeven wanneer er een laptop/Xbox 360 op is aangesloten via HDMI.

Het beeld heeft veel te veel saturatie, erg korrelige pixels (extreem scherm) en vaak valt er ook een deel buiten beeld. Nu zal je denken dat de resolutie dan niet klopt maar deze staat gewoon op 1080p/1920*1080.

Dit heb ik zowel bij een ouder Samsung scherm geconstateerd alsmede bij een oudere Sony Bravia en een splinternieuwe LG plasma! Wat je ook doet, het beeld blijft zoals boven is beschreven.

Ook bij het aansluiten van een Xbox 360 (hoewel het beeld hier wél precies binnen het beeld valt).

Toevallig vond ik een mogelijkheid om de HDMI-interface op mijn Samsung op "PC-mode" te zetten waarna het beeld plots goed werd uitgelijnd en het er tip top uitzag.

Op mijn Sony Bravia is en de LG plasma scherm van een vriend is ook nergens een PC-mode oid te vinden.

Gek genoeg gebeurd dit niet met een Bluray speler.- Ook, maar met films valt dit echter niet op.

Op internet vind ik weinig info maar blijkt het dat er meer mensen deze problemen hebben!

Overscan uitschakelen lees je als mogelijke oplossing maar deze functie heb je ook niet op een Xbox 360. Op mijn Macbook zijn de mogelijkheden ook beperkt.

IMO ligt het ook niet aan de bron maar aan het scherm zelf. Op PC-mode ziet het er op mijn Samsung perfect uit.

Weten jullie wat nou exact de oorzaak is en wellicht de oplossing?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Overscan moet je ook op je tv uitzetten. Bovendien onthoudt dat ding per ingang de beeldinstellingen, dus als je en nieuw apparaat aansluit op een voorheen ongebruikte hdmi-ingang, zal hij voor die ingang de default (out of the box) settings kiezen.

Ik heb verder geen Xbox 360, dus ik kan dit soort dingen niet bevestigen of ontkennen. Lijkt me alleen raar als Microsoft een apart soort signaal uit de 360 laat komen :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
Overscan uitzetten op de TV is niet mogelijk. Nergens deze functie. Wel de PC-mode op mijn Samsung. Vreemd genoeg werkt deze PC-mode alleen op HDMI 2. Op mijn Bravia is niets in te stellen wat dit betreft... ook factory defaults helpen niet.

En ja, heel raar dat mijn Xbox zulk gesatureerd beeld geeft op mijn Samsung. Ook hier weer: pc-mode en het ziet er ineens prima uit.

Hier straks een video ter verduidelijking.

http://vimeo.com/24629854

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 27-05 08:27

Mavamaarten

Omdat het kan!

Ik heb geen zin om een half uur te wachten op een filmpje...
Kan je niet uploaden op YouTube ?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Niet online
YouTube: ‪IMG 0585‬‏

ff op HD zetten ;)

[Voor 102% gewijzigd door Anoniem: 372672 op 03-06-2011 22:54]

• Grrrrrene
  • Niet online
Zet je sharpness eens op 0? Dit zijn gewoon artifacts van de extra scherpte die je toevoegt en dat is met hdmi niet nodig :)

Je filmpje snap ik niet helemaal, je zei net dat je geen PC-mode had, maar dat heb je toch? Ik zie ook geen overscan meer na je aanpassingen via de OSD...

[Voor 65% gewijzigd door Grrrrrene op 04-06-2011 09:36]

• Niet online
Nee. Het heeft echt niets te maken met lokale instellingen als sharpness. De TV gaat gewoon verkeerd om met het signaal... daarom ook die PC-mode, die ik dus wél op mijn Samsung heb.

Op het filmpje zie je misschien niet duidelijk dat het beeld enorm korrelig en gesatureerd is maar wel dat het buiten het kader valt. Waarna je hem op PC-mode zet zie je dat het beeld ineens binnen het kader valt en ziet het er gewoon uit zoals het zou moeten.

Op mijn Bravia heb ik overal gezocht naar een PC-mode maar die is er niet... dus blijft het beeld er zo uitzien!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:56
Anoniem: 372672 schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 13:01:
Op het filmpje zie je misschien niet duidelijk dat het beeld enorm korrelig en gesatureerd is maar wel dat het buiten het kader valt. Waarna je hem op PC-mode zet zie je dat het beeld ineens binnen het kader valt en ziet het er gewoon uit zoals het zou moeten.
Op de PC-stand (of ook vaak Game-stand) zetten de meeste tv's de interne beeld"verbeteraars" uit. Als je dus op PC-stand een goed beeld hebt maar op een "normale" stand niet staan er "dus" wat dingen alsnog aan.

Nickname does not reflect reality

• Undeclinable
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Sorry, maar je had ook de instelling op 'Dynamisch' staan, dan is het niet zo gek dat je overdreven gesatureerde kleuren krijgt!! En geen 'Overscan' kunnen instellen? Die functie zit toch bijna standaard op TV's van minder dan 3 jaar oud?? Heet de functie misschien niet anders bij jou? Staat die misschien op een zoom-stand ofzo?

"Life is only as good, as the memories we make" So Long Astoria - The Ataris

• Niet online
Brad Pitt schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 13:08:
[...]

Op de PC-stand (of ook vaak Game-stand) zetten de meeste tv's de interne beeld"verbeteraars" uit. Als je dus op PC-stand een goed beeld hebt maar op een "normale" stand niet staan er "dus" wat dingen alsnog aan.
Inderdaad. Het ligt niet aan de schuifbalkjes. Er is een bepaald proces op die HD-TV's dat dit veroorzaakt.
Op een normale HDMI PC scherm heb je nergens last van.

Als ik mijn Xbox via HDMI 2 op mijn Samsung aansluit kan je ook 1360*768 als reso kiezen. Dan is het beeld ook gewoon prima, zelfs al staat PC-mode uit.

Op HDMI 1 en HDMI 3 kan je deze reso niet selecteren op de XBOX. Tevens werkt PC-mode ook niet op 1 en 3.

Op mijn Bravia heb ik maar één HDMI aansluiting... Als ik mijn Xbox daar op aansluit heb ik enkel de keuze uit 720p en 1080i met als resultaat weer een zeer gesatureerd beeld en korrelgie pixels (nog erger dan scart)

Nu is het menu van mijn BluRay speler vrij standaard (PS3 menu) dus valt het niet op. Echter als je een foto toont via de BluRay ook weer veel te velle kleuren en absurd scherpe randjes.

Bij het kijken van films zal het niet anders zijn maar vreemd genoeg merk je daar niets van. Bluray films zien er gewoon goed uit.

De Xbox interface blijft gewoon debiel vel gekleurd. Op de Samsung (behalve op HDM 2 + pc-mode dan) en op de Bravia.

Het blijft mij een raadsel maar ik ga er vanuit dat dit gewoon opzettelijk zo wordt weergegeven buiten de PC-mode om, omdat films er op deze manier beter uitzien oid?

[Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 372672 op 04-06-2011 19:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Anoniem: 372672 schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 13:01:
Nee. Het heeft echt niets te maken met lokale instellingen als sharpness. De TV gaat gewoon verkeerd om met het signaal... daarom ook die PC-mode, die ik dus wél op mijn Samsung heb.
Nee, door een andere modus te selecteren veranderen al die schuifjes en opties achter de schermen. En scherpte moet je bij hdmi-verbindingen toch echt op 0 zetten, tenzij je klassieke, analoog opgenomen filmpjes gaat kijken vanaf blu-ray.

Op mijn Bravia heb ik overal gezocht naar een PC-mode maar die is er niet... dus blijft het beeld er zo uitzien!
En over welk type Bravia hebben we het dan? Staat er niks in de handleiding over dit probleem? Ik kan me echt niet voorstellen dat je tv geen 1:1 pixelmapping ondersteunt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21:40
Dit lijkt meer met de colorspace te maken te hebben. Voor pc's wordt een wat breder kleurenspectrum gebruikt dan voor video. Het gebruikte kleurenspectrum op computers is geloof ik 0-256, terwijl dit bij video beperkt is tot iets van 16-235 meen ik me te herinneren.
Dit zorgt er voor dat wanneer je je pc op een "wide colorspace" instelt en je beeldweergever niet, de kleuren inderdaad overgesatureerd zijn.
Meestal zit deze instelling overigens wel op een wat modernere tv volgens mij.

Voor meer informatie zie ook: Wikipedia: Color space
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee