Toon posts:

Sites met een security gat

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Topicstarter
Voor de duidelijkheid dit is geen standaard bezigheid voor me, ook geen "kijk ik ben een 1337 haxor" topic en ik heb geen behoefte aan moraalriders.

Zo zag ik laatst een site van een relatief grote fabrikant [weg] waar ik een manual downloadde. Daar viel me wat op in de url en door die aan te passen kon ik de index.php downloaden. Als je die kan downloaden de rest dus ook o.a. een config file met passwoorden voor de online toegankelijke mysql database.
Even aan geroken. het kon allemaal. nog wat tabellen met personen er in.

Nou wil ik ze best laten weten dat er een gat inzit maar ik heb geen zin in gezeik daardoor.
Mijn vraag dus, wat zijn jullie ervaringen met het ondekken van gaten en het melden ervan ?

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03:12

SmartDoDo

Woeptiedoe

Ik denk dat ze in BV hier wellicht meer verstand van hebben :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• C0rnelis
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18-05 23:48
Ik heb hier verder geen ervaring mee, maar als je bang bent voor gezeik zou ik simpel via een proxy een tijdelijke e-maildienst gebruiken. Er zijn bijvoorbeeld sites die een email-adres voor je kunnen genereren die een week beschikbaar zijn. Ook heb ik er wel een paar gezien waarbij je de levensduur van je inbox kan verlengen mocht je bijvoorbeeld geen reactie krijgen binnen x tijd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Meld het ze liefst via de beheerder of voor de PR afdeling. Maar de toon is het belangrijkste het moet een niet een minderwaardige/ eiserige toon hebben. Tevens moet je niet gaan dreigen, maar stel dat je bezorgd ben om jou gegevens en dat je het graag aan hun wilt mededelen dat ze een beveiligings-lek hebben

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 31-03 21:43
Ik meld het meestal gewoon aan de beheerder en soms krijg je dan een bedank-mailtje en 'we kijken ernaar' antwoord terug.
En wat Lucky ook zegt, verwoord het allemaal netjes.

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je kan moeilijk gezeik krijgen als je niks fouts hebt gedaan, geen enkele rechter zou jou daarvoor veroordelen. Netjes melden wat er fout is en dan hopen dat ze er wat mee doen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Low Flyer
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-08-2019
In principe ben je door een open deur naar binnen gewandeld.

Heb in het verleden ook wel wat van die dingetjes gevonden en gemeld meestal hoor je er niets van soms een bedankmailtje.

Beste resultaat was jaren geleden een boekenbon van een tientje :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Matszs
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-05 12:53
Had ook niet lang geleden wat gevonden en gemeld. Kreeg hiervoor een brief en 5 bioscoop bonnen :P

Acties:
  • 0Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-05 12:32
Tsurany schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 22:03:
Je kan moeilijk gezeik krijgen als je niks fouts hebt gedaan, geen enkele rechter zou jou daarvoor veroordelen. Netjes melden wat er fout is en dan hopen dat ze er wat mee doen.
Wetboek van Strafrecht, Artikel 138a (computervredebreuk) is het niet met je eens.

Fish: ik zou lekker melden hoe je exploit zou werken, maar zeker niet toegeven dat je dit hebt getest. Met een tekst als "door X en Y toe te passen is het in theorie mogelijk om een PHP file met wachtwoorden te downloaden" sta je een stuk sterker dan "Door X en Y toe te passen kon ik een PHP file met wachtwoorden downloaden".

Hoe dan ook, netjes dat je ze wil verwittigen, ik weet dat ik dat in ieder geval zou waarderen als beheerder :)

[Voor 37% gewijzigd door citruspers op 03-06-2011 22:21]

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-05 15:41
Inderdaad. Zelfs door een open deur mag je niet lopen als je redelijkerwijs kunt aannemen dat je er niet doorheen mag lopen.

Helaas gebeurt dit steeds vaker. Een groot bedrijf neemt een willekeurig reclame- of webbureau in de arm waar een willekeurige scholier die wel eens een php-boek heeft gelezen de site even in elkaar knutselt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Topicstarter
mmmmm ok voorlopig wel positief comentaar. (behoudens of het wel of niet legaal is)

Maar het heeft een duitse tld een subonderdeel van amerikaans concern, daar ook in de dns geregistreerd. Om het makkelijk te maken.

[Voor 3% gewijzigd door Fish op 03-06-2011 22:24]

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

In dat artikel staat het volgende:
Van binnendringen is in ieder geval sprake indien de toegang tot het werk wordt verworven:
door het doorbreken van een beveiliging,
door een technische ingreep,
met behulp van valse signalen of een valse sleutel, of
door het aannemen van een valse hoedanigheid.

Daar is in dit geval geen sprake van, ik zou url's aanpassen niet onder 'technische ingreep' scharen. Het stukje 'in ieder geval' geeft aan dat een rechter mogelijk zou kunnen oordelen dat het gokken naar willekeurige pagina's er ook onder valt, echter elke rechter begrijpt dat er geen sprake is van binnendringen en zeker als hij het keurig meld zal iedere rechter het bedrijf een dikke vinger geven en ze vertellen dat ze blij mochten zijn dat het gemeld is.

Je mag niet door een open duur naar binnen lopen, je mag wel even je hoofd naar binnen steken en roepen of er iemand aanwezig is om ze vervolgens op de open deur te attenderen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Topicstarter
index.php is natuurlijk niet echt een willekeurige pagina :P

Ik ga ze morgen wel even een mailtje sturen. Ik was al helemaal niet van plan om eisen te stellen, alleen informeren op een vriendelijke manier, en een drietal suggesties te geven.

[Voor 60% gewijzigd door Fish op 03-06-2011 22:29]

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:45
gone :)

[Voor 172% gewijzigd door console op 03-06-2011 23:36]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Topicstarter
tnx :P zelfs de sumiere details maar ff weggeedit ;)

Done, met iets minder details dan hier beschreven. maar genoeg om ze aan het werk te zetten

[Voor 96% gewijzigd door Fish op 03-06-2011 23:41]

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• console
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:45
fish schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 22:37:
tnx :P zelfs de sumiere details maar ff weggeedit ;)

Done, met iets minder details dan hier beschreven. maar genoeg om ze aan het werk te zetten
Al een reactie onvangen van hun kant? Blijkbaar heeft het geen haast iig, want kan nog steeds vrolijk alles door huppelen. :N

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Topicstarter
Nee anoniem gedaan (via email op whois gegevens)

Maar als je behoefte hebt kun je gerust een duit in het zakje doen, ik ben niet van de credits ofzo.
En dan is het ook de u.s.. Vrijdag avond een melding gedaan en de maandagmorgen is net begonnen daar, geef ze ff aangezien de nu ook mischien de duitse maker van het cms willen contacteren. afhankelijk van de sla hebben die ook weer wat tijd natuurlijk.

[Voor 132% gewijzigd door Fish op 06-06-2011 19:15]

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 28-04 13:15
Zorg vooral dat je niets aanpast. Een aantal jaar geleden heeft een bedrijf nog geroepen aangifte te gaan doen tegen mij wegens computervredebreuk omdat ik een foutje gevonden had.

Doordat de betreffende site (een alumni site van een hogeschool) wat moeite had met inloggen (lees: een webmaster die er geen verstand van had had wat om zeep geholpen) kwam je in een loop terecht die het onmogelijk maakte om in te loggen. Het leek alsof je niet ingelogd werd maar stiekem werd je dat wel. Toen ik via een omweggetje uiteindelijk bij mijn 'profielpagina' uit kwam zag ik een volgnummertje in de URL staan. Door deze aan te passen kwam je bij de gegevens van andere studenten uit. Ook op de pagina waar je je eigen gegevens aan kon passen kon je deze bijzonder ingewikkelde truc uithalen. En omdat ik het idee had dat je ook gegevens aan zou kunnen passen heb ik dat netjes gemeld aan de webmaster en de verantwoordelijke docent van de hogeschool. Kreeg ik een reactie dat het niet mogelijk was om gegevens van anderen aan te passen. En daar ben ik zelf eigenlijk de fout in gegaan: ik heb op het account van de webmaster bewezen dat het wel kon. Wat ik gedaan heb is dat ik een leeg invoerveld (woonplaats geloof ik) bij haar profiel gevuld heb met de tekst 'qwerty' en dit opgeslagen heb. Hier de screenshots van gestuurd en voor de zekerheid de mail in de BCC ook maar even naar de verantwoordelijke directie. Nooit meer wat op gehoord.

Tot een maand of 3 later. Toen verscheen er een mailtje van de advocaat van de leverancier van de website. Er was geconstateerd dat er door mij ingebroken was in hun database en er ging aangifte gedaan worden wegens computervredebreuk. Men zat in een offertetraject bij dezelfde hogeschool en tijdens dit traject was er ineens naar boven gekomen dat hun software 'lek' zou zijn. En dat namen ze mij dus niet echt in dank af, helemaal omdat ik het niet gemeld zou hebben maar ik er misbruik van gemaakt had. Al met al een paar uur met de directeur van het bedrijf aan de lijn gehangen om de situatie uit te leggen. Uiteindelijk is er geen aangifte gedaan tegen mij omdat ik nog kon aantonen dat ik de verantwoordelijke directie via de BCC op de hoogte gesteld had. Al met al liep het voor mij met een sisser af, maar je gaat je er wel door afvragen of je er goed aan doet om dit soort dingen te melden...

Aan de andere kant, laatst kwam ik in de cache van google een volledige database tegen met alle 1402 gebruikers van een jongerenwebsite van een bepaalde plaats, inclusief leesbare wachtwoorden et cetera. Dat heb ik toch ook maar even gemeld, dan krijg je alleen maar een reactie dat ze wel even gaan proberen om het uit de cache te krijgen. Vervolgens staat het er 14 dagen later nog. Dan zou je toch bijna even de mailadressen uit de database plukken en alle gebruikers even vragen hun wachtwoorden te wijzigen....

Desktop | Server | Laptop

• filenox
  • Laatst online: 10-05 16:25
De website van de krant Het Nieuwsblad (www.nieuwsblad) doet niet aan versleuteling. Indien je, je wachtwoord bent vergeten krijg je het gewoon teruggemailed in plain tekst. Ik heb geen beveiligingsguru maar veilig lijkt me dit niet? Toen ik dit ontdekte heb ik een mailtje verzonden:
Beste

Kunt u of iemand anders mij uitleggen waarom de wachtwoorden van al jullie gebruikers in de databank niet worden gehashed? Dit is een korte vraag maar een uitgebreide verklaring zou leuk zijn.

Groeten
filenox
Vervolgens kreeg ik een mailtje dat mijn vraag in behandeling was (autorespond) maar natuurlijk geen antwoord te bekennen. Ik heb vandaag hetzelfde maitje opnieuw verzonden. :)

• Rubinski
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-10-2018

Rubinski

Dodelijk blond!

Ik heb ook al een dergelijke situatie gehad. Een bepaalde website controleerde via Javascript naar eventuele waarden die een SQL-injectie zouden kunnen zijn. " OR 1 bijvoorbeeld. Javascript afzetten en je kon zo inloggen. Heb de webmaster dan ook maar een mailtje gestuurd via het contactformulier maar heb er nooit reactie op gehad. Ben trouwens vergeten over welke site het hier ging, dus ik heb er geen idee van als het lek er nog steeds is.

Software is like sex, it's better when it's free

Anoniem: 205940

Sodeju wat een fouten, het verbaast me telkens weer dat vandaag de dag nog steeds veel bedrijven (ook grote partijen met voldoende ontwikkelbudget) dit soort cruciale onderdelen negeren. |:(
fish schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 19:06:
Zo zag ik laatst een site van een relatief grote fabrikant [weg] waar ik een manual downloadde. Daar viel me wat op in de url en door die aan te passen kon ik de index.php downloaden.
Vond pas dit lijstje security rules en wat je beschrijft lijkt me een schending van regel 3c.
filenox schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 19:49:
De website van de krant Het Nieuwsblad (www.nieuwsblad) doet niet aan versleuteling. Indien je, je wachtwoord bent vergeten krijg je het gewoon teruggemailed in plain tekst. Ik heb geen beveiligingsguru maar veilig lijkt me dit niet?
Regel 1 en 2.
Rubinski_be schreef op zaterdag 18 juni 2011 @ 20:30:
Ik heb ook al een dergelijke situatie gehad. Een bepaalde website controleerde via Javascript naar eventuele waarden die een SQL-injectie zouden kunnen zijn. " OR 1 bijvoorbeeld. Javascript afzetten en je kon zo inloggen.
Regel 3e.

Wat een knoeperts van fouten, dit zijn toch hele essentiële dingen. Je zou zeggen dat mensen de afgelopen jaren door schade en schande wel wijs zijn geworden. Zijn er dan ZO veel webontwikkelaars die dit gewoon geen benul hebben van veiligheid? Zorgelijk....
fish schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 19:06:
]Nou wil ik ze best laten weten dat er een gat inzit maar ik heb geen zin in gezeik daardoor.
Mijn vraag dus, wat zijn jullie ervaringen met het ondekken van gaten en het melden ervan ?
Ik zou even een anonieme hotmail gebruiken. Eventueel versturen via proxy of vanuit openbare ruimte, school, bibliotheek, webcafe. Aan de andere kant, voor alleen het wijzen op een fout zullen ze niet direct je IP gaan traceren en je aanklagen :)

• filenox
  • Laatst online: 10-05 16:25
En nog steeds antwoorden ze niet op m'n mails... Mmm niet echt een verrassing maar toch :)

• Rubinski
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-10-2018

Rubinski

Dodelijk blond!

Anoniem: 205940 schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 13:54:
Sodeju wat een fouten, het verbaast me telkens weer dat vandaag de dag nog steeds veel bedrijven (ook grote partijen met voldoende ontwikkelbudget) dit soort cruciale onderdelen negeren. |:(

Wat een knoeperts van fouten, dit zijn toch hele essentiële dingen. Je zou zeggen dat mensen de afgelopen jaren door schade en schande wel wijs zijn geworden. Zijn er dan ZO veel webontwikkelaars die dit gewoon geen benul hebben van veiligheid? Zorgelijk....
De website was ook al enkele jaren oud.

Software is like sex, it's better when it's free

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee