Toon posts:

Processor plaatsen: te veel kracht nodig?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rogier.V
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18:50
Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het bouwen van mijn pc, en bij het plaatsen van de processor heb ik vrij veel kracht nodig om het ijzeren hendeltje naar beneden te duwen. Zo'n systeem heet geloof ik een 'Zero insertion force' systeem, dus dit leek me wat raar. Is dit normaal?
De processor zit er gewoon goed in, als het zo niet hoort heeft het dus te maken met de beugel van de socket oid.

Bedankt alvast!
Rogier

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-05 21:44
Rogier.V schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 18:04:
Zo'n systeem heet geloof ik een 'Zero insertion force' systeem, dus dit leek me wat raar. Is dit normaal?
Dat gaat over het plaatsen van de processor zelf, niet de hendel. Als de CPU netjes in het socket is gekomen met enkel hulp van de zwaartekracht, dan zit je goed. Het hendeltje zelf kost wel een beetje kracht (al zou dat ook niet extreem veel moeten zijn).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:07
Rogier.V schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 18:04:
Zo'n systeem heet geloof ik een 'Zero insertion force' systeem, dus dit leek me wat raar. Is dit normaal?
Ik denk dat het zero insertion force slaat op het plaatsen van de CPU zelf, niet het hendeltje. Dus ja het hendeltje kan wel behoorlijk wat kracht vergen.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:17
Wat voor systeem hebben we het over.
Het hendeltje van een socket 1155 of 1156 (intel) gaat een stuk zwaarder dan het hendeltje van een am3 (amd) systeem.

[Voor 99% gewijzigd door job op 03-06-2011 18:16]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rogier.V
het is een een intel (i5) 1155 socket, na ongeveer 1cm duwen moet ik meer dan 1 vinger gebruiken om het naar beneden te duwen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19:17
Het locking mechanisme van de 1155/1156 is wat apart trouwens.. zorg ervoor dat je het metalen "klepje" naar beneden staat voordat je het hendeltje naar beneden doet. Anders wil het niet :) YouTube: ‪How to Build A Computer Series Part 2 - Installing CPU and Heat Sink‬‏

[Voor 4% gewijzigd door job op 03-06-2011 18:17]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
zonder cpu ook netzoveel kracht nodig? dan hoort het gewoon zo dunkt me

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Misschien heb je niet zoveel kracht in je vingers, maar ik kan dat ding gewoon met 1 vinger vastzetten hoor.
Maar als de CPU goed zit (dus niet scheef in de socket ofzo), dan gewoon meer kracht zetten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rogier.V
Met het bescherm plaatje erin kost het minder kracht.

De CPU zit er gewoon goed in, er is geen enkele andere manier waarop ie erin kan (en het driehoekje zit goed bij dat rondje). Als ik hard duw hoor je ook een beetje gekraak, vandaar mijn 'angst' dat ik iets kapot maak.

Ik heb twee foto's gemaakt van het ijzeren gedeelte bij het draaipunt. Je hebt een gedeelte waar de hendel aan vast zit en een gedeelte dat aan het klepje vast zit. Nu zit het gedeelte van het klepje BOVEN het gedeelte van het hendeltje (zie foto). Hoort dit zo?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit zit gewoon goed hoor. Gewoon doorduwen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rogier.V
Goed jongens, ik heb em gewoon door geduwt, we zullen zien of het werkt als ik de pc straks opstart haha. ;) Thanks iig!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:28
Rogier.V schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 18:41:
Goed jongens, ik heb em gewoon door geduwt, we zullen zien of het werkt als ik de pc straks opstart haha. ;) Thanks iig!
Lijkt allemaal goed te zitten op de plaatjes, inderdaad gewoon een beetje kracht gebruiken (niet teveel natuurlijk), er wil nog wel eens een afwijking in zitten. de een gaat makkelijker dan de ander, ligt ook een beetje aan het merk moederbord.

Er moet natuurlijk ook wel wat kracht op staan om ervoor te zorgen dat alle pinnetjes contact maken met de cpu , anders werkt er het een en ander niet :)

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, 6800 XT, MSI B650 Tomahawk, 2tb NVME

Acties:
  • 0Henk 'm!

• boers706
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:59
Ik vond ook ten opzichte van andere cpu's dat er erg veel kracht voor nodig was om mijn socket 1155 processor vast te zetten. Dat gekraak is volgens mij alle pennetjes die naar beneden worden geduwd, alles werkte echter perfect. Inmiddels heb ik het moederbord vervangen door een B3 revisie en ik had het idee dat het bij dit moederbord wat lichter ging.

Maar in ieder geval niets om je druk over te maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rogier.V
Het gekraak heeft voor zover ik weet inderdaad geen schade toegebracht.. de computer werkt tot nu toe goed! :) Tenminste, tot het BIOS scherm zonder foutmeldingen, ga er morgen maar eens windows op zetten. Ben er wel blij mee, was m'n eerste keer dat ik een pc in elkaar zette.

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-06 17:25

Zorian

What the fox?

Toen ik mijn 2600k inbouwde ging hij ook niet bepaald simpel dicht, inclusief een behoorlijk luid gekraak.
Werkt echter prima. :p

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05:09

Format-C

Rays aan het Tracen

Mja, ik vind dit s1155 systeem vreemd aanvoelen met het plaatsen van de CPU. Ik heb gisteren een nieuw systeem gebouwd, en maakte me ook heel even zorgen, terwijl ik al tientallen PC's gebouwd heb. Maar alles werkt. :)

Bij mijn vorige PC's/ systemen vond ik het sluitmechanisme op de socket wat beter.

MasterBox MB511 RGB/ Ryzen 9 5950X @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Aorus B550 PRO V2/ G.Skill F4-3200C14D-32GTZ B-Die/ Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA HDD/ Gigabyte WBAX200/ CM V850 Gold V2/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:59
bij mn 1156 systeem was ook vrij veel kracht nodig voor de cpu op te klemmen.
heb ook zitten kijken of ie echt wel goed lag en dan maar doorduwen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee