Toon posts:

Nieuw project: Windows 8, Html5 of Silverlight?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dirk van Bergen
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15-11-2022
Beste mede-developers,

Een aantal dagen geleden is er het een en ander bekend geworden over Windows 8. En nu zit ik met mijn handen in het haar! Het enige 'duidelijke' wat er voor developers naar voren is gekomen is dat de desktop applicaties Html5/Javascript zijn. Waar is Silverlight? Was er niet onlangs dik ingezet op Silverlight voor Windows Phone 7? Mango komt in de herfst en een van de grootste pluspunten is zo goed als gelijke Silverlight kit als de huidige desktop (Al staat SL5 om de hoek, natuurlijk)

Mijn probleem is: Ik sta op het punt om een grote business applicatie te maken en de looptijd van het ontwikkeltraject is behoorlijk. Zeker 6+ maanden. Voor deze week was ik overtuigd van Silverlight, mede doordat het leek dat MS dát als de weg vooruit leek te beschouwen. Nu is dat niet meer duidelijk, en neig ik naar Html5 omdat ontwikkelen voor Silverlight me te riskant is. Mocht Windows 8 volledig inzetten op web-standaarden en SL links laten liggen dan is al het werk voor niks, en dat kan ik me niet veroorloven.

Zijn er meer mensen hier met dit probleem? En wat doen jullie er mee?

Groeten,
Dirk

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-07-2021
Wat is je doelgroep qua klanten?

Als het in-house app is, dan kunnen daar gewoon eisen aan gesteld worden als silverlight etc.
Als het publieke internet app is dan zou ik voor html5 gaan, puur omdat silverlight enkel windows is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-06 13:14

SeatRider

Hips don't lie

Sowieso vraag ik me af waarom je voor een business app zo'n zwaar op het grafische leunende schil gaat schrijven. Wat is er mis met serverside businesslogica en een lean HTML frontend? Eventueel natuurlijk aangevuld met fancy schilletjes voor Android en iOS.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gomez12
SeatRider schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 17:57:
Sowieso vraag ik me af waarom je voor een business app zo'n zwaar op het grafische leunende schil gaat schrijven. Wat is er mis met serverside businesslogica en een lean HTML frontend? Eventueel natuurlijk aangevuld met fancy schilletjes voor Android en iOS.
Lean HTML frontend wordt tegenwoordig ook steeds uitgebreider.

Niemand wil meer een simpele input-box iedereen wil een soort van combo-box. Dat ga je niet echt redden met simpele lean HTML, dat is gewoon een tak van sport opzich.

Je businesslogica kan perfect serverside, maar je view-logica moet je toch ook ergens in kwijt...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Gomez12 schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 18:06:
[...]
Niemand wil meer een simpele input-box iedereen wil een soort van combo-box. Dat ga je niet echt redden met simpele lean HTML, dat is gewoon een tak van sport opzich.
Een combobox lukt niet meer in HTML? :o

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gomez12
SeatRider schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 18:16:
[...]

Een combobox lukt niet meer in HTML? :o
Serieuze vraag : Heb je een voorbeeldje?

Want afaik heb je er JS voor nodig en dan valt het wmb buiten lean HTML.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:48

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Gomez12 schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 18:25:
[...]

Serieuze vraag : Heb je een voorbeeldje?

HTML:
1
2
3
4
5
<select>
  <option>What</option>
  <option>The</option>
  <option>...</option>
</select>

HTML:
1
2
3
4
5
<select multiple="multiple">
  <option>What</option>
  <option>The</option>
  <option>...</option>
</select>

Vraag is: wat wordt er verstaan onder combobox ;) Daar zijn namelijk nogal verschillende opvattingen over; sommigen noemen een auto-complete textbox ook "combobox" :Y) Ik zie/merk de verwarring vaker hier op GoT.

[Voor 44% gewijzigd door RobIII op 03-06-2011 18:33]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 30795

RobIII schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 18:28:
[...]

[html]
<select>
<option>What</option>
<option>The</option>
<option>...</option>
</select>
[/html]
Vraag is: wat wordt er verstaan onder combobox ;) Daar zijn namelijk nogal verschillende opvattingen over :Y)
Inderdaad, komt geen JS bij kijken. Misschien doelt hij op een mulitple combobox... heb je nog steeds geen JS voor nodig.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gomez12
[...]
Vraag is: wat wordt er verstaan onder combobox ;) Daar zijn namelijk nogal verschillende opvattingen over :Y)
Yikes, voor mij heeft een combo-box maar een betekenis, de desktop betekenis :)

Maar ik bedoel dus een inputbox waarin ik kan tikken en waaronder de mogelijkheden in beeld verschijnen. En waar ik de mogelijkheid kan aanklikken zodat die overgenomen wordt.
Maar waar ik dus ook nieuwe items in kan typen.

Zoals ik het bedoel is het een input-box met daaraan een dropdown list zonder dat ik gedwongen wordt om iets uit de dropdown te kiezen...

Maar dit gaat wel een beetje erg offtopic :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:48

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

Gomez12 schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 18:33:
Zoals ik het bedoel is het een input-box met daaraan een dropdown list zonder dat ik gedwongen wordt om iets uit de dropdown te kiezen...
sommigen noemen een auto-complete textbox ook "combobox"
Inderdaad ;) Back on-topic dus :Y)

[Voor 6% gewijzigd door RobIII op 03-06-2011 18:35]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-05 17:31

LauPro

Prof Mierenneuke®

Dat soort autocompletion kan je met een paar scriptjes aan bestaande HTML-elementen hangen. Je select-box is dan opeens een interactief zoekveld.

Verder lijkt het mij waanzin om een complete app in Silverlight te schrijven. Ik zou zeker op basis van HTML gaan! Dat is tijdloos en over 20 jaar nog te gebruiken.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0Henk 'm!

Anoniem: 30795

[...]

Yikes, voor mij heeft een combo-box maar een betekenis, de desktop betekenis :)

Maar ik bedoel dus een inputbox waarin ik kan tikken en waaronder de mogelijkheden in beeld verschijnen. En waar ik de mogelijkheid kan aanklikken zodat die overgenomen wordt.
Maar waar ik dus ook nieuwe items in kan typen.

Je doelt dus gewoon op een autocomplete dingetje?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gomez12
LauPro schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 18:35:
Dat soort autocompletion kan je met een paar scriptjes aan bestaande HTML-elementen hangen. Je select-box is dan opeens een interactief zoekveld.
Totdat je nog een paar scriptjes in je site hangt en je hele site zo traag is als dikke str*nt door een dunne trechter.

Die paar scriptjes moet je ook op elkaar afstemmen, moet je ook "laten werken".
Verder lijkt het mij waanzin om een complete app in Silverlight te schrijven. Ik zou zeker op basis van HTML gaan! Dat is tijdloos en over 20 jaar nog te gebruiken.
Het is dan wel de vraag of de klant wel zit te wachten op tijdloos en 20 jaar gebruik... HTML 3.0 websites werken ook nog steeds, maar of je daar als klant momenteel echt vrolijk van wordt...

Persoonlijk zou ik frontpage werk een max levensduur van 5 jaar geven, daarna moet het minimaal grondig aangepast worden aan huidige standaarden...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:36

MueR

Moderator Devschuur®

is niet lief

Zoiets? Niks scriptjes. Gewoon HTML5 forms.

[Voor 4% gewijzigd door MueR op 03-06-2011 19:00]

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.
Breng nu uw applicatie naar de kloot. Dat is veel beter! Nu samen met klootopslag. Voor maar €9,95. Doei doei!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Dirk van Bergen schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 17:49: (Al staat SL5 om de hoek, natuurlijk)
Als het goed is wordt daar juist wp7 en de desktop mee gelijkgetrokken..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Inderdaad :). Dus tenzij je spelletjes gaat ontwikkelen lijkt het me niet nodig aan de gang te gaan met Silverlight of HTML5.

Maar goed, totdat de TS reageert met het soort applicatie blijft het voor ons gissen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-05 17:31

LauPro

Prof Mierenneuke®

Gomez12 schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 18:44:
Totdat je nog een paar scriptjes in je site hangt en je hele site zo traag is als dikke str*nt door een dunne trechter.

Die paar scriptjes moet je ook op elkaar afstemmen, moet je ook "laten werken".
Als je kijkt naar bijvoorbeeld Chrome dan is het echt bizar hoe snel Javascript nu is. Voor een autocomplete gaat dat geen issue meer zijn.
Het is dan wel de vraag of de klant wel zit te wachten op tijdloos en 20 jaar gebruik... HTML 3.0 websites werken ook nog steeds, maar of je daar als klant momenteel echt vrolijk van wordt...
Liever dat een site werkt dan dat hij het niet doet. Een DHTML met zwaar veel javascript uit 2002 voor IE kan nog wel eens moeilijk worden natuurlijk.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• alwinuzz
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 03:46
Mocht Windows 8 volledig inzetten op web-standaarden en SL links laten liggen dan is al het werk voor niks, en dat kan ik me niet veroorloven.
TS, waar heb je ervaring mee? HTML/CSS/JS of Silverlight/C#? Misschien heb je voor een LOB app 2x zoveel tijd nodig om in HTML5 te maken dan in Silverlight? Vraag jezelf af of je die extra ontwikkeltijd kan veroorloven. (Dit is een voorbeeld, kan ook andersom :) )

Silverlight zal waarschijnlijk in ieder geval de komende jaren nog ondersteund worden, met wat minder snel nieuwe versies. Als Microsoft iets maakt en er vervolgens mee stopt, moeten ze het ong. 10 jaar ondersteunen ofzo? (Denk Windows XP, IE6, etc). Verder weet je niet of Silverlight 6 óók in de Windows 8 app store komt / ARM versie (voor Microsoft een kleine stap van Mango naar Win8 ARM).

Een grote business applicatie is nogal vaag, wat is je gebruikersdoelgroep? Wat voor soort software is het? Is het bijvoorbeeld cruciaal dat je app het op ARM Windows doet?

Ik ben benieuwd naar de plannen van Microsoft voor Silverlight, maar ik denk dat het in ieder geval in Windows 8 en 9 nog prima werkt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
Het zou me niet eens verbazen als je Silverlight kan includen in de HTML pagina waarin een app voor die nieuwe interface kan worden gemaakt..

[Voor 10% gewijzigd door Caelorum op 03-06-2011 21:49]

• Hooiopdevork
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-05 07:53
Ik zie niet zitten dat je een hele applicatie in html5 kunt schrijven, dat word toch een brei van .js bestanden. Plus iedereen kan zo de source bekijken. En verder lijkt me toch ook niet alles mogelijk in html5.

• Dirk van Bergen
Wat een gedoe om een combobox :)

Anyway, soort applicatie was idd beetje vaag :) wat we met onze it afdeling willen gaan doen is een platform maken waar allerhande applicaties in kunnen werken, samen of individueel. We hebben bijvoorbeeld een klantenbestand met standaard adresgegevens maar ook een portfoliomanagement (sector is financieel, vermogensbeheer etc.). En als ze allebei open staan wordt de portfolio van de klant automatisch geladen als je in de klantenbestand-app een klant kiest oid. Dat is goed te doen met zowel html5/js als silverlight.

De keus tussen silverlight en html5 is omdat het makkelijk te draaien moet zijn op andere devices (wp7, bijv voor onderweg) zonder installatie.

Het gaat onze afdeling vooral om het bericht wat MS nu naar buiten stuurt met de video's van windows8 als helemaal html5 en JavaScript en silverlight lijkt te hebben laten vallen en dat het alleen maar op wp7 zit om het sneller op de markt is. Nu html5 verder is gebruiken ze dat. Dat is wat ons zorgen baart om nu te investeren in silverlight.

Qua ervaring ben ik aardig thuis in beide, en een argument als dat het snel rommelig wordt met js, ben ik van op de hoogte :) dat is verder ons probleem :)

Bedankt voor de discussie so far! :)

• Gomez12
Hooiopdevork schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 07:44:
Ik zie niet zitten dat je een hele applicatie in html5 kunt schrijven, dat word toch een brei van .js bestanden. Plus iedereen kan zo de source bekijken. En verder lijkt me toch ook niet alles mogelijk in html5.
Tja, dan denk ik dat jij niet eens aan het schrijven van een app moet beginnen :)

Brei van bestanden moet je gewoon indelen en structureren.

En dat men de source kan bekijken is niet relevant (als het goed is) serverside zit de echte programmering, wat de gebruiker kan inzien is enkel de eye-candy.
Solly :)
De keus tussen silverlight en html5 is omdat het makkelijk te draaien moet zijn op andere devices (wp7, bijv voor onderweg) zonder installatie.
Dan is het nog afhankelijk van of het enkel inhouse gebruikers zijn of niet (en of er inhouse vaste richtlijnen zijn voor welke telefoon iemand krijgt).
Krijgt er iemand een iphone dan kan je het al vergeten met silverlight.
Moeten er klanten op met android dan kan je het al vergeten met silverlight.
Wil je directeur een demo geven op een ipad of apad dan kan je het vergeten met silverlight.

Persoonlijk zou ik enkel voor silverlight gaan als je echt een 100% gecontroleerde omgeving hebt (waarbij je kan garanderen dat iedereen altijd silverlight heeft) en silverlight opzich voor jullie een meerwaarde biedt.

• kwaakvaak_v2
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-06 10:11
Ik zou persoonlijk voor een applicatie als deze NOOIT inzeten op een vendorlock met silverlight, je weet nooit wat er gaat veranderen in de toekomst. Straks doen jullie een overname van een ander kantoor, en die hebben allemaal een iPad of Android tablet. Zit je gelijk met gare rapen, want die silverlight applicatie gaat never nooit werken op beide.

En daarkomt bij, voor een applicatie van dit nivo moet je imho goed gaan bedenken wat front/back logica gaat zijn, services defineren over HTTP (REST/SOAP) en zorgen dat je met elke frontend kan praten tegen je backend logica. En waar je dan die backend logica in schrijft, dat mag jezelf bepalen. Op dat nivo is een vendorlock niet zo'n ramp. Als je hele backoffice gebaseerd is op Microsoft technology, is de kans dat je binnen nu en 3 jaar overgaat op een andere omgeving nihil. Dus kun je die backoffice met een gerust hart maken in een .NET omgeving (c#/vb#).

Zie : http://martinfowler.com/eaaCatalog/serviceLayer.html

Driving a cadillac in a fool's parade.

• Caelorum
  • Nu online
Dirk van Bergen schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 11:08:
Zonder installatie ga je het met silverlight ook niet redden op de WP7. De browser ondersteund namelijk helemaal geen Silverlight op dit moment en het is (mij) niet zeker of dit het überhaupt ooit gaat doen.
HTML5 is in die zin een betere keuze, omdat de browser in WP7 dit vanaf de Mango update sowieso gaat 'ondersteunen'. Ondersteunen als in de zin van op het niveau van IE9.

• D-Raven
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-05 20:05
Hooiopdevork schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 07:44:
Jij bent zo iemand die een stukje javascript in je website toevoegt om te voorkomen dat mensen de rechtermuisknop kunnen gebruiken??

Met hele complexe websites waar een hoop javascript in zit is de frontend al een applicatie an sich. Verder breid javascript zich ook steeds verder uit in de serverside catagorie. Zie nodejs en aanverwanten.

De wereld van het web ontwikkeld zich verder, of je het nu wilt of niet.

Persoonlijk vindt ik het helemaal niet erg dat het mogelijk gaat zijn om in windows 8 UI's te bouwen in html en javascript.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Eens met Kwaakvaak. Je noemt geen noodzaak voor een bepaalde proprietary front end, dus dan kan je het lekker links laten liggen. :P

Het moeilijkste dat je nu genoemd hebt is het samenwerken van de software, en daar moet je gewoon goede API's voor verzinnen. Zou me niet verbazen als in dat API werk meer tijd gaat zitten (zeker dankzij legacy apps) dan het bouwen van de pure front end.

offtopic:
En wat betreft de subdiscussie: het kunnen bekijken van html source is nooit boeiend geweest, en dat zal het ook nooit worden. :z

[Voor 15% gewijzigd door Voutloos op 04-06-2011 15:12]

{signature}

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:01
Ik zou niet meer inzetten op Silverlight. Twee tot drie jaar geleden presenteerde Microsoft dit nog als haar vlaggenschip en als iets waar de hele wereld op zou standaardiseren. Afgelopen paar maanden is Microsoft zich steeds minder aan 't focussen, en in meer en meer presentaties gebruiken ze wel het woord javascript, maar niet meer het woord silverlight. Al met al lijkt het me duidelijk dat Microsoft Silverlight aan het uitfaseren is.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dirk van Bergen
Het punt is niet zozeer of het kan en/of het makkelijker is met het een of het ander, want het kan met allebei. De voordelen van de een ten opzichte van de ander zijn minimaal voor onze doeleinden. De keuze voor afgelopen week voor ons was Silverlight, puur omdat we meer xaml-based ervaring hebben dan html/js op dit moment.

Het probleem is, of het verstandig is om nu nog in Silverlight te gaan ontwikkelen nu het 'lijkt' alsof Microsoft juist Html5 pusht in Windows 8 in plaats van Silverlight zoals dat tot recentelijk het geval was met WP7. Silverlight zal vast nog wel een plekje hebben in W8, zo snel zullen ze het niet de nek omdraaien, maar als ze besloten hebben dat Html5/JS de toekomst is van moderne applicaties, zelfs desktop applicaties, dan is het misschien wijs om zo snel mogelijk daar mee aan de gang te gaan en Silverlight te laten vallen als de baksteen zoals Microsoft dat gedaan lijkt te hebben.

Anyway,ik denk dat ik het niet goed kan uitleggen, en dat er weinig mensen zijn die toevallig hetzelfde probleem hebben. Alleen Freeaqingme hierboven geeft zijn mening over de situatie. Helaas! Want het Silverlight forum van Microsoft is overlopen met paniekreacties en mensen die uitspraken eisen van MS. Ik had gehoopt op een zinnige discussie.

Tot nu toe is het enige dat MS zegt, 'Wacht op BUILD in september', maar dat is eigenlijk net iets te ver weg, maar we hebben weinig keus ben ik bang.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:02

Phyxion

_/-\o_

Ik kan mij niet voorstellen dat Windows 8 alleen maar HTML5 + JS gaat worden, dan zie ik geen enkele reden meer om Windows te gebruiken :)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gomez12
Dirk van Bergen schreef op zondag 05 juni 2011 @ 17:00:
Tot nu toe is het enige dat MS zegt, 'Wacht op BUILD in september', maar dat is eigenlijk net iets te ver weg, maar we hebben weinig keus ben ik bang.
Zakelijk gezien zou ik daar al mijn conclusies uit trekken.

Onrust over je vlaggeschip product wil je gelijk de grond intrappen, dat laat je niet sudderen tot september.

Persoonlijk verwacht ik dat ze in september met een silverlight variant gaan komen die meer en meer html5 gaat. Dat kunnen ze nu nog niet zeggen, want dan gaat iedereen gelijk over naar html5. Als ze pas in september zoiets zeggen dan hebben ze op dat moment gelijk een hybride product zodat de silverlight ontwikkelaars langzaam kunnen overstappen terwijl het wel klanten blijven :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-05 11:31
In mijn niet-objectieve mening zou ik gewoon voor HTML5 / JS gaan - als je je aan de standaarden houdt heb je ineens een front-end die op (bijna?) alle gangbare systemen draait, zowel smartphones, tablets als gewone PC's (en dan gelijk ook de grootste besturingssystemen). Met Silverlight beperk je je tot de OSen / browsers die Silverlight ondersteunen, en afgezien van WP-telefoons zou ik niet weten welke systemen Silverlight ondersteuning bieden.

Als je nog telefoon-specifieke features nodig hebt, er zijn webstandaarden (in de maak?) waarmee je die features aan kunt spreken dmv een Javascript-API.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Phyxion schreef op zondag 05 juni 2011 @ 17:10:
Ik kan mij niet voorstellen dat Windows 8 alleen maar HTML5 + JS gaat worden, dan zie ik geen enkele reden meer om Windows te gebruiken :)
Windows 8 wordt dan ook niet 100% HTML + CSS, het wordt een mashup soort van. Het "start" scherm is min of meer gebaseerd op IE10 met HTML5/JS powered widgets, maar daarachter zit nog altijd een fullblown Windows 7 alike desktop verborgen voor native en .NET apps. (zie het filmje van het Windows UX team wat pas geleden is vrijgegeven).

Ben alleen heel erg benieuwd nu wat de plannen zijn rond Silverlight. Na de uitspraken van Bob "whoops did I really say that out loud" Muglia op MIX en nu dit weer lijkt het erop dat ze hun hele Silverlight userbase aan het alienaten (nieuw werkwoord) zijn. Wat ook frappant is, is dat van alle technologieën en tools die werden ontwikkeld in het "oude" Web Platform & Tools team Silverlight niet is meeverhuisd met ScottGu naar het nieuwe Azure Application Platform team. Blijkbaar ziet Microsoft Silverlight niet meer als een manier om web apps te maken, maar alleen om apps te maken. En dan blijkbaar (voorlopig) alleen voor het Windows Phone platform.

[Voor 8% gewijzigd door mindcrash op 06-06-2011 08:07]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dirk van Bergen
mindcrash schreef op maandag 06 juni 2011 @ 07:53:
[...] Na de uitspraken van Bob "whoops did I really say that out loud" Muglia op MIX ...
Heb je een bron hiervoor? Ik kan even snel niks vinden van afgelopen MIX. Wel iets van de vorige PDC waar de beste Bob al opnoemt dat Silverlight voor WP7 gaat zijn, en misschien een niche applicatie hier en daar.

http://www.zdnet.com/blog...verlight-has-shifted/7834

[Voor 10% gewijzigd door Dirk van Bergen op 06-06-2011 09:06. Reden: linkje toevoegen]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-05 11:23
@TS, ik snap niet wat voor applicatie je wilt gaan maken, is het nu web app, of wil je een (niet web app business applicatie maken die de TILE frontend van W8 gebruikt, dat laatste lijkt me erg onlogisch.

~ Mijn prog blog! ~ @RoyTries

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mindcrash
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-11-2019

mindcrash

Rebellious Monkey

Dirk van Bergen schreef op maandag 06 juni 2011 @ 09:06:
Heb je een bron hiervoor? Ik kan even snel niks vinden van afgelopen MIX. Wel iets van de vorige PDC waar de beste Bob al opnoemt dat Silverlight voor WP7 gaat zijn, en misschien een niche applicatie hier en daar.
Sorry, was idd op de afgelopen PDC, daarna was er weer enigzins rust in de tent en nu is er weer volop paniek, vooral omdat Microsoft wéér geen inzage wil geven in de plannen rondom Silverlight en Windows 8.

[Voor 18% gewijzigd door mindcrash op 06-06-2011 11:14]

"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Phyxion

Phyxion

_/-\o_

mindcrash schreef op maandag 06 juni 2011 @ 07:53:
[...]

Windows 8 wordt dan ook niet 100% HTML + CSS, het wordt een mashup soort van. Het "start" scherm is min of meer gebaseerd op IE10 met HTML5/JS powered widgets, maar daarachter zit nog altijd een fullblown Windows 7 alike desktop verborgen voor native en .NET apps. (zie het filmje van het Windows UX team wat pas geleden is vrijgegeven).

Ben alleen heel erg benieuwd nu wat de plannen zijn rond Silverlight. Na de uitspraken van Bob "whoops did I really say that out loud" Muglia op MIX en nu dit weer lijkt het erop dat ze hun hele Silverlight userbase aan het alienaten (nieuw werkwoord) zijn. Wat ook frappant is, is dat van alle technologieën en tools die werden ontwikkeld in het "oude" Web Platform & Tools team Silverlight niet is meeverhuisd met ScottGu naar het nieuwe Azure Application Platform team. Blijkbaar ziet Microsoft Silverlight niet meer als een manier om web apps te maken, maar alleen om apps te maken. En dan blijkbaar (voorlopig) alleen voor het Windows Phone platform.
Klinkt als aardig wat extra werk voor iets wat nu redelijk eenvoudig gedaan kan worden. Hoe dan ook, tijd zal het leren. De vraag is meer hoe developers gaan reageren, als het nu al onrustig is dan ben ik benieuwd hoeveel developers uberhaupt voor Windows 8 gaan ontwikkelen met de huidige plannen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dirk van Bergen
Een klein beetje geruststelling, al is het niet direct van de bron, het is wel redelijk betrouwbaar.

http://www.zdnet.com/blog...iter-and-silverlight/9608

Geloof echt niet dat Microsoft de geplande radiostilte tot BUILD gaat volhouden ... ben benieuwd!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:01

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Caelorum
  • Nu online
Ach dat soort dingen worden ook al jaren gedaan. Ik zou ook niet zoveel achter een presentatie gaan zoeken.
Daarnaast is het ook best logisch dat ze de C# devvers javascript willen leren als een deel van de interface in Win8 hier gebruik van gaat maken. (Nog even los van dat javascript ook handig is in combinatie met asp.net-tech)

• Phyxion

Phyxion

_/-\o_

http://www.winrumors.com/...phone-windows-8-and-xbox/
Microsoft failed to mention Silverlight but this is an important part of the Windows 8 Start Screen. The software giant is readying a new application model codenamed “Jupiter” that will allow developers to create Silverlight based applications, deployed as AppX packages (.appx). The packages will be part of a new Windows application store, pre-installed with Windows 8. Windows Phone 7 applications will port across to AppX with little effort from developers.
Eigenlijk komt alles samen met Silverlight: WP7, W8 en X360.

• MasterTweaker
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-03 17:19
Je hebt het in dit topic neem ik aan over web applicaties? Gewone desktop applicaties kunnen neem ik aan nog wel gewoon in VB.net met "Windows forms" gemaakt worden in Windows 8?

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06 02:35
MasterTweaker schreef op maandag 13 juni 2011 @ 11:49:
Je hebt het in dit topic neem ik aan over web applicaties? Gewone desktop applicaties kunnen neem ik aan nog wel gewoon in VB.net met "Windows forms" gemaakt worden in Windows 8?
Eigenlijk is WPF natuurlijk een beetje de nieuwe trend, waar Silverlight weer een grote afkijk van heeft. Daarmee wordt het steeds makkelijk echte desktop applicaties te schrijven en eenvoudig naar een webapp te porten.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:39

defiant

Moderator General Chat
Arstechnica heeft er inmiddels ook een artikel over geschreven: Why Microsoft has made developers horrified about coding for Windows 8

HTML5 voor een interface van een applicatie is natuurlijk op zichzelf geen slecht idee. Maar voor Microsoft blijft het grootste probleem het uitdragen van een consistentie visie op programmeertalen en frameworks. De berichtgeving en besluitvorming rond Silverlight is daar natuurlijk het beste voorbeeld van.

Ik denk dat Microsoft zich voornamelijk zorgen maakt over z'n positie in de tablet markt, waar ze inmiddels toch een aardige achterstand hebben opgelopen, de hele interface lijkt nu tablet-friendly te zijn gemaakt. Maar je kan je afvragen of het zin heeft de interface van het gehele OS daarvoor op de schop moet. Het zou me niets verbazen als er 2 ecosystemen qua interfaces blijven bestaan en supported blijven.

Want zeker bedrijven die toch altijd redelijk conservatief zijn, en nu nog vaak de switch moeten maken van XP naar Windows 7, zullen weinig tot geen waarde hechten aan zaken zoals 'immersive applications'. Die install-base zullen en kunnen ze gewoon niet verliezen vanwege het belang van de integratie met de overige Enterprise applicaties van Microsoft.

Het kan natuurlijk ook dat Windows 8 een puur een consumenten OS wordt zoals win98, aangezien zakelijk klanten toch niet zo vaak upgraden. Maar dat lijkt me erg onwaarschijnlijk.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:45

.oisyn

Moderator Devschuur® / Cryptocurrencies

Demotivational Speaker

MueR schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 18:59:
[html]

Never gonna give you up
Never gonna let you down
Never gonna run around and desert you
Never gonna make you cry
Never gonna say goodbye
Never gonna tell a lie and hurt you

[/html]
Zoiets? Niks scriptjes. Gewoon HTML5 forms.
Werkt niet in chrome. Ik zie 2 inputvelden, de ene een textbox en de andere een dropdown.

If I had a dollar for every time I didn't know what was going on, I'd be like: "Why am I always getting all this money?!"

• Caelorum
  • Nu online
Megamind schreef op maandag 13 juni 2011 @ 11:52:
[...]

Eigenlijk is WPF natuurlijk een beetje de nieuwe trend, waar Silverlight weer een grote afkijk van heeft. Daarmee wordt het steeds makkelijk echte desktop applicaties te schrijven en eenvoudig naar een webapp te porten.
Andersom overigens ook, bij WPF kijken ze nu onderhand ook wat dingen af van Silverlight.

• XTREEMRaGE
  • Registratie: April 2003
  • Nu online

XTREEMRaGE

XTRËËM|RåGË

Is Flex (4.5) niet iets? Kan je een desktop app van maken/web app en mobile, dit voor verschillende platformen.

GöÐ, ®Ë§þËÇT åñÐ Höñöµ® | LÜ©K>SkïLL | XT®ËËM|®åGË ||Funky Monkeys || Fm

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kajel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-05 00:16

Kajel

Development in Style

Het drama Windows 8 lijkt meer voort te komen uit miscommunicatie van MS naar hun userbase, dan op grote negatieve veranderingen :) Ars Technica heeft hier een goed artikel waar gekeken wordt naar Development voor Windows 8, gebaseerd op de tot nu toe losgelaten builds. Het ziet er juist eigenlijk alleen maar rosekleuriger uit. Silverlight heeft hierin ook een grote plek.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee