[Ubuntu] Installatie op oude laptop zonder CD of USB

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJJAD
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-11-2022
Ik heb een oude laptop; een fujitsu siemens lifebook B 2562 met toutchscreen. Deze laptop is klein (10,5 inch) en kan niet opstarten van CD-rom of USB. Die optie zit niet in de bios. Ik kan alleen opstarten van een extern diskettestation of van de harddisk. Een goede opstartdiskette heb ik niet meer.

Ik heb windows xp erop draaien en ik heb een lege partitie van 10 gigabite. Hoe krijg ik Ubuntu hierop geinstalleerd? Windows mag eraf, want dit is veel te langzaam.

Ik ken Ubuntu helemaal niet. Ik wil Ubuntu 11,04 installeren Ik zat zelf te denken om eerst een dualbootsysteem te maken. Kan dat zonder dat ik moet opstarten vanaf een CD of USB? Hoe moet ik dat dan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

HDD uit je laptop halen, in een andere PC/Laptop zetten. Ubuntu installeren en de HDD weer terugplaatsen? Zo heb ik het bij een simpel nettopje (zonder DVD speler en zonder de optie om te booten vanaf USB).

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-04 21:34

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Allereerst denk ik dat gezien de leeftijd van de machine (en de daarbij horende specs) Ubuntu geen goed idee is. Sowieso zal Unity niet functioneren. Waar je wellicht meer aan hebt is Xubuntu (met XFCE ipv GNOME als desktop) of Lubuntu (met LXDE als desktop).

Daarnaast heb je ruwweg 3 opties:
1. HDD in andere machine zetten, installeren, en terugzetten
2. kijken of de netwerkkaart in je Lifebook ondersteuning heeft voor PXE (netboot)
3. Vanuit de Windows install op de notebook Ubuntu downloaden en de wubi (windows installer) gebruiken (maar die ken ik verder niet goed genoeg om daar iets zinnigs over te zeggen).

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Ah, nu ik de systeemspecs zie denk ik dat ubuntu IDD wel eens wat teveel zou kunnen zijn..

Misschien is http://www.damnsmalllinux.org/ een betere optie?

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-04 21:34

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

DSL zal zonder meer de lichtste optie zijn, maar qua bruikbaarheid zeker voor iemand die nog niet bekend is met linux een weinig prettige ervaring. Xubuntu is duidelijk zwaarder dan DSL, maar naar mijn ervaring als 'desktop OS' wel een stuk fijner om mee te werken dan DSL. Ik denk wel dat Xubuntu op de Lifebook redelijk soepel moet lopen (met uitzondering van flash), mits er voldoende RAM aanwezig is.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blorf
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-04 21:04
Als XP nog draait kun je denk ik wel je partitie verkleinen met Partitionmagic oid. Dan zou ik proberen om syslinux (http://syslinux.zytor.com...LINUX#What_is_SYSLINUX.3F) op een dos-floppy (http://www.bootdisk.com) te krijgen die vervolgens een ext? harddisk partitie kan maken naast XP. Die kun je er dan later altijd nog af trappen en de NTFS ook omzetten naar Linux.

You are in a maze of little twisting passages, all different.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJJAD
Is zie het al wel, het is een lastig verhaal. Ik kan misschien het beste de harddisk eruit halen. Ik heb alleen een usb harddisk behuizing. Volgens mij moet dat toch ook kunnen? Dan installeer ik daarop wel Ubuntu.

Zou Ubuntie 11.04 echt te zwaar zijn? Het is een PIII 700mhz 256 mb RAM

Orgineel draaide de laptop altijd op windows NT. Ik ben bang dat een Xbuntu of een andere variant het toutchscreen niet ondersteunt.

Is het ook een optie om syslinux op de harde schijf te zetten samen met de installatie bestanden, zodat ik geen externe (cardbus) CD-rom nodig heb voor de installatie? Dan kan ik de installatie op de laptop zelf doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-04 18:19
Lubuntu heeft 160 Ram nodig, dus zou je kunnen proberen.

Kijk eens voor puppy linux, puppy heeft een linux versie voor oudere hardware.
Alleen hoeveel ram je moet hebben weet ik niet.

Hier vind je meer http://distrowatch.com/ zoeken op old computers, dan zie je alle linuxxen voor oude pc's.

[ Voor 42% gewijzigd door jan99999 op 03-06-2011 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AJJAD
Ik ga Lubutu proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fd1sk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-04 09:13
Mag ik je CrunchBang Linux adviseren? Ook via distrowatch.com te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Als je nog 4 of 5 floppies hebt liggen kun je daar een Debian installatiepakket op zetten (met deze images: 3.1 of 4.0). Als je bij het installeren in het tasksel-venster niets selecteert (in ieder geval geen grafische desktop zoals KDE of gnome) krijg je een minimale installatie waardoor je snel door kunt starten naar het nieuwe systeem (waar je dan na het intikken van je wachtwoord een simpele shell krijgt en van daar uit kunt gaan installeren wat je wilt).

In principe moet je vanuit een Debian systeem naar (L)ubuntu kunnen migreren door de /etc/apt/sources.list aan te passen en dan een dist-upgrade uit te voeren. Maar het kan soms zijn dat het na de herstart niet helemaal blijkt te werken. Dan moet je weer vanaf de rescue-floppy starten, en kun je gaan proberen om binnen een shell sessie de HD te mounten, te chrooten en zo het systeem alsnog weer startbaar te krijgen.

Een andere methode is om met verschillende startbare partities te werken, zodat je nog terug kunt vallen op het reeds geïnstalleerde systeem. Je installeert eerst een minimaal Debian systeem op een kleine partitie, en maakt van daar uit met debootstrap een Ubuntu systeem klaar op een andere partitie: zie help.ubuntu.com.

Oja, laat door de installer in ieder geval een kleine partitie voor swap reserveren (2 tot 3 x de grootte van je RAM-geheugen).

[ Voor 4% gewijzigd door benoni op 08-06-2011 12:21 ]

Pagina: 1