Toon posts:

Problemen met PS3, wat te doen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-09-2022
Beste Tweakers,

Onlangs heb ik voor een prikkie een PS3 via marktplaats gekocht. Doordat de prijs erg scherp was en de verkoper niet eens beschikte over een deurbel hoopte ik al dat er niets zou zijn met het apparaat. Even snel testen of de blu-ray speler het deed door er een spel in te doen liep vlekkeloos. Veel meer testen kon dan ook niet gezien er geen controller bij zat. Ondanks twijfel het apparaat toch maar aangeschaft (had ook niet veel meer geld om uit te geven).

Na de volgende dag een controller te hebben aangeschaft bleek al snel dat het apparaat na 15 minuten spelen vastliep en crashte. Omdat alle uitgangen van het apparaat zaten verstopt met stof leek de oorzaak me duidelijk, "stof!". Na de bovenkant van het apparaat te hebben verwijderd werd dit bevestigd. Alles zat dichtgeslipt met een vieze dikke nicotine-bruine laag stof. Na het verwijderen van alle stof en het apparaat weer te hebben gesloten leek alles weer perfect te werken. Tot ik het apparaat een dag later aanzette en ik de melding kreeg dat de software corrupt was waarna deze d.m.v. een USB stick moest worden hersteld. Enfin, gedaan en vervolgens ook maar meteen de HDD van een full-format voorzien. Dit leek de oplossing te zijn totdat ik enkele dagen weer dezelfde melding kreeg of andere varianten als:
  • Corrupt data icoontje bij het plaatsen van een spel
  • Foutmeldingen bij het starten van een spel die refereren naar een probleem met de blu-ray laser.
Na contact te hebben gehad met de verkoper wat uiteraard nergens op uit liep blijven er nog 3 opties over, namelijk:
  • Zelf de PS3 repareren door wat spareparts via ebay te bestellen en handleidingen op te zoeken
  • Het apparaat aan te bieden bij een console reparateur (na geinformeerd te hebben vragen ze hier 90,- voor)
  • Het apparaat defect aan te bieden op Marktplaats
Nu zie ik er zelf redelijk tegenop om te beginnen met een reparatie wat uit kan lopen op een PS3 die helemaal niet meer werkt of waar ik ook 90+ euro voor uit geef omdat ik niet met zekerheid weet 'wat' ik moet vervangen.

Het laten repareren van een console lijkt me in eerste instantie toch wel erg duur aangezien ik voor een paar tientjes meer een 'nieuwe tweedehandse' koop.

Waardoor alleen optie 3 over blijft?

Heeft iemand van jullie misschien een optie die ik over het hoofd heb gezien of een ander advies. Ik heb namelijk geen idee wat ik het beste kan doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Nemesizz
  • Laatst online: 09-06 21:41

Nemesizz

Untouchable

Gezien je al aangaf dat er een "vieze dikke nicotine-bruine laag stof" in de machine zat, misschien dat er ook wel van die prut op de lens (of rest) van je bluray drive zit.
Gewoon schoonmaken met 96% alcohol of een ander snel verdampent middeltje.

Daarnaast, hang de hardeschijf eens in de PC (ja ik weet het, de PC herkent de schijf wel maar je kan er niet opkijken vanwege het filesystem) en test de schijf op fouten met HDTune of iets dergelijks, mogelijk is de hardeschijf beschadigt. HDTune kan wel gewoon een oppervlakte scan en zo doen, ondanks dat Windows (of Linux for that matter) zelf het filesysteem niet ondersteunen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• The Great HooD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13-09-2014
Je kan je PS3 heel zelf makkelijk maken. Zoals je al aangeeft ligt het probleem bij je blu-ray speler. Je kan deze zelf vervangen of laten doen. Multimediapoint is een erg goede speler op het gebied van PS3 maken.
En als je een 2e hands overnieuw moet kopen ben je toch ook 200 euro kwijt, hoeveel was je nu kwijt btw?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• densoN
Nemesizz schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 15:24:
Gezien je al aangaf dat er een "vieze dikke nicotine-bruine laag stof" in de machine zat, misschien dat er ook wel van die prut op de lens (of rest) van je bluray drive zit.
Gewoon schoonmaken met 96% alcohol of een ander snel verdampent middeltje.

Daarnaast, hang de hardeschijf eens in de PC (ja ik weet het, de PC herkent de schijf wel maar je kan er niet opkijken vanwege het filesystem) en test de schijf op fouten met HDTune of iets dergelijks, mogelijk is de hardeschijf beschadigt. HDTune kan wel gewoon een oppervlakte scan en zo doen, ondanks dat Windows (of Linux for that matter) zelf het filesysteem niet ondersteunen.
Ik ga even kijken of ik een 2,5" bracket kan regelen, bedankt! Kan je een flesje met 96% ook in een reguliere winkel kopen of moet ik daarvoor naar een 'speciaalzaak'.
Je kan je PS3 heel zelf makkelijk maken. Zoals je al aangeeft ligt het probleem bij je blu-ray speler. Je kan deze zelf vervangen of laten doen. Multimediapoint is een erg goede speler op het gebied van PS3 maken.
En als je een 2e hands overnieuw moet kopen ben je toch ook 200 euro kwijt, hoeveel was je nu kwijt btw?
Je bedoelt dus het vervangen van de gehele blu-ray speler? Mocht ik er met de tip van Nemesizz niet uitkomen zal ik eens kijken naar multimediapoint.

Ik was trouwens 120,- kwijt voor een ps3 80gb zonder controllers en met het spel CoD:BO

[Voor 24% gewijzigd door densoN op 03-06-2011 15:43]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:54
densoN schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 15:40:
[...]

Ik ga even kijken of ik een 2,5" bracket kan regelen, bedankt! Kan je een flesje met 96% ook in een reguliere winkel kopen of moet ik daarvoor naar een 'speciaalzaak'.
Gewoon even naar de kruidvat (of andere drogist) gaan. Hoe meer % alcohol hoe beter (overige is namelijk water).

Edit: Waarom zou je trouwens een 2,5" bracket halen? Je kan hem gewoon even onderin je kast leggen.

[Voor 11% gewijzigd door D4NG3R op 03-06-2011 15:43]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0Henk 'm!

• densoN
Gaan we doen!

Ik heb helaas geen desktop :-)

[Voor 22% gewijzigd door densoN op 03-06-2011 15:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• densoN
Waar ik al bang voor was is gebeurd, na het uit elkaar halen van de PS3 en het schoonmaken van de blu-ray lens leest de drive helemaal geen spellen maar. Ook wanneer ik een spel in de drive plaatst en het spel naar binnen wordt getrokken blijft hij nog 3 seconden langer doorgaan met nagenoeg hetzelfde geluid wat je hoort als de disc naar binnen gaat. Ik heb dan ook sterk het vermoeden dat ik tijdens het demonteren mogelijk iets heb verplaatst wat niet vanzelf terug gaat (heb wat aan wieltjes lopen draaien etc.) Jullie kunnen zeker ook niet op basis van de onderstaande foto zien of ik iets over het hoofd zie:

[Voor 8% gewijzigd door densoN op 03-06-2011 21:18]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Alle flatcables wel goed aangesloten op het loopwerk?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• densoN
F4T4L_3RR0R schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 21:21:
Alle flatcables wel goed aangesloten op het loopwerk?
De flatcables heb ik niet los gehaald (behalve degene nodig om de drive los te halen) en zitten ook nog stevig vast. Ik ben vergeten te vermelden dat ik de eerste keer veel gekloot had omdat ik de drive had ontkoppeld met een spel erin (stom stom stom). Na het verwijderen van het spel en de drive te hebben teruggeplaatst zat er een plastic pin (op foto midden onder) in het midden voor de ingang van de drive waardoor er geen discs meer in konden. Door wat te schuiven met de mechanismes ging dat weer omlaag en werden discs weer gewoon naar binnen gehaald en leek alles te werken, op het lezen van de disc na dus.

Multimediapoint vraagt overigens 75 euro voor het vervangen van de blu-ray laser, dan kan ik voor 15 euro meer beter de reparateur om de hoek raadplegen aangezien zij dezelfde garantie bieden.

Wanneer ik dat verticale balkvormige stuk plastic (helemaal rechts) naar boven schuif zie ik dat het loopwerk aan diezelfde kant omhoog komt. Doe ik hetzelfde met dat gelijkwaardig stuk aan de linker kant is er geen beweging in te krijgen (geen idee of dit enigzins duidelijk overkomt, zo niet ga ik wel met paint aan de gang).

[Voor 37% gewijzigd door densoN op 03-06-2011 22:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-06 13:48
offtopic:
Heb even aan wat wieltjes gedraait? :') Wist je waar ze voor dienden? Zomaar ergens even aan gaan draaien vind ik namelijk nogal kansloos. De laatste keer dat ik dat deed, gewoon even ergens aan draaien, was vanaf dat moment aan mijn ex.

Waarom heb je niet eerst even op Google een howto opgezocht? Stukken makkelijker en dan kun je tenminste stap voor stap iets doen. Nu ga je overal aan draaien terwijl je blijkbaar niet weet of het kwaad kan.

[Voor 11% gewijzigd door RedHat op 03-06-2011 22:45]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• densoN
RedHat schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 22:42:
offtopic:
Heb even aan wat wieltjes gedraait? :') Wist je waar ze voor dienden? Zomaar ergens even aan gaan draaien vind ik namelijk nogal kansloos. De laatste keer dat ik dat deed, gewoon even ergens aan draaien, was vanaf dat moment aan mijn ex.

Waarom heb je niet eerst even op Google een howto opgezocht? Stukken makkelijker en dan kun je tenminste stap voor stap iets doen. Nu ga je overal aan draaien terwijl je blijkbaar niet weet of het kwaad kan.
Mijn fout, ik heb niet vermeld dat ik een video instructie heb gevolgd voor het demonteren en schoonmaken van de blu-ray lens. Omdat ik echter aan de slag ging met een drive waar nog een spel in zat kwam de lock pin naar boven. Hierna kon ik er geen disc meer in de drive plaatsen waarna ik wederom alles kon openen. Nu draaide ik 'uiteraard voorzichtig' aan alle mechanisme's om zo de 'lock pin' weer omlaag te krijgen.

Mocht je naast kritiek ook een tip hebben hoor ik het graag!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09-06 13:48
Ik had al een tip gegeven:
Waarom heb je niet eerst even op Google een howto opgezocht? Stukken makkelijker en dan kun je tenminste stap voor stap iets doen
Dit kun je natuurlijk nog steeds doen. Even kijken waar de dingen waar jij aan gedraaid hebt voor dienen dan kun je iig bepaalde zaken uitsluiten.

Voor de rest, waarmee heb je de lens schoongemaakt?
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee