Toon posts:

Van 2,4Ghz ineens naar 1,6Ghz?

Pagina: 1
Acties:

• K1pc0rn
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
Ik heb laatst een nieuw moederbord in m'n PC gezet, maar nu geeft mijn Intel Core 2 Quad Q6600 ineens maar 1,6Ghz (1600Mhz) in plaats van de normale 2,4Ghz (2400Mhz)
Hij is dus ge-underclocked (toch?)
Hoe kan dat?
En hoe kan ik dat terug draaien naar 2,4Ghz?

Ook al speel ik DiRT 3, hij blijft 1,6Ghz.
Het is dus niet een energie besparende modus.

Intel Core 2 Quad Q6600
Ocz ModXstream 500 Watt
Corsair Value 4GB ddr3 1333Mhz Ram.
Sapphire HD5770 1GB
Asrock G41 GS3 moederbord.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je in de bios je multiplier e.d goed ingesteld? Dat lijkt me handig om eerst eens naar te kijken.

• Hoite
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23-05 13:10

Hoite

Goed verhaal

Speedstep of iets dergelijks uitgezet in je BIOS?

Lekker kort.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:26
Ik denk dat een BIOS reset makkelijker is. De TS lijkt mij niet bekend met Multipliers ect.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

D4NG3R schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 22:36:
Ik denk dat een BIOS reset makkelijker is. De TS lijkt mij niet bekend met Multipliers ect.
Ach, je kunt altijd nog de manual lezen natuurlijk.

• K1pc0rn
  • Niet online
Als ik de PC opstart, kan ik op F6 drukken, en dan doet ie een Bios Flash.
Ik weet niet wat een multiplier is, maar dat kijk ik wel ff in de manual.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Een biosflash is niet wat je moet doen. Je moet gewoon naar de bios toe, dat is meestal F2 of DEL

• K1pc0rn
  • Niet online
Maar D4NG3R had het over een Bios reset.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het kan beiden, BIOS reset is misschien het snelst maar ik zou gewoon even naar de multiplier kijken, is eenvoudig te vinden in het bios.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Een biosreset is niet hetzelfde als een biosflash.

Een biosreset zou ik niet aanraden, omdat je dan ook al je andere instellingen kwijt bent, en dit waarschijnlijk makkelijk te verhelpen is door de instellingen door te lopen.

• K1pc0rn
  • Niet online
Zal morgen een fotootje uplouden hoe de Bios bij mij eruit ziet. Weet namelijk niet precies waar het staat.

• Erwinvz1
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:10
Misschien een tip:
- Download CPU-Z.
- Maak een screenshot van de Tab "CPU"
Dan kunnen denk ik, de meeste tweakers je de oplossing vertellen welke instelling er anders moet.

• K1pc0rn
  • Niet online
Zal ik morgen doen.
Kga nu slapenn :z

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

Thandor

SilverStreak

Om even wat informatie te geven over hoe de klokfrequentie van jouw processor bepaald wordt: je hebt een front side bus (FSB) van 266MHz die quadrupled is. Dat wil zeggen dat deze bandbreedte-technisch effectief op 1066MHz kan verwerken. De multiplier van de processor zal deze FSB (nouja, eigenlijk de system clock maar die is gelijk aan de front side bus) vermenigvuldigen. Jouw processor moet op 2.4GHz draaien en heeft daarmee een multiplier van 9x (want 9x266MHz = 2400MHz). Omdat je op 1600MHz draait is het aannemelijk dat jouw multiplier op 6x (wat de laagst mogelijke setting is met jouw CPU) staat.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Nielson
  • Laatst online: 18:33
Volgens deze screenshot uit een ander topic van K1pc0rne staat de multiplier idd op 6 ingesteld:

[Voor 31% gewijzigd door Nielson op 02-06-2011 23:32]

• K1pc0rn
  • Niet online
Dus die 'Ratio CMOS Setting' moet ik op 9 zetten??

• Anoniem: 327097
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
K1pc0rn schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 23:34:
Of op 5 als je dat wilt

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

Thandor

SilverStreak

K1pc0rn schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 23:34:
Veel succes ;). Deze 'ratio' kan alleen op 6, 7, 8 of 9 gezet worden met deze CPU. Lager kan simpelweg niet en hoger is alleen mogelijk bij snellere CPU's die standaard al sneller lopen (zoals de Q6700 bijvoorbeeld).

[Voor 18% gewijzigd door Thandor op 02-06-2011 23:39]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Anoniem: 327097
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Thandor schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 23:39:
[...]

[...]

Veel succes ;). Deze 'ratio' kan alleen op 6, 7, 8 of 9 gezet worden met deze CPU. Lager kan simpelweg niet en hoger is alleen mogelijk bij snellere CPU's die standaard al sneller lopen (zoals de Q6700 bijvoorbeeld).
Tja het getalletje 5 was random gekozen.

Het gaat me er gewoon omdat de topic starter deze informatie over zijn CPU ook op internet had kunnen vinden. Wel moet ik erbij zeggen dat ik uitleg goed en duidelijk vind over de multiplier.

Daarnaast had de TS net zo goed meteen die "ratio" kunnen veranderen ipv eerst te vragen of dit de oplossing zou zijn... dan doen tweakers toch

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:43
Anoniem: 327097 schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 00:30:
[...]Daarnaast had de TS net zo goed meteen die "ratio" kunnen veranderen ipv eerst te vragen of dit de oplossing zou zijn... dan doen tweakers toch
Als je niet weet wat je doet, moet je niet zomaar getalletjes gaan veranderen imo.
Zeker niet gelijk 50% hoger (ook al mis je toevallig ook 50% mhz)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:44
Weet je wel zeker dat je CPU altijd op 1600MHz (6*266) draaid? Het is namelijk heel normaal gedrag en hij spring alleen naar 2400MHz (9*266) onder load.

Als jij tijdens het spelen naar je desktop switched zal hij al naar 1600MHz springen.
Probeer het eens met Orthos en zet CPU-Z aan voordat je wijzigingen in je bios maakt en met een onstabiel systeem eindigt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• K1pc0rn
  • Niet online
Heb de Processor 100% belast (bij taakbeheer en Speedfan stond 100%)
en toen heb ik in CPU-Z gekeken, maar hij blijft maar 1600Mhz (hij verandered wel af en toe naar 1599,9Mhz etc)
En trouwens, m'n snelheid van mijn RAM geheugen klopt ook niet helemaal.
hij staat op 1066Mhz in plaats van 1333Mhz, ik kan het niet hoger zetten in de BIOS, want daar staat hij al op z'n hoogst

[Voor 35% gewijzigd door K1pc0rn op 03-06-2011 19:35]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19:39

Mavamaarten

Omdat het kan!

Zet je multiplier dan op 9 ?
6*266 = 1600 Mhz (wat je nu draait)
wil je weer 2400 Mhz draaien, zet hem op 9 (9*266 = 2400 Mhz)

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0Henk 'm!

• K1pc0rn
  • Niet online
Hij staat nu weer op 2,4Ghz, Bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Berreber
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 12-02 13:16
en over je ram, heb je dual channel? zoja is er misschien een dimm die een lagere clocksnelheid heeft?
zoja, zet ze dan eens in single channel, dan word hij weer 1333mhz, alleen je overall snelheid word lager
(ik beveel dus aan om hem dan in dual channel te laten/zetten)

If it ain't broke, don't fix it

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee