Toon posts:

RAID1 configuratie van slag na opstarten met USB HD / stick

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik zit met een vreemd probleem (althans voor mij een vreemd probleem).

Mijn PC heeft als moederbord de ASUS P5KR en daarin heb ik 3 harde-schijven.

1 harde-schijf als c-schijf (voor windows en overige programmatuur) en 2 identieke harde-schijven die ingericht zijn als RAID1 (op de SATA-aansluitingen).en dat is schijf-letter E (de D-schijf is de DVD Writer).

Indien ik mijn PC opstart terwijl er een USB-stick in zit of een USB-HD aangekoppeld is, dan raakt de RAID1-configuratie van slag.
Als je dan in Windows kijkt zit je bij Disk Management niet meer 2 harde-schijf, maar 3.

Ook in de BIOS is dan te zien dat de sata-config niet meer ingericht is als raid, maar dan zie je daar ook de beide individuele schijven die eerst dus de RAID vormden.

Als de PC dan opnieuw opgestart wordt, dan wil windows chkdsk uitvoeren en als je dat toelaat verlies ik data, recente data is dan gewoon weg.

Herkent iemand dit probleem en wat is hier de opslossing voor (behalve dan geen USB-stick en / of USB-HD gekoppeld te hebben bij het booten van de PC, maar dat is niet handig)

Indien er meer info nodig is, hoor ik dat graag (bijvoorbeeld BIOS-versies ed).

Verwijderd

Je gebruikt Intel MatrixStorage RAID engine? Kun je dat verifiëren met AS SSD screenshot?

Als je de losse hardeschijven ziet dan betekent dat dat er geen drivers actief zijn die de losse schijven verbergen en er een 'fakeRAID' van maken wat normaal hoort te gebeuren.

Mag ik verder aannemen dat je de RAID1 als een poor mans backup gebruikt, of heb je nog een backup van de bestanden? Je weet dat als je geen backup hebt je veel beter losse disks als origineel+backup kunt gebruiken dan een RAID1 zonder backup?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 21:18:
Je gebruikt Intel MatrixStorage RAID engine? Kun je dat verifiëren met AS SSD screenshot?

Als je de losse hardeschijven ziet dan betekent dat dat er geen drivers actief zijn die de losse schijven verbergen en er een 'fakeRAID' van maken wat normaal hoort te gebeuren.

Mag ik verder aannemen dat je de RAID1 als een poor mans backup gebruikt, of heb je nog een backup van de bestanden? Je weet dat als je geen backup hebt je veel beter losse disks als origineel+backup kunt gebruiken dan een RAID1 zonder backup?
Ik ken de tool AS SSD niet, maar heb even gegoogled. Van de naam en van de uitleg op internet lijkt het mij dat dit een tool is voor SSD drivers en die heb ik er niet in zitten (zijn normale HD's van Samsung).

Is het screenshot dan alsnog nuttig?

Ik gebruik RAID1 uiteraard NIET als poor mans backup, ik backup ook periodiek d.m.v. SynPro naar een externe USB HD.

Wat mij in het verhaal zo verbaast is dat de instellingen in de BIOS m.b.t. de RAID configuratie vernaggeld worden indien bij het booten van de PC er een USB-stich of USB-HD aan de computer gekoppeld zit.

Hoe is het in vredensnaam mogelijk dat je BIOS-instellingen over de zeik gaan bij het booten als er een USB-stich of HD gekoppeld zijn.
Zonder dit is er NOOIT een probleem.

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:40
Heb je het probleem nog steeds als je USB Legacy Support in de bios op Disabled zet?

Verwijderd

AS SSD is een populaire tool voor het benchmarken van SSDs, maar voor de functie waarvoor ik je hem aanraad is omdat je dan kunt zien welke drivers actief zijn. Je hoeft niet de eigenlijke benchmark te draaien gewoon het programma te openen en daarvan een screenshot te maken; linksboven staat dan de driver afgebeeld.

Intel onboard RAID = FakeRAID, waarmee wordt bedoeld dat de BIOS firmware enkel voor het booten nodig is en daarna het een normale SATA controller is. De RAID drivers doen vervolgens het werk. Allereerst verbergen die de twee losse disks en daarnaast maken die een nieuwe virtuele SCSI-schijf aan wat dan de RAID array is. Als om welke reden dan ook die drivers niet werken of actief zijn, zie je dus gewoon twee losse disks. Dat is ook wat je ziet als je een non-Windows OS opstart zoals Linux.

Het is wel vreemd dat je USB stick invloed hierop heeft; daar heb ik niet zo snel een antwoord op. Maar uitvogelen welke drivers actief zijn op het moment dat je losse disks ziet is een goed begin, vandaar de vraag om een AS SSD screenshot.

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 23:41:
Heb je het probleem nog steeds als je USB Legacy Support in de bios op Disabled zet?
Helaas wel ja.

Ik was na wat speurwerk op het internet deze optie al tegenkomen als mogelijke oorzaak als dit op enabled staat.

Helaas het op disabled zetten heeft niet mogen baten.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 01:54:
AS SSD is een populaire tool voor het benchmarken van SSDs, maar voor de functie waarvoor ik je hem aanraad is omdat je dan kunt zien welke drivers actief zijn. Je hoeft niet de eigenlijke benchmark te draaien gewoon het programma te openen en daarvan een screenshot te maken; linksboven staat dan de driver afgebeeld.

Intel onboard RAID = FakeRAID, waarmee wordt bedoeld dat de BIOS firmware enkel voor het booten nodig is en daarna het een normale SATA controller is. De RAID drivers doen vervolgens het werk. Allereerst verbergen die de twee losse disks en daarnaast maken die een nieuwe virtuele SCSI-schijf aan wat dan de RAID array is. Als om welke reden dan ook die drivers niet werken of actief zijn, zie je dus gewoon twee losse disks. Dat is ook wat je ziet als je een non-Windows OS opstart zoals Linux.

Het is wel vreemd dat je USB stick invloed hierop heeft; daar heb ik niet zo snel een antwoord op. Maar uitvogelen welke drivers actief zijn op het moment dat je losse disks ziet is een goed begin, vandaar de vraag om een AS SSD screenshot.
Oke, duidelijk verhaal.

Vanavond zal ik even die sofware installeren en de screenshot plaatsen.
Pagina: 1