Toon posts:

Bromfiets omkeuren naar snorfiets

Pagina: 1
Acties:

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:17
ik heb een Tomos gekregen, een bijna nieuwe brommer :)
erg fijn natuurlijk maar ik was eigenlijk opzoek naar een snorfiets!

nu lees ik op de site van het RDW dat het mogelijk is om je Brommer om te keuren naar een snorfiets, maar er staan nergens kosten vermeld en wat er wel vermeld word is dat er geen "verwijderbare begrenzingen op het voertuig aanwezig mogen zijn" .

nu is het bij mijn weten zo (toen ik 16 was) dat een tomos zijn snelheid bepaald werd door de uitlaat, maar ik kan me niet voorstellen dat een ander uitlaatje mij een typegoedkeuring oplevert
heeft er een tweaker ervaring met het keuren van brom/snor fietsen bij het RDW?

kan vandaag het RDW niet bellen , dus vandaar dat ik het hier ook even vraag :)

• Vorak
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
koop een goedzittende helm, spendeer daar iets meer aan en voer em niet af. dan heb je een fijne brommer waar je lang plezier van hebt. bovendien ben je nog sneller op de plaats van bestemming ook

• Reloader
tja, die helm zit me gewoon even tegen en haast heb ik niet.. k vertrek meestal optijd :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:11
Uitlaat afknijpen/prop en eventueel luchtinlaat afknijpen, dan loopt hij wel rond de 25 denk ik.
Als alle andere eisen (licht,claxon) ook in orde zijn, en het kan volgens de RDW, dan zou ik niet zien waarom je niet een nieuw kenteken krijgt?

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Reloader schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 16:00:

nu lees ik op de site van het RDW dat het mogelijk is om je Brommer om te keuren naar een snorfiets, maar er staan nergens kosten vermeld en wat er wel vermeld word is dat er geen "verwijderbare begrenzingen op het voertuig aanwezig mogen zijn" .
Hmm, is dat zo? Een collega van me heeft zo'n Chinese namaak Vespa gekocht van AGM waar gewoon een stekkertje losgetrokken kan worden ergens onder de seat, waardoor hij ineens 50 rijdt ipv 25. Als dat bij nieuwe modellen mag, waarom zou dat dan bij "downtunen" niet mogen?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Eärendil
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:34
Op de wiki van het tomosforum staat een lijst met verschillen: http://wiki.tomosforum.nl...or_en_Brom_Tomos_Verschil

Naast de uitlaat o.a. ook de timing van de ontsteking, een grotere verbrandingskamer op de een snorfiets voor een lagere compressie en een andere carburateur.

“If debugging is the process of removing software bugs, then programming must be the process of putting them in.” — Edsger W. Dijkstra

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reloader
Grrrrrene schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 07:45:
[...]

Hmm, is dat zo? Een collega van me heeft zo'n Chinese namaak Vespa gekocht van AGM waar gewoon een stekkertje losgetrokken kan worden ergens onder de seat, waardoor hij ineens 50 rijdt ipv 25. Als dat bij nieuwe modellen mag, waarom zou dat dan bij "downtunen" niet mogen?
op het formulier staat dat
- U dient bij de aanvraag een bijlage toe te voegen waarin duidelijk is aangegeven hoe de snelheidswijziging
tot stand is gebracht.
- Met betrekking tot maatregelen tegen opvoeren van bromfietsen is voldaan, indien er geen tijdelijke
begrenzingen zijn aan gebracht ten aanzien van de maximumsnelheid.
- De gasklep dient volledig te kunnen worden geopend, waarbij de inlaat volledige doorstroming heeft.
- Schakelbare toerentalbegrenzers zijn niet toegestaan.
- U dient bij de keuring de kentekendelen te overleggen.
Het kentekenbewijs dient te zijn tenaamgesteld.
dus het lijkt mij dat met een uitlaatje vervangen het probleem niet opgelost is....
Eärendil schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 07:47:
Op de wiki van het tomosforum staat een lijst met verschillen: http://wiki.tomosforum.nl...or_en_Brom_Tomos_Verschil

Naast de uitlaat o.a. ook de timing van de ontsteking, een grotere verbrandingskamer op de een snorfiets voor een lagere compressie en een andere carburateur.
ik heb ook al ergens gelezen dat door t veranderen van de carburateur en t inlaatspruitstuk dat je een heel eind moet komen... de ontsteking schijnt om te schakelen te zijn.. maar ik vraag me af of zo'n RDW keuring het ding op de bank zet en kijkt hoe hard dat hij loopt

of dat ze hem half uit elkaar draaien en gaan kijken naar je cilinderkop, carburateur en andere dingetjes

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Meisje!

Ga naar een random brommertoko en vraag het wat je moet doen? Desnoods bellen met de RDW? Aangezien vandaag bellen wel weer mogelijk is :+

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Er zijn ook brommers waar het verschil zit in een busje in de automaat, als brommer lopen ze zuiniger dan als snorfiets.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reloader
Touchdomex schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 09:41:
Ga naar een random brommertoko en vraag het wat je moet doen? Desnoods bellen met de RDW? Aangezien vandaag bellen wel weer mogelijk is :+
dat ben ik zeker van plan :) zo eerst even ophalen ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10:34
Van het internet geplukt... een officieel antwoord van de RDW op eenzelfde vraag:
Zowel een bromfiets als een snorfiets (bromfiets met beperkte snelheid) zijn volgens de wet een bromfiets. Het kenmerkende verschil is de maximale constructiesnelheid. Bij een snorfiets is deze 25 km/uur en bij een bromfiets 45 km/uur. Als u de constructiesnelheid wilt laten wijzigen, dan kan dit alleen als er al een kentekenbewijs voor uw voertuig is uitgereikt.

Verder moet het omgebouwde voertuig volledig voldoen aan een bestaande typegoedkeuring. Uitzondering hierop is als de bromfiets voor 01-01-1974 in gebruik is genomen. Via een keuring moet blijken of dit inderdaad het geval is. Als u deze ombouw wilt laten doen is het dus verstandig om bij de fabrikant of de in Nederland gemachtigde importeur na te vragen of er wel een typegoedkeuring voor het omgebouwde voertuig bestaat.

Bij de keuring stelt de RDW ook de werkelijke DET (Datum Eerste Toelating) vast. De medewerker van het keuringsstation kan u vragen om een verklaring van de fabrikant of zijn in Nederland gemachtigde importeur, een rekening of een ander betrouwbaar document te overleggen waaruit de eerste in gebruikname blijkt.

Telefonisch een keuringsafspraak maken
Het telefoonnummer is: 0900-0739 ( 0,10 euro p/m). De medewerkers van de RDW-keuringsstations zijn telefonisch bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 08.30-12.15 uur en 13.00-16.45 uur.

Bij het maken van de telefonische afspraak moet u het Voertuig Identificatie Nummer (VIN = chassis- of framenummer) en de verdere gegevens van het betreffende voertuig bij de hand te hebben.

Keuringsafspraak maken via internet
U kunt ook via internet een keuringsafspraak maken. Via deze link komt u direct op de juiste pagina terecht. Hier vindt u ook een overzicht van de gemiddelde wachttijden per keuringsstation. Let op! Voor aanhangwagens, opleggers en bromfietsen gelden andere wachttijden dan in het overzicht staan vermeld.

Door te klikken op de kalender achter het betreffende keuringsstation, krijgt u een formulier te zien voor het aanvragen van een keuring. Deze moet u invullen en verzenden. Binnen 1 werkdag stelt de RDW u per e-mail op de hoogte van de datum en de tijd van de afspraak.

Als u een keuringsaanvraag doet is deze pas definitief wanneer per reguliere post een schriftelijke bevestiging van de RDW is ontvangen.

Kosten

De kosten voor een wijziging van de constructiesnelheid bedragen minimaal ? 42,00.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben genformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
Wat ik daar sowieso uit opmaak is dat het volledig van brommer-model afhankelijk is of je deze kan laten terug keuren... Bestaat er voor dat model geen snorfiets-goedkeuring dan heb je blijkbaar gewoon pech. Nu zal dat met die Tomos volgens mij geen problemen opleveren, want beide uitvoeringen zijn volgens mij praktisch hetzelfde. Maar het 'terugvoeren' moet dan nog altijd op de juiste manier gedaan worden, het simpel afknijpen van het vermogen is daar geen onderdeel van. De brommer moet technisch gezien hetzelfde worden als de versie die als snorfiets wordt verkocht. Nogmaals, het is een Tomos dus dergelijke onderdelen zullen vrij goed verkrijgbaar zijn.

En de kosten staan er ook bij vermeld... bericht is van 2008 overigens, dat zal dus eventueel wat hoger kunnen liggen.

[Voor 13% gewijzigd door MicGlou op 03-06-2011 10:23]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 09:08

unclero

Kona EV ftw \o/

Gewoon met de brommer naar de brommerdealer "Goh, kan ik deze inruilen voor een leuk snorfietsje?"

Moeilijker moet je het jezelf niet maken ;).

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Reloader
tja denk dat inruilen / verkopen toch de beste oplossing is
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee