Toon posts:

standaard DTS/ DD 5.1 signaal uit geluidskaart

Pagina: 1
Acties:

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

Topicstarter
ik heb een logitech Z5500 die ik aansluit via de optisch op de onboard geluidskaart van mijn moederbord (asus supercomputer) maar het probleem is dus eigenlijk een bekend probleem met de Z5500 en dat is de nogal overijverige subwaffer als hij werkt via de analoge aansluitning of via de optish/coax in standaard tweekanaals. zodra de reciever een DD of DTS signaal binnekrijgt is het ineens stukken beter en is het veel neutraler.
ik weet dat er geluidskaarten bestaan die gewoon standaard "windows" geluid van bijvoorbeeld winamp on-the-fly kunnen omzetten naar een DTS/DD signaal. probleem is alleen dat het woud van geluidskaarten bijna niet te overzien en alle funcites hebben op die kaarten op elk merk hebben dankzij de marketingafdeling een andere naam gekreken of is gewoon zinloos marketinggelul waar je niks aan hebt. ik heb dus nog niet echt zeker gevonden wat ik moet hebben. waarschijnlijk ook omdat ik niet weet wat WEL de goede benamingen zijn voor zulke functies.

zijn er kaarten die nog enigsinds betaalbaar zijn die on the fly een DTS/DD signaal kunnen maken zodat de reciever constant in meerkanaals blijft werken? ook voor games zou dat een bijzonder positieve aanvulling zijn gezien die ook maar in stereo draait momenteel.

Never attribute to malice what you can attribute to ignorance.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is voor vragen over hardware dat niet in andere fora van GoT thuishoort. Deze vraag gaat over het linken van audiodevices. Dat hoort dus vierkant in Audio & HiFi :o

Move OH -> AH

Soittakaa Paranoid!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
dion_b schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 13:33:
Overige Hardware is voor vragen over hardware dat niet in andere fora van GoT thuishoort. Deze vraag gaat over het linken van audiodevices. Dat hoort dus vierkant in Audio & HiFi :o

Move OH -> AH
:$

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03:07

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

Je zoekt een geluidskaart met Dolby Digital Live of DTS Connect. Beide doen hetzelfde, maar de ene stuurt bitstream Dolby Digital en de andere DTS uit. Ik weet niet wat je betaalbaar vind, maar voor een euro of vijftig heb je zeker te weten al zo'n kaart. De Asus Xonar-reeks heeft sowieso kaarten met deze techniek en ook Club 3D had/heeft de Agrippa in een Dolby Digital versie én een versie met beide methoden. Creative zou ik even niet meer naar kijken aangezien die drivers nogal problemen willen geven met Windows 7.

DTS en DD 5.1 hebben een dedicated .1 signaal. Dus een signaal wat alleen door de subwoofer weer wordt gegeven. Grote kan dat een kaar met DTS Connect of DD Live dat signaal ook niet lekker op gaat pakken vanaf 2.0. Want on-the-fly DTS of DD maken gaat wat anders in zijn werk dan een reeds bestaande track afspelen. Wellicht dat de crossover van de subwoofer te hoog staat waardoor de subwoofer alles vanaf bijvoorbeeld 150 Hz al afspeelt. Iets wat je nu eenmaal krijgt met dit soort setjes waarvan de satellieten geen laag weer kunnen geven en de subwoofer dat op moet vangen.

[Voor 35% gewijzigd door FeaR op 03-06-2011 23:07]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-06 14:49
DD Live en DTS Connect zijn inderdaad opties (Auzentech is een goede), maar ik zou eerst maar eens kijken of je niet simpelweg het volume van je LFE-kanaal te hoog hebt staan.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
ik heb inmiddels op advies een auzentech gekocht en die werkt perfect. zal in de loop van de week eens een review erbij zetten.

LFE staat zeker niet te hoog, probleem bij deze set is dat die gewoon niet laag genoeg gaat, ding kan tot 60% en gaat dan direct naar 0% en zonder middenweg. even klooien met weerstandje kan dat oplossen maar de bug in de PCM/analoog decodering los je daar nog steeds niet mee op, omschakelen naar DTS/DD werkt echter wel en werkt tot zover ook uitstekend. zelfs youtube heeft DTS ineens O-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-06 03:51

Cidious

The Bloody Gent

Het grootste probleem van de Z5500 ligt in de crossover frequentie.. die staat vast op 150Hz.. naar mijn idee hoort de subwoofer dit soort frequenties NIET de doen.. maar bij gebrek aan een fatsoenlijke frontspeakers op de set die een goed midden neer kunnen zetten is dit noodzakelijk omdat je anders gewoon een heel stuk mist..

Ik ben zelf ook in het bezit van een Z5500 en ben blij dat ik nu eindelijk weer ruimte heb voor een fatsoenlijke Losse receiver met losse speakers en een aparte actieve sub.. Heb al geprobeerd of ik hardwarematig de crossover frequentie van de sub kon aanpassen en er 2 andere fronts aan kon hangen die wel een wat breder frequentie bereik hebben. Maar dit bleek met de kennis die ik van audio elektronica heb onmogelijk.

De Z5500 set is een prachtige set voor elektronische muziek zonder al te veel middentonen en voor films. Maar voor muziek van een beetje kwaliteit is het echt een onding.

Hou hem nu zelf lekker om op te gamen.

Oh en als je de Z5500 digitaal aansluit en je de Center en de Surround volumes naar 80% gooit en het Subwoofer volume naar zo'n 20% gooit dan is de verhouding tussen de speakers best in orde vind ik zelf. Ook zonder DTSC of DDL signaal (hier ben ik namelijk geen fan van. Om eerst nog weer een convertering slag te doen over mijn geliefde 24-bits 96Khz FLAC files).

R9 5800X3D + MEG X570s Unify-X MAX + RX 6900XT + 32GB Crucial 3800cl16

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Verdicampo
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-06 10:19
Ongeveer mijn probleem, beetje anders. Ik heb een receiver waarvan een IC stuk is; hierdoor werken alleen de digitale ingangen naar behoren. Omdat ik vanaf mijn laptop toch meerkanaals digitaal uit wilde sturen heb ik (beetje tegen m'n zin in, want ik mag het merk niet zo) een sweex geluidskaart gekocht.
Dit is em: pricewatch: Sweex 7.1 External USB Sound Card

Doet precies wat ie moet doen, prima apparaatje, en niet duur! Aangesloten via optisch. Bij muziek stuurt ie stereo door, bij films/series gewoon het digitale formaat die m'n receiver dan decodeert. Ideaal!

[Voor 12% gewijzigd door Verdicampo op 05-06-2011 16:15]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Topicstarter
probleem bij die sweeks dingen en bij de onboard optische uit die ik al had is dat games en dergelijke gewoon in 2.0 blijven hangen ook al is er 5.1 signaal. en als er een 5.1 PCM signaal uitkomt pakt ie dat gewoon verkeerd op, een DD of DTS signaal doet hij wel zonder de bassen zwaar te oversturen.

gelukkig is het nu opgelost doordat de reciever nu altijd een DTS signaal krijgt en ook keurig regelbaar in de software van de kaart.

als ik ooit weer de centen heb om 300+ voor een reciever af te tikken en nog een veelvoud daarvan voor een 5 tal speakers en een sub doe ik dat zeker wel. echter ben ik nog bezig om een complete auto op te bouwen en gaat daar al het geld in zitten.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee