Hallo beste Linux gebruikers.
Ik heb even wat zeer basale hulp nodig.
Ik begrijp niet hoe ik in Linux de locatie van de te maken image file moet opgeven.
Ik moet een image maken van een gecrashte hdd van een laptop. Na wat zoeken lijkt ddrescue daar erg geschikt voor.
Dit prog staat reeds op mijn recente cd van Parted Magic.
Ik ben vooraf aan het testen, want het moet straks zo snel mogelijk gebeuren.
In Parted Magic kan ik makkelijk schijven mounten en de namen sda1 ed noteren.
Volgens mij moet ik een terminal scherm openen, daar kan ik ddrescue in runnen.
faq/man van ddrescue heeft oa als voorbeeld: "ddrescue /dev/hdc hdimage logfile"
Waar ik tegen aanloop is dat volgens mij de file hdimage dan op de tijdelijke ramdisk van Parted Magic gaat komen.
In Dos zou ik gewoon het pad voor de filenaam zetten:
"ddrescue /dev/hdc /dev/hdb/hdimage logfile"
Maar dat wordt niet geaccepteerd. Ik denk omdat "ddrescue /dev/hdc /dev/hdb" een clone op een andere hdd maakt. Hij waarschuwt dat de drv gaat overschrijven.
In dos zou ik dan naar de doel dir gaan en daar prog starten.
d: enter , cd \backup enter
en daar "c:\....\ddrescue /dev/hdc hdimage logfile" doen
De functie cd heb ik gevonden, maar ik zie niet hoe ik in de terminal van drive moet wisselen en hoe ik het pad van ddrescue kan vinden.
De hulp van ddrescue en via google div Linux Newbie dingen doorgelezen, maar zie niks nuttigs.
Er zal vast wel een handige(r) manier zijn.
Help!
Ik heb even wat zeer basale hulp nodig.
Ik begrijp niet hoe ik in Linux de locatie van de te maken image file moet opgeven.
Ik moet een image maken van een gecrashte hdd van een laptop. Na wat zoeken lijkt ddrescue daar erg geschikt voor.
Dit prog staat reeds op mijn recente cd van Parted Magic.
Ik ben vooraf aan het testen, want het moet straks zo snel mogelijk gebeuren.
In Parted Magic kan ik makkelijk schijven mounten en de namen sda1 ed noteren.
Volgens mij moet ik een terminal scherm openen, daar kan ik ddrescue in runnen.
faq/man van ddrescue heeft oa als voorbeeld: "ddrescue /dev/hdc hdimage logfile"
Waar ik tegen aanloop is dat volgens mij de file hdimage dan op de tijdelijke ramdisk van Parted Magic gaat komen.
In Dos zou ik gewoon het pad voor de filenaam zetten:
"ddrescue /dev/hdc /dev/hdb/hdimage logfile"
Maar dat wordt niet geaccepteerd. Ik denk omdat "ddrescue /dev/hdc /dev/hdb" een clone op een andere hdd maakt. Hij waarschuwt dat de drv gaat overschrijven.
In dos zou ik dan naar de doel dir gaan en daar prog starten.
d: enter , cd \backup enter
en daar "c:\....\ddrescue /dev/hdc hdimage logfile" doen
De functie cd heb ik gevonden, maar ik zie niet hoe ik in de terminal van drive moet wisselen en hoe ik het pad van ddrescue kan vinden.
De hulp van ddrescue en via google div Linux Newbie dingen doorgelezen, maar zie niks nuttigs.
Er zal vast wel een handige(r) manier zijn.
Help!
- If I could do that, I would do it better -