Toon posts:

linux newbie hulp terminal commando's

Pagina: 1
Acties:

• SCS2
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09-06 20:12
Hallo beste Linux gebruikers.
Ik heb even wat zeer basale hulp nodig.
Ik begrijp niet hoe ik in Linux de locatie van de te maken image file moet opgeven.

Ik moet een image maken van een gecrashte hdd van een laptop. Na wat zoeken lijkt ddrescue daar erg geschikt voor.
Dit prog staat reeds op mijn recente cd van Parted Magic.
Ik ben vooraf aan het testen, want het moet straks zo snel mogelijk gebeuren.
In Parted Magic kan ik makkelijk schijven mounten en de namen sda1 ed noteren.
Volgens mij moet ik een terminal scherm openen, daar kan ik ddrescue in runnen.

faq/man van ddrescue heeft oa als voorbeeld: "ddrescue /dev/hdc hdimage logfile"

Waar ik tegen aanloop is dat volgens mij de file hdimage dan op de tijdelijke ramdisk van Parted Magic gaat komen.
In Dos zou ik gewoon het pad voor de filenaam zetten:
"ddrescue /dev/hdc /dev/hdb/hdimage logfile"
Maar dat wordt niet geaccepteerd. Ik denk omdat "ddrescue /dev/hdc /dev/hdb" een clone op een andere hdd maakt. Hij waarschuwt dat de drv gaat overschrijven.

In dos zou ik dan naar de doel dir gaan en daar prog starten.
d: enter , cd \backup enter
en daar "c:\....\ddrescue /dev/hdc hdimage logfile" doen

De functie cd heb ik gevonden, maar ik zie niet hoe ik in de terminal van drive moet wisselen en hoe ik het pad van ddrescue kan vinden.
De hulp van ddrescue en via google div Linux Newbie dingen doorgelezen, maar zie niks nuttigs.

Er zal vast wel een handige(r) manier zijn.
Help!

- If I could do that, I would do it better -

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Als /dev/hdb een harde schijf is waar je de image bestand op wilt plaatsen: eerst mounten (mount /dev/hdb /mnt/floppy, waarbij /mnt/floppy een bestaande map is), vervolgens kun je door ddrescue /dev/hdc /mnt/floppy/imagefile de image daar heen sturen.

Met fdisk -l kun je zien welke partitie bij welke hardeschijf zit, waarschijnlijk wil je mount /dev/hdb1 /mnt/floppy ofzo gebruiken.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-04 00:05
Drive wisselen bestaat niet, je zit nooit vast aan een drive. Linux is een stuk vrijer en geavanceerder dan DOS.

Met CD (change directory) kan je dus navigeren, met LS (LiSt) een lijstje krijgen (ls -l heeft vaak de voorkeur om dat je dan wat meer kan zien), soms heb je dat je veel data ziet, dan zou je het even moeten voeren aan more of aan less (bijv. "ls -l | less" en ja die | is het verticale streepje met shift \ - met less [of more] kan je dus pagineren)

Uiteindelijk moet je een filesystem eerst mounten voor dat je het kan gebruiken! Als je een desktop environment gebruikt heeft die meestal een HAL en automounter waardoor dat voor je gedaan wordt. Gebruik dus bijv. Ubuntu Live CD.

Als je dan een backup van een schijf wil maken moet je eerst weten welke schijf het is, ubuntu heeft daar disk utility voor, debian ook (maar daar heet het palimpsest - de officiele naam). Die start je, je kijkt naar je disk, en daarna kijk je welk device er bij hoort (in nieuwe kernels is alles sd): bijvoorbeeld /dev/sda of /dev/sdb of /dev/sdc enz. kan oneindig door kaan. een /dev/sdX1 of ander nummer geeft partitie aan, maar je wil de hele schijf, dus gewoon geen nummer er wachter plakken.

Stel dat je dus /dev/sdd wil imagen, en je hebt je backup schijf via je desktop al gemount, (bijvoorbeeld op /media/Backup/) dan doe je:

ddrescue /dev/sdd /media/Backup/sdd.img

Klaar! Als je er niet uit komt kan je ook TeamViewer installeren en dan doe ik het voor je.

• SCS2
Natuurlijk! Omdat alle schijven als "dir" in de root hangen, moet/kan je gewoon "cd" gebruiken!

Dat mounten kan volgens mij makkelijk in de gui omgeving van Parted Magic.
Begrijp ik nu dat ik als de hdd al gemount is, ik OOK de betreffende directory moet mounten?
Of dat ik niet de hele hdd moet mounten, maar alleen een betreffende directory?

> Als je er niet uit komt kan je ook TeamViewer installeren en dan doe ik het voor je
Bedank voor het aanbod, maar ik wil dit eigenlijk zelf begrijpen.

Wat doe het mounten dan eigenlijk?
Ik dacht eerst dat een naam/symbool aan een schijf gegeven werd. Net als bijv Truecrypt volume via z: benaderbaar is of subst e: naar "c:\dinges\map" wijst.
Heeft het met rechten te maken? Dat ik toestemming vraag een map te benaderen?

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
via de commando 'mount' kun je kijken welke schrijven al gemount zijn, en in welke directory. Vervolgens zou je de inhoud van de schijf gewoon moeten kunnen zien, en ook erop lezen (mits goed gemount)

/dev/hda geeft de ruwe data, na mounten wordt de schrijf met de juiste filesystem gelezen, waardoor je de bestanden/mappen kunt zien.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02:29

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Mount maakt een koppeling tussen een partitie en een directory. Pas als een partitie is aangekoppeld kun je hem gebruiken. Linux gebruikt 1 grote directory boom. Als je daar extra schijven aan toe wil voegen moet je die dus aan directories koppelen.

# mount /dev/hda1 /mnt/windows

= Koppel de partitie '/dev/hda1' aan de directory '/mnt/windows'

Als de koppeling eenmaal is gemaakt dan kun je de schijf als een gewone directory behandelen.

detail:
/dev/hda = de hele eerste schijf
/dev/hdb = de hele tweede schijf
/dev/hda1 = de eerste partitie van de eerste schijf

detail2:
Behalve partities kun je ook files mounten wat erg handig is als je veel met .iso's werkt:
 mount -t iso9660 -o loop /tmp/mijncd.iso /mnt/handig/

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• FireWood
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-06 09:42
Een harde schijf opbouw in linux:

1. De volledige schijf zelf: (/dev/hd* of /dev/sd*) waarbij * een letter is
2. Een partite in de volledige schijf (/dev/hd*x of /dev/sd*x) waarbij x een getal is
3. Een bestandsysteem in de partitie. Deze heeft geen vaste plek in de directory stuctuur en moet je dus via mount koppelen in de directorystructuur.

Jij wilt een kopie maken van een volledige schijf (/dev/hd* of /dev/sd*) en kopieren naar een bestand (op een bestandssysteem wat gemount is.)

Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed

• SCS2
Bedank voor jullie uitgebreide antwoorden.
Heb weer wat geleerd.

ddrescue is bezig de gecrashte hdd te lezen.
Heerlijk dat na lezen beschrijving beetje kan experimenteren en dat je zoveel invloed op het proces hebt.
Dit kopieren moet zo snel mogelijk, omdat er meer problemen kunnen ontstaan.
Dus optie -n : niet te veel tijd besteden aan error correcties
Lezen begon op 70Mb/s, maar al snel veel errors.
Het begin lijkt erg beschadigd te zijn. Lezen erg traag 1Kb/s.
Effen proberen met kopieren vanaf -i10Gb , nog steeds langzaam, af -i100Gb ook.
Dan eens proberen van achteren naar voren, -R , Hé, gaat ineens veel sneller 30Mb/s.
Blijkbaar achteraan weinig error's, Beter zoveel mogelijk overzetten.

Die eigen invloed is zo vaak in windows weggevallen. Het moet makkelijk, want anders snappen ze het niet meer.
Liever mooi met prachtige design interface, dan een beetje tijd besteden aan een doordachte werking.
Liever iedere boot vragen of je dit of dat wilt, bij iedere update melding dat je gewoon door kan werken. Ook al doe je dat al 5 jaar...

Dan is dit wel weer even lekker verfrissend ouderwets goed doordacht.

SCS

NB citaat van brandhout: Noobs don't use "F1", Pro's do, but they can't find the information they needed
Zo waar: Al zo vaak meegemaakt dat er bijvoorbeeld in een programma een menu is met een mij onbekende functie xxyyzz. Ben zeer benieuwd waar xxyyzz voor dient, en waar ik het voor zou kunnen gebruiken.
Ga op zoek in de Help.
In Help staat dan: "Indien u de functie xxyyzz wilt gebruiken, kies dan Menu \ Functies \ Xxyyzz."
DAT WEET IK OOK WEL !! Maar wat doet het? :?

[Voor 17% gewijzigd door SCS2 op 02-06-2011 22:44]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee