Toon posts:

Digitale compact camera specificaties

Pagina: 1
Acties:

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:30
Hoi,

Twee vragen over de specificaties van digitale (compact) camera's, specifiek over afmetingen:
  1. De afmeting wordt aangegeven in "Lengte", "Breedte" en "Hoogte/diepte". De eerste, lengte, is wel duidelijk. Echter werd ik behoorlijk in de war gebracht door "Breedte" en "Hoogte/diepte". Zoals ik het zie: je zet de camera op tafel, met de lens naar voren gericht (net zoals je 'm ook in reviewfoto's ziet staan). Dan is hoogte voor mij wat jullie breedte noemen; breedte en lengte zou voor mij hetzelfde betekenen en diepte is voor mij dikte of diepte.
    Nou wil het vaak met wat nadenken wel duidelijk worden, maar als je dan een Panasonic LX5 tegenkomt waar de gegevens verkeerd staan, dan... eh... is het verwarrend...
  2. Over de hoogte/diepte (of dikte, net hoe je het noemt): hoort dat *inclusief* of *exclusief* de uitstekende delen te zijn? Bij de Panasonic LX5 maakt dat het verschil tussen 43 of 26mm, dus best relevant om bij alle camera's hetzelfde te specificeren als je wilt vergelijken.

• Ch3cker
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-05 18:30

Ch3cker

Testlab Teamlead
Het is inderdaad een beetje verwarrend. Wat wij echter aan proberen te houden is het volgende :

Breedte : Dit is de simpelste. Simpelweg de breedte van de camera.

Hoogte / Diepte : In dit geval is dit de hoogte.

Lengte : Dit is de lengte van de camera zoals de fabrikant deze specificeert. Ook wel de dikte van de camera. Deze spec is inderdaad vrij verwarrend bij camera's, omdat het er maar net aan ligt hoe je de camera bekijkt.

Bij de Panasonic is de lengte overigens 43mm, dat heb ik net aangepast. Thanks!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:30
Bedankt voor het meedenken & aanpassen... echter heb je mij nog meer weten te verwarren... :o

Vergelijk ik de Canon S95 met de Panasonic LX5: link, hoop ik.
Dan zie je dat een van de twee verkeerde afmetingen in het systeem heeft: de grootste maat, de breedte, staat bij de Canon op 100mm (categorie "lengte") en bij Panasonic op 110mm (categorie "breedte"). Canon is daar fout, denk ik. Al is bij bijv. de Canon G12 de grootste maat ook bij "lengte" ingevoerd, dus ook fout?

Ik heb nu geen zin om alle camera's in jullie database te controleren, maar kan het zijn dat "lengte" bij de meeste camera's de grootste maat is, die door gewone burgers ook wel de breedte van de camera is? Of heb ik toevallig net de twee fout ingevoerde exemplaren te pakken?

Dan, "hoogte/diepte": dat zou, volgens jou, de hoogte van de camera zijn.
Echter specificeert Panasonic 26mm of 43mm voor de dikte, afhankelijk van of je uitstekende delen wel of niet meetelt. Maar goed: die 43mm hoort dus bij de dikte van de camera, de hoogte van de camera (dus vanaf de onderkant waar de tripod mount zit tot de bovenkant, waar de sluiterknop zit) is voor de panasonic 66mm.

Anyway, het zes-letter-lingo-woord dat hier van toepassing is: ARGHHH! Verwarrend!

Als ik mijn mening mag geven, dan zou ik de boel eens flink hernoemen. Breedte, hoogte en diepte zijn denk ik duidelijkere namen. Geen idee waarom er voor 'lengte' als naam gekozen is, want mij zegt dat weinig.
Even van drie fabrikanten gekeken naar hun naamgeving, zoals in hun specificatielijst staat:
Panasonic LX5: WxHxD, widthXheightXdepth, ofwel breedte, hoogte, diepte;
Canon S95: BxHxD, breedte, hoogte, diepte;
Nikon P7000: breedte, hoogte, diepte;
... en gezien de getallen bedoelen ze allen hetzelfde met die woorden: diepte is de dikte van de camera (dus LCD paneel tot voorkant lens), breedte is de grootste afmeting en hoogte is wat er overblijft.

Anyway: mijn punt is duidelijk, denk ik: de Pricewatch is hier nogal onduidelijk in, vooral ook veroorzaakt door wat inconsistente invoer (vaak kan je uit de getallen wel de betekenis opmaken). Maar wat mij betreft mag de naamgeving duidelijker.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee