SanderPS3 schreef op vrijdag 29 juli 2011 @ 15:15:
[...]
Daar gaat het niet eens over. Plus dat weer eens niemand reageert op het belangrijkste deel; waarom willen jullie het niet doen? En geen vaag antwoord als "iedereen doet het" of elk medium, als mensen aangeven dat het beter kan, waarom doe je het dan niet? Jullie hadden laatst een grote enquete over verbeteringen en weet ik niet wat allemaal, maar als je dan een keer echte input krijgen van de directe community (mensen die de meeste tijd besteden aan Tweakers ws.) dan komen jullie met allemaal 5'en en 6'en. Volgens mij is er een groot gebrek aan knopen doorhakken bij de redactie ?! Nogmaals; waarom zou je het niet doen, het word er nooit slechter van, en een groot deel bezoekers help je er mee. Nou win-win toch ?
Als we meerdere 'geruchten' (ik heb een hekel aan het woord 'gerucht' in deze context) op een dag publiceren, heb je dus vier of vijf keer 'Gerucht:' voor een kop staan. Dat is onoverzichtelijk. Waarom ik een hekel heb aan het woord gerucht: het suggereert dat iets bij voorbaat al niet waar kán zijn. Een gerucht, dat is nog net één trap hoger dan 'roddel'.
Heel vaak is iets wat tussen aanhalingstekens staat een bewering, of een nieuwsbericht dat door een ander medium als feit wordt gebracht, maar dat we zelf niet kunnen verifiëren. Dat maakt het nog geen 'gerucht'. Als een in onze ogen betrouwbaar medium uit meerdere bronnen hoort dat fabrikant X product Y gaat aankondigen en we vinden het zelf ook betrouwbaar, dan brengen we dat - met een slag om de arm, zoals dat journalistiek gebruikelijk is. Dat kan door 'mogelijk' in de kop toe te voegen, of een ander woord dat laat zien dat we er zelf geen vergif op in zouden nemen, of door aanhalingstekens toe te voegen. Aanhalingstekens gebruiken we bijvoorbeeld omdat een kop anders te ingewikkeld wordt, of te lang.
Op persoonlijke titel: Ik moet zeggen dat het me raakt dat er zo negatief wordt gedaan in topics als deze. Vanuit onze kant proberen we een open discussie te voeren, maar als er telkens zo'n cynische, negatieve toon wordt gevoerd, begin ik dit soort topics liever te mijden. Het is niet alsof er een opkomstverplichting bestaat voor dit soort topics: ik discussieer graag mee, maar wel op volwassen niveau.
Bedenk ook dat we het oneens kunnen zijn. In discussie gaan (wat we hier
doen) is iets anders dan zeggen: oké, jullie hebben gelijk. Dat een deel van onze bezoekers sommige dingen op een andere manier zou doen, betekent niet dat wij ervan overtuigd zijn dat dat de beste manier is. Zo zijn sommigen van jullie er volgens mij vast van overtuigd dat een kop alle mogelijke nuance moet bevatten, terwijl ik zelf van mening ben dat een kop ook moet prikkelen en moet aanzetten tot lezen.
Update, naar aanleiding van post hierboven: we gaan graag in discussie en we waarderen input, maar opmerkingen als 'roddelpers allures' (TS) zorgen niet echt voor een goede sfeer om een open discussie in te voeren.
[Voor 5% gewijzigd door Joost op 29-07-2011 16:04]