Toon posts:

Led-zaklantaarn werkt alleen op oplaadbare batterijen.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• cc12
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-05 21:20
Ik heb laatst bij de Kruidvat een ledzaklantaarn van Grundig gekocht. De prijs was 4,99 euro en is uitgevoerd met een aluminiumbehuizing waarin 3 batterijen gaan type AAA.

Het vreemde is dat de zaklantaarn wel goed werkt op oplaadbare batterijen maar domweg niet werkt met normale batterijen. Nou zou het geval kunnen zijn dat de normale batterijen leeg zijn of leeg beginnen te raken maar dat is ook niet het geval. Met m'n multimeter heb ik de spanning nagemeten en die was zelfs iets boven de 1,5 volt. Ik weet dat het meten met een multimeter niet precies de conditie van de batterij weergeeft (onbelaste meting) maar zou toch op zijn minst een goede indicatie moeten vormen. Tenslotte heb ik 2 verschillende setjes batterijen gebruikt die nog ongebruikt waren (1 setje die bij de zaklantaarn werden geleverd).

Het vreemde is echter wel dat een combinatie van 2 oplaadbare batterijen met een normale batterij wel werkt. Schijnbaar werkt de zaklantaarn niet op een te hoge spanning aangezien de spanning van oplaadbare batterijen een stuk lager ligt (zo rond de 1,24 volt). Mijn pas opgeladen batterijen (rond de 1,38 volt) geven een stuk meer licht als een ander setje oplaadbare batterijen die ik al eerder gebruikt had (1,23 volt).

Zijn er meer mensen bekend met het fenomeen dat ledverlichting zo nauwkeurig werkt met betrekking tot de spanning? Het komt erg vreemd bij mij over omdat er notabene normale batterijen bij de ledzaklantaarn in de verpakking worden geleverd.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Maken ze wel goed contact?
De afgegeven spanning van een normale batterij ligt 0,3 volt hoger dan die van een oplaadbare NiMH; daar zou zo'n lampje totaal geen problemen mee mogen hebben.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-05 15:30

mux

99% efficient!

De reden dat (over het algemeen krachtigere typen) zaklampen een stuk beter werken op oplaadbare batterijen, is omdat niet-oplaadbare batterijen een veel hogere interne weerstand hebben. Ze kunnen veel minder vermogen leveren - of - bij gelijk vermogen zakt de spanning van niet-oplaadbare batterijen veel sneller in dan van oplaadbare varianten.

Met heel weinig uitzonderingen heeft het geen zin om niet-oplaadbare batterijen te kopen. Ze zijn op alle nuttige punten inferieur. Niet-oplaadbare batterijen hebben alleen zin in bijvoorbeeld draadloze toetsenborden en wandklokken.

[Voor 14% gewijzigd door mux op 02-06-2011 11:05]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:06
meet de spanning over de batterijen maar eens terwijl de lamp ingeschakeld staat. waarschijnlijk zakt hij dan heel ver in onder de 1.5v. -> te hoge Ri

• cc12
mux schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 11:04:
De reden dat (over het algemeen krachtigere typen) zaklampen een stuk beter werken op oplaadbare batterijen, is omdat niet-oplaadbare batterijen een veel hogere interne weerstand hebben. Ze kunnen veel minder vermogen leveren - of - bij gelijk vermogen zakt de spanning van niet-oplaadbare batterijen veel sneller in dan van oplaadbare varianten.

Met heel weinig uitzonderingen heeft het geen zin om niet-oplaadbare batterijen te kopen. Ze zijn op alle nuttige punten inferieur. Niet-oplaadbare batterijen hebben alleen zin in bijvoorbeeld draadloze toetsenborden en wandklokken.
Dat van de interne (chemische) weerstand was ik nog niet opgekomen. Toch vraag ik mij ook af want ik heb ook nieuwe Philips powerlife batterijen gebruikt (volgens de reklame voor hoog energieverbruik).

Het klopt inderdaad dat ik normaal gezien oplaadbare batterijen gebruik. Maar ik was in eerste instantie geinteresseerd omdat de lichtopbrengst hoger wordt naarmate de spanning toeneemt (1,24V <-> 1,5V). Ten tweede verwacht je dat de bijgeleverde batterijen werken in het apparaat dat je koopt.

En toch kan ik me goed voorstellen dat veel mensen normale batterijen gebruiken omdat ze sporadisch een zaklantaarn gebruiken waardoor je niet te maken hebt met de snellere zelfontlading zoals dat vaak bij oplaadbare batterijen het geval is.

• mux

mux

99% efficient!

Tsja, afgezien van de interne weerstand kan het natuurlijk ook zijn dat het apparaat slecht ontworpen of defect is. Welke lamp is het precies (heb je er een plaatje van toevallig)? Als er een high-power LED (1W+) in zit heb je een grote kans dat het aan interne weerstand (en de manier waarop de elektronica in de lamp werkt) ligt, zoniet, dan is een defect ook mogelijk.

Ook powerlife batterijen hebben nog zwaar inferieure capaciteit en hogere weerstand dan oplaadbare batterijen bij relatief hoge ontlaadstromen.

• cc12
Het gaat om deze ledzaklantaarn: http://www.preisroboter.de/ergebnis22240896.html

Het zal inderdaad aan de Ri liggen. Meetresultaten:

3* gewone batterijen = 0 Volt
2* oplaadbare + gewone batterij = 2,5 - 2,7 Volt

Met 2* oplaadbaar + gewone batterij geeft de zaklantaarn het meeste licht.

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:19
mux schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 11:04:
Ik ben het niet helemaal eens met deze stelling. Alkaline batterijen hebben meestal een lagere interne weerstand dan oplaadbare accu's. Mijn Duracel AA batterij levert ook zo 18A, lijkt mij genoeg voor zo'n zaklampje om in ieder geval te werken. De interne weerstand hangt voornamelijk af van het type accu en de staat. NiMH accu's die bijvoorbeeld voor RC gebruikt worden, hebben vaak wel een lage interne weerstand omdat deze accu's 40 tot 70A moeten leveren. Voor verdere info, kijk even naar deze link: http://batterijenland.nl/...een-batterij/faq!13!!!!NL
Behalve de capaciteit en zelfontlading. Hoewel ik erg tevreden ben met die nieuwere types zoals ready2use en eneloop etc. Die blijven inderdaad na ruim een jaar nog steeds zo goed als vol.

• mux

mux

99% efficient!

Frank__B schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 13:31:
[...]

Ik ben het niet helemaal eens met deze stelling. Alkaline batterijen hebben meestal een lagere interne weerstand dan oplaadbare accu's.
Het is vrij algemene kennis die ik opnoem. Als je bronnen hebt om het tegendeel te bewijzen zie ik die graag.
Mijn Duracel AA batterij levert ook zo 18A, lijkt mij genoeg voor zo'n zaklampje om in ieder geval te werken.
Is dat een lithiumcel?
Behalve de capaciteit en zelfontlading. Hoewel ik erg tevreden ben met die nieuwere types zoals ready2use en eneloop etc. Die blijven inderdaad na ruim een jaar nog steeds zo goed als vol.
Ook de capaciteit van oplaadbare accu's is een stuk beter in bijna alle gebruiksvormen. De enige manier waarop een alkaline batterij een hogere effectieve capaciteit heeft is bij toepassingen waar een zeer lage constante ontlaadstroom zeer langdurig voorkomt. Dan verijdelt het effect van de interne weerstand (en de capaciteit die daarin wordt opgestookt) de hogere chemische capaciteit niet.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-05 21:58

Part

Helemaal niets.....

cc12 schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 11:54:
Het gaat om deze ledzaklantaarn: http://www.preisroboter.de/ergebnis22240896.html

Het zal inderdaad aan de Ri liggen. Meetresultaten:

3* gewone batterijen = 0 Volt
2* oplaadbare + gewone batterij = 2,5 - 2,7 Volt

Met 2* oplaadbaar + gewone batterij geeft de zaklantaarn het meeste licht.
Dan kan het niet de Ri zijn.
Als je 0 volt meet dan zou de inwendige weerstand extreem hoog moeten zijn en dan meet je met 1 gewone batterij in serie geen 2,7 volt.
Ik denk ook dat 1 type gewoon niet goed contact maakt. Probeer maar eens een andere volgorde van batterijen.

• Frank__B
mux schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 13:49:
[...]

Het is vrij algemene kennis die ik opnoem. Als je bronnen hebt om het tegendeel te bewijzen zie ik die graag.
Staat in mijn eerste post al genoemd. Verder is mijn algemene kennis juist het tegenovergestelde. Daarom zie ik ook wel graag bronnen van jou waarin dus het tegendeel staat, want die kan ik zo gauw even niet vinden. Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat ze er ook niet zijn, maar dat zal mij kunnen overtuigen.
Is dat een lithiumcel?
Nee, AA. Staat ook al in mijn eerste post genoemd. Gewoon penlite dus. Ik kan uiteraard niet aanraden om deze stroom constant uit de batterij te laten lopen, dat zal vermoedelijk wel een vervelende reactie teweeg brengen. Maar voor een led lamp zal dit gewoon moeten werken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:55
Ik heb dezelfde zaklantaar, deze worden onder Grundig-licentie in China geproduceerd. Ik test altijd alles voordat ik ermee naar huis rijd, en heb er eerst 2 om moeten ruilen omdat deze niet werkten met de meegeleverde batterijen. Ik heb ze natuurlijk niet getest met oplaadbare batterijen, maar de 3e die nu bij mij thuis ligt werkt met de meegeleverde batterijen.

Als een apparaat niet werkt met meegeleverde batterijen, los van leeggelekte/verlopen batterijen, dan is het apparaat defect. Simpel.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Heel vroeger een keer gehad met een MP3spelertje. Ik was eigenwijs en kocht een exemplaar van Trust. Toentertijd was de MP3 speler nog voorzien van AA batterijen en MultiMediaCard voor uit te breiden geheugen.
Het bleek, na een paar verschillende tests, dat AA batterijen NIET altijd hetzelfde formaat hadden.

Ik weet nog dat ik met dat apparaatje naar een Trust kantoor ben geweest ze het probleem daar heb voorgelegd. Het apparaatje was toen al weer uit de handel, zo slecht was het kennelijk. Heb m'n centjes teruggehad.

Hiermee wil ik aangeven dat het niet altijd aan de batterijen hoeft te liggen maar dat het zeer zeker wel kan. Als jouw batterijen goed klem zitten en fatsoenlijk contact maken zou het geen probleem moeten zijn. Als het wel het probleem is dan wordt het toch omwisselen voor een ander exemplaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Frank__B schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 16:06:
[...]

Staat in mijn eerste post al genoemd. Verder is mijn algemene kennis juist het tegenovergestelde. Daarom zie ik ook wel graag bronnen van jou waarin dus het tegendeel staat, want die kan ik zo gauw even niet vinden. Maar dat wil uiteraard niet zeggen dat ze er ook niet zijn, maar dat zal mij kunnen overtuigen.
Je bron zegt niks over alkaline vs. oplaadbaar, alleen over wat interne weerstand is (en dat hoef je me niet uit te leggen ;) ).
Nee, AA.
Er bestaan ook lithium AA cellen (let op: niet lithium-ion [oplaadbaar] maar lithium [niet oplaadbaar]). Dit zijn cellen die bij lagere temperatuur nog goed werken en die veel hogere ontlaadstromen kunnen hebben.

Een gewone alkaline AA cel die 18A kan leveren is bijna surrealistisch. Misschien bij volledige kortsluiting, maar dan wordt alle vermogen die de batterij levert omgezet in warmte. Typische interne weerstand voor een alkaline-cel is ongeveer 1 ohm [en ruwweg 0.15-0.3 ohm voor alkaline-cellen voor gebruik in digitale camera's, bijvoorbeeld philips powerlife].

Ik kan niet naar ieeexplore linken (daarvoor moet je een abonnement hebben), maar je kunt bijvoorbeeld op fora als candlepowerforums kijken of twee van de eerste google-resultaten die ik vond:

http://www.velocityreview...line-v-nimh-v-li-ion.html

http://www.ka7oei.com/nicds.html

daar zie je ongeveer hetzelfde verteld als ik zeg.

[Voor 5% gewijzigd door mux op 03-06-2011 09:27]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Lijkt wel een soort goldcap

Maar toch denk ik stiekem dat het een mechanisch probleem is, vergelijk bij beide batterijen even de bovenkant. Steekt het dopje bij de oplaadbare batterijen mischien iets meer uit.
Ik heb ook wel eens gezien dat het contact niet op de platte onderkant wordt gemaakt, maar op de bovenrand (klassieke batterij is de behuizing de min) als deze bovenkant nog van metaal is maar door plastic afgedekt zou je dat nog weg kunnen snijden (kan je ook net wat extra ruimte geven wanneer het dopje minder uit zou steken) Probeer ook een eens een ander merk batterij

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Frank__B
mux schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 09:22:
[...]
Je bron zegt niks over alkaline vs. oplaadbaar, alleen over wat interne weerstand is (en dat hoef je me niet uit te leggen ;) ).
Er staat: Batterijsoorten met een lage interne weerstand zijn respectievelijk Nikkel-Cadmium,
Nikkel-Hydride, alkaline, foto-litium en kwikoxyde. Een hogere interne weerstand hebben Lithium, zinklucht, zilveroxyde en zinkkool.

Dus zowel alkaline als NiCd en NiMH hebben een lage interne weerstand volgens deze website.
http://www.ka7oei.com/nicds.html
daar zie je ongeveer hetzelfde verteld als ik zeg.
Een zeer interessante website, ik ben overtuigd. Heb hem gelijk gebookmarked want dat is wel eens handig in dit soort "Hoe zat het ook alweer?" momentjes. Bedankt!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Frank__B schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 13:17:
[...]

Er staat: Batterijsoorten met een lage interne weerstand zijn respectievelijk Nikkel-Cadmium,
Nikkel-Hydride, alkaline, foto-litium en kwikoxyde. Een hogere interne weerstand hebben Lithium, zinklucht, zilveroxyde en zinkkool.

Dus zowel alkaline als NiCd en NiMH hebben een lage interne weerstand volgens deze website.
Oooooooh... Hm. Ik zie wat hier misgaat. Ze hebben gelijk op hun manier, maar ze baseren zich op specifieke batterijtjes en niet daadwerkelijk op batterijtechnologie. Lithiumbatterijen zijn - in Nederland, in 99% van de gevallen, knoopcellen. Omdat ze zo klein zijn (interne weerstand schaalt omgekeerd evenredig met de grootte van een batterij - heel onwetenschappelijk gezegd) hebben ze een hoge weerstand. Maar als je ze opschaalt en de kathode een groter oppervlak geeft, presteren ze opeens veel beter dan alkaline. En dat is precies wat ik dan weer bedoelde met Lithiumcellen, en dat is dezelfde technologie als foto-lithiumbatterijen.

Dat alkaline in hetzelfde rijtje als NiCd en NiMH wordt gegooid is meer on the grand scheme of things: zinkkool, zilveroxide en knoopcellen hebben een weerstand van 3-10+ ohm, terwijl alkaline, NiCd en NiMH allemaal in de buurt van of ver onder 1 ohm zitten. Echter, tussen alkaline en oplaadbare technologieën zit op hun beurt weer een groot verschil.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Bestaat er niet de mogelijkheid dat 3xAAA met 1.5V boven de werkspanning van de gebruikte spanningsregelaar zit? Ik heb hier een DealExtreme zaklamp die een werkspanning van 1.5V-4.2V heeft, als je daar 2 extension tubes op prakt en dan 3 AA's erin drukt werkt ie ook niet (of fikt ie door).
Weet niet hoe die chinese Grundig van je verder inelkaar zit, maar bij mijn DX-lampje moest ik voor in de kop nog een klodder extra soldeer aanbrengen om goed contact te maken met het eerste opschroefbuisje. Aangezien oplaadbare batterijen afwijken van alkalinebatterijen als het op vorm aankomt, zou dit mogelijk een oorzaak kunnen zijn.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:10

virus.elektro

profesionele monitor sloper

gezien ervaringen van de laatste tijd zou ik zeggen dat het een mechanisch probleem is. Het nippeltje (de plus) is gewoon te kort voor de houder. Laatste tijd vaker gezien
code:
1
2
3
4
 | /
| /
| \
 | \

haalt de plus pool de aansluiting net niet

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee