Toon posts:

Beginnersvraag Windows 2003 installeren op Laptop

Pagina: 1
Acties:
  • 400 views

Anoniem: 399127

Topicstarter
Hallo,

Ik wil graag meer ervaring opdoen met het installeren van servers en het beheren hiervan. Ik wil graag Windows Server 2003 Enterprise installeren op mijn laptop (Samsung R510 , windows vista). Echter tijdens het opstarten negeert de laptop de CD. De volgorde staat wel goed en de laptop pakt wel andere cd's. Doe ik iets verkeerd? Zou dit wel kunnen op mijn laptop? Ik hoop dat iemand me verder kan helpen...

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-06 15:37
Heb je een kopie van de software of de originele schijf?
Dan is waarschijnlijk de CD niet goed gebrand of ontbreekt de bootimage?

Waarom trouwens niet gelijk 2008?

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Topicstarter
Ik heb heel weinig ervaring met servers, het beetje dat ik heb is met 2003 dus leek me vertrouwder om daar mee te beginnen.

• KerberosX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-06-2020
Als die laptop je hoofdsysteem is, lijkt me dit niet echt een goed idee. Hou er rekening dat de kernel van Windows 2003 min of meer gelijk is aan Windows XP. Je gaat dus een OS op je laptop installeren van bijna 10 jaar oud.

De kans is dan reëel dat je bv bepaalde drivers niet gaat vinden voor je laptop (omdat deze met Vista geleverd werd).

Het lijkt me beter om gewoon die Windows 2003 virtueel te draaien bovenop je Vista (met bv Virtualbox). Dan kan je naar hartelust experimenteren zonder dat je je systeem om zeep helpt. En Windows 2003 is vrij licht, dus wellicht kan je zelfs 2 of 3x Windows 2003 naast elkaar op je laptop draaien. Daar kan je al leuke (netwerk)experimenten mee uitvoeren.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Is dat die cd die zegt "press any key to boot from cdrom" en de niet van de cd opstart als je geen key indrukt ?
Of heb je alleen de bestanden gekopieerd omdat je geen iso had ?

Drivers is niet zo gauw een probleem, proberen/uitzoeken jan altijd
de meeste chipsets zijn wel goed vertegenwoordigd kwa drivers

[Voor 27% gewijzigd door Fish op 01-06-2011 21:47]

Iperf

• Derice
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Derice

Jamaica has a bobsled team!

Waarom gebruik je geen Virtual PC / VMWare om mee te gaan testen?
Kun je ook je eigen systeem niet omzeep helpen door bijv. een verkeerde installatie o.i.d.

Beschikbaar als Freelance Fotograaf
Mijn reizen over de wereld
Foto's waar ik trots op ben

Topicstarter
Bedankt voor alle reacties.

Plannen zijn gewijzigd, ik heb besloten om toch een 2008 server te installeren en heb dit inmiddels gedaan. Het enige probleem dat ik nu heb is dat ik de server wireless op internet wil zetten. Ik weet dat dit misschien niet zo hoort maar omdat beneden onze router staat en ik niet zomaar een kabel naar boven wil/kan boren moet het toch even zo.

Probleem is dat ik niet de juiste driver kan vinden voor de wireless kaart (Atheros). De driver die ik via de samsung site binnen haald ondersteund echt alleen Windows Vista (Ik dacht dat server 2008 hier ook onder viel omdat het dezelfde 'core' is). Betekent dit einde verhaal of is er een driver die dit wel kan? Of een alternatieve manier?

De laptop gebruik ik verder niet, het leek me leuker om dit fysiek te doen in niet in VMware. Het is uiteraard niet voor zakelijk gebruik maar puur voor eigen ervaring/lol. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• KerberosX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-06-2020
Zoals ik en enkele anderen hierboven reeds zeiden: Draai de server virtueel. Dan heb je geen probleem met drivers.

Als de fabrikant de driver niet geschikt voor Windows 2008 (wat overigens wel begrijpbaar is), kan je hier verder nog weinig eraan doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Welke chipset heb je ?

Iperf

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-06 12:50

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Jongens kom nou toch.. Uitproberen met Windows Server verisies is wmb prima, maar het installeren van Windows op een laptop en de problemen met drivers dat is toch basisgebeuren.

Je had - zoals aangegeven - veel beter gewoon Virtual PC kunnen installeren, dat is een gratis desktop programma van Microsoft, waarmee je virtuele servers en desktops kan draaien. Voordeel is dat je dan gewoon een werkende PC blijft behouden.

Hoe dan ook: Dit is geen materiaal voor Professional Networking & Servers.

Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee