Toon posts:

RAID 1, wat voor type hardeschijven?

Pagina: 1
Acties:

• Gonzalioz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-05-2021
Ha lieve mensen,

Ik ben bezig een nieuwe "thuis" server samen te stellen en wil hierbij gebruik gaan maken van RAID 1 met twee hardeschijven. Ik heb dit moederbord op het oog: Intel Desktop Board DH61WWB3

Ik vraag mij af of dit moederbord software raid of hardware raid heeft? Als het hardware raid is kan ik geen linux installeren toch? Omdat Intels software alleen Windows ondersteunt? Ik kan bijna niks vinden over dit moederbord, zelfs niet op de website van Intel zelf.

De volgende vraag is wat voor hardeschijven ik moet nemen. Ik wilde aanvankelijk Western Digital Caviar Green schijven, maar ik heb gelezen dat deze niet goed werken in RAID. Omdat normale schijven een foutopsporings mechanisme hebben die zolang kan duren dat de schijf uit de array wordt verwijderd. Kunnen jullie mij vertellen waar ik op moet letten bij het kiezen van schijven voor RAID? De speciale RAID schijven van Western Digital heb ik liever niet, want deze zijn verschrikkelijk duur. Maar als het niet anders kan moet het maar natuurlijk.

Op de server zullen twee virtual machines draaien die als volgt worden gebruikt:

1e VM Linux Server
- Minecraft server
- LAMP server (Apache, MySQL, PHP)
- SVN server

2e VM Windows Server
- File server
- IIS server
- MSSQL server

Als hoofd OS wil ik het liefst Linux. Maar ik weet niet of dit kan in het geval het moederbord software RAID is.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

[Voor 17% gewijzigd door Gonzalioz op 01-06-2011 21:16]

• foetus_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-05 10:54
Voor we hier gaan smijten met aanbevelingen.
Mogen we weten waarvoor deze 'server' gebruikt gaat worden?

• Gonzalioz
foetus_ schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 21:08:
Voor we hier gaan smijten met aanbevelingen.
Mogen we weten waarvoor deze 'server' gebruikt gaat worden?
Ja natuurlijk :)! Ik heb het eerste bericht aangepast.

Anoniem: 15758

- moederborden met hardware RAID bestaan (vrijwel) niet; onboard RAID = FakeRAID = DriverRAID = normaal SATA met windows-only RAID drivers. 100% software RAID afgezien van het bootproces dus.
- dat heb je allemaal niet nodig onder Linux met écht software RAID; dan wil je gewoon in AHCI modus draaien en heeft je moederbord geen RAID support nodig; ICH10 ipv ICH10R dus.
- TLER/CCTL/ERC schijven heb je alleen nodig voor hardware RAID en FakeRAID onder Windows; niet voor software RAID onder Linux
- Linux kan prima overweg met goedkope consumenten schijven
- TLER/CCTL/ERC wil je juist NIET hebben op een software RAID onder Linux, aangezien dit een potentieel gevaarlijke feature is voor degraded arrays en non-redundante arrays

Als je niet zoveel IOps nodig hebt raad ik aan een Samsung F4EG schijf; lekker goedkoop met 60 euro voor 2TB en ook erg snel (140MB/s) en zuinig (4W). Maar als je VMs veel I/O doen ben je beter af met een SSD setup.

Overigens wel vreemd om een Linux server te bouwen en dan een Microsoft web-server met IIS en MS-SQL daarop te draaien, maar oke.

[Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 15758 op 01-06-2011 22:24]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:07

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als je niet voor WD schijven kiest omdat WD TLER schijven te duur zijn dan ga je toch voor hitachi schijven?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:08
Als je TLER zoekt op desktopschijven kom je bij Samsung of Hitachi terecht. Zowel Seagate als WD hebben die functionaliteit uit de firmware gesloopt bij hun Green schijven.

Anoniem: 15758

WD -> TLER
Samsung/Hitachi -> CCTL
Seagate -> ERC

TLER is persistent, het behoudt zijn instelling na een stroomcycle en hoeft dus niet elke keer verstuurd te worden. CCTL en ERC moeten bij elke power-up opnieuw verstuurd worden. Dat werkt dus niet automatisch bij software RAID of controllers die dit niet ondersteunen.

Echter, je wilt géén TLER, CCTL of ERC geactiveerd hebben op een Linux software RAID array! Dit zijn potentiëel gevaarlijke features en als je ze niet nodig hebt dan wil je ze ook niet. Als één schijf in een RAID5 faalt en je moet rebuilden, dan is TLER en consorten een gevaarlijke feature die eventuele bad sectors op je degraded array tot unrecoverable maakt waardoor je rebuild proces stopt en je mogelijk een failed array krijgt. In zo'n geval wil je juist TLER uitgeschakeld hebben en de hardeschijf de tijd geven aan recovery te doen.

Bij Hardware RAID en onboard Windows FakeRAID is het probleem juist dat de controller een schijf gelijk uit de array dondert als deze niet binnen 10/15 seconden reageert. Dat is dus volkomen absurd en om dit te voorkomen heb je dus TLER nodig die recovery tot max 7 seconden beperkt, om het uitvallen van de schijf te voorkomen. Dit is echter een slechte (nood-)oplossing voor een nog slechter probleem, als je TLER niet nodig hebt dan wil je het ook niet!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:07

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Anoniem: 15758 schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 22:36:
WD -> TLER
Samsung/Hitachi -> CCTL
Seagate -> ERC

Echter, je wilt géén TLER, CCTL of ERC geactiveerd hebben op een Linux software RAID array!
Ik was het daar niet mee eens, maar in mijn quest daar data over te vergaren vond ik dit: (je hebt dus gelijk, al vraag ik me af wat de software raid doet als een schijf echt ziek is)

http://www.overclockers.com/forums/showthread.php?t=656390
Mdadm will not drop a drive that is unresponsive. This means that you can use drives that have large TLER values (ie: Green drives). The array will simply be unresponsive (or slow, if it reads from parity) until the drive comes back online. This means a substantially lower hardware cost as a RAID card is not needed. Where did I find this out? On Backblaze's website.
(madm is linux software raid).

Software raid kan dus op elke controller die schijven los (NIET RAID) kan aanspreken, en is onder linux dus een goede optie voor jou. Je hebt dan geen raid driver voor je moederbord nodig, en je kkunt ook el cheapo WD drives kiezen.

PS, je zou linux VM server osftware ook op je host kunnen draaien he. Virtualisatie kost immers ook systeembronnen.

[Voor 3% gewijzigd door leuk_he op 01-06-2011 23:10]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Gonzalioz
Wauw. Echt super bedankt allemaal voor alle informatie en de tijd jullie hebben genomen om te reageren. Echt top. CiPHER heeft zoveel afkortingen en termen getypt dat ik voorlopig wel even zoet ben met googlen haha, bedankt hiervoor (niet sarcastisch!).

Dat is heel goed nieuws dat je met Linux Software Raid gewone schijven kan gebruiken! Dan ga ik zeker daarvoor. Al ga ik nog wel wat lezen over die andere RAID vormen, puur uit interesse.

@CiPHER
De reden dat ik virtueel iis en mssql wil draaien op linux, is omdat ik deze alleen voor school nodig heb. Het liefst zou ik alleen maar linux draaien, maar voor wat school projecten gebruik ik dan een virtuele machine met windows server.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee