Anoniem: 400344

Topicstarter
Heey,

Ik ben van plan om in de zomervakantie een gaming pc te kopen en ben tegen een aantal problemen gelopen, maar heb ze weer opgelost ;). Nu kwam ik weer tegen een probleem waar ikzelf helemaal uit kom.

Ik vroeg mij af of nou 2 hd6870 beter is dan 1 hd6970 en hoeveel precies? met de prijs heb ik geen probleem want die 2 hd6870 kaarten zijn evne duur als de hd6970.

dus welke moet ik nemen?

2 hiervan?

(msi r6870 hawk)

of 1 hiervan?

(msi r6970 lightning)

Alvast super super super super bedankt:),
Stijn de Wilt

p.s allebei de kaarten zijn subclocked

[Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 400344 op 01-06-2011 21:01]

• CDA441
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-05 20:14
Aangezien de specs zou ik voor de 2x hawk, ze hebben wel minder ram, maar tezamen zijn hebben ze er evenveel. Het zou ook goedkoper uitkomen... Ook, de processorsnelheid van de hawk is trager, maar die verhoogd ook als je hem in crossfire zet hé :p

Mijn motorblog | Mijn motovlogkanaal

• Redblader
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-06 22:29
CDA441 schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 21:12:
Aangezien de specs zou ik voor de 2x hawk, ze hebben wel minder ram, maar tezamen zijn hebben ze er evenveel. Het zou ook goedkoper uitkomen... Ook, de processorsnelheid van de hawk is trager, maar die verhoogd ook als je hem in crossfire zet hé :p
2x 6870 is inderdaad een stuk sneller als 1 6970 maar jouw argumenten slaan ook nergens op ;)
Kaarten in crossfire zullen effectief namelijk net zoveel vRAM geheugen beschikbaar hebben als een enkele kaart, dus dat blijft 1GB voor 2x 6870 niet 2GB.

Ook moet je niet naar de snelheid in Mhz kijken (die overigens per kaart niet omhoog gaat in crossfire ;) ) aangezien de 6970 veel meer streamprocessors heeft en een andere architectuur heeft, dit is dus totaal niet 1 op 1 te vergelijken.

Dus hoewel de argumentatie niet klopt heb je wel gelijk, 2x 6870 is sneller :)

Ik vraag me trouwens wel af waarom dit in het Cooling subforum staat, sowieso is een los topic hier niet voor nodig en kan je je vragen beter hier stellen: [BBG aanschaf] Videokaarten

[Voor 13% gewijzigd door Redblader op 01-06-2011 21:51]

• vincent198
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 17-03-2021
Ik zou toch echt voor de 6970 gaan, Vanwege:

Minder stroom verbruik.
Minder warmte, de bovenste kaart word in cf veel warmer.
En je kan later altijd nog 1 bijdoen.
En het zal niet zo veel fps schelen denk ik.

• Redblader
vincent198 schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 21:53:
Ik zou toch echt voor de 6970 gaan, Vanwege:

Minder stroom verbruik.
Minder warmte, de bovenste kaart word in cf veel warmer.
En je kan later altijd nog 1 bijdoen.
En het zal niet zo veel fps schelen denk ik.
2x 6870 is al sneller dan een GTX 580, terwijl een 6970 ongeveer even snel is als een GTX 570 dus het is toch wel een stuk sneller, en aangezien het nog goedkoper is ook zou ik dit toch zeker kiezen.

Verder zal temperatuur zeker geen probleem zijn, de kaarten die de TS heeft uitgekozen hebben een erg goede koeler dus de kaarten zullen ook in crossfire (mits in een redelijke kast) ook nog koel genoeg blijven.

• sebasss2
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-05 12:39

sebasss2

[Tweakers2] Clan member

Het is ook wel belangrijk waar je het voor gaat gebruiken is het voor gamen? op wat voor resolutie ga je ze gebruiken?

Ik zou tog ook wel voor de enkele 6970 gaan kunt er altijd nog 1 bijprikken. Ligt er wel aan met welke reso we het te doen hebben.

Waarom geen 6950 Enunlocken naar 6970 Nog goedkoper en zelfde preformance.

• Redblader
sebasss2 schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 00:08:
Het is ook wel belangrijk waar je het voor gaat gebruiken is het voor gamen? op wat voor resolutie ga je ze gebruiken?

Ik zou tog ook wel voor de enkele 6970 gaan kunt er altijd nog 1 bijprikken. Ligt er wel aan met welke reso we het te doen hebben.

Waarom geen 6950 Enunlocken naar 6970 Nog goedkoper en zelfde preformance.
Het probleem is altijd dat tegen de tijd dat je er een extra 6970 bij wil gaan zetten de volgende serie videokaarten waarschijnlijk al uit is, dus een videokaart nemen met de gedachte dat je er later nog wel eentje bijzet werkt alleen als je het in korte termijn kan betalen anders komt het er meestal niet van.

Daarbij kan je met 2x 6870 zeker nog wel een tijd vooruit terwijl je de komende tijd bijna alle games wel op max kan draaien :)

Nogmaals: Crossfire schaalt gewoon erg goed bij de 6xxx-serie 2x 6870 is zelfs ~10% sneller dan een GTX 580.

Topicstarter
Bedankt allemaal voor jullie geweldige comments. :D

Ik weet nu bijna zeker dat ik 2x hd6970s neem want ik probeer namelijk van het zelfde geld van de hd6970 toch nog betere prestaties te krijgen. Want ik heb namelijk een geld limiet dat ik wil uitgeven voor mijn gaming pc snapje? (1100 euro) En voor hetzelfde geld voor betere prestaties is natuurlijk mooi meegenomen.
Ook ga ik deze kaarten gebruiken voor hardcore gaming en ik wil dan voor de komende jaren ook alles op max willen spelen. Ik zat ook a te denken aan eyefinity maar ik denk niet dat dat zo'n groot probleem wordt want ik heb dan 1 1080p beelscherm met daarnaast nog 2 vierkante beeldschermen met beide een resolutie van: 1280x1040 dus ik denk wel dat ik met 1gb wel rond kom, wat denken jullie? Verder vind ik de stroomverbruik geen probleem dus of het nou 100 watt meer kost met eyefinity maakt mij helemaal niks uit.
Ook als ik misschien de hd6970 neem denk ik niet aan een tweede kaart want die kaart is wat duurder dan de andere dus dan kom ik boven mijn geld limiet als ik er nog eens een dual pcie slot moeder bord erbij neem.
Zijn er verder nog dingen waar ik rekening mee moet nemen met sli en crossfire?
Wat houdt wat precies in en wat zijn de voordelen en kost het ook nog extra stroom als je ze in sli of crossfire zet? (meer dan die 2 kaarten bij elkaar) En kan je crossfire en sli combineren?

Alvast super bedankt :D

Oja aan hoeveel stroomverbruik moet ik precies denken dat mn pc opslurpt met die 2 kaaren?
Dit ga ik in verder mijn systeem zetten:
8gb ddr3-1600
MSI P67A-GD55
intel socket 1155 2600k
gewone luchtkoeling
en de xpredator balck edition pc kast

[Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 400344 op 02-06-2011 11:11]

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-06 21:56
SLI en crossfire is niet te combineren. het is een heel ander systeem.
ja het is wel beide ontworpen om videokaarten te combineren. maar SLI is voor Nvidia kaarten en crossfire van ATI

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Tegenwoordig hebben ze daar Lucid-chipjes voor om verschillende merken te mixen ;)

• sticx
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:18
Lucid chip zorgt ervoor dat je of sli of crossfire kaarten op je mobo kan draaien. Voor die lucid chip kon dit niet en moest je dus een sli of crossfire mobo kopen. En als je dan een sli moederbord had, kon je dus geen crossfire (dus 2 ati kaarten) draaien. Met die lucid chips kan je echter niet een kaart van nvidia en ati in crossfire / sli zetten op 1 moederbord en zo dus verschillende merken mixen.. Zou uberhaupt raar zijn omdat je altijd dezelfde kaart in cf of sli moet gooien.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

WRONG.
After both graphics cards (whether that is ATI or NVIDIA or a combo of them) have been seated you'll need to install the Hydra software driver. This driver suite will takeover and activate the Hydra 200 chip, which will now function as load balancer in-between the two cards, allowing them to (currently) run a small selection DX9 and DX10 games.
http://www.guru3d.com/art...ucid-hydra-review-test/22

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 03-06 21:56
dat van die lucid chips wist ik niet eigenlijk. toch weer een indicatie dat de kennis sneller verouderd als mijzelf

Topicstarter
Bedankt ik kom r nu wel uit met crossfire.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Dit topic heb ik verplaatst naar Videokaarten & Beeldschermen omdat het daar meer thuishoort. Overigens kun je met dit soort vragen inderdaad beter terecht in [BBG aanschaf] Videokaarten. :)

PC1: 5800X3D - RTX 3080 - BenQ Zowie 240Hz
PC2: 3700X - RTX 2070 SUPER - Samsung Odyssey G3 165Hz

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Rone schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 23:37:
Overigens kun je met dit soort vragen inderdaad beter terecht in [BBG aanschaf] Videokaarten. :)
En daar verwijs ik je dan ook naar toe :)

Lees wel eerst even die topicstart goed door, en probeer met de informatie die in dit topic staat zelf op zoek te gaan. Als je besluit toch je vraag daar te stellen geef dan voldoende informatie en onderbouw je vraag :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee