Toon posts:

Typen of klikken?

Pagina: 1
Acties:

• ro8in
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-05 14:25
Ik ben een tijdje al aan het kijken naar een macbook pro, maar ik ben erg bang dat OSX heel erg muis georiënteerd is in de zin van heel veel dingen moet je via de muis doen.
Ik ben namelijk niet zo een fan van werken met de muis en vind het bij Windows soms al erg veel gesleep en geklik, ben bang dat dit op OSX nog veel erger is?

• Neron
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-03-2018
Ik werk heel veel met mijn toetsenbord. De ctrlknop van windows is vaak vervangen door command (cmd). Toevallig zei iemand van het weekend dat ik weinig muis, met PS bijvoorbeeld, weet ik veel hotkeys.

Preview - spatiebalk
Cmd+w is window sluiten

Etc etc. Zoek anders even naar een lijstje met hotkeys.

• Froggle
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-05 11:51
Omdat je toch naar een MBP aan het kijken bent, zul je snel verzeilt raken in het trackpad virus. Voorheen vond ik het echt stront dingen, maar Apple weet wel hoe ze zoiets moeten maken. Groot en veel gestures. Daarnaast kun je ook gewoon je handen op je Macbook houden en zit je niet telkens te grijpen naar de muis als je 'm weer even nodig hebt. ;)

XBL: Froggle | PSN: FroggleNL | Strava | Untappd

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Ga naar een winkel waar ze Apple laptops verkopen en probeer het eens. Zoals hierboven al gezegd, Apple's werken met een trackpad het beste en totaal anders dan Windows laptops. Ik werk zelf op mijn vaste computer (Mac Mini) ook met een trackpad, vele malen beter dan een muis. Daarnaast ken ik van ieder programma de belangrijke hotkeys wel uit mijn hoofd, dat is ook vaak nog weer sneller.

[Voor 17% gewijzigd door breinonline op 02-06-2011 08:18]

"For I dipt into the future, far as the human eye could see;
Saw the vision of the world, and all the wonder that would be..." -Alfred Tennyson.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Net zoals in Windows kun je ook in OS X met heel veel (misschien nog wel meer) sneltoetsen werken.

Programma starten? CMD+ spatie
Document zoeken? CMD+ spatie
Sommetje berekenen? CMD+ spatie
Google zoekopdracht uitvoeren? CMD+ spatie (door middel van plugin)

Je kunt zelfs sommige losse onderdelen van het Systemvoorkeurenpaneel starten met een sneltoets. ALT+ de functietoets stuurt je naar de beeldinstellingen, geluidsinstellingen of Exposé en Spaces.

Het is even wennen maar dat gaat heel snel, zeker als je onder Windows ook veel werkt met sneltoetsen.

http://www.macwiki.nl/index.php/Toetsencombinatie

• NomoDigger
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-05 22:17
In de keyboard in de system preferences kan je aan ieder menu item een sneltoets toewijzen indien je sneltoetsen mist.

Verder vind ik het juist een groot voordeel dat drag and drop eigenlijk altijd werkt.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Let wel even op dat OS X goed ingesteld moet worden voordat je goed met het toetsenbord kunt werken.

Ik zet altijd eerst het volgende aan:
- System Preferences
- Keyboard
- Keyboard Shortcuts
- Full Keyboard Access zetten op: All Controls.

Dan kun je tenminste ook door controls lopen met de focus net zoals in Windows.

En ja, ik doe heel veel met het toetsenbord en dat gaat prima in OS X. Ik merk eigenlijk weinig verschil met Windows in dat opzicht.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:46
Google zoekopdracht uitvoeren? CMD+ spatie (door middel van plugin)
Welke plugin? Ik kan alleen maar voor OSX 10.4 ofzo vinden?

Why did the programmer quit his job? - He didn't get arrays.

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
sypie schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 08:30:
Sommetje berekenen? CMD+ spatie
Cool, ik kom er net achter dat dit kan! Thanks :)

Zo word ik steeds handiger er in:

Fase 1 : Via applicaties zoeken naar calculator, daarna som berekenen.
Fase 2 : CMD+spatie, calc intikken en enter, daarna som berekenen.
Nu : CMD+spatie, meteen som intikken!

:+

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

• filenox
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-05 16:25
Of je gebruikt Alfred: daar zijn de toetsenbord mogelijkheden pas eindeloos :)

• ExNomenDei
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:36
CMD + pijltje omhoog = map omhoog en andersom.

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

• DAzN
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Met mijn oude MBP (pre-unibody) gebruikte ik nog regelmatig een muis voor nauwkeurigheid en sneltoetsen (muiswieltje voor exposé). Maar met mijn nieuwe MBP unibody laat ik de muis achterwege. De genoemde combinatietoetsen én de trackpad maken mijn leven een stuk productiever en het gebruik van mijn Mac plezieriger.

Drie-vinger-swipe naar links / rechts om te "bladeren" en de vier-vinger-swipe naar boven voor exposé en beneden voor bureaublad. Onnavolgbaar.

Op de website van Apple vind je verschillende instructievideo's die je kunnen helpen in het doen van alledaagse handelingen die je misschien tot nu toe gewend bent te doen in Windows.

Veel geluk met OSX :)

• ro8in
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 01-05 14:25
Bedankt voor de reacties. Goed om te horen dat de trackpad zo goed is dat de muis achterwege gelaten kan worden, dat is op mijn HP laptop wel anders. Bedankt ook voor de shortcut tips.

Ik denk toch dat het binnenkort een macbook pro gaat worden, na altijd op MS (al sinds dos) te hebben gezeten.

• ExNomenDei
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:36
ro8in schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 20:53:
Bedankt voor de reacties. Goed om te horen dat de trackpad zo goed is dat de muis achterwege gelaten kan worden, dat is op mijn HP laptop wel anders. Bedankt ook voor de shortcut tips.

Ik denk toch dat het binnenkort een macbook pro gaat worden, na altijd op MS (al sinds dos) te hebben gezeten.
Er is een goed topic op dit forum genaamd: Het Windows naar Mac frustratie topic. Ik stel voor dat met de meeste problemen dat je daar even kijkt, ze willen graag helpen!

En daarnaast kun je voor echte noodgevallen nog even Windows erop zetten, dan ben je zeker dat het je lukt als je in de knel zit.

Veel succes!

HP Brio - Pentium iii 733 MHz - 128 MB SDRAM - 20 GB Ultra-ATA/66 - 3.5" 1.44MB FDD - S3 ProSavage 8MB graphics - 1024x768 - Windows Me

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee