Toon posts:

Asus Maximus Formula III BSOD's in alle soorten en maten

Pagina: 1
Acties:

• Lennartvg
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 25-11-2016
Hoi Tweakers,

Ik zit nu al een hele lange tijd me af te vragen wat de oorzaak nou is, dus toch maar even hier vragen eindelijk.

Specs:

Asus Maximus Formula III
Intel Core i7 875k
G.Skill 4GB Perfect Storm (http://www.gskill.com/products.php?index=216)
Point of View GTX 480
Asus Xonar Essence STX
Windows 7 Professional 64 bit

Het bord tezamen met het geheugen en CPU is overgekocht van een mede-tweaker. Hij had er geen problemen mee en in het begin ik ook niet. Alles liep wel goed totdat ik een enkele BSOD had. Ik las eruit dat het van de Nvidia drivers waren dus ik liet het varen totdat het erger zou worden. Ik had toen WHQL 270.61 geïnstalleerd.

Later zag ik meerdere BSOD's die andere oorzaken leken te hebben. Ik was al een beetje aan het overclocken dus heb alles maar weer op stock gezet, ondanks dat alle testjes die ik had gedaan positief waren beëindigd.

Deze BSOD's bleven komen in allemaal verschillende kleuren (Altijd blauw natuurlijk ;)). Ik heb meer tests gedaan om zeker te zijn dat het hardware allemaal goed draait. Deze tests waren onder andere Memtest (10 passes), chckdsk, MS Memory Diagnostics, Prime95, OCCT (GPU), Intel Burn Test. Van alles om zeker te zijn dat er geen errors zijn en dat het hardware niet instabiel is. Ook heb ik de RAM sticks afzonderlijk geprobeerd, zonder succes.

Uiteindelijk ging ik ervan uit dat het wel een driver issue moet zijn. Ik heb Driver Verifier geactiveerd om erachter te komen wie de boosdoener is. Helaas werd het allemaal alleen maar onduidelijker voor mij want er kwamen BSOD's voorbij die ik nog nooit eerder heb gezien. Ook vele van deze gaven niet aan welke driver aan het knoeien is aangezien vele wijzen naar ntoskrnl.exe (Windbg en Bluescreen Viewer). Ik heb alle drivers ge-update maar het hield niet op. Het leek er wel op alsof alle drivers aan het klieren waren, ook zonder Driver Verifier.

Uiteindelijk heb ik Windows opnieuw geïnstalleerd in een beetje een wanhopige poging. Het leek eventjes goed te gaan maar daarna had ik alweer problemen met Batman Arkham Asylum (Niet veel andere spelletjes geprobeerd nog). Ditmaal met Nvidia 266.58 drivers. Wederom heb ik Driver Verifier geactiveerd die weer begon te wijzen naar van alles. Na heel veel te hebben geprobeerd om BSOD's te forceren, lijkt het er veel op dat Foobar2000 samen met Flashplayer in Firefox het kunnen triggeren. Hiervoor is ook lang niet altijd Foobar2000 nodig. Maar ik krijg ze ook nog steeds op hele andere momenten waar er dan vaak wordt gewezen naar Rt64win7.sys (Ook verschillende versies geprobeerd). Om nog zekerder te zijn dat het niet hardware is heb ik ook de voltages ietsjes verhoogd voor ICM/VTT, Vcore, DRAM en CPU PLL. Ondanks dat alle clocks stock waren.

Kortom, ik raak een beetje moedeloos en begin zowaar mijn 'oude' computer te missen. Tweakers, kunnen jullie mij in de juiste richting wijzen met jullie expertise? ;)

Linkje met een aantal crashdumps:
http://www.mediafire.com/?4aknrb3norm4cil

Er zijn nog vele andere die ik voorbij heb zien gaan, ik kan die niet forceren lijkt het en ik heb die dumps niet meer.

EDIT: Ik heb geen idee hoe deze is terechtgekomen onder Videokaarten & Beeldschermen. Kan dit topic nog verschoven worden? :)

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08-06 23:29
Hallo,

Een van de bsod's is van een realtek driver (netwerk kaart of onboard audio), schakel die in de bios eens uit.
Andere bsod kom ik vaak uit op usb rand apparatuur, wat heb je allemaal aan je pc hangen? webcam/printer....
Koppel alle overbodige rand apparatuur eens af.
En kijk dan eens of het nog voorkomt.

De andere dump files zijn inderdaad random naar mijn id.
Controleer je hdd eens met bijvoorbeeld seagate seatools (die test alle merken hdd's hoor).
Die staat op de hirens bood disk, en er is ook een windows verzie van.

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• Lennartvg
Hoi Axewi,

Bedankt voor je reply. Qua spul wat aan de USB poorten hangen zijn nog best wat:

R.A.T Cyborg 7 Muis
Logitech G510 toetsenbord
Telefoon (laden)
Logitech Rumplepad 2
Nvidia Stereoscopic 3D USB Controller

Onboard audio staat op het moment uit in de bios, ik ga de netwerk kaart ook uit zetten om te testen zometeen. Ook ga ik die seagate seatools uitproberen. Zal ik Driver Verifier inschakelen terwijl de netwerk kaart uitstaat?

• Lennartvg
Net eventjes met Seatools testjes gedaan, alles geslaagd, geen problemen gevonden.

• Axewi
Is je lan een realtek? want die dumps sloegen op een realtek driver.
Verder zou ik alle overbodige usb apparaten even los koppelen, heb je ook een interne cardreader? die werken namelijk ook op usb.
Als je een ps/2 poort op je mobo hebt dan kan je even daarop een toetsenbord/muis aansluiten.

ps: driver Verifier ken ik niet, maar zal denk ik geen kwaad kunnen als die aan staat, want het is immers geen driver maar een controle programma !?

[Voor 20% gewijzigd door Axewi op 01-06-2011 22:10]

• Lennartvg
LAN is realtek ja. Ik heb geen interne cardreader.

Ik heb net alle USB apparaten eraf gehaald (Niet muis/toetsenbord, zal dat ook zo even doen) en weer wat getest met Driver Verifier aan.

Wat ik heb ondervonden is dat wanneer een mediaspeler aan staat, hetzij Windows Mediaplayer of Foobar2000, en tegelijkertijd in youtube zit te prutsen (Firefox/IE, maakt niet uit), het systeem gaat hangen en crashen.

Hier de dumps (zit één tussen die gebeurde net na het Windows booten):

http://www.mediafire.com/?1d7ez8id9p9pfde

Driver Verifier zit in Windows gebouwd:

Using Driver Verifier to identify issues with Windows drivers for advanced users

Is een controle programma inderdaad.

EDIT: Interessante ontwikkeling.

Ik heb HDMI uitgeschakeld op de videokaart (Ik gebruik het sowieso niet).

Daarnaast gebruik ik de digitale uitgang van de geluidskaart (Ik weet 't, zonde van die kaart). Ik heb die nu eventjes op analoge uitgang gezet, alsook zo ingesteld in mediaspelers. Ik kan nu niet meer BSOD's forceren door youtube/mediaspeler aan te zetten met elkaar.

[Voor 20% gewijzigd door Lennartvg op 01-06-2011 22:37]

• Axewi
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL
Dat is de fout bij alle 3 de laatste minidump's.
Meestal wijst dit toch op een driver probleem.
Ik blijf erbij dat je even moet testen met onboard lan uit, alle onboard lan poorten uitzetten en even met een andere netwerk adapter proberen, het zei een oude pci kaart of een usb wlan adapter of iets dergelijks en bij voorkeur even geen realtek chip.
Als je die niet hebt kan je waarschijnlijk wel een oude kaart lenen bij de lokale computer boer.

Driver Verifier kende ik echt niet, toch maar eens bekijken binnenkort.

hmm dat is inderdaad interessant, Maar dat verklaart nog steeds niet de dump file met de realtek driver.
Want de Asus Xonar Essence STX gebruikt geen realtek chippie lijkt mij zo.

[Voor 14% gewijzigd door Axewi op 01-06-2011 22:50]

• Lennartvg
Ik moet zeggen dat het fijn is bevestigd te krijgen dat het waarschijnlijk geen hardware probleem is.

Wederom getest met de digitale uitgang. Slaat meteen op tilt wanneer die word gebruikt. Als die uit staat kan ik geen BSOD meer forceren (zegt natuurlijk niet dat dat het enige probleem was uiteraard, maar verklaart al wel een hoop)

Ik ga morgen testen met de LAN. Ik heb eventjes echt niks voor de hand liggen om op het netwerk te gaan zonder de onboard kaart vrees ik.

EDIT: Het wordt steeds interessanter.

Nu ik (eindelijk!) weet in welke richting ik moet kijken zie ik dat er meerdere keren hierover geklaagd wordt door een aantal STX gebruikers. Kwam ook een post tegen waar iemand ook veel verschillende types BSOD's krijgt...

Het verklaart inderdaad nog niet het probleem met de Realtek. Ik zie ook niet in hoe de STX van invloed is op de LAN, maar ik heb al wel heel wat BSOD's voorbij zien gaan waar ik ook echt niet had gedacht dat de STX het probleem was.

Ik hoop dat mijn vreugde niet te voorbarig is. 'tis wel het meeste vooruitgang die ik heb gezien in weken...

[Voor 39% gewijzigd door Lennartvg op 01-06-2011 23:10]

• Axewi
Je weet maar nooit.
Overigens heeft maar 1 dump met realtek drivers te maken,Dus daarover zou ik me nog niet zo druk maken.
Haal je Asus Xonar er eens helemaal uit en werk tijdelijk even op de onboard, dan weet je met een dag of 2 meteen of dat het probleem is.
Mocht dit het probleem zijn kan je daarna gaan rommelen met de drivers van de kaart.

[Voor 10% gewijzigd door Axewi op 01-06-2011 23:25]

• Lennartvg
Je hebt gelijk. Ik ga meer testen de komende dagen met de kaart alsook de LAN nog, ik zal hier de vooruitgang melden mocht er nog iets interessants gebeuren.

So far so good (still). Erg bedankt voor de hulp!

• Axewi
Mooi dat er vooruitgang in zit!
Ik hou je topic in de gaten dus post vooral de results :)

• Lennartvg
Ik heb helaas niet veel tijd gehad om te testen. Hierdoor heb ik verder niks gedeactiveerd.

Hoe dan ook, ik ben verder ook geen enkel probleem meer tegen gekomen sinds ik van spdif ben afgestapt. Ik heb nog wel lekker mijn systeem gebruikt en alles loopt gewoon goed. Als het probleem er nog steeds was had 'ie al lang weer iets van zich laten zien, gezien hoe vaak ik eerder BSOD's kreeg. Zelfs bij moedwillig proberen errors te veroorzaken werkt alles gewoon.

(En als bonus klinkt het geluid heerlijk ;))

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Axewi
Nou mooi dat het zo wel wil, maar goed het probleem is nog niet opgelost je werkt er nu omheen.
Zit er nog garantie op je geluid kaart?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lennartvg
Er zit inderdaad nog garantie op. Ik vermoed niet dat het aan de kaart ligt, maar gewoon aan de drivers.

Ik moet wel zeggen dat het me niet al te veel uitmaakt aangezien ik sowieso niet van plan ben meer om de digitale uitgang te gebruiken. Maar dat zie ik woensdag wel, dan heb ik wat meer tijd.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Axewi
Tja das is je eigen keuze.
Ikzelf zou er niet tegen kunnen als het niet werkt ookal gebruik ik het niet op dat moment, je weet nooit of je het nog een keer nodig hebt.
Hou me op de hoogte :)

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee