Toon posts:

Servo's aansturen met een Mcubed T-balancer BigNG

Pagina: 1
Acties:

• FiXeL
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-05 19:24
Laat ik vooraf zeggen dat ik wel iets wat ervaring heb met het solderen van printjes, maar zelf wat ontwerpen gaat me boven de pet. Ik ben met een casemod bezig, en wil daar een aantal servo's in verwerken. Nu zijn er USB servo controller boardjes te koop, wat ook prima zou kunnen maar er is software nodig om deze aan te sturen, en dat is juist wat ik niet wil. Het moet onafhankelijk van het gebruikte OS functioneren.

Wat ik wil is een controller die op voltage gestuurd wordt, zodat deze aan een Mcubed T-Balancer BigNG aangesloten kan worden. Zo'n ding:

Deze is vooraf te programeren zodat ie buiten het OS om de koelers regelt doormiddel van warmte sensoren, en de bedoeling is om een fan uitgang te gebruiken voor het aansturen van de servo controller. Deze fan uitgang zal een voltage van 0-12 volt hebben, en deze stuurt dan weer via een controller boardje de servo's in een bepaalde stand. Het boardje zal ook voorzien moeten zijn van de volgende features:

- Aansturing van de servo's door een stuurspanning van 0-12 volt

- Servo's + boardje voeden op de +5V lijn, zodat het misschien via de USBpwr aangestuurd kan worden (weet niet of dit kan vanwege de max. mAh. wat over de USB lijn getrokken mag worden) dit is zodat als de computer uitgaat, de servo's terug kunnen keren naar hun ruststand. Misschien kan dit ook door slim gebruik te maken van condensatoren.

- Begin- en eindpunt van de servo gevoeligheid moet regelbaar zijn (dus het minimum voltage wanneer de servo reageert, en het maximale voltage bij maximale uitslag)

- Servoslag moet instelbaar zijn.

- Draairichting moet keerbaar zijn

- Servo moet trimbaar zijn

- Moet 2 servo's aan kunnen sturen, ze hoeven niet onafhankelijk van elkaar te bewegen, maar ze moeten wel onafhankelijk af te stellen zijn. (Slag, draairichting en trim)

Kan iemand voor mij zo'n printje ontwerpen? (tegen vergoeding natuurlijk) Of is dit allemaal veel te omslachtig en niet haalbaar?

Alvast bedankt!

Mn 3D printer blogje..

• FiXeL
Ik had eerst wat langer moeten googlen... het bestaat al. |:(

http://www.epanorama.net/circuits/servo10v.html Tis alleen wel van 0-10 volt, maar dat moet niet echt een belemmering zijn.

Mn 3D printer blogje..

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-05 23:58

SA007

Moderator Tweaking
Paar punten:

- Spanning via de USB is af te raden, de pieken van een servo zijn niet mals. Weet niet hoe groot die van je zijn, maar tenzij je een gefilterde begrensde spanning ervan (en die niet te hard belast) kan je beter een eigen 5V draad trekken.

- Met het veranderen van een paar weerstanden is je bordje ook prima op 0-12 te zetten, die weerstanden wil je toch al regelbaar hebben vanwege dat je de slag wil instellen. Draairichting is wat lastiger overigens.

- Het aansturen van fan gebeurd erg vaak door PWM'en op de ground of vcc lijn, en niet door de spanning te regelen. Dit zou eerst gefilterd moeten worden voordat je het signaal kan gebruiken.

Klok is stuk :(

• FiXeL
Hmm, daar had ik nog geen rekening mee gehouden... Het printje zelf neemt niet zoveel, maar idd die pieken van de servo's gaat een USB poort niet leuk vinden... Voor het omdraaien van de draairichting moet de pulsfrequentie omgekeerd worden, als ik de uitleg van de werking van het schema zo lees, gaat dat nog een lastige worden omdat deze gerelateerd is aan het voltage.

Een wat omslachtige methode zou zijn om de servomotor en de potmeter op de as die hij als referentie gebruikt om te solderen, maar ik weet zo niet of dit problemen gaat geven met de print die in de servo zelf zit. Grote kans dat de motor en de potmeter direct op het PCB gesoldeerd zitten. Wat misschien wel kan is een extra fan poort op de t-balancer gebruiken en de voltage curve spiegelen zodat deze precies het tegenovergestelde doet van de andere fan poort met een andere servo controller erop.

PWM is geen probleem, de t-balancer kan fans in zowel PWM als analoog aansturen. Ik weet alleen niet of het analoge signaal zuiver genoeg is voor deze toepassing.

Ik zal morgen eens een mailtje sturen naar de maker van dit schema, en hem het verhaal eens voorleggen.

Mn 3D printer blogje..

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee